Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Gemeenteraadsverkiezingen 2006 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=131)
-   -   Antwerpen: feiten en cijfers (https://forum.politics.be/showthread.php?t=63170)

Basy Lys 8 oktober 2006 22:41

Antwerpen: feiten en cijfers

Ik baseer me op de cijfers die te vinden zijn op
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...te/index.shtml

aantal bureaus geteld: 16/16

De SPA en Spirit samen 151.905 stemmen, het Vlaams Belang 141.231, dit is een verschil van 10.674.

Er wordt gefluisterd dat de stemmenwinst van de SPA en Spirit vooral komt van het "vreemdelingenlegioen" dat voor SPA en Spirit zou gestemd hebben.

Dit zou kunnen kloppen indien men aanvaardt dat de stemmen van de vreemdelingen vooral gegaan is naar "vreemdelingen" die (ook) de Belgische nationaliteit hebben en derhalve op de SPA-Spirit-lijst konden staan:
Talhaoui, Fauzaya
Bachar, Karim
Turan, Güler
Ugurlu, Sener
El Taghdouini, Ouardia
Akbas, Fatma
Slassi, Youssef
Saber, Arfan

en die samen maar liefst 22.011 voorkeurstemmen haalden.

jurgen79 8 oktober 2006 22:45

Duidelijk genoeg...de slinkse trucs werpen spijtig genoeg hun vruchten af...

ingenious 8 oktober 2006 22:46

ik heb ook een voorkeurstem gegeven aan bv talhaoui en ik ben geen allochtoon. wat nu met je theorie?

ten andere, kan je dan geen vlaming zijn als je een vreemde naam hebt? telt je stem dan niet?

Bazilfunk 8 oktober 2006 22:49

ik heb ook elke allochtone naam gekozen naast janssens, so?! Het wil blijkbaar maar niet doordringen dat slechts een mindereid van de inwoners in Antwerpen racistisch is.

humble 8 oktober 2006 22:50

Het paard van Troje.
De onbestuurbaarheid van Bos nu ook geimporteerd in Antwerpen.
If you want they kiss you patje, then they will screw you afterwarts, je zult ze moeten opnemen in je bestuur, en je zult de autochtonen verraden
Na VLD en Groen gedecimeerd te hebben beloofd de snoodaard Patje al wel de hemel aan de VLD, en je verraad de autochtonen weer eens.

praha 8 oktober 2006 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door humble (Bericht 2060113)
Het paard van Troje.
De onbestuurbaarheid van Bos nu ook geimporteerd in Antwerpen.
If you want they kiss you patje, then they will screw you afterwarts, je zult ze moeten opnemen in je bestuur, en je zult de autochtonen verraden
Na VLD en Groen gedecimeerd te hebben beloofd de snoodaard Patje al wel de hemel aan de VLD, en je verraad de autochtonen weer eens.

dus nu gaat het helemaal niet meer over 'inburgering' maar over genetische verwantschap ?

Basy Lys 8 oktober 2006 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 2060099)
ik heb ook een voorkeurstem gegeven aan bv talhaoui en ik ben geen allochtoon. wat nu met je theorie?

ten andere, kan je dan geen vlaming zijn als je een vreemde naam hebt? telt je stem dan niet?

Ik kan enkel bekende cijfers controleren, geen loze beweringen.

Waarschijnlijk hebben nog duizenden "vreemdelingen" een lijststem uitgebracht. En wat doe ik met deze bewering?

Basy Lys 8 oktober 2006 22:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk (Bericht 2060110)
ik heb ook elke allochtone naam gekozen naast janssens, so?! Het wil blijkbaar maar niet doordringen dat slechts een mindereid van de inwoners in Antwerpen racistisch is.

Dat jij dit terugvoert op racisme toont bij jou een gedachtengang aan die niet de mijne is.

ingenious 8 oktober 2006 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys (Bericht 2060156)
Ik kan enkel bekende cijfers controleren, geen loze beweringen.

Waarschijnlijk hebben nog duizenden "vreemdelingen" een lijststem uitgebracht. En wat doe ik met deze bewering?

niets. net als met de jouwe. SPa heeft gewonnen en is groter dan het VB. dat is de enige juiste conclusie.

en antwoord eens op mijna andere vragen aub. wat heeft de naam van iemand er mee te maken? ben je geen vlaming als je naam talhaoui is? ben je dan vreemdeling? telt je stem dan niet mee?

Praetorian 8 oktober 2006 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 2060099)

Idem hier, ik heb ook al op allochtonen gestemd. Meestal zelfs. Al is Talhaoui niet van mijn partij, zij blijft in mijn ogen een zeer capabel politica.

Praetorian 8 oktober 2006 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 2060132)
dus nu gaat het helemaal niet meer over 'inburgering' maar over genetische verwantschap ?

Ik dacht juist dat ze "rassenopdelingen" juist wilden vermijden, dat het alleen om de integratie ging. Het VB, of ze nu schermen met "ras" of cultuurdiscriminatie, uiteindelijk tonen ze toch weer waarom ze zijn veroordeeld.

Basy Lys 8 oktober 2006 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ingenious (Bericht 2060176)
niets. net als met de jouwe. SPa heeft gewonnen en is groter dan het VB. dat is de enige juiste conclusie.

en antwoord eens op mijna andere vragen aub. wat heeft de naam van iemand er mee te maken? ben je geen vlaming als je naam talhaoui is? ben je dan vreemdeling? telt je stem dan niet mee?

Ik tracht enkel te analyseren of de bewering klopt dat het vreemdelingenstemrecht en de snelbelg-wet een invloed kan hebben op het scheeftrekken van de resultaten in Antwerpen.

ingenious 8 oktober 2006 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys (Bericht 2060206)
Ik tracht enkel te analyseren of de bewering klopt dat het vreemdelingenstemrecht en de snelbelg-wet een invloed kan hebben op het scheeftrekken van de resultaten in Antwerpen.

dat doe je dan op een statisch incorrecte manier. van feiten is hoegenaamd geen sprake.

k9 9 oktober 2006 06:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys (Bericht 2060063)

De SPA en Spirit samen 151.905 stemmen, het Vlaams Belang 141.231, dit is een verschil van 10.674.

Er wordt gefluisterd dat de stemmenwinst van de SPA en Spirit vooral komt van het "vreemdelingenlegioen" dat voor SPA en Spirit zou gestemd hebben.

Dit zou kunnen kloppen indien men aanvaardt dat de stemmen van de vreemdelingen vooral gegaan is naar "vreemdelingen" die (ook) de Belgische nationaliteit hebben en derhalve op de SPA-Spirit-lijst konden staan:
Talhaoui, Fauzaya
Bachar, Karim
Turan, Güler
Ugurlu, Sener
El Taghdouini, Ouardia
Akbas, Fatma
Slassi, Youssef
Saber, Arfan

en? Precies alsof vreemdelingen enkel op andere vreemdelingen stemmen in niet op VB'ers? Of heeft het VB geen enkele allochtoonse politicus op die lijst staan?Je "vergeet" trouwens VLOTT, hoeveel voorkeurstemmen haalde die? 15 000? Walgelijk hoe dat hier gepraat word (en door de VB top) over mensen die hier geboren en getogen zijn en van wie de stem niks waard zou zijn.

araneus 9 oktober 2006 06:55

Stop het verhaaltje van stemmen die niks waard zijn maar terug in je kast, want dat is net wat het cordon sanitaire al jaren doet.

Dave Brocatus 9 oktober 2006 07:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys (Bericht 2060063)

Talhaoui, Fauzaya
Bachar, Karim
Turan, Güler
Ugurlu, Sener
El Taghdouini, Ouardia
Akbas, Fatma
Slassi, Youssef
Saber, Arfan

De website www.Vlaanderenkiest.be geeft andere cijfers, nl. 99 920 stemmen voor SP.A-SPIRIT en 94 909 stemmen voor Vlaams Belang.

Vergeet niet dat het mogelijk is om een voorkeurstem uit te brengen op meer dan 1 kandidaat. Dat al die kandidaten die u opsomt samen 22011 voorkeurstemmen hebben, betekent dus niet automatisch dat er 22011 verschillende mensen op hen gestemd hebben.

circe 9 oktober 2006 07:39

Van de 22 zetels die spa heeft behaald en waarvan ze er 7 van hun coalitiepartners (VDL/GROEN) hebben afgesnoept, zijn er dus 7 allochtoonse gemeenteraadsleden?

Of bezie ik het verkeerd?

Griffin 9 oktober 2006 07:42

Oh foei. Laat je naam maar veranderen in Jan Janssen of nee, Patrick Janssens :lol: Ik vind het echt grappig om te zien hoe het Blok zich alweer in de slachtofferrol wentelt. Ik dacht nochtans dat het signaal van de kiezer duidelijk was: als het erop aan komt om te kiezen tussen het Blok en een andere partij, dan gaan we massaal achter die andere partij staan.

circe 9 oktober 2006 07:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin (Bericht 2061016)
Oh foei. Laat je naam maar veranderen in Jan Janssen of nee, Patrick Janssens :lol: Ik vind het echt grappig om te zien hoe het Blok zich alweer in de slachtofferrol wentelt. Ik dacht nochtans dat het signaal van de kiezer duidelijk was: als het erop aan komt om te kiezen tussen het Blok en een andere partij, dan gaan we massaal achter die andere partij staan.

Wat was dan het verschil met 2000? Er blijven evenveel mensen voor het VB stemmen. Waar heeft U dan uw winst gehaald?

Bhairav 9 oktober 2006 07:52

Winst zit 'm erin dat er GEEN MEER stemmen voor het VB zijn. Ze zouden zogezegd n scheut groeien. Neen dus.

Online 9 oktober 2006 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2061035)
Wat was dan het verschil met 2000? Er blijven evenveel mensen voor het VB stemmen. Waar heeft U dan uw winst gehaald?

Het VB blijft status quo, gaat zelfs een half procentje vooruit. Het is dus niet bij het VB dat P. Janssens zijn stemmen gehaald heeft. En was dat nu net niet de hele bedoeling van zijn presidentiële campagne, de 0110 concerten, de wekenlange mediahetze?
Uiteindelijk heeft heel die progressieve hersenspoelings-tsunami ervoor gezorgd dat de VLD en Groen een serieuze opdoffer kregen.
Leuk voor P. Janssens natuurlijk, maar een overwinning op het VB kan je het niet noemen want van die kant heeft hij niet 1 stem binnengehaald.
Heel de vereringscultus van P. Janssens zou hem op termijn wel eens zuur kunnen opbreken. Ik denk dat we in 2007 al totaal andere Antwerpse scores gaan zien. Want wat nu gebeurd is, was zeker niet de bedoeling!

k9 9 oktober 2006 08:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2061035)

Nee hoor in antwerpen stad haalt VLOTT meer dan de winst die het kartel maakt, het VB gaat dus achteruit, net zoals in gent trouwens daar verliezen ze 1,5%

k9 9 oktober 2006 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 2061057)
Het VB blijft status quo, gaat zelfs een half procentje vooruit. Het is dus niet bij het VB dat P. Janssens zijn stemmen gehaald heeft. En was dat nu net niet de hele bedoeling van zijn presidentiële campagne, de 0110 concerten, de wekenlange mediahetze?
Uiteindelijk heeft heel die progressieve hersenspoelings-tsunami ervoor gezorgd dat de VLD en Groen een serieuze opdoffer kregen.
Leuk voor P. Janssens natuurlijk, maar een overwinning op het VB kan je het niet noemen want van die kant heeft hij niet 1 stem binnengehaald.
Heel de vereringscultus van P. Janssens zou hem op termijn wel eens zuur kunnen opbreken. Ik denk dat we in 2007 al totaal andere Antwerpse scores gaan zien. Want wat nu gebeurd is, was zeker niet de bedoeling!

mai janssens heeft zelf al die conceeten georganiseerd

Raf C 9 oktober 2006 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk (Bericht 2060110)

Idem, ben geen allochtoon en heb ook op een 'persoon met Arabische achternaam' gestemd.

circe 9 oktober 2006 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door k9 (Bericht 2061081)
Nee hoor in antwerpen stad haalt VLOTT meer dan de winst die het kartel maakt, het VB gaat dus achteruit, net zoals in gent trouwens daar verliezen ze 1,5%

Als de demografische verschillen zich doorzetten zullen er bij volgende verkiezingen in de grootsteden hoe langer hoe minder Aboriginals wonen dus zal het VB natuurlijk kunnen rekenen op minder mogelijke stemmen. Ik zou graag eens zien hoeveel aboriginals er in Antwerpen woonden in 2000 tegenover in 2006. Enkel op die manier kan men weten of VB voor of achteruit boert.

Iedereen weet toch al lang dat Marokkanen en Turken enkel voor "eigen volk eerst" stemmen?

k9 9 oktober 2006 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 2061109)
Als de demografische verschillen zich doorzetten zullen er bij volgende verkiezingen in de grootsteden hoe langer hoe minder Aboriginals wonen dus zal het VB natuurlijk kunnen rekenen op minder mogelijke stemmen.

Onzin, ook allochtonen stemmen VB, en dat is nu eenmaal democratie, zie je de vlaamse partijen in brussel klagen dat vlamingen wegtrekken?De stadsvlucht is trouwens al in sommige steden gekeerd .
Citaat:

Ik zou graag eens zien hoeveel aboriginals er in Antwerpen woonden in 2000 tegenover in 2006. Enkel op die manier kan men weten of VB voor of achteruit boert.
Wat complete onzin is zelf al zouden de lachwekkende cijfers van het VB waar zijn dan nog maakt het niks uit elke stem is evenwaardig.

Iedereen weet toch al lang dat Marokkanen en Turken enkel voor "eigen volk eerst" stemmen?[/quote]
onzin 1 de meeste (bijna allemaal) allochtonen die stemmen zijn belgen , 2 er zijn meer allochtonen dan turken en marokanen, 3 allochtonen stemmen ook VB

Dave Brocatus 9 oktober 2006 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door k9 (Bericht 2061081)

Waar haalt u de gegevens over het stemmenaantal van VLOT?

Kaal 9 oktober 2006 08:42

Uiteraard proberen de Blokkers hun nederlaag (vergeleken met hun eigen verwachtingen) enigzins goed te praten, maar ik vind het wel eigenaardig dat de supporters van Janssens geen interesse blijken te hebben in de oorsprong van die grotere steun voor "Patrick".

Zou het voor de SPa misschien genant zijn indien bleek dat de geboekte winst in grote mate te wijten is aan de allochtonen? Ik vind dat het zeker de moeite waard is om te onderzoeken. De theorie van het Blok is immers helemaal niet uit de lucht gegrepen. Het is geweten dat :

1) allochtonen verhoudingsgewijs meer op linkse partijen stemmen dan de autochtonen
2) dat de franstalige PS sinds 3-4 jaar spectaculaire winst boekt in Brussel - tot hiertoe een liberaal bolwerk - en dat die winst haast uitlsuitend te wijten is aan een grote doorbraak in de "zwarte" geementen.

Het probleem is niet dat allochtonen op het politieke leven beginnen te wegen. Het probleem is dat de polarisatie enkel zal toenemen indien de "democraten" alleen kunnen winnen als ze massaal gesteund worden door allochtonen. Je krijgt dan voor altijd een stad die in twee onverzoenbare kampen is verdeeld.

k9 9 oktober 2006 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2061163)
Waar haalt u de gegevens over het stemmenaantal van VLOT?

Enkel de voorkeurstemmen van hun kandidaten opgeteld, de lijststemmen voor VLOTT negeer ik dan maar omdat jij die niet kan weten.

k9 9 oktober 2006 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaal (Bericht 2061176)
Uiteraard proberen de Blokkers hun nederlaag (vergeleken met hun eigen verwachtingen) enigzins goed te praten, maar ik vind het wel eigenaardig dat de supporters van Janssens geen interesse blijken te hebben in de oorsprong van die grotere steun voor "Patrick".

Zou het voor de SPa misschien genant zijn indien bleek dat de geboekte winst in grote mate te wijten is aan de allochtonen? Ik vind dat het zeker de moeite waard is om te onderzoeken. De theorie van het Blok is immers helemaal niet uit de lucht gegrepen. Het is geweten dat :

1) allochtonen verhoudingsgewijs meer op linkse partijen stemmen dan de autochtonen

Enkel de eerste en in mindere mate de 2e generatie allochtonen van afrikaanse/arabische of turkse afkomst. De gemiddelde stemmer in de VS is rechtser dan rechts hier, maar ja dat zijn geen allochtonen voor sommigen.
Citaat:

2) dat de franstalige PS sinds 3-4 jaar spectaculaire winst boekt in Brussel - tot hiertoe een liberaal bolwerk - en dat die winst haast uitlsuitend te wijten is aan een grote doorbraak in de "zwarte" geementen.
In 3-4 jaar zijn er geen spectaculaire immigratie golven, noch geboortegegolven dus de reden is simpeler dan "meer allochtonen" waarom die dan niet op andere linkse partijen zouden stemmen is me een raadsel.
Citaat:

Het probleem is niet dat allochtonen op het politieke leven beginnen te wegen. Het probleem is dat de polarisatie enkel zal toenemen indien de "democraten" alleen kunnen winnen als ze massaal gesteund worden door allochtonen. Je krijgt dan voor altijd een stad die in twee onverzoenbare kampen is verdeeld.
Wat is hier een probleem aan? Dat allochtonen stemmen?

Dave Brocatus 9 oktober 2006 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door k9 (Bericht 2061219)
Enkel de voorkeurstemmen van hun kandidaten opgeteld, de lijststemmen voor VLOTT negeer ik dan maar omdat jij die niet kan weten.

Kan men geen voorkeurstemmen uitbrengen op zowel kandidaten van Vlaams Belang als VLOTT? Ik dacht dat het (in theorie althans) mogelijk is dat bvb. iedereen die een voorkeurstem op een VLOTT-kandidaat uitbracht, ook een voorkeurstem heeft uitgebracht op Filip Dewinter.

k9 9 oktober 2006 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus (Bericht 2061242)
Kan men geen voorkeurstemmen uitbrengen op zowel kandidaten van Vlaams Belang als VLOTT? Ik dacht dat het (in theorie althans) mogelijk is dat bvb. iedereen die een voorkeurstem op een VLOTT-kandidaat uitbracht, ook een voorkeurstem heeft uitgebracht op Filip Dewinter.

geen idee ik heb op een lijst gesteld met maar 1 kandidaat Ik denk dat het in theorie mogelijk is maar of dit ook in de praktijk gebeurd ...

lantjes 9 oktober 2006 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf C (Bericht 2061106)
Idem, ben geen allochtoon en heb ook op een 'persoon met Arabische achternaam' gestemd.

Je mag er fier op zijn:oops: 't is te hopen dat de volgende die een pak rammel krijgt van uw lieve Araabjes er een van uw slag is.

Laat ons hopen dat "ze" snel met een eigen lijst/partij opkomen, Patjen kan dan weer gaan janken bij Groen/VLD/CD&V om samen te spannen tegen VB

Jazeker 9 oktober 2006 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 2061327)
Laat ons hopen dat "ze" snel met een eigen lijst/partij opkomen, Patjen kan dan weer gaan janken bij Groen/VLD/CD&V om samen te spannen tegen VB

Ik denk niet dat Groen! en VLD nog zo makkelijk in het verhaal gaan meestappen. Wat we in Antwerpen zien, is de geboorte van een tweepartijenstelsel en VLD en Groen! werden reeds weggeveegd.

ilfalco 9 oktober 2006 09:57

idd jazeker... maar mssh SPA/Groen/Cdenf/n-va oid wie weet.
Toch zijn er zeer veel onregelmatigheden gebeurd.

In hoboken heeft men zelfs een deel van de magneetkaarten opnieuw in de stemcomputer gestoken....

Dave Brocatus 9 oktober 2006 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door k9 (Bericht 2061260)
geen idee ik heb op een lijst gesteld met maar 1 kandidaat Ik denk dat het in theorie mogelijk is maar of dit ook in de praktijk gebeurd ...

Of het in de praktijk gebeurd is, weet natuurlijk niemand behalve die kiezers zelf. Maar het toont wel aan dat we in feite niets met zekerheid kunnen zeggen over de verhouding tussen Vlaams Belang en VLOTT binnen het kartel. Behalve dan dat de bijdrage van VLOTT ligt tussen 0% en ± 15%

Dave Brocatus 9 oktober 2006 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 2061411)
...

In hoboken heeft men zelfs een deel van de magneetkaarten opnieuw in de stemcomputer gestoken....

Daar is op zich niets verkeerd mee. Door zo'n magneetkaart terug in de stemcomputer te steken kan men kijken op welke partij/kandidaat een stem werd uitgebracht.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be