Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Migrantenstemrecht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=685)

bartje 23 oktober 2002 15:26

ben je ervoor of tegen?

Ik heb helemaal niets tegen migranten maar heb wel tegen gestemd, als ze de Belgische nationaliteit aannemen vormt dat geen enkel probleem meer; zelfs de dubbele nationaliteit vormt geen probleem.

En voor alle duidelijkheid; dit migrantenstemrecht telt voorlopig enkel voor de gemeenteraadsverkiezingen!

S. 23 oktober 2002 15:45

Dat vind ik nu eens iets wat totaal overschat wordt. Moesten er vandaag gemeenteraadsverkiezingen zijn en België was de gemeente/stad dan zouden buitenlanders nooit 1 zetel kunnen halen, al stemden ze allemaal op dezelfde partij. Een tweede reden waarom ik het overroepen vind, is dat het maar gaat over het gemeentelijk niveau. Het Blok heeft dat natuurlijk schandelijk misbruikt door dit te veralgemenen naar 'migrantenstemrecht nooit' (op talloze affiches). Op nationaal niveau zou ik zoiets niet zien zitten. Maar de meebeslissen in de gemeente, dat is -om het effe simplistisch uit te drukken- meebeslissen over de vuilniszakken en andere zaken die relatief gezien minder belang hebben. Ik bedoel, kent U de standpunten van de VLD over gemeentelijk bevoegdheden?
Ik zie eigenlijk echt geen nadelen. Ook de discussie 'ze moeten Belg worden' versus 'ze moeten het niet' begrijp ik niet echt. Wat er voor mij telt, is niet een of ander papier, maar wel de wil tot integratie. En je kan mij niet wijsmaken dat iemand die de moeite neemt om te gaan stemmen, niet bereid is tot integratie.

rosy 23 oktober 2002 16:28

ik zie eigenlijk niet in waarom die mensen niet mee zouden mogen stemmen. het is toch maar democratisch om ook minderheden een stem te geven.
mensen die in dit land werken en er belastingen betalen, zouden allemaal moeten kunnen gaan stemmen. waarom mag iemand die uit groot-brittanië of frankrijk komt en hier komt wonen wel stemmen, en iemand die uit een niet-europees land komt niet? lijkt me niet zo eerlijk!

S. 23 oktober 2002 16:55

Ik denk dat het door het verdrag van Maastricht was dat EU-burgers konden deelnemen aan de europese en gemeenteraadsverkiezingen. Heeft daar toen eigenlijk iemand tegen geprotesteerd?

Supe®Staaf 23 oktober 2002 17:01

Vóór, als wij ook stemRECHT krijgen.
Iedereen gelijk voor de wet :!: :evil:

Alternatief: iedereen stemplicht
Beter alternatief: iedereen recht op referendumdeelname op volksinitiatief.

Duym 23 oktober 2002 17:18

Hé, forumleider. Ik bekeek eerst het rezultaat van deze poll, vervolgens stemde ik en keek opnieuw. Niets werd veranderd aan de uitslag? Normaal?

Supe®Staaf 23 oktober 2002 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duym
Hé, forumleider. Ik bekijk eerst het rezultaat op de poll, en vervolgens stem ik en kijk dan opnieuw. Niets werd veranderd aan de uitslag? Normaal?

Duw eens op F5.
Misschien is het omdat ik niet stemde.
Reden:cfr. supra.
:lol:

Duym 23 oktober 2002 17:38

S. schrijft:

En je kan mij niet wijsmaken dat iemand die de moeite neemt om te gaan stemmen, niet bereid is tot integratie.[/quote]

Ja wadde. Abou Jahjah neemt de moeite om te gaan stemmen. Hij is de man die zich juist verzet tegen integratie.

Nog zo'n mop en 't is pasen. :lol:

Duym 23 oktober 2002 18:13

Citaat:

Hé, forumleider. Ik bekeek eerst het rezultaat van deze poll, vervolgens stemde ik en keek opnieuw. Niets werd veranderd aan de uitslag? Normaal?

't is in orde; ik zat op iets verkeerd te duwen. Zeg niet wat. :?

Truder 23 oktober 2002 18:37

Tegen natuurlijk, mensen die hier te gast zijn hoeven de regels niet uit te stippelen. Willen ze echt integreren, en deelnemen aan de maatschappelijke vorming kunnen ze dit simpel oplossen door Belg te worden.

datri 23 oktober 2002 19:22

volledig tegen, als ze zich met ons bestuur willen moeien, moeten ze zich aanpassen aan onze samenleving; ze hebben de kans om te stemmen als ze onze nationaliteit aannemen, waarom dan nog andere mogelijkheden zoeken?

Guderian 23 oktober 2002 19:50

Voor Vlamingen: ALLES!
Voor vreemdelingen: NIKS!
:twisted:
AUSLÄNDER RAUS!!!

Supe®Staaf 23 oktober 2002 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
AUSLÄNDER RAUS!!!

Ben jij dan een Duitse buitenlander? 8O
Bol jij het samen met de anderen af :?:
Je gaat me nog voor jouw standpunten gewonnen krijgen :!:
:roll: :P 8)

Duym 23 oktober 2002 20:25

Citaat:

AUSLÄNDER RAUS!!!

Is het je bedoeling om een ander van jouw gedachtengoed te overtuigen, of enkel om die linkse rakkers op hun paard te krijgen?

Knuppel 23 oktober 2002 20:29

Degenen die zich zelfs te goed voelen om van de snelbelgwet gebruik te maken zijn zeker veel te goed om stemrecht te krijgen.

Swakke 23 oktober 2002 20:36

S. schreef:
En je kan mij niet wijsmaken dat iemand die de moeite neemt om te gaan stemmen, niet bereid is tot integratie.

Als de Moslims gaan stemmen dan is dat geenszins met de bedoeling te integreren want van die wil tot integratie is op andere terreinen zeer weinig te merken. Ze zouden dat doen met de bedoeling steeds maar sterker te worden en ons uiteindelijk te onderwerpen zoals ze dat overal elders in de wereld bezig zijn te doen.
En gemeentelijk vlak gaat alleen over de vuilzakken? Geef ze maar eens de kans om in een Gemeente iets in de pap te brokken; ge zult de 'Culturele Verenigingen' en 'VZW's' nogal eens ziens floreren.
Maar gij ziet daar allemaal geen graten in?
Ik weet nu waar jouw schuilnaam voor staat:
S. van STRUISVOGEL.

Guderian 23 oktober 2002 20:39

Citaat:

Citaat:

AUSLÄNDER RAUS!!!

Is het je bedoeling om een ander van jouw gedachtengoed te overtuigen, of enkel om die linkse rakkers op hun paard te krijgen?

Mensen overtuigen op een politiek forum mag je zo goed als vergeten hoor. Nieuwe mensen overtuigen moet je op andere plaatsen doen, de bezoekers van internetfora over politiek hebben meestal al een uitgesproken mening.

Guderian 23 oktober 2002 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:

AUSLÄNDER RAUS!!!

Ben jij dan een Duitse buitenlander?

:lol:
Nu doe ik eens de moeite "open te staan" voor een andere cultuur, en 't is weer niet goed! :lol: :lol: :lol:

Supe®Staaf 23 oktober 2002 20:57

Citaat:

Nu doe ik eens de moeite "open te staan" voor een andere cultuur, en 't is weer niet goed! :lol: :lol: :lol:

:lol: :lol: :lol:

Laat mij nu steeds gedacht hebben dat dit reeds lang jouw volkseigen aard was.......

Darwin 23 oktober 2002 21:40

Zijn er dan nog migranten die niet mogen gaan stemmen?

Ik dacht dat die ondertussen al allemaal een Belgisch paspoort op zak hadden?

:roll:

:wink:

Guderian 23 oktober 2002 22:36

Citaat:

Citaat:

:lol: :lol: :lol:

Laat mij nu steeds gedacht hebben dat dit reeds lang jouw volkseigen aard was.......

:lol: :lol: :lol: :lol:

Tjolder 23 oktober 2002 22:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rosy
waarom mag iemand die uit groot-brittanië of frankrijk komt en hier komt wonen wel stemmen, en iemand die uit een niet-europees land komt niet? lijkt me niet zo eerlijk!

Omdat ze niet bij de EU zijn :roll:

Duym 24 oktober 2002 05:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door rosy
waarom mag iemand die uit groot-brittanië of frankrijk komt en hier komt wonen wel stemmen, en iemand die uit een niet-europees land komt niet? lijkt me niet zo eerlijk!

Omdat ze niet bij de EU zijn :roll:

Waarom nodig ik mijn buurman uit voor een tuinfeest, en neem ik het telefoonboek niet om lukraak iemand uit een ander dorp op te bellen? :wink:

S. 24 oktober 2002 17:12

Citaat:

S. schrijft:

En je kan mij niet wijsmaken dat iemand die de moeite neemt om te gaan stemmen, niet bereid is tot integratie.

Ja wadde. Abou Jahjah neemt de moeite om te gaan stemmen. Hij is de man die zich juist verzet tegen integratie.

Nog zo'n mop en 't is pasen. :lol:[/quote]

Welke beslissingen zou de gemeenteraad kunnen nemen tegen de integratie? Wetende dat buitenlanders nooit op hun eentje de meerderheid gaan halen.

Supe®Staaf 24 oktober 2002 18:31

Citaat:

Waarom nodig ik mijn buurman uit voor een tuinfeest, en neem ik het telefoonboek niet om lukraak iemand uit een ander dorp op te bellen? :wink:

• Geen telefoon(boek)?
    Telefoon te duur?
    Geen dorp in de buurt?
    Buurman is eigenlijk knappe buurvrouw?

Redens genoeg.

Swakke 24 oktober 2002 19:44

S. schreef:
[size=2]Welke beslissingen zou de gemeenteraad kunnen nemen tegen de integratie? Wetende dat buitenlanders nooit op hun eentje de meerderheid gaan halen.[/size]

Het is niet nodig om de meerderheid te behalen om in de gemeenteraad te komen. Kijk bvb naar Agalev, een partijtje van 5 man en een P.K., maar ze zitten wel in de regering.
Ik denk dat je ook niet goed beseft hoe groot de concentratie Moslims is in sommige gemeenten.
En naast de gemeenteraden zijn er ook nog de Districtsraden. En in heel wat districten zouden de Moslims met gemak de absolute meerderheid behalen. Ge denkt toch niet dat die verdeeld gaan stemmen? Besef je wel hoe sterk die aan mekaar klitten onder invloed van hun moskeeën en z.g.z. Culturele VZW's?

datri 24 oktober 2002 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Swakke
S. schreef:
[size=2]Welke beslissingen zou de gemeenteraad kunnen nemen tegen de integratie? Wetende dat buitenlanders nooit op hun eentje de meerderheid gaan halen.[/size]

Het is niet nodig om de meerderheid te behalen om in de gemeenteraad te komen. Kijk bvb naar Agalev, een partijtje van 5 man en een P.K., maar ze zitten wel in de regering.
Ik denk dat je ook niet goed beseft hoe groot de concentratie Moslims is in sommige gemeenten.
En naast de gemeenteraden zijn er ook nog de Districtsraden. En in heel wat districten zouden de Moslims met gemak de absolute meerderheid behalen. Ge denkt toch niet dat die verdeeld gaan stemmen? Besef je wel hoe sterk die aan mekaar klitten onder invloed van hun moskeeën en z.g.z. Culturele VZW's?

inderdaad, als er één ding is dat die moslims kennen dan is dat samenhorigheid, en in die zin zou ik hun stemresultaat zeker niet onderschatten!

Duym 24 oktober 2002 20:59

Citaat:

Citaat:

• Geen telefoon(boek)?
    Telefoon te duur?
    Geen dorp in de buurt?
    Buurman is eigenlijk knappe buurvrouw?

Redens genoeg.

:lol: Geestige mensen overstijgen vaak het politiek gekrakeel.

Mijn achtenswaardige tegenstander Superstaaf mag niet op dit forum ontbreken, daarom ben ik blij dat hij opnieuw is opgedaagd. :wink:

Supe®Staaf 24 oktober 2002 21:15

@Duym
Ik word er rood van.
't Is teveel eer.......
:oops: :oops: :oops:
Ik heb voor een keer mijn stijfkop maar eens niet uitgewerkt.
Iedereen kan er al eens naastzitten, ook een moderator.
:wink:

S. 25 oktober 2002 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door datri
Citaat:

S. schreef:

inderdaad, als er één ding is dat die moslims kennen dan is dat samenhorigheid, en in die zin zou ik hun stemresultaat zeker niet onderschatten!

Weer enorm simplistisch! U gaat ervan uit dat moslims niet aan politiek kunnen doen. Ah ja, ze klitten altijd samen en hebben maar één mening. Een meningsverschil? Kennen ze dat wel? Verstand? Komaan, de praktijk wijst uit dat ook moslims aan politiek kunnen doen. En waarom zouden ze niet een tegengestelde mening kunnen hebben? De Arabische landen slagen er nu al niet in één front te vormen tegen de Bush-politiek. Samenklitten hé? Klinkt vrij belachelijk om dat zo maar uit U vuistje te verzinnen.

En ten tweede, het gaat hier dus wel degelijk om stemrecht op gemeentelijk niveau voor buitenlanders hé! Niet voor moslims, voor buitenlanders. Blijkbaar denkt U bij het horen van het woord 'buitenlander' enkel aan moslims. Vreemd, U blijkt (tesamen met talloze anderen) een vreemde fascinatie te hebben voor moslims. Er zijn blijkbaar geen andere buitenlanders meer. Terwijl de meerderheid van de buitenlanders in België niet-moslim is!

@Swakke:
U heeft geen voorbeeld gegeven.

S. 25 oktober 2002 09:34

Over dat samenklitten: ik wou nog even het voorbeeld aanhalen van de reactie van de parlemntsleden van allochtone afkomst tegen de uitspraken van Jahjah.

Swakke 25 oktober 2002 12:53

S. schreef:
[size=2]Terwijl de meerderheid van de buitenlanders in België niet-moslim is! [/size]

U doet alsof u op de hoogte bent.
Gelieve op te geven hoeveel immigranten er momenteel in België zijn en hoeveel van elk afzonderlijk land. Gelieve tevens uw bron te vermelden.
NB Een duim kan ik niet als bron accepteren.

Darwin 25 oktober 2002 14:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door S.
Terwijl de meerderheid van de buitenlanders in België niet-moslim is!

Wat bedoelt u juist met "buitenlander in België"?

Is het misschien iemand die wel zijn wettelijke verblijfplaats heeft in België, maar voorlopig nog geen Belgisch paspoort bezit?

S. 25 oktober 2002 18:36

Citaat:

S. schreef:
[size=2]Terwijl de meerderheid van de buitenlanders in België niet-moslim is! [/size]

U doet alsof u op de hoogte bent.
Gelieve op te geven hoeveel immigranten er momenteel in België zijn en hoeveel van elk afzonderlijk land. Gelieve tevens uw bron te vermelden.
NB Een duim kan ik niet als bron accepteren.

Vriendelijk dat U er spontaan vanuit gaat dat ik alles uit mijn duim zuig.
Op http://www.politics.be/phpBB/viewtop...?t=723&start=0 zegt Darwin dat er in België 350000 moslims zijn. Nu, ik weet niet in hoeverre die cijfers wetenschappelijk zijn, maar Darwin lijkt mij niet de man om deze cijfers expres te laag in te schatten.
Op http://www.statbel.fgov.be/figures/d21_nl.asp#5 vindt U het aantal vreemdelingen: 846.734. Aan Darwin: ik ben niet op de hoogte van het juiste juridische jargon in deze.
Een groot aantal moslims in België is al genaturaliseerd en hebben dus al stemrecht. Correctie, ze moeten gaan stemmen!
Conclusie: allesbehalve een meerderheid van de buitenlanders in België is moslim.

Ik begrijp overigens wel waarom U dat anders aanvoelt door de concentratie van moslims in bepaalde wijken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be