![]() |
Werken tijdens de feestdagen?
Samenvallen Offerfeest en oudejaarsavond zorgt voor problemen in horeca
BRUSSEL - Oudejaarsavond en het islamitische Offerfeest vallen dit jaar op dezelfde dag, en dat is een kleine ramp voor de horeca. Onder het zaal- en keukenpersoneel zijn veel moslims, maar die werken liever niet op zo'n belangrijke feestdag, schrijft de Gazet van Antwerpen dinsdag.Raar. Ik ken verschillende mensen die in de gezondheidszorg werken en bijgevolg regelmatig op ofwel Kerstavond/dag of Nieuwjaarsavond/dag moeten werken. Ik ken ook mensen die in continu shift werken en bijgevolg regelmatig op ofwel Kerstavond/dag of Nieuwjaarsavond/dag moeten werken. Voor één (1) keer valt het offerfeest op oudejaar en op slag zijn er problemen? Zullen we dan ineens maar de ziekenhuizen en bejaardentehuizen ook maar laten sluiten op die dagen? Waarom is er daar nooit een probleem? |
Citaat:
Ja, want ik ben tegen feestdagen. Allez, ik bedoel, tegen speciale feestdagen. |
Och ja...die mannen mogen meer dan iemand anders.
Gelijk hier bij mij op het werk...die mannen mogen 2maand verlof pakken aan een stuk...en de rest mag maximum 3weken achter elkaar nemen anders ist gezaag enz. |
Het is simpel op te lossen, in het contract vermelden dat er op feestdagen moet gewerkt worden.
|
Citaat:
|
Dan denkt U verkeerd.
Ik denk namelijk dat mensen die in de horeca werken, net zogoed als mensen in ziekenhuizen of in continue shift, gewoon WETEN dat ze regelmatig tijdens feestdagen aan het werk zijn. Ik verschiet er echter van dat zelfs voor één jaar (volgend jaar is het offerfeest op een andere datum), dit voor moslims blijkbaar niet mogelijk is. Ik ken nochtans mensen in de verzorgingssector die ELK jaar ofwel Kerstmis ofwel Nieuwjaar moeten werken. Zullen we dan maar zeggen dat het best is dat in ziekenhuizen géén moslims werken? |
Citaat:
Bedrijven kunnen een vaste job garanderen en de kost van weekendwerk over de andere dagen verdelen. De horeca kan dat niet, op weekdagen kunnen ze al dat personeel geen vast werk bieden. Niemand wilt natuurlijk alleen de onaangename dagen werken. |
Bobke, als je in de horeca werkt dat wéét je dat het weekend en avondwerk is.
Als je een job from 9 to 5 wil, dan ga je niet in de horeca werken! Solliciteer dan bij een firmakantine. |
Citaat:
Dat is ook de reden waarom men er moeilijk aan voldoende personeel geraakt. Het probleem is dat oudejaarsavond en suikerfeest nu op een zondag vallen. Wellicht werken relatief meer moslims in de horeca omdat ze lak aan zondagen hebben. |
Ik neem aan dat jij steeds door moslims wordt bediend als je gaat eten met Kerstmis, Pasen, Moederdag, etc...? Nog nooit een autochtoon tegenkomen op die dagen zeker? Nog nooit een autochtoon zien werken in een café? dancing? allem�*�*l moslim!
Komaan! EEN keer valt het offerfeest samen met nieuwjaar! floeps... Al een geluk dat moslims maar twee feestdagen hebben, de horeca zou er anders onderdoorgaan moesten ze evenveel feesten hebben als christenen/autochtonen! |
Citaat:
Ik snap uw probleem niet echt. Zijt ge nu kwaad omdat allochtonen net als autochtonen tijdens de feestdagen foert zeggen? Wat heeft het fucking offerfeest hier nu mee te maken? Of leg je hier nu een economisch probleem bloot? Zou onze economie vastlopen als we alle allochtonen op ne C130 zetten? Ge zou blij moeten zijn dat ze een offerfeest hebben : meer werkgelegenheid voor het eigen volk. Ah maar die willen niet werken met feestdagen zeker?! :roll: |
Citaat:
Die paar moslims die er mogelijks werken zullen dan het verschil niet maken. |
Citaat:
Nu het offerfeest op Nieuwjaar valt blijken moslims niet de moeite te willen doen om hun specifieke job toch uit te voeren. Nochtans hebben duizenden mensen al elk jaar gewoon doorgewerkt in functies die dit vereisen. Bijgevolg kan ik enkel concluderen dat moslims nét d�*t ietsje meer zijn dan hun collegas. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Doe nu niet precies of alle restaurants, café's etc... gaan speciaal voor die dagen ergens nieuw onervaren personeel gebruiken! En evenmin lijkt het me zo dat het de vorige jaren ENKEL moslims waren die in de horeca werkten met de feestdagen. Dat er aan "feestdagentarief" wordt gewerkt is eveneens al jaren het geval. Wat ik echter uit het artikel begrijp is dat de niet-racistische horeca werkgevers die een "diversiteit bij aanwerving" hebben gevolgd, nu ineens in de shit zitten omdat hun moslimpersoneel het vertikt om te komen werken en hun autochtoon niet-moslim personeel niet meer voldoende is om op die dagen de toestroom te kunnen bolwerken. Indien daar het probleem niet zou zitten, dan hadden we bovenstaande krantenberichten al jaren zien verschijnen. Horecazaken met amper moslimpersoneel draaien namelijk al jaren lustig door met de feestdagen. Waar komen anders altijd die aanbiedingen voor "kerstmenu" of "nieuwjaarsmenu" vandaan? |
Mijn café blijft gewoon open, feestdagen of geen.
|
Citaat:
Vanaf het moment dat het woord "allochtoon" in een post te zien is, moet het wel diens schuld zijn, volgens velen hier. Natuurlijk zijn er problemen als het offerfeest voor 1x gelijk valt met nieuwjaar. Als het nu altijd was, was het gewoner geweest. Doe nu niet alsof er enkel dit jaar problemen zijn. ELK jaar krijg je te lezen dat er problemen zijn met feestdagen en winkels die openblijven. Het was toch een hele hetze toen de eerste soldedag op een maandag viel ? Dan moest er zondag gewerkt worden. Het was toch een hele hetze toen er voorgesteld werd meer koopzondagen te organizeren ? Dus geen flauwekul en foute conclusies, hè ? |
Citaat:
Het scheelt natuurlijk ook dat een autochtoon niet meer gelijk een kieken zonder kop achter ne stomme godsdienst aanloopt om zijn goesting door te drijven. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Het scheelt natuurlijk ook dat een autochtoon niet meer gelijk een kieken zonder kop achter ne stomme godsdienst aanloopt zoals sommige vreemdelingen dat doen om hun goesting door te drijven. |
Citaat:
Op de bedrijven waar ik werkte kon men enkel verlof krijgen INDIEN DE DIENST HET TOELIET. Dit hangt dan ook nog eens af of men een bureaujob heeft (met/zonder veel verantwoordelijkheid) of in shiften werkt. De mensen die in ploegendienst werkten hadden een beurtrol: slechts x% van de ploeg mocht afwezig zijn. Uiteraard geldt dit ook tijdens feestdagen. (dus ofwel kwamen die mensen pas om 23.00 h. thuis, ofwel konden ze om 22.00 vertrekken naar het werk, ofwel om 04.00 uit hun bed, al naargelang de shift waarin je stond). Ik kan me dus voorstellen dat indien je in de horeca werkt nu niet bepaald moet gaan afkomen om verlof te nemen net op de dagen dat het het drukst is. Maar zo te zien aan het krantenartikel zou dit dus niet gelden voor moslims indien hun offerfeest samenvalt met het nieuwjaarsfeest! Volgende keer kunnen we misschien Nieuwjaar verzetten of zo? Kwestie van integratie weet je wel. |
Citaat:
Ik weet dat op voorhand maar in de horeca weten ze dat ook op voorhand, dan is er volgens geen probleem om te gaan werken, anders moet je dat werk maar niet aannemen. Mocht ik nu toch mijn goesting doordrijve, gegarandeerd dat mijne C4 klaarligt, en ik kan hem nog geen ongelijk geven ook. |
Citaat:
Jij stelt dat De Vreemdeling zijn godsdienst misbruikt om zijn goesting (thuisblijven) door te drijven. Ik vind dat een rare redenering. Zij hebben een geloof. Dat is niet het jouwe (cfr. "stomme godsdienst"), maar dat zou niks uit mogen maken (vrijheid van godsdienst). En volgens dat geloof zijn sommige dagen feestdagen. Net als bij ons (Kerstmis, Pasen, Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart...). Zij willen liever niet gaan werken op hun feestdagen en wij niet op de onze. Het probleem is nu dat die feestdagen voor 1x op dezelfde dag vallen, dus willen "wij" en "zij" graag vrijaf op "dezelfde" dag, voor 1x. En daar zijn bedrijven niet op voorzien. Dus zijn er problemen. De foute conclusie is dat "zij" massaal zouden thuisblijven en zo de hele economie platleggen, alleen maar om hun goesting door te drijven. |
Citaat:
Ik werk als vertaler, op een bureau. En net als overal wordt het niet op prijs gesteld als iedereen samen vakantie neemt. Dan geraken de teksten namelijk niet vertaald. Mijn vrouw is verkoopster. Zij moet ook werken op kerstavond, en op oudejaarsavond. Dat is niet leuk, ook al niet omdat het zondag is. Er zijn wel veel mensen die op die dag al vakantie hebben genomen, hoor! En niet alleen moslims (:roll:). Ik heb ook nergens gelezen dat die moslims allemaal thuisblijven. Ik heb gelezen dat er in de horeca problemen zijn omdat die restaurants er niet op voorzien zijn dat die twee dagen samen zouden vallen. Ik heb niet gelezen dat ze ook werkelijk niet komen, en ook niet dat de moslims in ziekenhuizen enz, thuisblijven. En ik hoor dat je op voorhand weet dat je bij kerst geen verlof krijgt. Krijg je dat dan te horen op je sollicitatiegesprek ? Voor je je contract tekent ? Staat dat misschien in je contract ? Nee, omdat het niet erg wettelijk is. |
Citaat:
Neem even voor het gemak aan dat Nieuwjaar en het Offerfeest elk jaar gewoon zouden samenvallen. Waarom moet er dan een extra probleem van gemaakt worden? ALLE mensen uit ALLE doorwerkende bedrijven zullen dan toch in meer of mindere mate ter beschikking moeten zijn. OOK christenen en OOK moslims. Wat er nu gebeurt is dat moslims in 2006 massaal vertikken om te werken op "hun" feest, terwijl autochtone mensen in bepaalde jobs dit gewoonweg altijd doen. Citaat:
Er zijn zelfs specifieke richtlijnen die van overheidswege zijn opgelegd in verband met veiligheidsmarges. |
Citaat:
Citaat:
Stel dat iedereen vrijaf zou nemen nu dat die feestdagen op hetzelfde moment vallen dan zit inderdaad de economie een dag op zijn gat en iedereen zonder licht en electriciteit. Citaat:
|
Citaat:
Inderdaad die mensen moeten beschikbaar blijven. ALLE mensen. Ik heb nooit beweerd dat moslims op bedrijven meer mogen dan christenen. Massaal vertikken ?? Daar heb ik dan toch overgelezen. Er staat dat ze liever niet zouden werken op die dag. Wel, ik ook niet. Autochtone mensen doen dit inderdaad in bepaalde jobs wel altijd. En allochtone mensen ook. Ik snap niet wat je hiermee wilt aantonen ? Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Wanneer een werknemer nog vakantiedagen heeft kan hij/zij deze opnemen tijdens deze dagen, daarin kan elke overste (of baas) mee instemmen, je moet echter wel weten dat je geen verlof kan nemen wanneer dit ten nadele is van het bedrijf, en op zo'n dagen is dat een nadeel. ikzelf werk ook niet graag die dagen, daarom pak ik elk jaar een weekje vakantie.. van m'n gewone vakantiedagen dus, m'n baas weet dat al van in het begin van het jaar, dus ik hoef nergens voor te vrezen dat het werk niet tijdig klaar zou zijn etc..alles kan immers op dat moment gepland worden. Dus mensen die wegens "geloofsfeesten" afwezig blijven op het werk zullen aanzien worden als "onwettig afwezig" dit is meteen een goeie basis tot ontslag en inhouding van de bijstand achteraf btw ;) ... dus als de moslimexecutieve nu een teken wil geven naar de WIL tot integratie kunnen ze best hun offerfeest een paar dagen uitstellen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Daaruit besluit ik toch maar dat moslims uit die bedrijven hun verantwoordelijkheid niet willen opnemen en niet willen komen werken. Ik blijf beweren dat die bepaalde (horeca e.a. bedrijven) ALTIJD al de feestperiode zijn doorgeraakt, net omdat autochtone mensen die daar werken hun verantwoordelijkheid wèl opnemen (ook dik tegen hun zin), maar TOCH komen werken, anders zou dit krantenartikel jaarlijks verschijnen - weliswaar zonder verwijzing naar het offerfeest. Heb jij vorige jaren krantenartikels gezien in de aard van: Citaat:
Het ontgaat me dus volkomen waarom er enkel dit jaar nu ineens een probleem zou moeten zijn! Citaat:
Andere bedrijven (zoals Horeca, continu bedrijven, ziekenhuizen etc...) vallen onder andere bepalingen. Voor ploegenwerk wordt standaard een shiftpremie toegekend (+ extra rustdagen na elke volledig doorlopen cyclus van Vroege/Late/Nacht) voor de extra inspanning die dit meebrengt. Voor ziekenhuispersoneel worden extra vrije uren toegekend indien men op zon- en feestdagen shiften loopt (vb. iemand die een halftijdse baan heeft en enkel tijdens het weekend werkt, kan telkens elke week twee dagen vrijnemen, wat erop neerkomt dat je maar een paar weekends per maand moet werken om aan je volledige halftijdse agenda te komen). Voor Horeca zal er wel een dergelijke regeling voorhanden zijn. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daar staat niet dat ze massaal thuisblijven. Volgens mij staat daar: Er hebben veel moslims een verzoek ingediend voor een dag verlof. Meer dan anders. Dus minder volk dan anders. Ik snap jullie heisa niet. |
Citaat:
Dat er "minder volk dan anders" is wil zeggen dat ze niet WILDEN komen werken. Uit het krantenartikel: een kleine ramp voor de horeca blijven veel zaken noodgedwongen dicht op 31 december Dat is dus omdat ze "liever niet" komen werken, maar het toch wel doen omdat het hun job is zeker? |
Citaat:
Het is deze keer een probleem, omdat die feestdagen samenvallen. Wiskundig gezien is dat een probleem, ja. Je schrijft WILDEN in de verleden tijd. Helaas is het nog geen kerstavond, of oudjaar. Laten we elkaar dan nog eens spreken, eens kijken of het zo'n ramp was voor alle horeca. Ik heb hier niet veel tijd meer voor, omdat ik moet werken. Maar de essentie is dat er moslims zijn die op hun feestdag verlof willen nemen, net als de christenen die dat willen doen. En toch is het de fout van de moslims dat de economie dan op hun gat zou liggen ? |
Citaat:
Er zijn blijkbaar ook mensen die automatisch in het verweer gaan als ze het woord allochtoon lezen. Die hebben Circe dus niets te verwijten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be