Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Fabiola (https://forum.politics.be/showthread.php?t=54313)

vercetti 8 augustus 2006 18:02

Fabiola

Klein vraagje: iedereen zegt toch Koningin Fabiola, terwijl ze al helemaal geen koningin meer is. Waarom eigenlijk?

100% VLAMING 8 augustus 2006 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 1860154)
Klein vraagje: iedereen zegt toch Koningin Fabiola, terwijl ze al helemaal geen koningin meer is. Waarom eigenlijk?

Ik dacht dat ze nog altijd koningin was, Elisabeth is toch ook altijd "koningin" gebleven.

lomeanor 8 augustus 2006 18:31

Idd. Ze heeft haar statuut als koningin behouden (samen met de dotaties die daar bij horen, natuurlijk.)

Burry 8 augustus 2006 18:42

Een weduwe mag de naam van haar overleden echtgenoot blijven gebruiken, dus ook zijn titels of rang.

Maar in feite zou ze moeten overleven op haar opgebouwde vermogen. Recht op pensioen heeft ze niet, wat ze hebben nooit deel uitgemaakt van het normale sociale stelsel.

Knuppel 8 augustus 2006 18:49

Fabiola krijgt voor bewezen diensten aan het Belgische koningdom ietske meer pensioen dan jij en ik, namelijk een klein anderhalf miljoen.... euro per jaar.

Jaani_Dushman 8 augustus 2006 19:00

België heeft één koning en twee koninginnen. Waarschijnlijk vonden ze dat dat beter paste bij een vrouwenloper als Albert.

Burry 8 augustus 2006 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 1860220)
Fabiola krijgt voor bewezen diensten aan het Belgische koningdom ietske meer pensioen dan jij en ik, namelijk een klein anderhalf miljoen.... euro per jaar.

Natuurlijk krijgt ze hopen, maar het zou eigenlijk niet mogen, ethisch dan. Ze heeft al genoeg opgestreken.

Riksken 8 augustus 2006 20:13

Twee koninginnen, waar welke is nu de witte en welke de zwarte?

Knuppel 8 augustus 2006 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 1860244)
België heeft één koning en twee koninginnen. Waarschijnlijk vonden ze dat dat beter paste bij een vrouwenloper als Albert.

Belgique is en abnormaal koningdom en heeft domme politici die het abnormaal houden.

Lesane 8 augustus 2006 20:26

Als ik goed geïnformeerd ben hebben we eigenlijk geen koningin. Maar zijn Fabiola en Paola prinsessen. Maar dat zou dan gewoon koningin genoemd worden omdat de man koning is.

longhorn 8 augustus 2006 20:31

En als Fabiola de geest geeft, wie erft haar fortuin dan? Ze heeft geen kinderen en haar neven en nichten hebben al genoeg. Eigenlijk zou dat terug naar de staat moeten gaan, toch het stuk dat ze vergaard heeft sedert haar huwelijk met Boudewijn.

John Stufflebeam 8 augustus 2006 20:35

Citaat:

En het rare is dat www.monarchie.be vaak doet alsof er maar eentje is: de koningin ontvangt..., de koningin bezoekt...
en als 't over Fabiola gaat zegt men expliciet koningin Fabiola

driewerf 8 augustus 2006 20:39

Citaat:

België heeft één koning en twee koninginnen.

wat bij het schaken toch een zeker voordeel geeft.

netslet 8 augustus 2006 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 1860378)
wat bij het schaken toch een zeker voordeel geeft.

De pionnen zullen het na een tijdje wel beu geraken zeker...

Knuppel 8 augustus 2006 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam (Bericht 1860372)
En het rare is dat www.monarchie.be vaak doet alsof er maar eentje is: de koningin ontvangt..., de koningin bezoekt...
en als 't over Fabiola gaat zegt men expliciet koningin Fabiola

Zoals ik al zei: we leven in een abnormaal land.

Kim 8 augustus 2006 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lesane (Bericht 1860363)
Als ik goed geïnformeerd ben hebben we eigenlijk geen koningin. Maar zijn Fabiola en Paola prinsessen. Maar dat zou dan gewoon koningin genoemd worden omdat de man koning is.

Ik meen hetzelfde te hebben gelezen. Alleen kan ik daar niet direct een bron van weergeven...

Zeno! 8 augustus 2006 21:37

Geef toe, prinses past toch ècht niet bij Fabiola hé

Tavek 8 augustus 2006 23:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 1860524)

Hetzelfde als Jonkvrouw bij zo een dame van achterin de 80 ;)

Anna List 9 augustus 2006 08:02

t zou idd een pak logischer zijn om, in afwachting van algehele afschaffing van de monarcie, uitsluitend de monarch een dotatie te geven.

Kim 9 augustus 2006 08:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! (Bericht 1860524)

Mjah, ik vind dat er weinig bij Fabiola past maar kom... 8)

Anna List 9 augustus 2006 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1860980)

nen hele groten hoed, of beter nog, nen allesverhullende bourka zou wonderen kunnen doen ;-) (alweer een argument tegen een burkaverbod ;) )

Tavek 9 augustus 2006 09:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 1860951)
uitsluitend de monarch een dotatie te geven.

Daar ben ik nu eens helemaal akkoord mee.

Kim 9 augustus 2006 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 1861013)
Daar ben ik nu eens helemaal akkoord mee.

Insgelijks, al ben ik van mening dat de direct troonopvolger (zijnde prins Filip en Mathilde) daar ook bij hoort.

Laurent en Astrid (en hun kinderen later) kunnen perfect gaan werken. Fabiola heeft ondertussen al wel genoeg bijeen gespaard, ik zie niet in waarom ze nog jaarlijks een hoge dotatie moet ontvangen. Ze legt bij mijn weten geen officiële staatsbezoeken meer af (lees: vertegenwoordigt België al lang niet meer naar het buitenland en anderen toe).

Anna List 9 augustus 2006 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1861020)
Insgelijks, al ben ik van mening dat de direct troonopvolger (zijnde prins Filip en Mathilde) daar ook bij hoort.

Laurent en Astrid (en hun kinderen later) kunnen perfect gaan werken. Fabiola heeft ondertussen al wel genoeg bijeen gespaard, ik zie niet in waarom ze nog jaarlijks een hoge dotatie moet ontvangen. Ze legt bij mijn weten geen officiële staatsbezoeken meer af (lees: vertegenwoordigt België al lang niet meer naar het buitenland en anderen toe).

uitsluitend de monarch zelf betoelagen heeft het voordeel dat die, via de geldkraan de controle houdt over zijn opvolgers ...

hoor mij royalisten gratis tips geven ... tsssss

leve de republiek natuurlijk !!!

Jong N-VA'er 10 augustus 2006 01:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 1860220)

Mogen ze mij ook eens geven over 45 jaar!:?

Jong N-VA'er 10 augustus 2006 01:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1860980)

Hé ze missen op Laken een struisvogelei...8)

longhorn 10 augustus 2006 02:29

sh.t

edit

De enige Fabiola die ik graag zag, was die op de oude briefkes van 50 fr. Hoe meer Fabiola's toen, hoe beter...

longhorn 10 augustus 2006 02:31

Sh.t. het Fabiola virus is mijne computer aan het ambeteren.

Knuppel 10 augustus 2006 05:13

Intussen kan niemand van ons beletten dat Fabiola haar jaarlijkse anderhalf miljoen euro's binnenrijft. Wat wij over die royale geldklopperij denken kan degenen die ons het geld aftroggelen immers worst wezen.

jOOSt 10 augustus 2006 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1861020)

Laurent en Astrid moeten gaan werken? In wat? Laurent zou zeker kunnen hondedrollen gaan oprapen in een hondenasiel en Astrid verpleegster spelen? Serieus, die mensen zijn te dom om hooi te eten en werelvreemd, die kan je zomaar niet op straat sturen. Gewoon leven van het familiefortuin en eventueel een bijdrage van hun papa, dat zou toch moeten volstaan?
Ik moet wel zeggen dat die Sexen-Coburgers niet van de domste zijn, als het om geldzaken gaat. Want waarom hebben ze Fabi gewoon niet in een klooster gedumpt, waar ze vast het liefst van al haar laatste jaren zou willen doorbrengen, nadat Baudie de pijp aan Maarten gaf? Juist, omdat ze dan later gewoon al de centen van jaren dotatie zullen binnenrijven.

Freddie 10 augustus 2006 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Burry (Bericht 1860210)
Een weduwe mag de naam van haar overleden echtgenoot blijven gebruiken, dus ook zijn titels of rang.

Maar in feite zou ze moeten overleven op haar opgebouwde vermogen. Recht op pensioen heeft ze niet, wat ze hebben nooit deel uitgemaakt van het normale sociale stelsel.

Eens benieuwd of na haar overlijden, op dat vermogen ook successierechten zullen betaald worden. Geen direkte afstammelingen is volgens mij tot 65%. Men zal daar wel een truc voor bedenken zeker?

van Maerlant 10 augustus 2006 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 1860470)
Ik meen hetzelfde te hebben gelezen. Alleen kan ik daar niet direct een bron van weergeven...

Dat is toch normaal, dacht ik? Stel nu dat Elisabeth koningin wordt. Wanneer zij trouwt, zal haar man 'prins-gemaal' zijn, geen 'koning'.

ossaert 10 augustus 2006 15:08

Wat me eigenlijk verbaast aan Fabiola, is dat noch toen, noch nu iemand viel over de contacten die haar familie onderhield met el caudillo, Franco. Het koppel legde zelfs een aantal beleefdheidsbezoekjes af bij de generalissimo, die dan wel vaak als controversieel bestempeld werden, maar waarover doorgaans wel gezwegen wordt. Heeft tante Faby eigenlijk ooit afstand genomen van dat regime, om eens een dezer dagen populaire eis te stellen?

lombas 10 augustus 2006 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 1860154)

Omdat haar man dan wel gestorven is, zij haar titel niet verliest. Vergelijk VK: queen-mother.

Knuppel 10 augustus 2006 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert (Bericht 1863400)
Wat me eigenlijk verbaast aan Fabiola, is dat noch toen, noch nu iemand viel over de contacten die haar familie onderhield met el caudillo, Franco. Het koppel legde zelfs een aantal beleefdheidsbezoekjes af bij de generalissimo, die dan wel vaak als controversieel bestempeld werden, maar waarover doorgaans wel gezwegen wordt. Heeft tante Faby eigenlijk ooit afstand genomen van dat regime, om eens een dezer dagen populaire eis te stellen?

Koningin Elizabeth stak haar sympathie voor het Russische regime van weleer evenmin onder stoelen of banken.

Et alors?
Wat let die van Laken als ze toch niet door het volk kunnen worden weggestemd?

Anna List 10 augustus 2006 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 1863406)
Omdat haar man dan wel gestorven is, zij haar titel niet verliest. Vergelijk VK: queen-mother.

koningin-moeder is hier geen optie ....

kan "koningin-kwezel" enig soelaas bieden ? ik wil er zelfs geen auteursrechten voor ...

Knuppel 10 augustus 2006 15:57

Lol!

jOOSt 10 augustus 2006 17:00

De ene is koningin der Belgen en de andere koningin van België...heb ik ergens gelezen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be