Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Geen btw-verlaging CD's (https://forum.politics.be/showthread.php?t=5685)

vivanter007 14 september 2003 08:32

Kennelijk vooral dankzij Duitsland is een btw-verlaging op cd's voorkomen. Deze ingreep had weer veel weg van een doekje voor het bloeden waar het gat in de begroting alleen maar door kan vergroten.
Hopelijk kan de muziekindustrie ook in Europa bewerkstelligen wat het doet in de VS: zelf de prijzen voor cd's verlagen met 30%, om de verkoop aan te zwengelen. Het is niet omdat de muziek meer kost dan de mensen er voor willen geven (en zeker niet met de filesharing van Kazaa in het achterhoofd), dat de regeringen in Europa hun inkomsten moeten schrappen. Wanneer gaan de staten nu eens beseffen dat ze de industrie niet altijd zelf kunnen besturen. Streven naar een leefbare samenleving, met een evenwichtige begroting en een behoorlijk zelfbestuur, meer wordt niet van hen verwacht.

pistoléke 14 september 2003 13:22

De muziekindustrie kan dit zeker en zonder moeite,maar ze denken enkel aan hun winst,ik ga zelfs nog verder in die redenering pers dubbel zoveel cd'kes om dezelfde winst te hebben zo simpel is het,tegenwoordig ziet men muziek niet meer als een kunstwerkje maar eerder uit winstbejag...

En inderdaad goed wetende dat er dan een "kazaa" of een ander dergelijk peer to peer programma is...volgens mij heeft 80 tot zelfs 95% enkel zijn telenet of adsl voor deze reden... :!:

TomB 14 september 2003 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke
De muziekindustrie kan dit zeker en zonder moeite,maar ze denken enkel aan hun winst,ik ga zelfs nog verder in die redenering pers dubbel zoveel cd'kes om dezelfde winst te hebben zo simpel is het,tegenwoordig ziet men muziek niet meer als een kunstwerkje maar eerder uit winstbejag...

En inderdaad goed wetende dat er dan een "kazaa" of een ander dergelijk peer to peer programma is...volgens mij heeft 80 tot zelfs 95% enkel zijn telenet of adsl voor deze reden... :!:

Ik denk dat we nu alvast weten waarom jij je snel internet hebt aangekocht ;)

2x zoveel CDs aan min of meer halve prijs voor dezelfde winst is enkel een waarheid als de vraag naar CDs oneindig is. Ken jij een muziekwinkel waar ze soms zonder de laatste nieuwe CD zitten omdat hij teveel verkocht is? Ik niet, dat wil dus zeggen dat er ergens al een overproductie bestaat. Je zou kunnen trachten van dat op te lossen door de prijs effectief te halveren, wat ook gebeurd, eens de CD niet langer superpopulair is.

En, wat denk je zelf, zouden de muziekmaatschappijen dat analyseren? ;)

Celebfin 14 september 2003 18:29

Kvind dat ze bij CD's net als bij boeken de BTW moeten verlagen tot 6 %, of anders volledig afschaffen.

pistoléke 16 september 2003 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:

2x zoveel CDs aan min of meer halve prijs voor dezelfde winst is enkel een waarheid als de vraag naar CDs oneindig is. Ken jij een muziekwinkel waar ze soms zonder de laatste nieuwe CD zitten omdat hij teveel verkocht is? Ik niet, dat wil dus zeggen dat er ergens al een overproductie bestaat. Je zou kunnen trachten van dat op te lossen door de prijs effectief te halveren, wat ook gebeurd, eens de CD niet langer superpopulair is.

Allé vooruit dan weten we dat ook jij je supersnel internetconnectie ervoor gebruikt... :wink: :!:

TomB 16 september 2003 19:56

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Allé vooruit dan weten we dat ook jij je supersnel internetconnectie ervoor gebruikt... :wink: :!:

Toch niet, ik koop mijn CDs aan over het web voor een fractie van de prijs die men in Belgie betaalt. Ik gebruik echter wel een file share programma om af en toe eens iets te downloaden op aanraden (i.e. een of andere groep in K&K vermeld op dit forum etc.)

pistoléke 16 september 2003 20:00

Citaat:

Citaat:

Citaat:

De prijs moet halveren als de cd dus superpopulair is en niet een maand of 5 later,als er dan al ergens een overproductie is dan kunnen ze hun prijs dus zeer makkelijk halveren,maar het is zoals ik zeg louter uit winstbejag...
En dan heb je inderdaad nog eens de hoge btw er bovenop,op die manier ben je al zeker rond de €20 kwijt voor een cd'tje dat je wil.

pistoléke 16 september 2003 20:02

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Toch niet, ik koop mijn CDs aan over het web voor een fractie van de prijs die men in Belgie betaalt. Ik gebruik echter wel een file share programma om af en toe eens iets te downloaden op aanraden (i.e. een of andere groep in K&K vermeld op dit forum etc.)

waarom beschuldig jij mij er dan van :?: Je ziet dat het op niets sloeg dat eerste antwoord :!:

pistoléke 16 september 2003 20:04

En nog dit ik ga nog altijd naar mijn allergeliefd platenzaakje ""om mijn cd'tjes te kopen,damn k mag geen reclame maken 8)

pistoléke 16 september 2003 20:09

gdvrdm dan behoor ik en tomb tot die 5 a 15 % :D well done 8) 0X

Vlaamse Leeuw 16 september 2003 20:24

Weet er iemand hoeveel het vershil is tussen de productieprijs van een cd en de uiteindelijke verkoopsprijs van een cd?

TomB 16 september 2003 21:05

Citaat:

En dan heb je inderdaad nog eens de hoge btw er bovenop,op die manier ben je al zeker rond de €20 kwijt voor een cd'tje dat je wil.

8O

Ben je zeker dat je het niet over DVDs hebt? Ik betaal $6 tot $10 voor een CDke, sales tax included...

pistoléke 16 september 2003 21:12

Citaat:

Citaat:

8O

Ben je zeker dat je het niet over DVDs hebt? Ik betaal $6 tot $10 voor een CDke, sales tax included...

Waw waar is die winkel :D als ge cdkes als hit club wil of club system of tuning beats ben je dat al vlug kwijt,overlaatst eentje van eminem"the eminem show"€21
nb:je had het toch over superpopulaire cdkes hé :?: :D

TomB 16 september 2003 21:45

Citaat:

Citaat:

Citaat:

8O

Waw waar is die winkel :D als ge cdkes als hit club wil of club system of tuning beats ben je dat al vlug kwijt,overlaatst eentje van eminem"the eminem show"€21

Eminem show $14.99 op amazon.com, buy.com, etc.

No sales tax omdat je exporteert naar een andere staat. (US law on e-commerce rules)

Dat is dan nog een dure ook.

Celebfin 17 september 2003 11:33

CD's zijn de laatse 2 jaar wel goedkoper geworden, in de Fnac rond de 17 euro altijd, en in de mediamarkt 15 euro, en dan zijn er nog de speciale aanbiedingen. Ik download ook soms, maar ik koop ook sindsdien meer CD's.

pistoléke 17 september 2003 16:02

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

8O

No sales tax omdat je exporteert naar een andere staat. (US law on e-commerce rules)

Ja hoor die dingen wist ik ook wel,maar komen er geen transportkosten bij?En je moet dan ook al meestal VISA hebben en internet :?

Yep bij FNAC of Media markt ook goedkoper,maar is dit dan de superpopulaire cd?of cd die er al 5 maanden zijn?
Vandaag komt CD A uit Vandaag koop ik CD A is deze dan ook €15?denk t niet :?

TomB 17 september 2003 18:47

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:

8O

Ja hoor die dingen wist ik ook wel,maar komen er geen transportkosten bij?En je moet dan ook al meestal VISA hebben en internet :?

Yep bij FNAC of Media markt ook goedkoper,maar is dit dan de superpopulaire cd?of cd die er al 5 maanden zijn?
Vandaag komt CD A uit Vandaag koop ik CD A is deze dan ook €15?denk t niet :?

Transportkosten moet ik niet betalen wegens verscheept binnen de VS, enfin, als ge voor meer als 25 aankoopt toch.

groentje 20 september 2003 20:34

Voor mij mag de BTW ook dalen tot het peil van een boek.
Ik ben wel terughoudend, om te beweren, dat het het ei van Columbus is, om de verkoop te stimuleren. Dat zeiden ze van de CD tov de plaat ook al, omwille van de lagere productieprijs, maar er is niet veel van in huis gekomen...

pistoléke 21 september 2003 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Voor mij mag de BTW ook dalen tot het peil van een boek.
Ik ben wel terughoudend, om te beweren, dat het het ei van Columbus is, om de verkoop te stimuleren. Dat zeiden ze van de CD tov de plaat ook al, omwille van de lagere productieprijs, maar er is niet veel van in huis gekomen...

Zo zie je wat ik bedoel met dat de muziek nog enkel en alleen louter uit winstbejag werkt :!: Het is hun niet te doen om geodkoper te worden,het is hun te doen enkel voor nog meer winst te maken :!:

groentje 21 september 2003 14:18

Inderdaad, maar ergens vind ik het wel onterecht, dat een CD zoveel zwaarder wordt belast dan een boek.
Voor mij is het eerder uit principe, en mocht daardoor de prijs spectaculair dalen, is dat mooi meegenomen.

pistoléke 21 september 2003 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Inderdaad, maar ergens vind ik het wel onterecht, dat een CD zoveel zwaarder wordt belast dan een boek.
Voor mij is het eerder uit principe, en mocht daardoor de prijs spectaculair dalen, is dat mooi meegenomen.

Daar ga ik ook mee akoord,maar ik vind dat de BTW in het algemeen te hoog is in Belgié 21% is veel te veel voor btw het maakt alles duur zelfs je telefoonrekeningen en electra en noem maar op.
Dus die BTW op CD's mag van mij gerust zakken van 21% naar 6 % :roll:

groentje 21 september 2003 18:54

Dus zeker geen Vivant-stemmer? :lol:

Bece 22 september 2003 10:58

En dan mogen we nog niet veregeten dat CD's tot de levensnoodzakelijk producten behoren. Boeken trouwens ook. :D

groentje 22 september 2003 17:00

Cultuur is gewoon deel van de mens, dus ja, CD's en boeken zijn levensnoodzakelijk :P

Bece 22 september 2003 17:57

En radios en tv's en reizen, en, en , en, en...
Zou je niet beter eerst zorgen dat alle mensen voldoende te eten, een dak boven hun hoofd, een deken op hun bed, een goede gezondheidszorg enz. hebben ?
Het zal wel niet voor niets zijn dat het eerste deel van het woord cultuur, cul is zeker.

groentje 22 september 2003 18:05

Natuurlijk, als je geen eten hebt, heb je aan cultuur geen boodschap.
Het is echter een voorname randvoorwaarde voor een aangenaam leven.

Bece 22 september 2003 18:12

Maar dan wel NA dat je al de andere zaken geregeld hebt.

groentje 22 september 2003 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Maar dan wel NA dat je al de andere zaken geregeld hebt.

Hongersnood heerst er al vrij lang niet meer in België, en mensen die tekort hebben, kunnen in veel gevallen geholpen hebben. In de wereld is er nog wel hongersnood, en België moet een grotere inspanning leveren voor internationale samenwerking. België hoort dit echter niet alleen te doen...
Een dak boven het hoofd heeft ook bijna iedereen, en men werkt eraan om iedereen een woning te geven. Het zal nooit snel genoeg gaan, natuurlijk...
Kwaliteit van het leven is ook belangrijk, natuurlijk. Alleen, waarom wordt dat toch steeds zo materialistisch gezien? Een mooie, kunstige deken is ook al een mooie cultuuruiting, die het leven aangenamer maakt. Cultuur geeft een meerwaarde aan gewone zaken, en aan het leven in het algemeen. Daarom mag het worden gekoesterd...

Bece 23 september 2003 08:01

Groentje.
Verder blijven dromen jong.

Fred Kroket 23 september 2003 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Weet er iemand hoeveel het vershil is tussen de productieprijs van een cd en de uiteindelijke verkoopsprijs van een cd?

Productieprijs van een cd (met doosje + boekje) ligt rond de 0,6 euro.
Maakt niet veel uit of dat je daar 6% of 21% belastingen op betaald. :evil:

Bece 23 september 2003 16:29

Citaat:

Maakt niet veel uit of dat je daar 6% of 21% belastingen op betaald.
Maar wel zonder de kosten van wat er op staat, noch van de publiciteitskosten en verdelingskosten om datgene wat er op staat ook nog te verkopen. Iet of wat clipje kan al snel in de miljoenen kosten. Ik hebben het wel over Euros.
Ter info. Een boek van 200 bladzijden + omslag kost ook maar 50cent.

groentje 23 september 2003 22:17

Klopt. Maar de prijs voor CD's is ook niet naar beneden gegaan in vergelijking met de platen, die wel een hogere productieprijs had... Dát stoort me wel.

En ik blijf bij mijn standpunt, Bece, dat een leven zonder cultuur veel minder 'rijk' is, dan een zonder, en dan heb ik het niet alleen over museumbezoek, concert, theater... Cultuur ondersteunen hoort dus volgens mij wel tot de taken van een overheid. Zeker als het maar gaat, over een vermindering van het BTW-tarief, die uiteindelijk mss wel eens lucratief zou kunnen blijken, ook.

Bece 24 september 2003 10:48

In verhouding tot de totale kosten van een platenproductie zijn de materiaalkosten verwaarloosbaar.
Ik ben verder wel accoord met u maar zoals gezegd NADAT ALLE belangrijkere zaken eerst geregeld zijn. Zelfs met een BTW verlaging naar 0% zullen gigantisch veel mensen financieel niet in staat zijn om CD's en boeken te kopen en evenmin om musea en theaters te bezoeken. Zij hebben het al moeilijk genoeg om de levensnoodzakelijke produkten te kopen zonder op het eindfe van de maand in de rode cijfers te staan.

Fred Kroket 24 september 2003 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Citaat:

Maakt niet veel uit of dat je daar 6% of 21% belastingen op betaald.
Maar wel zonder de kosten van wat er op staat, noch van de publiciteitskosten en verdelingskosten om datgene wat er op staat ook nog te verkopen. Iet of wat clipje kan al snel in de miljoenen kosten. Ik hebben het wel over Euros.
Ter info. Een boek van 200 bladzijden + omslag kost ook maar 50cent.

Ik vind het leuk, dat je het niet over de artiesten hebt, maar enkel over het grootkapitaal
Trouwens een goed liedje hoeft geen miljoenen euros om te verkopen.
En die kost moet worden verdeeld over alle geproduceerde cd's.

Bece 24 september 2003 13:14

Ben je nu nationaal of internationaal bezig?
Zonder publiciteit ga je niet echt veel plaatjes verkopen. Hoe zou je iets kunnen verkopen dat niemand kent?
Dus hoe meer publiciteit hoe beter de verkoop. (Er zijn zeker een paar uitzonderingen) hoe lager de verkoop , over hoe minder CD's die extra kosten moeten verdeeld worden. Stel maar eens dat je 25000€ kosten moet maken ( dan ga je heel zuinig moeten zijn en niet echt proffessioneel werken) en slechts 2500CD's zou verkopen (Er zijn nogal wat lokale groepjes die dat niet eens halen) dan zitten we al wel aan 10€ kosten per CD. Dat is wel wat meer dan de 60 cent die hier werd geoppert.

Fred Kroket 24 september 2003 13:35

Stel dat je dit 20 keer doet, want je bent een platenmaatschappij en niet jef van achter de kerk.
En van die 20cd's is er één waar er 250.000 explaren van verkocht worden:
500000 kosten
297500 cd's
kostprijs per cd 1.70 euro.

Of denk je dat die platenmaatschappijen liefdadigheidsinstellingen zijn?

Bece 24 september 2003 14:45

Ik raad je echt niet aan om ooit als zelfstandige te beginnen. Met uw rekenmethode ben je binnen de korste keren failiet. Er is bvb. al niemand die kan garanderen dat een van de 20 een hit zal worden.

groentje 25 september 2003 10:10

Er is geen garantie, maar platenmaatschappijen zullen wel iets uitbrengen, dat volgens het 'hitgevoelig' is, of wat is de term? Maatschappijen die niet regelmatig een hit te pakken hebben, zijn niet goed bezig, he. Tenzij ze andere manieren kennen om de kosten te drukken, een goede videoclip hoeft geen budget te hebben, waarmee Ethiopië kan gered worden van de hongerdood, integendeel, het scherpt de creativiteit, als je minder middelen hebt, omdat je dan inventiever moet zijn.
Bepaalde genres hebben ook geen groot publiek, maar kleine labels overleven daar wel. Ze beschikken dan meestal wel over een goede kennis van het netwerk, waarin ze hun CD's kunnen kwijtraken.

Natuurlijk zijn er mensen die zelfs met een daling van 50 % amper een CD kunnen kopen, Bece, maar opnieuw zouden toch enkele mensen minder moeite hebben om dat wel te doen. Bovendien hebben ze nog altijd de mogelijkheid om aan cultuur te doen, daar heb je geen fortuin voor nodig. Maar dat heeft niets te maken met goedkoper aanbieden van cultuurproducten.

pistoléke 25 september 2003 11:58

is het nu echt zo moeilijk om ne seconde of twee langer cd's te persen en deze aan een goedkopere prijs te verkopen :?:
Hoe goedkoper ze zijn,hoe meer dat er van verkocht gaan worden,dus in verhouding maakte op den duur toch enkel weer winst,maar ge moet er dan wel een paar seconden langer voor persen.... :!:
bvb
€15 voor ne cd en je verkoopt dan 10 stuks dan hebde €150
of goedkoper
€5 voor ne cd maar je verkoopt er dan wel 30 en dan heb je ook €150,wat heb je nu ook meer=======>een breder publiek
en dit voor een kleine moeite door ne keer meer op de knop van die pers te drukken :wink:

Louter winstbejag,en zo weinig mogelijk er voor doen is de mentaliteit in de muziekindustrie,allé wa meer moeite kost dat nu om die pers ne keer meer te laten persen :?: :roll:

Vlaamse Leeuw 25 september 2003 12:04

Het is voor hen zelfs een stuk voordeliger indien ze de persen langer laten draaien, want zo kunnen ze de basisinvestering die ze gedaan hebben voor deze pers sneller terug verdienen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be