![]() |
Moslima's
Elke zondag om 22.30u
Vanaf 4 maart op Canvas In Moslima's praat journaliste Nadia Dala in vier thematische afleveringen met vier heel verschillende moslimvrouwen over het geloof, over de gevolgen van 11 september, over seksualiteit en over integratie. Zo biedt het programma ons een blik op de diversiteit van meningen die ook in de moslimwereld bestaat over die onderwerpen. De reeks nuanceert en ontkracht het eenzijdige en monolithische beeld dat de media al te vaak ophangen van de moslimcultuur. Moslims vormen een belangrijke groep in onze samenleving. Toch hebben autochtone Vlamingen vaak een vertekend beeld van de Vlaamse moslimgemeenschap. Het beeld wordt enerzijds vertroebeld door het negatieve imago dat de islam heeft gekregen door het optreden van extremisten. En anderzijds is onze kennis van de moslimwereld ook eenzijdig omdat we meestal alleen de stem van de mannelijke helft van de bevolking horen. Moslima's wil daar iets aan doen door ons te laten kennismaken met vier moslimvrouwen. Nadia Mettioui, Victoria Amina Vandersteen, Hacer Düzgün en Hind Fraihi praten met Nadia Dala vrijuit over hun diepste overtuigingen. Zo openen zij de deuren van een ons vaak onbekende wereld. De vrouwen De vier moslima's zijn heel verschillende vrouwen. Ze geloven in dezelfde God, in Allah, maar hebben elk hun heel eigen opvattingen en levensstijl: De moslima's praten open en op een toegankelijke wijze over - geloof, koran en het paradijs (afl. 1) - maagdelijkheid, seks en relaties (afl. 2) - over aanslagen en fundamentalisme (afl. 3) - integratie, discriminatie en Vlaming zijn (afl. 4) Nadia Mettioui Nadia Mettioui is een vrijgevochten vrouw uit een Marokkaans migrantengezin. Ze trouwde met een Vlaming en startte haar eigen koffiezaak in Antwerpen. Amina Vandersteen Victoria Amina Vandersteen is Vlaamse maar al jaren bekeerd tot de islam. Ze draagt een verhullende hoofddoek en is getrouwd met een Marokkaanse Brusselaar met wie ze een dochter heeft. Hacer Düzgün Hacer Düzgün is eerder conservatief. Ze draagt een hoofddoek, is van Turkse origine en keerde na haar middelbare school in Vlaanderen terug naar haar geboorteland Turkije om zich in de islamitische theologie te verdiepen. Hacer is trouwens de enige verkozen vrouw in de Moslimexecutieve, het overlegorgaan tussen moslims en de overheid. Hind Fraihi Hind Fraihi profileert zich als een feministe. Ze heeft Marokkaanse roots en woont samen met haar vriend. Zij is de meest kritische van de vier: zij bouwt aan een carrière als onderzoeksjournaliste en schreef het succesvolle maar ophefmakende boek 'Undercover in Klein-Marokko', over de roots van het moslimfundamentalisme in Sint-Jans-Molenbeek. |
Bedankt voor de kijktip.
|
hmmm, enkel de visie van Hacer Düzgün zou me interesseren.
|
*up*
Morgen dus ;) |
Citaat:
Of ben je cynisch bezig? |
De secretarsse van Mohammed schreef de koran: Hacer Düzgün
Mop van de week: zonet zei Hacer Düzgun (molimexecutieve) dat de koran is geschreven door de secretaresse van Mohammed....
Wat uit de eerste uitzendig blijkt is dat de bekeerlinge de meest fanatieke en fundamentalistische is en dat deze moslima's vol vooroordelen zitten ten aanzien van andere godsdiensten zoals het christendom waarover ze vrijwel niets weten. Volgende keer kan Canvas beter een reeks maken met vier 'christenvrouwen'. |
Oh, ik was dit helemaal vergeten. :( :oops:
|
Citaat:
|
Heb de eerste aflevering gezien. Een blok aan het been voor de Westerse samenleving. Islam is wet. Düzgün en Vandersteen moesten al lang in de psychiatrie zitten.
|
Ben momenteel aan het volgen op canvas...momenteel gaat het over hun hemel...
*STRIKE* :lol::lol::lol: compleet gaga al die gelovigen |
sexistisch gedoe
|
Voor de bespreking van de eerste uitzending door Marij Uijt den Bogaerd, zie:
http://www.brusselsjournal.com/node/1943 |
Is hier toevallig iemand die de afleveringen op youTube kan zetten ofzo?
|
Over de vrouwonvriendelijkheid van de islam :
,,Als met de islam de koran bedoeld wordt, die is uiteraard vrouwonvriendelijk Dat zijn de joodse en christelijke openbaringsteksten ook, omdat ze de tijd weerspiegelen waarin ze geboekstaafd zijn. Wat mij betreft is de koran nog extra vrouwonvriendelijk omdat hij, in tegenstelling tot de zes eeuwen eerder geschreven evangelieën, de veelwijverij propageert. Monogamie weerspiegelt een heel andere blik op de vrouw dan polygamie. Monogamie is, in haar filosofie indien niet altijd in de praktijk, de unie tussen twee personen. Polygamie is een man met een kudde. Ik stel ook vast dat in alle landen waar in de naam van de islam geregeerd wordt, of het nu Saudi-Arabië of Iran is, de vrouwen in de wetgeving, de instellingen, de maatschappij behandeld worden als tweederangsmensen. Het doet mij denken aan de institutionele discriminatie tegen de zwarten onder het Zuid-Afrikaanse blanke minderheidregime. Maar dat werd apartheid genoemd en algemeen veroordeeld, terwijl wettelijke en institutionele discriminatie tegen vrouwen nog vaak als 'cultuur' wordt bestempeld en vergoelijkt.'' Mia Doornaert, redacteur De Standaard |
Citaat:
|
Citaat:
|
Men heeft inderdaad meer vrouwelijke islamgeleerden nodig die "de islam" ook eens interpreteren.
|
Vandaag in de standaard reeks Islam ontsluierd gaat het over de Islam en de vrouw. Tja het zal wel aan de tijdsperiode waarin de Koran geschreven werd liggen dat de verzen die gebruikt werden om het vrouwenfeminisme in de Islam te propageren nogal vrouwenhatend overkwamen. Een ironieteken was hier wel vantoepassing. Het vers waarin de profeet zegt sla dan de vrouw is het toonvoorbeeld van respect voor de vrouw, het wil eigenlijk zeggen maak je vrouw duidelijk hoe de zaak dan wel ineen zit. Of ziets.
Ik begrijp niet waarom mensen zich blijven vasthouden aan boeken die duidelijk in andere tijden geschreven zijn en ook bedoeld waren zoals het neergeschreven stond. Waarom zou je in godsnaam dat dan gaan ontkennen en doen alsof alles een andere betekenis heeft. Gewoon de vuilbak in met die handel. |
Citaat:
Ik geloof dat er nog eentje was hier die me met haar verwarde. Misschien moet ik wel eens gaan solliciteren bij De Standaard. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Indien zij dit als islamitisch wil laten voorkomen, dan is dat haar mening. Mij lijkt het eerder de bevestiging van wat ik voordien reeds zei: de gematigde moslim is evenveel moslim als de niet-praktizerende katholiek! In dat geval: what's in a name? |
'k Heb juist weer een aflevering gezien. Ik wordt er gewoon ziek van. Vrees het ergste voor de moslims. Ze creeëren de voorwaarden voor conflict.
|
Citaat:
Staat echt haaks op onze cultuur. |
Tot nu toe heb ik alle afleveringen gezien. Niet slecht. Eigenlijk veels te korte uitzendingen naar mijn gedacht, en spijtig dat ze ’s avonds laat op zondag worden uitgezonden. Ze missen hierdoor het grote publiek voor wie ze misschien wel bestemd zijn.
Van Hind Fraihi had ik al haar boek gelezen. Kritisch, maar dan wel kritisch tegenover iedereen. Zowel in haar boek als in de uitzendingen. Feministisch, ja. Maar dan wel eentje die zich afvraagt of de vlaamse vrouwen zelf niet het slachtoffer worden van onderdrukking, door het schoonheidsideaal, te willen behagen. Niet slecht gezien vond ik. Dat Amina de bekeerlinge is, is mij nogal duidelijk. Een beetje fanatiek, bezeten is misschien te sterk uitgedrukt. Vooral dat het moslim zijn voor haar het belangrijkste kenmerk is voor een partner. Hacer van de moslimexecutieve. Iemand die wel met kennis van zakens spreekt. Treffend vond ik haar verhaal over de leerkracht die ervoor zorgde dat ze kon verder studeren. Haar zus had niet zoveel geluk. En Nadia, wel ja, iemand die op een nogal Westerse manier van het leven geniet. Maar wel haar sigaret weggooit als moeder in de buurt komt. Niet slecht. |
Ik vraag me bij het zien van die serie vooral af wanneer de VRT eens een programma gaat maken waarin mensen als Geert Wilders, Ayaan Hirsi Ali of Etienne Vermeersch eens lang en vrijuit kunnen praten. Of gewoon al een van de vele interviews met Dawkins eens uitzenden. Dat zou nog eens interessant zijn. Want laat ons eerlijk zijn: wat die 2 radicalen in "Moslima's" te vertellen hebben, is pure propaganda en ze krijgen niet het minste weerwerk.
|
Citaat:
|
Ik sluit me aan bij Jurgen: telkens vijf minuten (had dan steeds dat bekeerde kieken en die turkse "ik ben het"...) gaf me teveel kotsneigingen om verder te kijken.
De keren dat ik Fraihi en dat andere meisje even zag voorbijkomen waren doenbaar. Alleen vraag ik me toch af waar Hind Fraihi het haalt dat "wij" (in tegenstelling tot "zij") verplicht zijn om "het" schoonheidsideaal te volgen? Waar haalt ze dat? Uit de Flair of zo? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat de druk op de westerse vrouwen om er vooral “goed” uit te zien nooit zo groot is geweest als tijdens de laatste jaren. Borstvergroting, verkleining, facelifts, allerhande plastische ingrepen om ieder toch maar de perfecte maten te kunnen bezorgen. En juist, “vrouwenbladen” als Flair spelen daar gretig op in. De commercie wordt er ook niet slechter van. Trouwens, een trend die zich ook stillekesaan doorzet naar de mannenwereld toe. Hind heeft geen ongelijk. De realiteit is er. Je kan je wel de vraag stellen of er dan minder behoefte is bij niet-westerse vrouwen. Velen hoeven uiteraard niet wekelijks onder de zonnebank te gaan liggen. |
Obscurantisme
[FONT=Arial]Gelukkig waren er nog de moslima's Hind en Nadia om een beeld te geven van jonge moderne, redelijke moslima's die in staat zijn om hun religie te plaatsen en te kaderen in de context van een hoogontwikkelde samenleving anno 2007. Hacer Düzgün heeft de trein met de hedendaagse geëvolueerde maatschappij gemist en verkondigt een hopeloos ouderwets en retrograde discours.
De bekeerlinge Amnia Vandersteen slaat alle records als het gaat om obscurantisme, redeloosheid, antimodernisme en godsdienstwaanzin. Zo iemand maakt gewoon brandhout van decennialange vrouwenrechtenbeweging en draait de klok zowat 100 jaar terug. Ze vindt het normaal dat een vrouw maar de helft erft van de man, als haar man haar 'ontrouw' is, is het niet de schuld van haar man maar de schuld van de 'westerse' vrouw die volgens haar halfnaakt zou rondlopen. Ze heeft zich volledig gekeerd tégen de westerse samenleving en spreekt over Vlamingen' alsof ze er zelf niet meer wil bijhoren. Goed dat de kijker wordt geconfronteerd met de onzin en de waanzin die deze bekeerlinge verkondigt, die bovendien blijk geeft van een vijandelijke houding tegenover de maatschappij waarin ze is opgegroeid en die haar alle kansen heeft gegeven. Zoals vele moslimapologeten begeeft ze zich aan 'negationisme' als het het doel (proselitisme) maar dient zijn alle middelen, zelfs de meest bedrieglijke toegestaan. Amina houdt zich ook bezig met het vertalen van fundamentalistische moslimboekjes (een uitgeverij in de Lemonnier laan). Ze draait er haar hand niet voor om, om koranteksten gewoon verkeerd te vertalen, als het haar doel dient en zoals het haar uitkomt. Een verwittigd kijker is er twee waard, want de obscure samenleving die deze bekeerlinge (bekeerlingen komen meestal in de radicale milieus terecht) zou wensen, wekt weerstand. Met dit soort uitzendingen jaagt men de redelijk, weldenkende, intelligente burger de gordijnen in, getuige de gesprekken tussen (intelligente, hoogopgeleide) mensen onderling over haar tussenkomsten. Het enige wat men bereikt met het opvoeren van bekeerlinge Vandersteen (en in mindere mate Düzgün) is dat mensen zich gewoon gaan afkeren van dit opgelegde 'islamgdoe' , dat regelrecht indruist tegen de consensus van een moderne geëvolueerde samenleving waarin mannen en vrouwen worden verondersteld op een gewone, normale manier met elkaar te kunnen omgaan zonder dat de vrouw zich dient te 'verbergen' in het openbaar omdat mannen in die visie niet in staat zouden zijn om hun seksuele impulsen te beheersen. Dit hele discours en de hele ideologie die deze twee vrouwen ten toon spreiden staan haaks op artikel 10 van de grondwet dat de gelijkheid tussen mannen en vrouwen waarborgt. Dergelijk programma brengt de kijker nauwelijks iets bij maar draagt integendeel bij tot de verdere polarisering en dualisering van samenleving [/FONT] |
Obscurantisme
Gelukkig zijn er nog de moslima's Hind en Nadia om een beeld te geven van jonge moderne, redelijke moslima's die in staat zijn om hun religie te plaatsen en te kaderen in de context van een hoogontwikkelde samenleving anno 2007. Hacer Düzgün heeft de trein met de hedendaagse geëvolueerde maatschappij gemist en verkondigt een hopeloos ouderwets en retrograde discours.
De bekeerlinge Amnia Vandersteen slaat alle records als het gaat om obscurantisme, redeloosheid, antimodernisme en godsdienstwaanzin. Zo iemand maakt gewoon brandhout van decennialange vrouwenrechtenbeweging en draait de klok zowat 100 jaar terug. Ze vindt het normaal dat een vrouw maar de helft erft van de man, als haar man haar 'ontrouw' is, is het niet de schuld van haar man maar de schuld van de 'westerse' vrouw die volgens haar halfnaakt zou rondlopen. Ze heeft zich volledig gekeerd tégen de westerse samenleving en spreekt over Vlamingen' alsof ze er zelf niet meer wil bijhoren. Goed dat de kijker wordt geconfronteerd met de onzin en de waanzin die deze bekeerlinge verkondigt, die bovendien blijk geeft van een vijandelijke houding tegenover de maatschappij waarin ze is opgegroeid en die haar alle kansen heeft gegeven. Zoals vele moslimapologeten begeeft ze zich aan 'negationisme' als het het doel (proselitisme) maar dient zijn alle middelen, zelfs de meest bedrieglijke toegestaan. Amina houdt zich ook bezig met het vertalen van fundamentalistische moslimboekjes (een uitgeverij in de Lemonnier laan). Ze draait er haar hand niet voor om, om koranteksten gewoon verkeerd te vertalen, als het haar doel dient en zoals het haar uitkomt. Een verwittigd kijker is er twee waard, want de obscure samenleving die deze bekeerlinge (bekeerlingen komen meestal in de radicale milieus terecht) zou wensen, wekt weerstand. Met dit soort uitzendingen jaagt men de redelijk, weldenkende, intelligente burger de gordijnen in, getuige de gesprekken tussen (intelligente, hoogopgeleide) mensen onderling over haar tussenkomsten. Het enige wat men bereikt met het opvoeren van bekeerlinge Vandersteen (en in mindere mate Düzgün) is dat mensen zich gewoon gaan afkeren van dit opgelegde 'islamgdoe' , dat regelrecht indruist tegen de consensus van een moderne geëvolueerde samenleving waarin mannen en vrouwen worden verondersteld op een gewone, normale manier met elkaar te kunnen omgaan zonder dat de vrouw zich dient te 'verbergen' in het openbaar omdat mannen in die visie niet in staat zouden zijn om hun seksuele impulsen te beheersen. Dit hele discours en de hele ideologie die deze twee vrouwen ten toon spreiden staan haaks op artikel 10 van de grondwet dat de gelijkheid tussen mannen en vrouwen waarborgt. Dergelijk programma brengt de kijker nauwelijks iets bij maar draagt integendeel bij tot de verdere polarisering en dualisering van samenleving. |
traditionneel-gelovige Moslima's
Opvallend hoe de moslimvrouwen zoals ik ze ken hier, zoals Hind en Nadia in je lange stuk verontwaardiging op met drie lijntjes worden "afgehandeld" terwijl de andere je volle aandacht krijgen.
Ik zag de uitzending niet, dus ik weet niet in welke mate je veroordeling juist is, ook niet voor Hacer Düzgun... Het verschil tussen je lange aanklacht tegen de enen en het vlug afhandelen van de anderen is opvallend. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be