Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Veehandelaars Anderlecht vrijgesproken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=81946)

Dycore 28 februari 2007 13:07

Veehandelaars Anderlecht vrijgesproken

Veehandelaars Anderlecht in beroep vrijgesproken

Het Brusselse hof van beroep heeft woensdag zeven veehandelaars en veedrijvers van de Anderlechtse veemarkt vrijgesproken van dierenmishandeling. De zeven moesten zich verantwoorden voor inbreuken op de Wet op het Dierenwelzijn nadat de dierenrechtenverenigingen Gaia en Animaux en Péril videobeelden had gemaakt waarop te zien was hoe de mannen de dieren met stokken en stroomstoottoestellen te lijf gingen.

De beelden waren in de zomer van 2000 gemaakt met een verborgen camera. De Brusselse correctionele rechtbank besliste in januari 2002 dat de beelden niet als bewijs konden dienen omdat ze de privacy van de betrokkenen hadden geschonden. Daarom sprak de rechter de veehandelaars en -drijvers toen vrij. Gaia en Animaux en Péril gingen in beroep en het hof van beroep heeft woensdag de videobeelden wel aanvaard als bewijsmateriaal. Volgens de raadsheren zijn bij de opnames geen opzettelijke onrechtmatigheden gebeurd en zijn er geen vormvoorwaarden geschonden. Het recht van de zeven beklaagden op een eerlijk proces was dan ook niet in het gedrang gebracht.

Dat belette het Brusselse hof van beroep niet om de zeven beklaagden vrij te spreken. De verdediging van de veehandelaars en -drijvers had aangevoerd dat er geen sprake was van dierenmishandeling omdat het niet de bedoeling was de dieren te pijnigen enkel en alleen om ze te pijnigen. Het hof volgde die redenering. "Er is geen bewijs voorhanden dat er sprake is van een bijzonder opzet om te pijnigen", zo las de voorzitter het arrest voor, "het doel was de dieren te drijven. Er is ook geen bewijs dat een van de betrokken dieren niet geschikt geweest zou zijn voor vervoer."

Voor Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch kwam het arrest als een donderslag bij heldere hemel. "Dit is een onaanvaardbare kaakslag", zei hij. "Het is onbegrijpelijk dat de twee hoven van beroep van Luik en Bergen voor gelijkaardige feiten wel veroordelingen uitspreken en dat deze drie raadsheren resoluut weigeren dat te doen. Wij gaan bekijken of we in cassatie kunnen gaan." (belga/dm)

Hip hip hoera voor de beschaving!

Online 28 februari 2007 13:12

Een echte schande.
"PS"-justitie.

DenDane 28 februari 2007 13:19

Ik krijg ineens goesting op "steak met frieten"

Edina 28 februari 2007 13:21

Citaat:

"Er is geen bewijs voorhanden dat er sprake is van een bijzonder opzet om te pijnigen", zo las de voorzitter het arrest voor"
Maw van dierenmishandeling is alleen sprake wanneer het specifiek de bedoeling is om te mishandelen. Wat quasi nooit het geval is dus... Wat een precedent :roll:

lantjes 28 februari 2007 13:21

Een perfecte illustratie hoe wereldvreemd onze justitie is. Zo een uitspraak is gewoon walgelijk.

Dycore 28 februari 2007 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2476129)
Maw van dierenmishandeling is alleen sprake wanneer het specifiek de bedoeling is om te mishandelen. Wat quasi nooit het geval is dus... Wat een precedent :roll:

en wat niet aantoonbaar is in de meeste specifieke gevallen.

Griffin 28 februari 2007 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 2476105)
Een echte schande.
"PS"-justitie.

Volgens mij zijn de collega's in het Waalse deel van 't land wèl veroordeeld voor dierenmishandeling, niet? ;)

Jazeker 28 februari 2007 14:04

Een schande gewoon. Misschien moeten die gasten van GAIA er volgende keer maar gewoon op gaan kloppen in plaats van bewijsmateriaal te verzamelen.

Lao Tzu 28 februari 2007 14:13

Moet dit niet bij Koetjes en Kalfjes? (niet ironisch bedoeld)

De schoofzak 28 februari 2007 14:39

Als toestanden zoals ze op die beelden te zien waren hier in ons land geen strafbare feiten zijn, dan is er iets mis.
Ik ben niet zo opgevoed; in de kultuur die ik aankleef is zoiets niet tolereerbaar. Geen van mijn ouders, familieleden, opvoeders, onderwijzenden, jeugdbewegingsleiders enzvoorts heeft mij ooit anders voorgehouden.

Dus, werk aan de winkel voor zustitie. Als de wet niet duidelijk genoeg is, moet hij maar aangepast worden. Als de wet wel duidelijk genoeg is, dan moet er een sanktie komen voor die rechter.

Pukkie 28 februari 2007 14:51

Ik wil die rechter gerust 20 keer tegen zijn kloten stampen. Het plezante daarvan is dat ik daarvoor niet gestraft kan worden. Er is gewoon geen enkel bewijs dat het mijn bedoeling zou geweest zijn om zo'n rechter pijn te doen, wanneer ik hem 20 keer tegen zijn kloten stamp. 8-)

Dycore 28 februari 2007 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pukkie (Bericht 2476482)
Ik wil die rechter gerust 20 keer tegen zijn kloten stampen. Het plezante daarvan is dat ik daarvoor niet gestraft kan worden. Er is gewoon geen enkel bewijs dat het mijn bedoeling zou geweest zijn om zo'n rechter pijn te doen, wanneer ik hem 20 keer tegen zijn kloten stamp. 8-)

En gezien die rechter een ezel is, zou dat technisch mogelijk moeten zijn.

Griffin 28 februari 2007 16:06

Citaat:

Je wil hem gewoon van A naar B verplaatsen, niet waar? :lol:

Bierke 28 februari 2007 16:12

Nu is't maar wachten op een Belgische Volkert Van der Graaf ... om die rechter recht toe te brengen.

baarle 28 februari 2007 16:18

Citaat:

Er was al een precedent. Het VB is veroordeeld omdat het de kennelijke bedoeling had om te discrimineren (niet omdat het discrimineerde dus).

Tja, eenmaal de rechters zich het recht toe-eigenen om te bepalen welke bedoeling we hebben, en iedereen vindt dat OK, gaan ze natuurlijk verder.

Griffin 28 februari 2007 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 2476695)
Er was al een precedent. Het VB is veroordeeld omdat het de kennelijke bedoeling had om te discrimineren (niet omdat het discrimineerde dus).

Tja, eenmaal de rechters zich het recht toe-eigenen om te bepalen welke bedoeling we hebben, en iedereen vindt dat OK, gaan ze natuurlijk verder.

De plaat blijft hangen... Prachtig hoe je overal het VB in betrekt.

On Topic: die rechter komt uit een boerenfamilie zeker? :D

Edina 28 februari 2007 16:45

Citaat:

Pfff... zoek eens op wat een precedent is ofzo!

Ozymandias 28 februari 2007 16:51

Citaat:

Baarle, nu ga je toch mooi de mist in. Ik was net een andere reactie van je aan het lezen en ik dacht: Ik ben het niet vaak met hem eens, maar hij argumenteert goed. En nu dit...

Ten eerste is het Vlaams Blok veroordeeld omdat het *aanzet* tot discriminatie. Niet omdat het de bedoeling had om te discrimineren.
Ten tweede is dit geen precedent voor dierenmishandeling, tenzij je minderheidsgroepen gaat vergelijken met dieren (en dat zou ik je toch afraden).
Ten derde is dit geen precedent omdat het compleet het tegenovergestelde is. Als het al juist zou zijn wat je zegt. Dan zou het Blok veroordeeld zijn omwille van hun "bedoeling", en de boeren net niét.

Het is trouwens leuk om te zien: Op één blad begint het bij dierenmishandeling, en gaat het meteen over de PS en even later over het Vlaams Blok... Straf :)

Herr Flick 28 februari 2007 17:16

Citaat:

Hmmm, excuseer, dat zou ik nog nie zo durven zeggen...

als ge uwen hond aan ne boom in een bos bind, dan is dat wel de bedoeling om die te mishandelen dus dierenmishandeling...

Een beest van 800 kg of meer naar de slachtbank begeleiden, is natuurlijk geen sinicure, (temeer dat die beesten dat ook wel doorhebben wat er gaat gebeuren, ... ruiken, horen dat ook... )

Dat ge er daarom gelijk ne zot op moet gaan kloppen is ook niet juist, maar dat die beesten soms een nen corigerenden tik krijgen dat is wel min of meer normaal.

solidarnosc 28 februari 2007 17:29

De vraag is uiteraard wat een corrigerende tik is en wat niet. Ik ben ook een meat-lover dus wil ook niet de hypocriete lul uithangen maar de beelden die Gaia had gemaakt gingen toch wat ver hoor. Een onkel van mij gaat sinds jaar en dag naar veemarkten en vond dit er ook wel over.

baarle 28 februari 2007 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin (Bericht 2476761)
Prachtig hoe je overal het VB in betrekt.

Voor één keer dat ik dat doe...

Griffin 28 februari 2007 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baarle (Bericht 2477022)
Voor één keer dat ik dat doe...

Mooi zelfportret.

Pukkie 28 februari 2007 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin (Bericht 2476663)
Je wil hem gewoon van A naar B verplaatsen, niet waar? :lol:

Neen, maar soms moet ge aan de onderkant iets forceren wanneer ge aan de bovenkant terug iets op zijn plaats wilt krijgen. ;-)

maarte 28 februari 2007 19:14

terechte vrijspraak mijn inziens na de beperkte weergave van de feiten gelezen te hebben

Raven 28 februari 2007 19:24

Hun vriendjes van de SP-A en PS zullen er wel voor tussenzitten.

Die gasten verdien een gedwongen Foie Gras

maarte 28 februari 2007 19:24

Citaat:

dit is de zaak met de haren trekken, ten eerste spreek jij hier over een mens en ten tweede met de bedoeling te pijnigen,terwijl het hier dieren betreft en het doel de beesten voort te drijven is. In landbouwmiddens is het een gewoonte om koeien met een stok op te jagen/te drijven. Ik moet er wel bij vermelden dat er in de wereld van de beestenmarchands ook wel echte cowboys rondlopen. Wat die rammeling betreft die Vandenbossche heeft gekregen op de markt van anderlecht, wou ik even kwijt dat geweld niet toelaatbaar is Zowel fysiek (de boeren) al psychisch (gaia).

Raven 28 februari 2007 19:29

Citaat:

Idd... dit geeft de veehandelaars carte blanche.

Als ze eens slecht geslapen hebben... Erop kloppe & schokken geven tot ze erbij neervalle.

Max van Dietschland 28 februari 2007 20:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 2476131)
Een perfecte illustratie hoe wereldvreemd onze justitie is. Zo een uitspraak is gewoon walgelijk.

Volledig mee akkoord. De Belgische justitie trekt op niets en in feite zouden we de rechtsgeldigheid van een aantal uitspraken moeten in twijfel trekken. Het Vlaams Blok had bijvoorbeeld die rechterlijke uitspraak moeten negeren en gewoon verder doen en zich desnoods met geweld verdedigen, als de politie hen kwam halen.

Max van Dietschland 28 februari 2007 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 2477276)
terechte vrijspraak mijn inziens na de beperkte weergave van de feiten gelezen te hebben

Zo'n onzinnige uitspraak moet wel komen van iemand van de partij van het "gezond" verstand 8-) .

Amaj 28 februari 2007 20:51

Ik spreek die "marchands" niet vrij, maar een beest van 800 kilo op andere gedachten brengen is toch ook niet altijd eenvoudig.
Soit, wat mij meer ergert is dat Meneer Vandenbosch niet zo gedreven te werk gaat als het erop aankomt om die Hallal slachtingen te veroordelen.
Als je ziet hoe die onverdoofde dieren gedood worden (reportage op vrt over geweest onlangs) dan is dit wel wat griezeliger dan wat getrek en gesleur met een stok en touw.
Beschrijving: Eerst wordt de keel van het levende en ONVERDOOFDE dier overgesneden, dan wordt het met bloed besmeurde en nog steeds levende dier, met zijn volle gewicht en ondersteboven aan een haak in 1 achterpoot, omhooggetrokken.
Zo blijft het dier ettelijke minuten hangen tot al het bloed eruitgespoten is en het uiteindelijk ophoudt met tegenspartelen.
Heil Hallal en de multikul Meneer de heimelijke zak.

De schoofzak 28 februari 2007 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door max4westland (Bericht 2477467)
Volledig mee akkoord. De Belgische justitie trekt op niets en in feite zouden we de rechtsgeldigheid van een aantal uitspraken moeten in twijfel trekken. Het Vlaams Blok had bijvoorbeeld die rechterlijke uitspraak moeten negeren en gewoon verder doen en zich desnoods met geweld verdedigen, als de politie hen kwam halen.

Geweld tegen de ordehandhavers !!
En ik die dacht dat de uiterst rechtsen voorstander waren van het principe "ordnung must sein".

Maar ja, ik dacht ook dat die blokkertjes nogal kaloten-gezind waren. Maar die passage uit den Bijbel van uw andere wang aanbieden, die hebben ze ook niet gelezen.

Sorrie om hier te reageren tegen off topik geleuter.

On topik: ik heb zo de indruk dat zij die de beelden niet volledig gezien hebben, de vrijspraak toejuichen.

Dycore 28 februari 2007 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amaj (Bericht 2477577)
Soit, wat mij meer ergert is dat Meneer Vandenbosch niet zo gedreven te werk gaat als het erop aankomt om die Hallal slachtingen te veroordelen.
Als je ziet hoe die onverdoofde dieren gedood worden (reportage op vrt over geweest onlangs) dan is dit wel wat griezeliger dan wat getrek en gesleur met een stok en touw.
Beschrijving: Eerst wordt de keel van het levende en ONVERDOOFDE dier overgesneden, dan wordt het met bloed besmeurde en nog steeds levende dier, met zijn volle gewicht en ondersteboven aan een haak in 1 achterpoot, omhooggetrokken.
Zo blijft het dier ettelijke minuten hangen tot al het bloed eruitgespoten is en het uiteindelijk ophoudt met tegenspartelen.
Heil Hallal en de multikul Meneer de heimelijke zak.

Zeer belangrijke en terechte opmerking, Amaj. Gaia zou zich inderdaad duidelijk tegen de rituele slachtingen moeten uitspreken en hiertegen actie ondernemen. Schrijf hen maar eens een paar brieven.

Raven 28 februari 2007 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amaj (Bericht 2477577)
Ik spreek die "marchands" niet vrij, maar een beest van 800 kilo op andere gedachten brengen is toch ook niet altijd eenvoudig.

nee, das waar.

En als je een koe eventjes aan een kamion hebt vastgemaakt, en daarmee even over de grond sleurt 'om het een tikje te geven', zal het idd niet braafjes meer (kunnen) volgen.

Doki 28 februari 2007 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2476084)
Veehandelaars Anderlecht in beroep vrijgesproken

Het Brusselse hof van beroep heeft woensdag zeven veehandelaars en veedrijvers van de Anderlechtse veemarkt vrijgesproken van dierenmishandeling. De zeven moesten zich verantwoorden voor inbreuken op de Wet op het Dierenwelzijn nadat de dierenrechtenverenigingen Gaia en Animaux en Péril videobeelden had gemaakt waarop te zien was hoe de mannen de dieren met stokken en stroomstoottoestellen te lijf gingen.

De beelden waren in de zomer van 2000 gemaakt met een verborgen camera. De Brusselse correctionele rechtbank besliste in januari 2002 dat de beelden niet als bewijs konden dienen omdat ze de privacy van de betrokkenen hadden geschonden. Daarom sprak de rechter de veehandelaars en -drijvers toen vrij. Gaia en Animaux en Péril gingen in beroep en het hof van beroep heeft woensdag de videobeelden wel aanvaard als bewijsmateriaal. Volgens de raadsheren zijn bij de opnames geen opzettelijke onrechtmatigheden gebeurd en zijn er geen vormvoorwaarden geschonden. Het recht van de zeven beklaagden op een eerlijk proces was dan ook niet in het gedrang gebracht.

Dat belette het Brusselse hof van beroep niet om de zeven beklaagden vrij te spreken. De verdediging van de veehandelaars en -drijvers had aangevoerd dat er geen sprake was van dierenmishandeling omdat het niet de bedoeling was de dieren te pijnigen enkel en alleen om ze te pijnigen. Het hof volgde die redenering. "Er is geen bewijs voorhanden dat er sprake is van een bijzonder opzet om te pijnigen", zo las de voorzitter het arrest voor, "het doel was de dieren te drijven. Er is ook geen bewijs dat een van de betrokken dieren niet geschikt geweest zou zijn voor vervoer."

Voor Gaia-voorzitter Michel Vandenbosch kwam het arrest als een donderslag bij heldere hemel. "Dit is een onaanvaardbare kaakslag", zei hij. "Het is onbegrijpelijk dat de twee hoven van beroep van Luik en Bergen voor gelijkaardige feiten wel veroordelingen uitspreken en dat deze drie raadsheren resoluut weigeren dat te doen. Wij gaan bekijken of we in cassatie kunnen gaan." (belga/dm)

Hip hip hoera voor de beschaving!

Een ongehoorde schande is dit, een smerige bloedvlek op de Belgische rechtspraak!

En het moest natuurlijk weer in Brussel zijn. Soms heb ik zin om te verhuizen.

Max van Dietschland 28 februari 2007 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2477584)
"ordnung must sein".

Uiteraard, na de machtsovername ;-) .

Dycore 28 februari 2007 21:29

En nu even vraagje tussenin: Hoeveel mensen die zich hier tegen de uitspraak hebben uitgesproken eten gekweekt en geslacht vlees?
Want u er tegen uitspreken is natuurlijk gemakkelijk. Er tegen ageren door een simpele onthouding of alternatief, blijkt meestal al een stapje te moeilijk.

Pukkie 28 februari 2007 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 2477297)
dit is de zaak met de haren trekken, ten eerste spreek jij hier over een mens en ten tweede met de bedoeling te pijnigen,terwijl het hier dieren betreft en het doel de beesten voort te drijven is. In landbouwmiddens is het een gewoonte om koeien met een stok op te jagen/te drijven. Ik moet er wel bij vermelden dat er in de wereld van de beestenmarchands ook wel echte cowboys rondlopen. Wat die rammeling betreft die Vandenbossche heeft gekregen op de markt van anderlecht, wou ik even kwijt dat geweld niet toelaatbaar is Zowel fysiek (de boeren) al psychisch (gaia).

De zaak bij de haren trekken, 't is ne goeie die het zegt. :lol:
Ten eerste heb ik niet over een mens gesproken maar over een rechter die het blijkbaar normaal vindt dat onschuldige dieren als een boksbal mogen gebruikt worden om op te slagen en te stampen. In Luik en Bergen waren de rechters nochthans wél intelligent genoeg om te zien dat het om pure dierenmishandeling ging en zijn die dierenbeulen terecht veroordeeld. 2) Ge moet niet bij mij komen klagen, ik heb gewoon maar dezelfde argumentatie gebruikt als uwe rechter: er op los kloppen en stampen is geen mishandeling, gewoon omdat er geen bewijs is dat ge de bedoeling had om te mishandelen. 'K weet het, het klinkt lullig maar ik ben tenslotte niet de clown die dat als excuus heeft gebruikt, om die veeboeven, eh sorry - handelaars vrij te spreken.:-)

maarte 28 februari 2007 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pukkie (Bericht 2477706)
De zaak bij de haren trekken, 't is ne goeie die het zegt. :lol:
Ten eerste heb ik niet over een mens gesproken maar over een rechter die het blijkbaar normaal vindt dat onschuldige dieren als een boksbal mogen gebruikt worden om op te slagen en te stampen. In Luik en Bergen waren de rechters nochthans wél intelligent genoeg om te zien dat het om pure dierenmishandeling ging en zijn die dierenbeulen terecht veroordeeld. 2) Ge moet niet bij mij komen klagen, ik heb gewoon maar dezelfde argumentatie gebruikt als uwe rechter: er op los kloppen en stampen is geen mishandeling, gewoon omdat er geen bewijs is dat ge de bedoeling had om te mishandelen. 'K weet het, het klinkt lullig maar ik ben tenslotte niet de clown die dat als excuus heeft gebruikt, om die veeboeven, eh sorry - handelaars vrij te spreken.:-)

-Een rechter is geen mens ofzo?
-Zij worden veelal niet als boksbal gebruikt maar om runderen op te drijven is een stok of een elektroschock het meest efficiënt.
-Het is niet zomaar erop los kloppen neem het aan van iemand met ervaring.
-en ja hoor het zijn boeven, boeven zeg ik:roll:

Daphne 28 februari 2007 23:27

Dit vonnis zegt veel over de macht van de maffia in dit land.

Kay_ 28 februari 2007 23:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2477588)
Zeer belangrijke en terechte opmerking, Amaj. Gaia zou zich inderdaad duidelijk tegen de rituele slachtingen moeten uitspreken en hiertegen actie ondernemen. Schrijf hen maar eens een paar brieven.

Dat hebben ze al meermaals gedaan meen ik.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be