Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Eigen volk laatst? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=58105)

ilfalco 4 september 2006 19:21

Eigen volk laatst?

http://i6.tinypic.com/286wdp5.jpg

Is dit geen gevolg van het racistische jobkanaal van de vlaamse regering? positieve discrimineren mag blijkbaar altijd van de VDAB....

Vorenus 4 september 2006 19:45

Nu pas door.

ilfalco 4 september 2006 19:49

Neen maar dit was wel zeer opvallend... het kan toch niet dat je voor een job in hartje vlaandeen amper nederlands moet kennen...

solidarnosc 4 september 2006 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 1951614)
Neen maar dit was wel zeer opvallend... het kan toch niet dat je voor een job in hartje vlaandeen amper nederlands moet kennen...

De snelste manier om Nederlands te leren is door regelmatig(er) in contact te komen met mensen die Nederlands spreken bijvoorbeeld door middel van een baan. Njah men kan ze ook dopgeld geven en ze een cursus Nederlands laten volgen maar dat kost een pak meer en de maatschappij heeft er minder aan.

ilfalco 4 september 2006 20:48

Dat ze dan naar een land gaan waar ze wel de taal van spreken hé.

En waarom zouden wij hun nederlands les moeten bekostigen.
Als ik naar afrika trek , men gaat mij ook geen taalcursussen aanbieden hoor.

ec8or 4 september 2006 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 1951779)
Dat ze dan naar een land gaan waar ze wel de taal van spreken hé..

maar daar zullen ze geen 'dop' krijgen ;-)

jef 4 september 2006 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 1951751)
De snelste manier om Nederlands te leren is door regelmatig(er) in contact te komen met mensen die Nederlands spreken bijvoorbeeld door middel van een baan. Njah men kan ze ook dopgeld geven en ze een cursus Nederlands laten volgen maar dat kost een pak meer en de maatschappij heeft er minder aan.

Als die allochtonen nu al in de derde generatie nog een taalachterstand hebben dan zijn zij onwillend ofwel achterlijk.

Bob 4 september 2006 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 1951751)

Men kan ze bevoorbeeld ook verplichtten om Nederlands te leren, vooraleer ze naar hier komen. Zal de maatschappij een pak minder kosten, en ze zullen er meer aan hebben, daar alleen de gemotiveerden zullen overblijven.

Bob 4 september 2006 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jef (Bericht 1951827)
Als die allochtonen nu al in de derde generatie nog een taalachterstand hebben dan zijn zij onwillend ofwel achterlijk.

Nu, niet overdrijven, fransprekende Brusselaars zijn het nu ook weer niet ;-) (alhoewel)

ec8or 4 september 2006 21:09

Citaat:

wat zei Theo vG ook alweer over hun godsdienst? :-P

vercetti 4 september 2006 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 1951529)

Is dit geen gevolg van het racistische jobkanaal van de vlaamse regering? positieve discrimineren mag blijkbaar altijd van de VDAB....

Men moet nu zelfs al geen Nederlands meer kennen om kinderen op te voeden. :roll:

Nicolas 4 september 2006 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 1951614)

vind je dan dat het moet kunnen dat met amper verstand je een gemeente of zelfs een land mag besturen ?
neen, dan moet je niet stemmen op VB

carlgustaaf 4 september 2006 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 1951844)
Men kan ze bevoorbeeld ook verplichtten om Nederlands te leren, vooraleer ze naar hier komen. Zal de maatschappij een pak minder kosten, en ze zullen er meer aan hebben, daar alleen de gemotiveerden zullen overblijven.

voor een visa verleent word: examen niveau middelbare school in Nederlands afleggen. Analfabeten en moedwillige ezels zijn hier niet nodig...zulke zijn er reeds bij de vleet...sommigen soms reeds drie generaties lang...

carlgustaaf 4 september 2006 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nicolas (Bericht 1951896)

vind je dan dat het moet kunnen dat met amper verstand je een gemeente of zelfs een land mag besturen ?
neen, dan moet je niet stemmen op VB

evenmin aan de Bende Zakkenvullers die het nu voor het zeggen hebben...en die hun land verkopen aan de vreemdelingen in ruil voor stembriefjes...

ilfalco 4 september 2006 21:32

Citaat:

meneer voelt zich superieur?

Amon_Re 4 september 2006 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 1951879)
Men moet nu zelfs al geen Nederlands meer kennen om kinderen op te voeden. :roll:

Bah nee gij, "Gaga, gogo, momo, bobo" is genoeg ;-)

solidarnosc 4 september 2006 21:34

Citaat:

Ik ken allochtonen die beter Nederlands spreken dan de meeste Vlamingen.;-)

Eternity 4 september 2006 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 1951933)

Ik ken vlamingen die beter vreemde talen spreken dan de mensen in het desbetreffende land.
point being?

"Ik ken" is GEEN bewijs om in GELIJK WAT je gelijk te halen.

Bob 4 september 2006 21:37

Citaat:

Zullen er wel niet veel zijn, tenzij ge ze gaat vergelijken met Jambersvlamingen. Maar over het algemeen is de kennis van de Nederlandse taal bij allochtonen triestig. En hetgeen nog triestiger is, dat is dat dit wordt verdedigd door Vlamingen.

Uh-Huh 4 september 2006 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ec8or (Bericht 1951852)
wat zei Theo vG ook alweer over hun godsdienst? :-P

Hij heeft het in ieder geval niet voor een tweede keer kunnen zeggen. :lol:

Oeps sorry, galgenhumor...:oops:

Bob 4 september 2006 21:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 1951952)

Och, de Nederlanders mogen blij zijn dat alleen VG het slachtoffer is geworden. Voor hetzelfde geld hadden ze een terrotistische aanslag met een paar duizend doden kunnen plegen
(helaas geen galgenhumor)

carlgustaaf 4 september 2006 22:49

Citaat:

de uitzonderingen die de regel bevestigen...ik ken zelfs een Waal die Nederlands spreekt.Hij woont wél in Nederland, en niet in België.In België heb ik er nooit éne gekent, die behoorlijk Nederlands praatte.Ik zeg "behoorlijk" hé, niet "perfekt". Zo moeilijk doe ik nog niet...

carlgustaaf 4 september 2006 22:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 1951952)

ja , zet er maar blozende kaakskes bij, schijnheiligaard( taquija...).Wie weet, mannen zoals gij komen mischien ook wel eens een steekgrage, of schietgrage fanatiekeling tegen...dan kunt ge écht eens lachen met galgenhumor:twisted:

Uh-Huh 4 september 2006 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf (Bericht 1952136)
ja , zet er maar blozende kaakskes bij, schijnheiligaard( taquija...).Wie weet, *vrouwen zoals gij komen mischien ook wel eens een steekgrage, of schietgrage fanatiekeling tegen...dan kunt ge écht eens lachen met galgenhumor:twisted:

Juist ja; nu ben ik echt bang. :roll:

Nynorsk 4 september 2006 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 1951529)

Het gaat om een vacature voor een kinderbegeleidster in een vrouwenonthaalcentrum.
Ik veronderstel dat je weet waarvoor zo'n vrouwenonthaalcentrum dient. Het dient om vrouwen die in een noodsituatie zitten tijdelijk op te vangen. Niet zelden gaat het daarbij om vrouwen die uit een onderdrukkende thuissituatie vluchten. Een deel van die vrouwen is allochtoon. Omdat ze vaak al jaren onderdrukt worden, kunnen ze vaak de taal niet. Als je niet buitenkomt, geen sociale contacten mag hebben, niet mag gaan werken, en thuis enkel de taal van je land van origine hoort, is er immers weinig kans dat je opeens vanzelf nederlands begint te spreken.
Het is altijd handig als het personeel dat met deze mensen moet omgaan en deze mensen intensief moet begeleiden voeling heeft met de achtergrond van deze mensen en omgekeerd, dat die mensen onmiddellijk voeling hebben met de begeleiders. Een vertrouwensrelatie is een vereiste voorwaarde voor eender welke begeleiding, zéker bij kinderen die uit een enge situatie komen, en dan heb je personeel nodig die daar onmiddellijk aansluiting mee kan hebben. Een allochtoon personeelslid kan vaak véél sneller aansluiting vinden met allochtone kinderen dan een autochtoon personeelslid. Ik vind het dus helemaal niet raar dat men voor deze functie allochtonen aanmoedigd om te solliciteren. Als je twee kandidaten hebt die gelijkwaardig zijn qua vaardigheden maar de ene is allochtoon en de andere autochtoon dan kan allochtoon zijn hier echt een objectief voordeel bieden. Dit is een functie waarvoor ik zelf ook zou solliciteren, dus ja, ik heb er nadeel mee met dit te zeggen, maar ik merk in de praktijk dat ht écht een verschil uitmaakt, zeker bij kinderen.

Je ziet trouwens ook dat ze wel een "kinderbegeleidster m/v" zoeken maar dat die m/v verder weggelaten is. Ik veronderstel dat ze, zoals de meeste vrouwenopvangcentra, een vrouwelijk teamlid zoeken. Dat is ook niet zo gek als je doelpopulatie nogal wat verkrachte vrouwen en kinderen omvat. Het kan dan wel eens héél moeilijk zijn om een vertrouwensrelatie op te bouwen met een man. Meer nog: het kan zelfs serieus averechts werken.

Ik stel voor dat we eender welke politieke correctheid gewoon laten vallen als het gaat om de opvang van mensen in nood, en net dié mensen een job geven die het meest kunnen betekenen voor de mensen die er opgevangen worden.

En om u eens helemaal van uw stoel te doen vallen: een vroegere medestudent van me is aangenomen geweest voor een job waarbij allochtonen opgeroepen werden om te solliciteren. Die allochtonen zijn geweest, maar zij had de beste indruk gemaakt tijdens het gesprek. Ze noemt De Smet en ze heeft blond haar, niet uit een potje.

Nynorsk 4 september 2006 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf (Bericht 1951898)
voor een visa verleent word: examen niveau middelbare school in Nederlands afleggen. Analfabeten en moedwillige ezels zijn hier niet nodig...zulke zijn er reeds bij de vleet...sommigen soms reeds drie generaties lang...

Misschien moet je dat examen ook maar eens proberen afleggen.
Maar je zegt het zelf: ezels zijn er hier inderdaad al genoeg.

Nynorsk 4 september 2006 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf (Bericht 1952133)
de uitzonderingen die de regel bevestigen...ik ken zelfs een Waal die Nederlands spreekt.Hij woont wél in Nederland, en niet in België.In België heb ik er nooit éne gekent, die behoorlijk Nederlands praatte.Ik zeg "behoorlijk" hé, niet "perfekt". Zo moeilijk doe ik nog niet...

In België heb je er nooit één ge-wat?

Je kunt ook proberen wat meer Walen te leren kennen. Ik ken er alvast een stuk of 15 die uitstekend Nederlands praten, en alvast beter Nederlands schrijven dan jij.

evilbu 4 september 2006 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Ik vind het dus helemaal niet raar dat men voor deze functie allochtonen aanmoedigd om te solliciteren.

Wel opletten als je mensen op spelling pakt...

Nynorsk 5 september 2006 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 1952234)
Wel opletten als je mensen op spelling pakt...

ik heb een automatiseerstoornisje ;-).
ik ga mensen nooit zeggen dat ze perfect nederlands moeten kunnen. of perfect frans, of whatever. mensen moeten van mij ook geen middelbaar-niveau-nederlands kunnen.
maar als iemand zegt dat een ander dat moet, dan verwacht ik toch minstens dat hij het zelf ook kan.

BUB 5 september 2006 00:46

Nederlands

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vercetti (Bericht 1951879)

Moest men dat ooit ?

Tegendradigaard 5 september 2006 07:49

Wat ik vreemd vind is dat men iemand zoekt met een graduaatsdiploma maar dat die geen Nederlands zou moeten kennen.

Hoe zou die dan begot in Vlaanderen aan een graduaatsdiploma geraakt zijn.

Dendermonde ligt niet echt in de buurt van de taalgrens he...

Bob 5 september 2006 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BUB (Bericht 1952463)
Moest men dat ooit ?

Moeten niet. Men mag zelfs stom zijn. Maar een voordeel is het toch niet. En eigenlijk kunnen alleen de rijken zich dat permiteren.

alberto 5 september 2006 08:41

Een kinderbegeleidster in Dendermonde die weinig nederlands moet kennen?
Daar zou ik mijn nederlandstalig kindje nooit aan toevertrouwen, stel dat dit kindje iets wil te kennen geven in haar kindertaaltje, 't is voor de ouders soms al eens moelilijk in te schatten wat er scheelt, laat staan iemand die weinig nederlands kent wat die er van zal maken.

Nynorsk 5 september 2006 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 1952678)
Wat ik vreemd vind is dat men iemand zoekt met een graduaatsdiploma maar dat die geen Nederlands zou moeten kennen.

Hoe zou die dan begot in Vlaanderen aan een graduaatsdiploma geraakt zijn.

Dendermonde ligt niet echt in de buurt van de taalgrens he...

dendermonde ligt zo'n 30 km van brussel.
ik ken mensen die iedere dag twee keer 100 km afleggen voor hun job :?
en naar het schijnt is België niet het enige land waar je kunt studeren.
Een vriendin van me heeft haar diploma in polen gehaald. unief. dat zijn ook diploma's hoor.

Nynorsk 5 september 2006 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alberto (Bericht 1952749)
Een kinderbegeleidster in Dendermonde die weinig nederlands moet kennen?
Daar zou ik mijn nederlandstalig kindje nooit aan toevertrouwen, stel dat dit kindje iets wil te kennen geven in haar kindertaaltje, 't is voor de ouders soms al eens moelilijk in te schatten wat er scheelt, laat staan iemand die weinig nederlands kent wat die er van zal maken.

ik vermoed dat je niet door hebt dat de moeder in hetzelfde gebouw verblijft als het kind?
ik heb de indruk dat je maar weinig afweet van de sector waar het hier over gaat :?

Amon_Re 5 september 2006 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf (Bericht 1952133)

Ik ken er een paar. (Walen die het Nederlands berheersen)

Amon_Re 5 september 2006 09:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BUB (Bericht 1952463)
Moest men dat ooit ?

't kan wel helpen eh, als die kids zelf Nederlands spreken :roll:

Bob 5 september 2006 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 1952751)
dendermonde ligt zo'n 30 km van brussel.
ik ken mensen die iedere dag twee keer 100 km afleggen voor hun job :?
en naar het schijnt is België niet het enige land waar je kunt studeren.
Een vriendin van me heeft haar diploma in polen gehaald. unief. dat zijn ook diploma's hoor.

Maar als Uw vriendin hier dan kleuterbegeleiders wil worden, zal ze toch een grondige kennis van het Nederlads moeten hebben. Diploma van een Poolse unief of niet. Anders wordt het helemaal te gek (of gaat Uw naiviteit zo ver dat gij Pools gaat leren ?).

Bob 5 september 2006 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 1952753)
ik vermoed dat je niet door hebt dat de moeder in hetzelfde gebouw verblijft als het kind?
ik heb de indruk dat je maar weinig afweet van de sector waar het hier over gaat :?

Denk inderdaad dat ge daar eens best een boekje over open doet. Want ons wordt het alsmaar verkondigd als een verrijking.

Nynorsk 5 september 2006 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 1952837)
Maar als Uw vriendin hier dan kleuterbegeleiders wil worden, zal ze toch een grondige kennis van het Nederlads moeten hebben. Diploma van een Poolse unief of niet. Anders wordt het helemaal te gek (of gaat Uw naiviteit zo ver dat gij Pools gaat leren ?).

Met uw grondige kennis van het Nederlands sta je nergens als je driejarige Turkse kinderen-in-nood moet begeleiden.
Of ga je die kinderen eerst Nederlands leren voor je ze de hulp wil geven die ze nodig hebben? Daar ter plekke, of nog beter, ze laten zitten in de situatie waarin ze zitten (en die meestal allesbehalve gezond is) en zeggen dat ze maar eens terug moeten aankloppen eens ze Nederlands praten?
Voor vrouwen en hun kinderen betekent een verblijf in een vrouwenopvangcentrum een nieuwe start. Daar moet ook Nederlands leren bij horen. Maar éérst hulp, dan Nederlands leren.
Als je potentiële werknemers hebt rondlopen die er ook nog in slagen betere hulp te verlenen aan die mensen dan anderen kunnen (omdat ze de taal spreken van de hulpbehoevenden of uit dezelfde socioculturele context komen), waarom zou je die dan niet aannemen?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be