![]() |
Neutraal onderwijs
Beste
Het Vlaams Belang zegt vaak dat het onderwijs vandaag de dag niet meer neutraal is. Wat zou u doen om het onderwijs weer zo neutraal mogelijk te krijgen? |
Beste
Graag had ik antwoord op m'n vraag. |
De huidige eindtermen zijn geënt op maat van de multiculturele samenleving. Vaak wordt ons gedachtegoed ook nog eens door leraars bestreden. Wij vinden dat kinderen en jongeren eveneens de kritiek op de multiculturele samenleving mogen horen, en dat ze het nationalisme mogen leren kennen als een gedachtestroming naast al de andere.
|
Citaat:
Leuk,maar de vraag was hoe je dat ging doen. |
Ik hou mijn hart vast voor de toekomst indien men jongeren nationalisme aanleert op school, of monocultuur (gha, klinkt als een landbouwterm) promoot. Neen, diversiteit is goed. Uit alle oogpunten. Iedere geneticus gaat u dat vertellen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoe ga je voorkomen dat een leerkracht zijn mening laat doorschijnen in de les? |
Citaat:
|
Een leerkracht moet gewoon zijn vak geven, en het leerplan volgen. Verder moet hij zijn meningen niet opdringen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(a) die niet partijgebonden is en dus hij dus geen partijpolitieke stellingen uit; (b) hij ernaast ook ruimte geeft voor de andere bestaande opinies; (c) hij leerlingen ook hun opinies laat uiten en dit niet laat meespelen in het waardeoordeel van de leerlingenprestaties. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Tenzij je bedoelt dat de leerkracht in kwestie zich niet aansluit aan een mening tijdens de discussie. Ik vind wat dat betreft dat er wel mag gestuurd worden door gerichte vragen te stellen. Zolang de leerling tot denken wordt gezet en aangezet wordt tot opzoekwerk, is het meeste bereikt. |
Citaat:
|
Citaat:
U zegt zelf: "... perfect ... op een neutrale manier moderenren." M.a.w. ze stelde zich tijdens haar lessen neutraal en partijongebonden op. Dat is net wat ik stelde. Wat iemand buiten zijn of haar lesuren doet, is inderdaad private materie. "Sturen" is vaak een lapnaampje om iets veel diepers te verbergen, nl. het in een bepaalde richting sturen van de gedachteontwikkeling. |
Citaat:
|
Citaat:
Neutraal onderwijs betekent dat je bijvoorbeeld een les geeft over de verschillende politieke partijen, dat je een overzicht geeft van de progamma's van alle partijen, maar dat je in je lesgeven geen voorkeur toont voor om het even welke partij. Dus u zou nooit neutraal les kunnen geven over politieke partijen. U hoort thuis in een 'bisschoppelijke college'. |
Leraars moeten in de eerste plaats leerlingen een mening leren vormen. Daarom moeten ze vooraf een zo objectief mogelijk overzicht van alle levensbeschouwelijke stromingen aan bod laten komen. Wat mij betreft kan een leerkracht gerust in de klas zeggen dat hij het niet met een of meer bepaalde ideologie(ën) eens is, doch op een fatsoenlijke wijze.
En als hij de discussie wil aangaan moet hij in de eerste plaats zijn leerlingen leren opkomen voor hun mening, ook als zij "anders" denken dan hijzelf. |
Citaat:
Hoe willen u en uw partij zoiets voor elkaar krijgen? En is dit wel een zaak voor de politiek of is het iets voor de schoolbesturen? |
Citaat:
|
Citaat:
Dit noem ik niet meer neutraal!:roll: :roll: :roll: |
Citaat:
|
Wat mijn mening is, gaat de leerlingen niet aan. Zij hebben daar ook geen boodschap in. Ze mogen wel een mening hebben, en ik zal die sowieso respecteren (duh)
Op een neutrale manier modereren, doe je door iedereen aan het woord te laten, en eventueel wat bijvraagjes te stellen. Dit gaat perfect zonder je eigen mening te geven. |
Citaat:
|
Er word hier gesproken over de eindtermen, dat deze politiek onafhankelijk moeten zijn.
Maar kan er iemand dan eens zeggen waar deze niet politiek oafhankelijk zijn. http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/ En verder heeft ieder aspect in de opvoeding gevolgen voor de mening van de jongeren. Gaat men dus ook eisen datTV en straat beeld politiek vrij blijft. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast heeft het katholieke net nooit beweerd "neutraal onderwijs" aan te bieden. Ons onderwijs is confessioneel bepaald. Slechts het gemeenschapsonderwijs hoort neutraal te zijn, daar het niet aan een "confessie" gebonden is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be