Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Bert Schoofs (Vlaams Belang) - 26 februari tot 4 maart (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=151)
-   -   Neutraal onderwijs (https://forum.politics.be/showthread.php?t=82017)

vercetti 28 februari 2007 20:45

Neutraal onderwijs
 
Beste

Het Vlaams Belang zegt vaak dat het onderwijs vandaag de dag niet meer neutraal is. Wat zou u doen om het onderwijs weer zo neutraal mogelijk te krijgen?

vercetti 2 maart 2007 16:18

Beste

Graag had ik antwoord op m'n vraag.

Bert Schoofs 2 maart 2007 17:05

De huidige eindtermen zijn geënt op maat van de multiculturele samenleving. Vaak wordt ons gedachtegoed ook nog eens door leraars bestreden. Wij vinden dat kinderen en jongeren eveneens de kritiek op de multiculturele samenleving mogen horen, en dat ze het nationalisme mogen leren kennen als een gedachtestroming naast al de andere.

Kay_ 2 maart 2007 17:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bert Schoofs (Bericht 2483804)
De huidige eindtermen zijn geënt op maat van de multiculturele samenleving. Vaak wordt ons gedachtegoed ook nog eens door leraars bestreden. Wij vinden dat kinderen en jongeren eveneens de kritiek op de multiculturele samenleving mogen horen, en dat ze het nationalisme mogen leren kennen als een gedachtestroming naast al de andere.


Leuk,maar de vraag was hoe je dat ging doen.

Tavek 2 maart 2007 17:12

Ik hou mijn hart vast voor de toekomst indien men jongeren nationalisme aanleert op school, of monocultuur (gha, klinkt als een landbouwterm) promoot. Neen, diversiteit is goed. Uit alle oogpunten. Iedere geneticus gaat u dat vertellen.

Jan van den Berghe 2 maart 2007 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2483809)
Leuk,maar de vraag was hoe je dat ging doen.

Dat is toch eenvoudig: de eindtermen weer afschaffen en ervoor zorgen dat er neutrale leerplannen worden opgesteld. Tegelijkertijd kan de gemeenschapsinspectie streng toezien op de neutraliteit van de gemeenschapsscholen.

Pieter B 2 maart 2007 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2483846)
Ik hou mijn hart vast voor de toekomst indien men jongeren nationalisme aanleert op school, of monocultuur (gha, klinkt als een landbouwterm) promoot. Neen, diversiteit is goed. Uit alle oogpunten. Iedere geneticus gaat u dat vertellen.

politiek dient niet op de schoolbanken aangeleerd te worden. Een kleine voorstelling van de werking van de meeste instituuten en een inleiding van alle partijen waarin zij zichzelf voorstellen volstaat. Al kan het wel gebeuren dat leerkrachten niet volledig onpartijdig zijn. Dit kan enkel voorkomen worden door ze er meermaals op te wijzen dat neutraliteit belangrijk is en indien nodig sancties te nemen.

Jan van den Berghe 2 maart 2007 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2483846)
Ik hou mijn hart vast voor de toekomst indien men jongeren nationalisme aanleert op school, of monocultuur (gha, klinkt als een landbouwterm) promoot. Neen, diversiteit is goed. Uit alle oogpunten. Iedere geneticus gaat u dat vertellen.

In het onderwijs horen jongeren alle elementen te zien. Daar hebben ze recht op. M.a.w. niet alleen een of ander "dogma" van de multiculturaliteit maar ook alle andere mogelijkheid van gemeenschapsvorming. Dat is neutraal en veelzijdig onderwijs.

Kay_ 2 maart 2007 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2483874)
Dat is toch eenvoudig: de eindtermen weer afschaffen en ervoor zorgen dat er neutrale leerplannen worden opgesteld. Tegelijkertijd kan de gemeenschapsinspectie streng toezien op de neutraliteit van de gemeenschapsscholen.


Hoe ga je voorkomen dat een leerkracht zijn mening laat doorschijnen in de les?

Jan van den Berghe 2 maart 2007 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2483894)
Hoe ga je voorkomen dat een leerkracht zijn mening laat doorschijnen in de les?

Een leerkracht hoort zich ervan bewust te zijn dat hij geen politiek mandaat vervult, geen politieke propaganda hoort rond te spreiden. Indien ouders klagen, hoort een leraar die dat wel doet op het matje worden geroepen. Inbreuken kunnen in het dossier komen en in aanmerking komen voor schorsing of zelfs afdanking.

Duvelke 2 maart 2007 17:25

Een leerkracht moet gewoon zijn vak geven, en het leerplan volgen. Verder moet hij zijn meningen niet opdringen.

Brandaan 2 maart 2007 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2483846)
Ik hou mijn hart vast voor de toekomst indien men jongeren nationalisme aanleert op school, of monocultuur (gha, klinkt als een landbouwterm) promoot. Neen, diversiteit is goed. Uit alle oogpunten. Iedere geneticus gaat u dat vertellen.

Waarom zou een geneticus ons iets vertellen over (multi)cultuur?

Brandaan 2 maart 2007 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 2483903)
Een leerkracht moet gewoon zijn vak geven, en het leerplan volgen. Verder moet hij zijn meningen niet opdringen.

Opdringen niet nee, maar men kan ook niet verwachten dat een leraar altijd zijn mening voor zich houdt.

Pieter B 2 maart 2007 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2483907)
Waarom zou een geneticus ons iets vertellen over (multi)cultuur?

Ik denk dat hij doelt op het feit dat genetische variatie, abnormale genetische afwijkingen zou tegen gaan. Maar ik denk dat 6 miljoen mensen al genoeg is ;-)

Pieter B 2 maart 2007 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2483928)
Opdringen niet nee, maar men kan ook niet verwachten dat een leraar altijd zijn mening voor zich houdt.

jawel

Brandaan 2 maart 2007 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 2483943)
jawel

Het verbod (want daar zou het dan op neer komen) van het geven van de eigen mening zal leraren vleugellam maken als het gaat om maatschappelijke vorming. Als die mens niet in staat is zijn eigen mening te geven, hoe moet hij er dan voor zorgen dat zijn leerlingen in staat zijn om een eigen mening te vormen?

ilfalco 2 maart 2007 17:40

Citaat:

Opdringen niet nee, maar men kan ook niet verwachten dat een leraar altijd zijn mening voor zich houdt.
Als privé persoon mag hij zijn mening uiten. Als leerkracht moet hij neutraal zijn.

Jan van den Berghe 2 maart 2007 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2483958)
Het verbod (want daar zou het dan op neer komen) van het geven van de eigen mening zal leraren vleugellam maken als het gaat om maatschappelijke vorming. Als die mens niet in staat is zijn eigen mening te geven, hoe moet hij er dan voor zorgen dat zijn leerlingen in staat zijn om een eigen mening te vormen?

Hij mag slechts daar zijn persoonlijke opinie geven als
(a) die niet partijgebonden is en dus hij dus geen partijpolitieke stellingen uit;
(b) hij ernaast ook ruimte geeft voor de andere bestaande opinies;
(c) hij leerlingen ook hun opinies laat uiten en dit niet laat meespelen in het waardeoordeel van de leerlingenprestaties.

Brandaan 2 maart 2007 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2483997)
Hij mag slechts daar zijn persoonlijke opinie geven als
(a) die niet partijgebonden is en dus hij dus geen partijpolitieke stellingen uit;
(b) hij ernaast ook ruimte geeft voor de andere bestaande opinies;
(c) hij leerlingen ook hun opinies laat uiten en dit niet laat meespelen in het waardeoordeel van de leerlingenprestaties.

Met b en c ben ik het eens, maar a zal in de praktijk lastig blijken te zijn. Als de leraar vaak genoeg in discussie gaat met zijn leerlingen (en een goede leraar doet zoiets, ookal heeft het op dat moment weinig met de lesstof te maken), dan zal daaruit vanzelf de politieke voorkeur van de leraar blijken. Dit ga je niet tegenhouden.

Pieter B 3 maart 2007 01:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2484032)
Met b en c ben ik het eens, maar a zal in de praktijk lastig blijken te zijn. Als de leraar vaak genoeg in discussie gaat met zijn leerlingen (en een goede leraar doet zoiets, ookal heeft het op dat moment weinig met de lesstof te maken), dan zal daaruit vanzelf de politieke voorkeur van de leraar blijken. Dit ga je niet tegenhouden.

Het is helemaal niet moeilijk om de politieke voorkeur van de leraar verborgen te houden en toch critische disscussies te houden. Een goede leraar kan dat.

Scarabaeida 3 maart 2007 01:54

Citaat:

(a) die niet partijgebonden is en dus hij dus geen partijpolitieke stellingen uit;
Hier ga ik niet mee akkoord. Mijn vroegere lerares godsdienst stond op de lijst van Groen! Ekeren en kon perfect een klassendiscussie op een neutrale manier modereren. Deze zaken horen gewoon tot de privésfeer van een mens.

Tenzij je bedoelt dat de leerkracht in kwestie zich niet aansluit aan een mening tijdens de discussie. Ik vind wat dat betreft dat er wel mag gestuurd worden door gerichte vragen te stellen. Zolang de leerling tot denken wordt gezet en aangezet wordt tot opzoekwerk, is het meeste bereikt.

Pieter B 3 maart 2007 02:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 2485188)
Hier ga ik niet mee akkoord. Mijn vroegere lerares godsdienst stond op de lijst van Groen! Ekeren en kon perfect een klassendiscussie op een neutrale manier modereren. Deze zaken horen gewoon tot de privésfeer van een mens.

Tenzij je bedoelt dat de leerkracht in kwestie zich niet aansluit aan een mening tijdens de discussie. Ik vind wat dat betreft dat er wel mag gestuurd worden door gerichte vragen te stellen. Zolang de leerling tot denken wordt gezet en aangezet wordt tot opzoekwerk, is het meeste bereikt.

leerkrachten hebben een belangrijke functie. Ze kunnen de leerlingen enorm beinvloeden! En niet alleen tegen nationalisme maar ook voor. Leerlingen verwarren ook vaak de mening van een leerkracht met een onomstootbare waarheid (of hoe je dat ook zegt)

Jan van den Berghe 3 maart 2007 07:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 2485188)
Hier ga ik niet mee akkoord. Mijn vroegere lerares godsdienst stond op de lijst van Groen! Ekeren en kon perfect een klassendiscussie op een neutrale manier modereren. Deze zaken horen gewoon tot de privésfeer van een mens.

Tenzij je bedoelt dat de leerkracht in kwestie zich niet aansluit aan een mening tijdens de discussie. Ik vind wat dat betreft dat er wel mag gestuurd worden door gerichte vragen te stellen. Zolang de leerling tot denken wordt gezet en aangezet wordt tot opzoekwerk, is het meeste bereikt.

???

U zegt zelf: "... perfect ... op een neutrale manier moderenren." M.a.w. ze stelde zich tijdens haar lessen neutraal en partijongebonden op. Dat is net wat ik stelde. Wat iemand buiten zijn of haar lesuren doet, is inderdaad private materie.

"Sturen" is vaak een lapnaampje om iets veel diepers te verbergen, nl. het in een bepaalde richting sturen van de gedachteontwikkeling.

Jan van den Berghe 3 maart 2007 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B (Bericht 2485164)
Het is helemaal niet moeilijk om de politieke voorkeur van de leraar verborgen te houden en toch critische disscussies te houden. Een goede leraar kan dat.

Inderdaad. Je moet je er alleen bewust van zijn.

system 3 maart 2007 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2485312)
???

U zegt zelf: "... perfect ... op een neutrale manier moderenren." M.a.w. ze stelde zich tijdens haar lessen neutraal en partijongebonden op. Dat is net wat ik stelde. Wat iemand buiten zijn of haar lesuren doet, is inderdaad private materie.

"Sturen" is vaak een lapnaampje om iets veel diepers te verbergen, nl. het in een bepaalde richting sturen van de gedachteontwikkeling.

Daar hebt u een altijd een aardig handje van weggehad in uw katholieke scholen en dit gedurende eeuwen. Het ging bij u altijd over 'de ziel van het kind'. Maar de kerk bedoelde eigenlijk: het manipuleren van de ziel van het kind.

Neutraal onderwijs betekent dat je bijvoorbeeld een les geeft over de verschillende politieke partijen, dat je een overzicht geeft van de progamma's van alle partijen, maar dat je in je lesgeven geen voorkeur toont voor om het even welke partij.

Dus u zou nooit neutraal les kunnen geven over politieke partijen.


U hoort thuis in een 'bisschoppelijke college'.

Bert Schoofs 3 maart 2007 11:42

Leraars moeten in de eerste plaats leerlingen een mening leren vormen. Daarom moeten ze vooraf een zo objectief mogelijk overzicht van alle levensbeschouwelijke stromingen aan bod laten komen. Wat mij betreft kan een leerkracht gerust in de klas zeggen dat hij het niet met een of meer bepaalde ideologie(ën) eens is, doch op een fatsoenlijke wijze.
En als hij de discussie wil aangaan moet hij in de eerste plaats zijn leerlingen leren opkomen voor hun mening, ook als zij "anders" denken dan hijzelf.

Brandaan 3 maart 2007 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bert Schoofs (Bericht 2485713)
Leraars moeten in de eerste plaats leerlingen een mening leren vormen. Daarom moeten ze vooraf een zo objectief mogelijk overzicht van alle levensbeschouwelijke stromingen aan bod laten komen. Wat mij betreft kan een leerkracht gerust in de klas zeggen dat hij het niet met een of meer bepaalde ideologie(ën) eens is, doch op een fatsoenlijke wijze.
En als hij de discussie wil aangaan moet hij in de eerste plaats zijn leerlingen leren opkomen voor hun mening, ook als zij "anders" denken dan hijzelf.

Hier ben ik het helemaal mee eens, niet krampachtig de eigen mening verborgen houden, maar wel alles in perspectief plaatsen.

Hoe willen u en uw partij zoiets voor elkaar krijgen? En is dit wel een zaak voor de politiek of is het iets voor de schoolbesturen?

system 3 maart 2007 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bert Schoofs (Bericht 2485713)
Leraars moeten in de eerste plaats leerlingen een mening leren vormen. Daarom moeten ze vooraf een zo objectief mogelijk overzicht van alle levensbeschouwelijke stromingen aan bod laten komen. Wat mij betreft kan een leerkracht gerust in de klas zeggen dat hij het niet met een of meer bepaalde ideologie(ën) eens is, doch op een fatsoenlijke wijze.
En als hij de discussie wil aangaan moet hij in de eerste plaats zijn leerlingen leren opkomen voor hun mening, ook als zij "anders" denken dan hijzelf.

Als leerlingen hem dat vragen dan 'mag' een leraar dat niet zeggen. Hij 'moet' dit als het ware zeggen indien hij geloofwaardig wil overkomen.Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, ook de leraar. Het is wanneer hij de verschillende partijen aan zijn leerlingen voorstelt dat hij dan zo neutraal mogelijk moet overkomen.

baseballpolitieker 3 maart 2007 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 2485838)
Als leerlingen hem dat vragen dan 'mag' een leraar dat niet zeggen. Hij 'moet' dit als het ware zeggen indien hij geloofwaardig wil overkomen.Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, ook de leraar. Het is wanneer hij de verschillende partijen aan zijn leerlingen voorstelt dat hij dan zo neutraal mogelijk moet overkomen.

Ik heb een leraar in het gemeenschaps onderwijs, die zegt dat iedereen die verstand heeft voor de spa stemt en hij gaf ook nog eens redenen waarom je niet voor de andere partijen mocht stemmen! Hij zei dat hij als leerkracht in het gemeenschapsonderwijs verplicht is de juiste leer aan z'n studenten mee te geven!
Dit noem ik niet meer neutraal!:roll: :roll: :roll:

system 3 maart 2007 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2487632)
Ik heb een leraar in het gemeenschaps onderwijs, die zegt dat iedereen die verstand heeft voor de spa stemt en hij gaf ook nog eens redenen waarom je niet voor de andere partijen mocht stemmen! Hij zei dat hij als leerkracht in het gemeenschapsonderwijs verplicht is de juiste leer aan z'n studenten mee te geven!
Dit noem ik niet meer neutraal!:roll: :roll: :roll:

Als dit waar is heb je gelijk. Maar als door dit voorbeeld het gehele gemeenschapsonderwijs wilt afkraken heb je ongelijk.

Duvelke 4 maart 2007 23:42

Wat mijn mening is, gaat de leerlingen niet aan. Zij hebben daar ook geen boodschap in. Ze mogen wel een mening hebben, en ik zal die sowieso respecteren (duh)
Op een neutrale manier modereren, doe je door iedereen aan het woord te laten, en eventueel wat bijvraagjes te stellen. Dit gaat perfect zonder je eigen mening te geven.

system 5 maart 2007 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 2490784)
Wat mijn mening is, gaat de leerlingen niet aan. Zij hebben daar ook geen boodschap in. Ze mogen wel een mening hebben, en ik zal die sowieso respecteren (duh)
Op een neutrale manier modereren, doe je door iedereen aan het woord te laten, en eventueel wat bijvraagjes te stellen. Dit gaat perfect zonder je eigen mening te geven.

Maar als leerlingen uw mening vragen dan moet je -volgens mij- daar ook op antwoorden. Als jij van je leerlingen verwacht dat zij oprecht hun mening zeggen moet jij dat -als het je gevraagd wordt- ook doen.

Jantje 5 maart 2007 09:22

Er word hier gesproken over de eindtermen, dat deze politiek onafhankelijk moeten zijn.
Maar kan er iemand dan eens zeggen waar deze niet politiek oafhankelijk zijn.

http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/


En verder heeft ieder aspect in de opvoeding gevolgen voor de mening van de jongeren. Gaat men dus ook eisen datTV en straat beeld politiek vrij blijft.

Duvelke 5 maart 2007 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 2491263)
Maar als leerlingen uw mening vragen dan moet je -volgens mij- daar ook op antwoorden. Als jij van je leerlingen verwacht dat zij oprecht hun mening zeggen moet jij dat -als het je gevraagd wordt- ook doen.

Zulke vragen kan je makkelijke ontwijken, of gewoon rond de pot draaien bij je antwoord. Een kinderhand is gauw gevuld.

system 5 maart 2007 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 2491327)
Zulke vragen kan je makkelijke ontwijken, of gewoon rond de pot draaien bij je antwoord. Een kinderhand is gauw gevuld.

Een geloofwaardige houding is toch wat anders.

baseballpolitieker 5 maart 2007 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 2491327)
Zulke vragen kan je makkelijke ontwijken, of gewoon rond de pot draaien bij je antwoord. Een kinderhand is gauw gevuld.

Een kinderhand wel maar een tienerhand daarentegen!

Jan van den Berghe 5 maart 2007 13:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 2485427)
Daar hebt u een altijd een aardig handje van weggehad in uw katholieke scholen en dit gedurende eeuwen. Het ging bij u altijd over 'de ziel van het kind'. Maar de kerk bedoelde eigenlijk: het manipuleren van de ziel van het kind.

Vooreerst ben ik niet zo oud dat ik al eeuwen in een katholieke school sta. Bijgevolg hoeft u de vinger niet naar mij te wijzen.

Daarnaast heeft het katholieke net nooit beweerd "neutraal onderwijs" aan te bieden. Ons onderwijs is confessioneel bepaald. Slechts het gemeenschapsonderwijs hoort neutraal te zijn, daar het niet aan een "confessie" gebonden is.

Jan van den Berghe 5 maart 2007 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 2485427)
Neutraal onderwijs betekent dat je bijvoorbeeld een les geeft over de verschillende politieke partijen, dat je een overzicht geeft van de progamma's van alle partijen, maar dat je in je lesgeven geen voorkeur toont voor om het even welke partij.

Dus u zou nooit neutraal les kunnen geven over politieke partijen.

Aha. Volgens u kan een leraar dus niet gewoon neutraal de verschillende programmapunten van de partijen weergeven? Wat scheelt er dan wel aan die leraar dat hij niet zou kunnen? Als ik in het middelbaar zou staan, dan slaag ik daar moeiteloos in. Daar zo'n onderwerp in de hogere graad ter sprake komt, valt dit schitterend uit te werken in groepswerk. Dan haal je gewoon van iedere partij het programma binnen (of op internet te raadplegen) en je laat de leerlingen aan de hand van een vragenlijst de kernzaken opzoeken. Heel neutraal, daar de leerlingen dan zelf toegang hebben tot de basisdocumenten. Dan is de les heel neutraal verlopen.

Jan van den Berghe 5 maart 2007 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2485747)
Hier ben ik het helemaal mee eens, niet krampachtig de eigen mening verborgen houden, maar wel alles in perspectief plaatsen.

Hoe willen u en uw partij zoiets voor elkaar krijgen? En is dit wel een zaak voor de politiek of is het iets voor de schoolbesturen?

Dat is een zaak van de leraar, directie, begeleiding en inspectie. De ene ziet toe dat het gebeurt, de andere neemt dit hem deontologisch voor en laat dit nagaan door een andere instantie.

Jan van den Berghe 5 maart 2007 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2487632)
Ik heb een leraar in het gemeenschaps onderwijs, die zegt dat iedereen die verstand heeft voor de spa stemt en hij gaf ook nog eens redenen waarom je niet voor de andere partijen mocht stemmen! Hij zei dat hij als leerkracht in het gemeenschapsonderwijs verplicht is de juiste leer aan z'n studenten mee te geven!
Dit noem ik niet meer neutraal!:roll: :roll: :roll:

Gemeenschapsonderwijs hoort neutraal te zijn en bijgevolg is het niet aan een leraar een partijgebonden standpunt in te nemen. Ik ben zelf werkzaam in het katholiek onderwijs en neem nooit een politiek standpunt in. Op geen enkele wijze. Ik vind dat partijpolitieke meningen door een leraar niet geuit dienen te worden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be