Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Waarom denk je dat zo veel mensen het belang haten? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=81999)

Duvelke 28 februari 2007 19:29

Waarom denk je dat zo veel mensen het belang haten?

Waarom denk je dat er zoveel mensen anti-belang zijn?

Zwartengeel 28 februari 2007 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 2477305)

De perceptie in de media? Het vreemdelingenstandpunt van het VB heeft er in elk geval niet voor gezorgd dat gelijkaardige partijen in bv. Denemarken of Oostenrijk achter een cordon vlogen. Verschil is natuurlijk dat het VB de ontbinding van de staat wil en dus per definitie staatsgevaarlijk is, wat noch de DFP, noch de FPÖ ooit nagestreefd hebben...

pinbag 28 februari 2007 20:01

Ik vind hun "attitude" meestal agresief en verder komen ze "blind-ideologisch" over...

Ma bon, haten doe ik niet!!!

Ik vind het wel spijtig, dat er zo weinig 'dialoog' is met 'die Partij', communicatie dient om bruggen te maken en die word niet benut.

Raven 28 februari 2007 20:10

Ik denk dat vooral media en opvoeding er veel mee te maken heeft.

Maar ze hebben, althans volgens mij, een deel (niet alles) van de realiteit achter zich, wat toch verklaard dat ze zo fameus groot zijn.

SP-A multicultuur en tolerantie is mooi, tot een hechte vrouwelijke kennis van je een multiculturele groepsverkrachting heeft ondergaan, jezelf ergens wel slaag hebt gekregen van een beer van een neger, of je uw werk verliest omdat het bedrijf quota's doorvoerd, en dus x % blanken moeten verdwijnen, of uw ambities als flik nooit zullen waarworden omdat ze nu voorrang geven aan allochtonen , of je niet binnenmocht op't zwembad omdat het arab ladies only was ( ;-) ), of weet ik wat

kunstenaar 28 februari 2007 20:15

Citaat:

Omdat je, als je daar in alle eerlijkheid op wil antwoorden, direct voor rotte vis uitgemaakt wordt?

Ik wil hier wel een persoonlijk antwoord op geven. Ik ben echter niet overtuigd dat er ook maar 1 VB-sympathisant zit te wachten op mijn visie. Of ,zelfs als hij of zij het absoluut niet eens is met mijn visie, bereid is om er naar te luisteren.

Wat ik wel al wil zeggen is dat je vraagstelling eigenlijk al een stukje antwoord bevat. Het is mijn aanvoelen dat "haat" en "anti" niet tot de politieke visie en/of woordenschat van een zeer groot deel van de bevolking behoort. Zelfs al vinden ze dat het VB terecht enkele ondergewaardeerde samenlevingsproblemen op de politieke tafel legt.

Rr00ttt 28 februari 2007 20:27

Citaat:

Ik denk dat er helemaal niet zoveel mensen 'anti-belang' zijn, toch zeker niet in de mate waarin de politici het zijn.

Als er 10% van de (vlaamse) bevolking fanatiek 'anti-belang' is, zal het veel zijn imo. (Waarmee ik niet zeg dat 90% pro-belang is voor alle duidelijkheid).

De anti-belangers die ik persoonlijk ken, zijn over het algemeen erg eenzijdig geïnformeerd (geïndoctrineerd?) en in bepaalde middens is het gewoon hip/hoor je er niet bij als je je niet als een anti-belanger profileert.

jurgen79 28 februari 2007 20:43

Citaat:

Slecht geinformeerd.

Rr00ttt 28 februari 2007 21:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kunstenaar (Bericht 2477437)
Ik wil hier wel een persoonlijk antwoord op geven. Ik ben echter niet overtuigd dat er ook maar 1 VB-sympathisant zit te wachten op mijn visie. Of ,zelfs als hij of zij het absoluut niet eens is met mijn visie, bereid is om er naar te luisteren.

Qua vooringenomenheid kan dat tellen.

Duvelke 28 februari 2007 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2477543)
Slecht geinformeerd.

Hoezo?
dit zijn persoonlijke ondervindingen hoor. Ik merk het in mijn regio dat mensen er echt tegen zijn, hier op forum merkt u het toch ook dat vele totaal tegen het vb zijn??

kunstenaar 28 februari 2007 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 2477634)
Qua vooringenomenheid kan dat tellen.

Heb ik me vergist?
Ben je echt geïnteresseerd?

jurgen79 28 februari 2007 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 2477643)
Hoezo?
dit zijn persoonlijke ondervindingen hoor. Ik merk het in mijn regio dat mensen er echt tegen zijn, hier op forum merkt u het toch ook dat vele totaal tegen het vb zijn??

Yup yup...toch is het te wijten aan de manier hoe het VB in de media komt.
Komt het VB in de media als ze met goede voorstellen op de proppen komen in het parlement ofzo?
Het VB komt enkel in de media bij zeer gevoeldige onderwerpen en zo wordt er een verkeerd beeld geschept (door de media).

Rr00ttt 28 februari 2007 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kunstenaar (Bericht 2477649)
Heb ik me vergist?
Ben je echt geïnteresseerd?

Natuurlijk. Hoe kan ik u ooit van gedacht doen veranderen als ik uw motivaties niet ken? :P

kunstenaar 28 februari 2007 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 2477669)
Natuurlijk. Hoe kan ik u ooit van gedacht doen veranderen als ik uw motivaties niet ken? :P

LOL :lol:

Rr00ttt 28 februari 2007 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kunstenaar (Bericht 2477681)
LOL :lol:

:P Ik wacht in spanning, maar een eventueel antwoord zal voor morgen zijn.

kunstenaar 28 februari 2007 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 2477684)
:P Ik wacht in spanning, maar een eventueel antwoord zal voor morgen zijn.

Dan wacht ik ook even. Kwestie van de spanning wat op te drijven.;-)

Duvelke 28 februari 2007 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2477667)
Komt het VB in de media als ze met goede voorstellen op de proppen komen in het parlement ofzo?
Het VB komt enkel in de media bij zeer gevoeldige onderwerpen en zo wordt er een verkeerd beeld geschept (door de media).

Als de media dan zoveel invloed heeft, waarom bent u dan niet anti? :)

Kay_ 28 februari 2007 21:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 2477643)
Hoezo?

Dat is waar, het is een pro-contra houding.
De VB-stemmers tegen de rest en omgekeerd.

Kay_ 28 februari 2007 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2477667)

Ik weet niet hoor, als ik Dewinter hoor praten over mensenrechten of De Man bezig hoor dan weet ik niet of de meeste anti-VB'ers (als je het zo kan noemen) zo een verkeerd beeld hebben.

jurgen79 28 februari 2007 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2477796)
Ik weet niet hoor, als ik Dewinter hoor praten over mensenrechten of De Man bezig hoor dan weet ik niet of de meeste anti-VB'ers (als je het zo kan noemen) zo een verkeerd beeld hebben.

Laten we niet vergeten dat het een oppositie partij is.

jurgen79 28 februari 2007 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 2477779)
Als de media dan zoveel invloed heeft, waarom bent u dan niet anti? :)

Waarschijnlijk omdat ik niet zo maar dingen klakkeloos aanneem?

Kay_ 28 februari 2007 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2477808)
Laten we niet vergeten dat het een oppositie partij is.

Dat praat zulke uitspraken goed?

jurgen79 28 februari 2007 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2477825)
Dat praat zulke uitspraken goed?

Welke uitspraken?

Kay_ 28 februari 2007 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2477827)
Welke uitspraken?

Over de mensenrechten, over Verschraeve die een voorbeeld is, over allochtonen die zich niet moeiten moeien, het bevallen in een viswinkel,...

jurgen79 28 februari 2007 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2477853)
Over de mensenrechten, over Verschraeve die een voorbeeld is, over allochtonen die zich niet moeiten moeien, het bevallen in een viswinkel,...

En nu iets concreet als je wil en geen uit verband gerukte feiten?

Kay_ 28 februari 2007 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2477863)
En nu iets concreet als je wil en geen uit verband gerukte feiten?

Leuk dat je het tenminste over feiten hebt.
Er is niets uit het verband gerukt, het is niet omdat jij dat vindt dat dat ook zo is.

jurgen79 28 februari 2007 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2477884)
Leuk dat je het tenminste over feiten hebt.
Er is niets uit het verband gerukt, het is niet omdat jij dat vindt dat dat ook zo is.

Tja, om daar al niet over aangesproken te worden door de anti's...leuk dat je het opmerkte ;-)
Enfin, nu nog links of volledige quotes van de zogenaamde feiten zouden op zijn plaats zijn.
I'm waiting...

Judokus 28 februari 2007 22:57

Ik denk dat men het VB niet vertrouwt door haar verleden.
Ze is gegroeid rond de beweging van collaborateurs en het Vlaams nazisme.
Men wantrouwt omdat men te goed de geschiedenis kent (verwoestende gevolgen van het fascisme) en dit (al dan niet onterecht) projecteert op het VB.

Kay_ 28 februari 2007 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2477925)
Tja, om daar al niet over aangesproken te worden door de anti's...leuk dat je het opmerkte ;-)
Enfin, nu nog links of volledige quotes van de zogenaamde feiten zouden op zijn plaats zijn.
I'm waiting...

Check mijn handtekening, de rest vind je ook terug in de forumsessie met De Man, de uitspraak van Dewinter vindt je onder andere hier en hier.
Bij de eerste link vind je dat ook over Verschaeve, Verschaeve dat is dezelfde die dit zei in de tweede wereldoorlog: Deze oorlog is heilig, omdat hij gestreden wordt voor iets heiligs: het leven en al wat het voor schoonheid inhoudt.

jurgen79 28 februari 2007 23:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2477987)
Check mijn handtekening, de rest vind je ook terug in de forumsessie met De Man, de uitspraak van Dewinter vindt je onder andere hier en hier.
Bij de eerste link vind je dat ook over Verschaeve, Verschaeve dat is dezelfde die dit zei in de tweede wereldoorlog: Deze oorlog is heilig, omdat hij gestreden wordt voor iets heiligs: het leven en al wat het voor schoonheid inhoudt.

Met hetgeen dat in je handtekening staat ga ik volledig mee akkoord.
Immigranten hebben geen kritiek te leveren op ons samenlevingsmodel, net zoals wij geen kritiek te leveren hebben op andere samenlevingsmodellen.

Over mensenrechten...tja...sorry, maar dat acht ik onbestaande.

"Mijn grote voorbeelden zijn mensen als August Borms, Cyriel Verschaeve en Irma Laplasse."
Is gezegd geweest tijdens een bepaald debat...zou graag eens het volledige debat lezen alvorens ik mij daarover uitspreek.

Je link nummer 2...blablabla...etienne vermeersch...blablabla.

Kay_ 28 februari 2007 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2478045)
Met hetgeen dat in je handtekening staat ga ik volledig mee akkoord.
Immigranten hebben geen kritiek te leveren op ons samenlevingsmodel, net zoals wij geen kritiek te leveren hebben op andere samenlevingsmodellen.

Zijn uitspraak gaat over stemrecht, allochtonen betalen ook belastingen en hebben dus ook recht om vertegenwoordigd te worden en zich te 'moeien'.
Citaat:

Over mensenrechten...tja...sorry, maar dat acht ik onbestaande.
Wat acht je onbestaande?

Citaat:

"Mijn grote voorbeelden zijn mensen als August Borms, Cyriel Verschaeve en Irma Laplasse."
Is gezegd geweest tijdens een bepaald debat...zou graag eens het volledige debat lezen alvorens ik mij daarover uitspreek.
Ik dacht dat het in een partijboekje verschenen is.

Citaat:

Je link nummer 2...blablabla...etienne vermeersch...blablabla.
Neemt niet weg, dat het gezegd/geschreven geweest is.

Bon, ik wil hier nog wel leuk over verder discussiëren daar niet van. Maar ik heb het hier al ontzettend veel keer over gehad. En het leidt de draad een beetje af.
Maar ik zal zeker je antwoord nog lezen ;-)

Dr. Strangelove 28 februari 2007 23:40

Citaat:

Dat "haten" in je titel is wel sterk uitgedrukt, duvelke. Je nuanceert het in je openingspost, maar toch. Ik associeer het woord haten toch met iets emotioneel, iets passioneel zelfs. Haat en liefde gaan vaak samen, "Odi et amo" schreef Catullus. Je ex-lief kan je haten, of je ouders, maar politieke tegenstanders? Daar heb je hoogstens een hekel aan, of die verafschuw je misschien, maar daarom haat je hen nog niet.

Maar goed, waarom heb ik een hekel aan het VB?
Omdat al hun ideeën volledig in tegenspraak zijn met de mijne, omdat hun mensvisie het omgekeerde is van mijn mensvisie, omdat ze rechts zijn en ik links ben, omdat ze conservatief zijn en ik progressief, omdat ze autoritair zijn en ik libertair, omdat ze xenofoob zijn en ik internationalist. Indien ik niet mijn uiterste best zou doen om hun ideologie te bestrijden met alle politieke middelen (en zonder legale truukjes), dan zou ik een masochist zijn. Ik ben niet van plan om mij als een kieken zonder kop naar de slachtbank te laten leiden. Een maatschappij waar het VB-denken de hegemonie zou hebben, zou een harde, repressieve, onvrije en angstige maatschappij zijn.

jurgen79 28 februari 2007 23:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2478063)
Zijn uitspraak gaat over stemrecht, allochtonen betalen ook belastingen en hebben dus ook recht om vertegenwoordigd te worden en zich te 'moeien'.

Wat acht je onbestaande?

Bon, ik wil hier nog wel leuk over verder discussiëren daar niet van. Maar ik heb het hier al ontzettend veel keer over gehad. En het leidt de draad een beetje af.

Nee sorry, geen stemrecht voor immigranten.

Mensenrechten? Wat is dat? Deze worden constant geschonden...het staat mooi op papier...that's it.

Dus één of andere pipo haalt een quote aan van FDW uit een waarschijnlijk lang debat en gaat het zo misbruiken zonder de uitleg erbij te zetten? :roll:

Kay_ 28 februari 2007 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2478122)
Nee sorry, geen stemrecht voor immigranten.

Mensenrechten? Wat is dat? Deze worden constant geschonden...het staat mooi op papier...that's it.

Dus één of andere pipo haalt een quote aan van FDW uit een waarschijnlijk lang debat en gaat het zo misbruiken zonder de uitleg erbij te zetten? :roll:

Ok,zo denk jij erover.

HAMC 1 maart 2007 00:02

Als je ziet dat koning kerk en staat tegen het blok zijn is het geen wonder dat er zoveel misgeinformeerde mensen zijn.

Eigenlijk is het ongelofelijk dat na 25 jaar hetze en leugens in alle radio en TV zenders, kranten en weekbladen tot in het TVboekje toe, het blok de grootste partij geworden is in Vlaanderen.

Hou vol zou ik zeggen, het geld is op, het einde van België is nabij.

Als men maar niet uit het oog verliert dat Vlaamse onafhankelijkheid het enige programmapunt is dat belangrijk is. Ik heb soms de indruk dat dat niet zo is wat nefast is voor Vlaanderen.

jurgen79 1 maart 2007 00:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 2478180)
Als je ziet dat koning kerk en staat tegen het blok zijn is het geen wonder dat er zoveel misgeinformeerde mensen zijn.

Eigenlijk is het ongelofelijk dat na 25 jaar hetze en leugens in alle radio en TV zenders, kranten en weekbladen tot in het TVboekje toe, het blok de grootste partij geworden is in Vlaanderen.

Hou vol zou ik zeggen, het geld is op, het einde van België is nabij.

Als men maar niet uit het oog verliert dat Vlaamse onafhankelijkheid het enige programmapunt is dat belangrijk is. Ik heb soms de indruk dat dat niet zo is wat nefast is voor Vlaanderen.

Zou de komst van internet hier voor iets tussen zitten? En hun zeer duidelijke webstek?

Marlboro 1 maart 2007 00:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2478063)

Wat acht je onbestaande?

Mensen die onze nationaliteit niet hebben en/of niet willen aanvaarden die hebben voor mij geen recht om zich hier te moeien en mogen dus sowieso niet gaan kiezen.

HAMC 1 maart 2007 00:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 (Bericht 2478196)
Zou de komst van internet hier voor iets tussen zitten? En hun zeer duidelijke webstek?

Dat ze de grootste partij zijn geworden bedoel je?

Neen, dat denk ik niet. Ik ben er helemaal niet van overtuigd dat het oudere publiek van het blok computers heeft, er zijn er wel, maar die mensen hun politieke geaardheid was al gevormd voor er computers waren. Buiten NASA dan of zo.

Misschien gedeeltelijk bij het jongere nieuwe publiek.

Volgens mij is dat simpelweg omdat hoe men het ook verdraaid of keert, wij zijn Vlamingen en de meeste van ons zijn politiek gezien centrum, centrumrechts of rechts. En al diegenen die denken dat ze Belg zijn, de dag dat de Walen de Belgische staat opblazen want geen geld meer, die dag draaien die allemaal hunne kazak, om het in het Antwerps te zeggen.

Internaut 1 maart 2007 01:13

Als je vrienden franstaligen zijn of je een vriend hebt waarbij één van zijn ouders geboren is in een ander land of je en vriend hebt met een zwarte madam enz zijn allemaal zaken die kunnen meespelen.
Hangt wat af van de milieu's waarin je die vraag stelt. Of zo van die mensen met een Vlaamse voornaam maar een vreemde buitenlandse italiaanse achternaam. Meestal zijn die tegen.
Bij studenten heb je nog een beetje de doctrine van de klaslokalen die meer aanwezig is. Algemeen gezien is men ofwel voor ofwel tegen, tussen in bestaat niet echt. Ideaal voor alle borderliners dus.
Een discussie over vreemdelingen, communaitaire dingen of de islam kan ook al verkeerd overkomen bij sommige.
Dat Brusselaars en Walen tegen VB zijn kan ik begrijpen, dat is niet representatief.
Dan kan je even goed zeggen waarom zijn zoveel Vlamingen tegen de PS en vijandig tegenover Di Rupo ?

Rr00ttt 1 maart 2007 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove (Bericht 2478067)
Maar goed, waarom heb ik een hekel aan het VB?
Omdat al hun ideeën volledig in tegenspraak zijn met de mijne, omdat hun mensvisie het omgekeerde is van mijn mensvisie, omdat ze rechts zijn en ik links ben, omdat ze conservatief zijn en ik progressief, omdat ze autoritair zijn en ik libertair, omdat ze xenofoob zijn en ik internationalist. Indien ik niet mijn uiterste best zou doen om hun ideologie te bestrijden met alle politieke middelen (en zonder legale truukjes), dan zou ik een masochist zijn. Ik ben niet van plan om mij als een kieken zonder kop naar de slachtbank te laten leiden. Een maatschappij waar het VB-denken de hegemonie zou hebben, zou een harde, repressieve, onvrije en angstige maatschappij zijn.

In wat voor wereld leven we nu volgens u? Ik ervaar die wereld als steeds harder, repressiever, onvrijer en angstiger. En niet 1 van die zaken kan ik aan het VB wijten, maar ik kan ze wel allemaal aan de 'democraten' toeschrijven.

Als ik een inschatting maak over hoe de wereld er hier gaat uitzien binnen 20 jaar als er niet drastisch wordt ingegrepen dan zitten we middenin de wereld waar u zo'n schrik van blijkt te hebben.

Bent u er dan compleet blind voor dat we ondertussen in een land leven waar de overheid en rechtbanken bepalen welke meningen wel en niet kunnen, in een land waar een burger steeds minder individuele vrijheden heeft, in een land waarin er op politieke overtuiging duchtig gediscrimineerd mag worden?

Uw mening is compleet acceptabel voor het huidige regime, vandaar dat u waarschijnlijk niet beseft hoezeer we al afgegleden zijn in de richting waar u zo'n angst voor blijkt te hebben, alleen vergist u zich m.i. in wie daarvoor verantwoordelijk is.

Metal Tom 2 maart 2007 08:53

De redenen waarom ik het VB niet kan uitstaan:

* ze vegen hun voeten aan de Universele Rechten Van De Mens
* ze verdelen de mensheid onder in superieur en inferieur
* de agressieve toon van communiceren
* de aanwezigheid van een aantal mensen binnen de partij met een op z'n minst verdacht verleden
* het gebrek aan constructieve voorstellen
* de instelling 'we zijn tegen om tegen te zijn'
* omdat ze zich verkopen als de partij voor de kleine man maar een programma hebben dat enkel de begoede autochtoon van Vlaamse afkomst ten goede komt
* omdat ze van het woord 'Vlaming' een scheldwoord hebben gemaakt
* omdat ze van Antwerpen -in de ogen van de wereld- een Büchenwald aan de Schelde hebben gemaakt
* wegens hun holle en simplistiche slogans en beeldvorming
* omdat er op hun lijsten voor de gemeenteraadsverkiezingen 20% mensen stonden met een zekere intelligentie en 80% 'honden met hoeden'
* omdat zij -en zij alleen- er de oorzaak van zijn dat de Vlaming een 'oveiligheidsgevoel' heeft gekregen
* omdat ze de tegenstellingen in de maatschappij bewust versterken door bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten
* vanwege wolven in schaapsvacht zoals PDW en Gerolf
* omwille van hun veelvuldige contacten met en bewondering voor een hele rits Europese facisten zoals Le Pen en consoorten
* wegens hun vermogen om zich ALTIJD in de slachtofferrol te wurmen
*...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be