Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De Lijn opent de doos van pandora: allochtonenquota (https://forum.politics.be/showthread.php?t=72956)

Den Ardennees 23 december 2006 19:18

De Lijn opent de doos van pandora: allochtonenquota

Citaat:

De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn wil tegen 2010 vier procent allochtonen en 25 procent vrouwelijke chauffeurs. Directeur-generaal Ingrid Lieten heeft die cijfers vastgelegd na overleg met directie en vakbonden.

Streefcijfers
Lieten noemt het zelf streefcijfers in plaats van quota, maar staat er wel op dat ze gehaald worden. Voor de allochtonen werden de cijfers vastgesteld per provincie en voor de centrale diensten in Mechelen. De provincies Antwerpen en Limburg moeten met zes en vijf procent de hoogste percentages halen, omdat daar het potentiële aantal allochtone werknemers ook het hoogst is.

Op het vlak van de verhoogde aanwezigheid van vrouwen werden de cijfers opgedeeld volgens functie. De Lijn wil in 2010 25 procent vrouwelijke chauffeurs hebben, waar nu zestien procent wordt gehaald. Bij de bedienden moet het percentage van 32 naar 40 procent, bij de controleurs van 7,8 naar 15 procent en bij de kaderleden van 25 naar 33 procent.

Gelijkwaardig
Lieten heeft een raamakkoord laten goedkeuren waarin staat dat, wanneer een kandidaat uit de ondervertegenwoordigde groepen gelijkwaardig is, aan hem voorrang wordt gegeven zolang de streefcijfers voor doelgroepen niet bereikt zijn. (belga/dm)
Dit lijkt op het eerste zicht okee. Nu een voorbeeld uit de praktijk: in Joegoslavië deed men dit ook, quota voor alle bevolkingsgroepen bij jobs: zoveel % van bevolkingsgroep A, zoveel van groep B en zoveel van groep C. Wat was het gevolg? De tegenstellingen werden nog veel groter, want:

1. Je mocht nog zo geschikt zijn voor de job, als er iemand nodig was van bevolkingsgroep B kon je naar je jobje fluiten, zelfs al was die veel minder geschikt. Gevolg: afgunst tussen de verschillende groepen.

2. Men moest -willen of niet- zijn etnische achtergrond opgeven, je was geen Joegoslaaf, je was iemand van bevolkingsgroep A, B of C. Gevolg: de tegenstelling tussen de bevolkingsgroepen werd nog benadrukt.

Dus bravo voor De Lijn die de tegenstellingen in onze maatschappij nog wat verscherpt. Aangezien vele allochtonen intussen al de Belgische nationaliteit hebben, vraag ik me af waarop de personeelsdienst zich zal baseren: huidskleur? Raar klinkende achternaam?

Casca 23 december 2006 19:23

Uit het ontbreken van kritiek op de vrouwenquota mogen we dus afleiden dat je kritiek enkel en alleen slaat op moeilijkheid van het operationaliseren van zoiets als allochtonenquota?

Of ben je consequent tegen beide vormen van streefcijfers?

Den Ardennees 23 december 2006 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Casca (Bericht 2270914)
Uit het ontbreken van kritiek op de vrouwenquota mogen we dus afleiden dat je kritiek enkel en alleen slaat op moeilijkheid van het operationaliseren van zoiets als allochtonenquota?

in feite ben ik hier ook niet voor, als er nu éénmaal meer mannelijke kandidaten zijn, dan is dat maar zo.

Uitleg van de baas van de lijn: "ons publiek is heel gediversifieerd en we kunnen een betere service geven als ons personeel equivalent is aan ons klantenpubliek."

Wat is dat nu voor onzin?

Dan moet 10% van het personeel homofiel zijn, 20% van het personeel moet dan ouder zijn dan 70 jaar. Er moeten zekere percentages gehandicapten, transseksuelen en weet-ik-niet-wat-nog-allemaal zijn

hermanvk 23 december 2006 19:34

Citaat:

Ik vermoed het wel...

Nu hoe dan ook: ik ben van mening dat dergelijke quota opleggen een slechte zaak is voor iedereen. Voor alle duidelijkheid: zowel quota voor vrouwen, allochtonen, minderheden... maakt niet uit.

In de eerste plaats zoals reeds aangehaald:
frustraties omdat je een job niet krijgt, ook al ben je beter dan je concurrent, die uit een nog-niet vertegenwoordige quota categorie komt (oef, wat een omschrijving, maar ik hoop mijn punt gemaakt te hebben)

frustraties ook omdat je bij het solliciteren goed aanvoelt dat je niet de minste kans maakt.
Als voorbeeld: je solliciteert voor een bureaujob die moet opengesteld zijn voor mannen en vrouwen. Dat is de wet, dacht ik.
Op het bedrijf wil 'men' een vrouw. Dan ben je als man je tijd en geld aan het verliezen. Werkt de andere richting uit ook natuurlijk.

frustraties bij het bedrijf, want ze moeten ook tijd verliezen aan het nodeloos interviewen van vertegenwoordigers van alle categorieen.

frustraties ook bij het bedrijfsleven in het algemeen, omdat de staat zich weeral moeit met een prive-organisatie, die ze zelfs niet hebben mee hebben opgericht en groot gemaakt.

Resultaat (zoals ook aangegeven door de starter van deze draad):
Onbekwame (of minstens minder bekwame) mensen op de verkeerde plaats. Of maw iedereen heeft er nadeel bij.

maarte 23 december 2006 19:40

bekwaamheid en capaciteiten moeten op de eerste plaats komen al de rest is bulshit

Bhairav 23 december 2006 20:24

Tegenwoordig moet ge al een homoseksuele neger zijn om aan werk te geraken!

Bobke 23 december 2006 20:44

Citaat:

Vrouwenquota worden maar als excuus-Truus gebruikt.
Gaan ze van het allochtonenquota minstens 25 % allochtone vrouwen aannemen ? En waarom maar 25% vrouwen, bestaat de samenleving maar uit 25% vrouwen ?

Casca 23 december 2006 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 2271079)
Vrouwenquota worden maar als excuus-Truus gebruikt.

Ah bon?...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 2271079)
Gaan ze van het allochtonenquota minstens 25 % allochtone vrouwen aannemen ? En waarom maar 25% vrouwen, bestaat de samenleving maar uit 25% vrouwen ?

Bestaat de samenleving maar uit 4% allochtonen?

badkarmazen 23 december 2006 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav (Bericht 2271029)
Tegenwoordig moet ge al een homoseksuele neger zijn om aan werk te geraken!

Als lesbische negerin maak je waarschijnlijk nog meer kans

Edina 23 december 2006 21:06

Iets waar iedereen weer schijnt over te lezen:

Citaat:

Gelijkwaardig
Lieten heeft een raamakkoord laten goedkeuren waarin staat dat, wanneer een kandidaat uit de ondervertegenwoordigde groepen gelijkwaardig is, aan hem voorrang wordt gegeven zolang de streefcijfers voor doelgroepen niet bereikt zijn.
Als een man of autochtoon dus beter geschikt is dan krijgt die man of autochtoon gewoon voorrang op de vrouw of allochtoon. Bij gelijke capaciteiten moet altijd een keuze worden gemaakt op basis van andere aspecten. In dit geval wordt dat geslacht of afkomst, omdat De Lijn nu eenmaal van mening is dat haar dienstverlening er beter van wordt wanneer haar personeel een betere afspiegeling van de maatschappij is dan vandaag het geval is.

Den Ardennees 23 december 2006 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2271120)
Iets waar iedereen weer schijnt over te lezen:

Als een man of autochtoon dus beter geschikt is dan krijgt die man of autochtoon gewoon voorrang op de vrouw of allochtoon. Bij gelijke capaciteiten moet altijd een keuze worden gemaakt op basis van andere aspecten. In dit geval wordt dat geslacht of afkomst, omdat De Lijn nu eenmaal van mening is dat haar dienstverlening er beter van wordt wanneer haar personeel een betere afspiegeling van de maatschappij is dan vandaag het geval is.

Vele sollicitanten komen er zonder veel ervaring, dus je ziet al afkomen wie in het voordeel is, en ik vraag me af welke logica bewijst dat een bedrijf een afspiegeling van de maatschappij moet zijn om beter te functioneren. Zoals gezegd: dan moet er ook 10% homo's zijn, 20% zeventigplussers enz...

Het is zeer eenvoudig: de job moet naar de competentste kandidaat gaan, of die nu wit, zwart, geel of blauw is. Punt.

Bobke 23 december 2006 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Casca (Bericht 2271101)
Ah bon?...

Bestaat de samenleving maar uit 4% allochtonen?

Als ik sommigen mag geloven wel.
Het hangt ervan af wat je onder allochtoon verstaat.
Over vrouwen is weinig discussie.

Zwartengeel 23 december 2006 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 2271181)
Als ik sommigen mag geloven wel.
Het hangt ervan af wat je onder allochtoon verstaat.
Over vrouwen is weinig discussie.

In Kortemark, Stekene of Zichem zul je er wellicht nog niet veel vinden. In steden als Gent of Antwerpen zal men andere criteria dienen te hanteren.

Bobke 23 december 2006 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2271193)
In Kortemark, Stekene of Zichem zul je er wellicht nog niet veel vinden. In steden als Gent of Antwerpen zal men andere criteria dienen te hanteren.

Heeft Stekene zijn eigen lijn ?

lomeanor 23 december 2006 22:34

Ik vind het op zich wel een goed idee dat de Lijn probeer allochtonen aan te kunnen (op voorwaarde dat ze Nederlands spreken en geen religieuze symbolen vertonen uiteraard!).

Quota zijn volgens mij echter een kleinzielige manier om hier aan te werken. Quota werken per definitie discriminatie in de hand. (Met quota maak je een onderscheid tussen de ene werknemer en de andere, wat de definitie is van discrimineren.)

Raven 23 december 2006 22:41

mooi.. tijd ook voor een actief ontslag en aanwervingsweigering van autochtonen. Teneinde ook effectief die quota op tijd te halen.

De terreur van de autochtone man moet bestreden worden. De Autochtone vrouw en allochtone man moeten samen het heft in handen nemen!

badkarmazen 23 december 2006 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2271256)
Ik vind het op zich wel een goed idee dat de Lijn probeer allochtonen aan te kunnen (op voorwaarde dat ze Nederlands spreken en geen religieuze symbolen vertonen uiteraard!).

Over het nederlands is er zekers geen discussie. Maar wat betreft die religiuze symbolen. Kunnen we eisen dat die niet gedregen worden. Ik bedoel kunnen we verlangen dat een Jood zijn keppel niet draagt. Dat een Christen geen zichtbaar kruisteken mag dragen. Of dat een Sikh geen tulband mag dragen of een Moslima haar sluier. Zolang dit de dienstbaarheid niet in het gedrang brengt mag de werkgever (NMBS) volgens mij dit niet verlangen. Zekers niet wanneer men dit bedrijf volledig zou willen privatiseren.

Het enige probleem dat ik zie zou kunnen zijn dat autochtonen liever het gezicht willen zie van degene die hen diensten verleend.

Zwartengeel 23 december 2006 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door badkarmazen (Bericht 2271341)
Het enige probleem dat ik zie zou kunnen zijn dat autochtonen liever het gezicht willen zie van degene die hen diensten verleend.

Precies. En dat laatste is nu eenmaal eigen aan de Westerse cultuur, waarin de allochtonen zich begeven hebben en waaraan ze zich voor mij willens nillens moeten aanpassen.

Bobke 23 december 2006 23:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door badkarmazen (Bericht 2271341)
Dat een Christen geen zichtbaar kruisteken mag dragen.

Zolang ze maar heen nonnetjes aannemen.
Een zichtbaar maantje zal ook wel geen probleem zijn.

Mamaloe 24 december 2006 01:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2271179)
Vele sollicitanten komen er zonder veel ervaring, dus je ziet al afkomen wie in het voordeel is, en ik vraag me af welke logica bewijst dat een bedrijf een afspiegeling van de maatschappij moet zijn om beter te functioneren. Zoals gezegd: dan moet er ook 10% homo's zijn, 20% zeventigplussers enz...

Het is zeer eenvoudig: de job moet naar de competentste kandidaat gaan, of die nu wit, zwart, geel of blauw is. Punt.

Wat je hier zegt is bullshit.

Vaak worden zeer competente allochtone kandidaten bij privé-bedrijven namelijk afgewezen. Niet omdat ze niet competent zouden zijn, wel omdat ze "allochtoon" zijn (terwijl zelfs de rechtse rakkers in deze draad toegeven dat ze niet weten hoe ze dat zouden moeten definiëren).

Dus om de competente kandidaten uit de zogenaamde "allochtone" gemeenschap te steunen, mag dit soort van maatregel wel degelijk doorgevoerd worden, vind ik.

baseballpolitieker 24 december 2006 01:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mamaloe (Bericht 2271542)

Vaak worden zeer competente allochtone kandidaten bij privé-bedrijven namelijk afgewezen. Niet omdat ze niet competent zouden zijn, wel omdat ze "allochtoon" zijn (terwijl zelfs de rechtse rakkers in deze draad toegeven dat ze niet weten hoe ze dat zouden moeten definiëren).

Dus om de competente kandidaten uit de zogenaamde "allochtone" gemeenschap te steunen, mag dit soort van maatregel wel degelijk doorgevoerd worden, vind ik.

Als ik het puur theoretisch bekijk moeten gewoon onze markt helemaal vrijmaken en dan zal wel alles op zijn pootjes komen! Aja want als de markt helemaal open is, is het iedereen op zijn eigen en is het strijden voor te overleven en dan moeten de werkgevers wel de meest competente kandidaat werk geven want anders gaan ze gewoon failliet!

Mamaloe 24 december 2006 02:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2271543)
Als ik het puur theoretisch bekijk moeten gewoon onze markt helemaal vrijmaken en dan zal wel alles op zijn pootjes komen! Aja want als de markt helemaal open is, is het iedereen op zijn eigen en is het strijden voor te overleven en dan moeten de werkgevers wel de meest competente kandidaat werk geven want anders gaan ze gewoon failliet!

Ik begrijp niet wat het vrijmaken van de markt hier mee te maken heeft. Dan gaan allochtonen nog steeds nadeel ondervinden. Méér nadeel zelfs, aangezien bedrijfsleiders nog meer vrijheid zouden krijgen om hun eigen kleine racistische vooroordeeltje ongestraft in de praktijk te brengen.

filosoof 24 december 2006 02:13

pff
De Europese instellingen doen dat al jaren, per nationaliteit binnen Europa dan...
Staatsinstellingen ook: die plaats zal voor iemand zijn met profiel
die stad/provincie
die taal
die partijkaart...

willem1940NLD 24 december 2006 04:48

Slechts monopolie-lijnen, dus zonder werkelijke concurrentie, kunnen zich zonder klantenverlies te buiten gaan aan discriminatie van het Eigen Volk.

Bob 24 december 2006 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mamaloe (Bericht 2271552)
Ik begrijp niet wat het vrijmaken van de markt hier mee te maken heeft. Dan gaan allochtonen nog steeds nadeel ondervinden. Méér nadeel zelfs, aangezien bedrijfsleiders nog meer vrijheid zouden krijgen om hun eigen kleine racistische vooroordeeltje ongestraft in de praktijk te brengen.

Om Polen naar hier te halen ? Of zijn dit geen allochtonen ?

Mitgard 24 december 2006 10:46

en ik maar geen werk vinden... :evil:

Zwartengeel 24 december 2006 10:48

Begint het ook al te jeuken, Mitgard? :mrgreen:

Mitgard 24 december 2006 10:53

bwah, ik heb wel werk.
sociale werkplaats.
zwaar gesubsidieerde boel. :-P

De schoofzak 24 december 2006 11:01

Die trut van de Lijn zegt dat de gebruiker van bus of tram een betere dienstverlening krijgt als haar personeel een afspiegeling is van de bevolking.
Ik durf dat te betwijfelen. Of zou het waar zijn dat de Lijn een betere service geeft als haar buschauffeurs mooi voor de helft uit vrouwen en uit mannen bestaan? En zouden die mannen en vrouwen dan nog mooi verdeeld moeten zijn over de verschillende trajekten en per trajekt over de verschillende ritten?

De buschauffeur moet mij veilig en vlot naar mijn bestemming brengen en mij een woordje uitleg kunnen geven als ik vb. niet goed weet waar af te stappen. Hij/zij moet goed aanspreekbaar zijn enz.
Liever dus niet een minder handige chaffeur, dan de meer handige.

Natuurlijk mogen dames aangemoedigd worden om buschauffeur te worden.

De Lijn-madam wil alleen maar graag op een goed blaadje staan bij die poltiekers en bij die kiezers van die politiekers die hierover niet goed nadenken, of een andere bedoeling hebben.

Ik zie in ieder geval dat in de metro in Brussel de allochtonen oververtegenwoordigd zijn. Ik weet niet zo goed of dat daar ook zo op de bussen is. 't Moet zijn dat de autochtonen daar niet zo graag solliciteren zeker? Maar naar de redenering van madam-de-Lijn, zouden daar kwota moeten ingevoerd worden voor "de witten".

Een privé bedrijfsleider die een minder bekwam witte aanneemt in plaats van een betere gekleurde: dat is toch een domme mens. Zijn konkurrent die gewoonweg de beste aanneemt, zal toch beter boeren zeker!!

Dat de Lijn dus maar gewoon ingangsproeven doet en opleidingen voorziet, en dan alleen maar de beste chauffeurs en ander personeel aanwerft. Meer moet dat niet zijn.

En dit betekent niet dat iemand die een gekleurde mens onrechtvaardig behandelt of diskrimineert, geen krimineel zou zijn.

Den Ardennees 24 december 2006 11:28

Het gaat De Lijn momenteel wel voor de wind, dankzij de vele subsidies van de Vlaamse Regering, maar senator Etienne Schouppe heeft al gewaarschuwd: eens het economisch wat slechter gaat en de regeringssubsidies verminderen, zal De Lijn nog zware tijden krijgen.

baseballpolitieker 24 december 2006 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mamaloe (Bericht 2271552)

Maar ze gaan niet meer kunnen om een slechtere autochtoon aan te nemen! Ze zullen wel moeten gaan voor degene met de meeste capaciteiten anders gaan ze gewoon failliet, als ze geen steun van de regering meer krijgen!

Nick S. Kazuya 24 december 2006 12:31

Mijn mening is dat, zoals een paar gebruikers al hebben aangehaald, kwaliteit boven huidskleur moet worden gesteld. Als dat betekent dat er 100% allochtonen te werk wordne gesteld, so be it. Als dat betekent dat er 100% autochtonen te werk wordne gesteld, so be it.

Ik heb er een column over geschreven op uzegt.be. Ik weet niet of hier mag linken, maar copy/pasten is geen optie.
http://www.uzegt.be/positieve-discriminatie

Khonnor 24 december 2006 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk (Bericht 2270941)
Ik vermoed het wel...

Nu hoe dan ook: ik ben van mening dat dergelijke quota opleggen een slechte zaak is voor iedereen. Voor alle duidelijkheid: zowel quota voor vrouwen, allochtonen, minderheden... maakt niet uit.

In de eerste plaats zoals reeds aangehaald:
frustraties omdat je een job niet krijgt, ook al ben je beter dan je concurrent, die uit een nog-niet vertegenwoordige quota categorie komt (oef, wat een omschrijving, maar ik hoop mijn punt gemaakt te hebben)

frustraties ook omdat je bij het solliciteren goed aanvoelt dat je niet de minste kans maakt.
Als voorbeeld: je solliciteert voor een bureaujob die moet opengesteld zijn voor mannen en vrouwen. Dat is de wet, dacht ik.
Op het bedrijf wil 'men' een vrouw. Dan ben je als man je tijd en geld aan het verliezen. Werkt de andere richting uit ook natuurlijk.

frustraties bij het bedrijf, want ze moeten ook tijd verliezen aan het nodeloos interviewen van vertegenwoordigers van alle categorieen.

frustraties ook bij het bedrijfsleven in het algemeen, omdat de staat zich weeral moeit met een prive-organisatie, die ze zelfs niet hebben mee hebben opgericht en groot gemaakt.

Resultaat (zoals ook aangegeven door de starter van deze draad):
Onbekwame (of minstens minder bekwame) mensen op de verkeerde plaats. Of maw iedereen heeft er nadeel bij.

mmm... ik geef je ergens wel gelijk...

maar, het is nu eenmaal de keuze van het bedrijf

als zij meer vrouwen en allochtonen in hun personeelsbestand wensen is dat hun volste recht

en zeker voor een bedrijf als de lijn kan ik me wel voorstellen dat een personeelsbestand dat een betere afspiegeling (geen exacte natuurlijk, zoals hierboven beweerd) van de maatschappij is ook positieve gevolgen kan hebben...

en het gaat hier niet om quota he, ze zeggen enkel dat ze meer inspanningen gaan doen om ervoor te zorgen dat meer vrouwen of allochtonen bij hen gaan solliciteren, o.a. door aangepaste uurroosters en werktijden in te voeren... of gewoon door vacatures veel gerichter te gaan verspreiden... (vergelijk dit laatste maar en beetje met bedrijven die een beroep doen op headhunters om talent te zoeken)

das ook een manier van kansen creëren

Bobke 24 december 2006 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mamaloe (Bericht 2271542)

Waarom moet de lijn zichzelf dan streefcijfers opleggen ?
Volstond het dan niet gewoon de meest competente sollicitanten aan te werven ?

Khonnor 24 december 2006 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 2272029)
Waarom moet de lijn zichzelf dan streefcijfers opleggen ?
Volstond het dan niet gewoon de meest competente sollicitanten aan te werven ?

het zijn nog altijd interne streefcijfers he...

als een werkgever weigert allochtonen aan te nemen vinden de rechtse rakkers dit geen probleem... vrije keuze he

maar als een werkgever gaat trachten meer allochtonen aan te nemen is dit plots wel een probleem... dan is de vrije keuze van het bedrijf van geen tel meer

begrijpe wie het begrijpe kan

Bobke 24 december 2006 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor (Bericht 2272038)

als een werkgever weigert allochtonen aan te nemen vinden de rechtse rakkers dit geen probleem... vrije keuze he

maar als een werkgever gaat trachten meer allochtonen aan te nemen is dit plots wel een probleem... dan is de vrije keuze van het bedrijf van geen tel meer

Het is duidelijk dat ge er niets van begrepen hebt.
De vraag was waarom een bedrijf geen allochtonen aanneemt als ze daar toch voorstander van zijn ?
Ge gaat toch niet beweren dat de quota moeten voorkomen dat teveel allochtonen zouden aangeworven worden?

Bob 24 december 2006 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor (Bericht 2272038)

...maar de diensthoofden van de lijn zullen er wel op afgerekend worden...
En begrijpe wie begrijpe kan. Het is wel de spa die zich heftig verzet tegen Polen die naar hier komen om te werken.

Don Quichote 24 december 2006 14:25

De lijn heeft de laatste jaren al wat allochtonen in dienst genomen.

Veel allochtonen die hier nog niet zolang zijn en merkwaardig genoeg op korte termijn Nederlands geleerd hebben , opleiding gevolgd en nog bereid zijn te werken.

Moeilijker wordt het aanwerven van allochtonen die hier geboren zijn.
Raar?
Of rotverwend en gepamperd vanaf hun geboorte?

Probeer die mannekes eens in een fabriekje te krijgen, 5 dagen in de week vroeg opstaan , en dat jarenlang.

Maar dat subtiel verschil zal je niet lezen in de media.
Is iets dat de bevolking beter niet weet.
Ze zouden misschien ongerust worden over de toekomst, nietwaar?
:-P

Nicolas 24 december 2006 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nick S. Kazuya (Bericht 2271986)
Mijn mening is dat, zoals een paar gebruikers al hebben aangehaald, kwaliteit boven huidskleur moet worden gesteld. Als dat betekent dat er 100% allochtonen te werk wordne gesteld, so be it. Als dat betekent dat er 100% autochtonen te werk wordne gesteld, so be it.

Ik heb er een column over geschreven op uzegt.be. Ik weet niet of hier mag linken, maar copy/pasten is geen optie.
http://www.uzegt.be/positieve-discriminatie

kwaliteit en geschiktheid moet de eerste vereiste zijn
bij gelijkheid van gekwaamheid kan men beslisssen om bijvoorbeeld omwille van profilering naar buiten toe een bepaalde persoon naar voor te schuiven.

de vraag is natuurlijk of dit allemaal moet gebeuren via vaststaande protocollen of criteria

bij alle selecties die er gebeuren zou je ook kunnen stellen dat dit een afspiegeling is van onze maatschappij. Moeten we veronderstellen dat bij alle selectieprocedures die er momenteel bestaan voorbeeld bij de Lijn dat hierbij gediscrimineerd werd op basis van geslacht of huidskleur, zodat ingrijpen van hogerhand noodzakelijk is door criteria vast te leggen ?
Het zou een veel betere politiek zijn van de Lijn doch van alle openbare instanties dat ze meer in het veld gaan. Allerlei campagnes opzetten naar bepaalde bevolkingsgroepen met de oproep dat ze welkom zijn in hun bedrijf en dat ze worden opgeroepen om te komen solliciteren.

Ik wil gewoon niet aanvaarden dat het lage percentage van vrouwen en mensen met een buitenlandse origine alleen komt omdat er tot nog toe gediscrimineerd zou worden. Dit zou willen zeggen dat we in een heel discriminerende maatschappij leven. Ik zou voorstellen dat men dan eerst de mentaliteit van de bevolking tracht te veranderen dan eigenlijk geforceerde oplossingen uit de bus te laten komen.

Misschien kan men eens het katholiek onderwijs aanpakken die systematisch migranten orienteren naar het beroepsonderwijs. het is toch opvallende dat het secundair katholiek onderwijs zo " wit " gekleurd is en het katholieke beroepsonderwijs zo " donker " gekleurd is.
In het rijksonderwijs ziet men veel minder dit forse contrast

Nicolas 24 december 2006 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 2272118)
...maar de diensthoofden van de lijn zullen er wel op afgerekend worden...
En begrijpe wie begrijpe kan. Het is wel de spa die zich heftig verzet tegen Polen die naar hier komen om te werken.

logisch dat sp.a zich verzet tegen zomaar toelaten van Polen.
Het principe moet zijn dat iedereen alhier mag komen werken doch gelijk loon voor gelijke arbeid dus eerst minimum lonen vastleggen en duidelijke criteria hoe loonopbouw moet gebeuren.
Nu kunnen poolse werknemers hier werken onder het loon van onze arbeiders en dit mag niet, werkgevers moet hen hetzelfde uurloon geven als een belgische werknemer en dan zijn de poolse arbeiders plots minder aantrekkelijk

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be