Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   CD&V: Vlaanderens jongste partij (https://forum.politics.be/showthread.php?t=858)

Leo Delcroix 19 november 2002 15:47

Vorige week hield CD&V een persconferentie om de 7 jonge kandidaten voor te stellen die, als de verkeizingen het toelaten, straks voor CD&V in het parlement gaan zetelen.
Het zijn Hendrik Bogaert uit Jabbeke en Nahima Lanjri uit Antwerpen (beiden ondervoorzitters van CD&V), de 2 jonge kamerleden Roel Deseyn uit Kortrijk en Joke Schauvlieghe, Inge Vervotte uit Mechelen, Wouter beke uit Leopoldsburg en Tom Dehaene uit Zemst.
Foto's te zien op: http://www.roeldeseyn.be/fotos.php?albumid=5

Hiermee zal CD&V met gemiddeld de jongste fractie zetelen in de Kamer.
Wat vinden jullie hiervan?
En welke kandidaat uit dit lijstje spreekt jullie het meest aan?

Thomas Hx 20 november 2002 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Leo Delcroix
Vorige week hield CD&V een persconferentie om de 7 jonge kandidaten voor te stellen die, als de verkeizingen het toelaten, straks voor CD&V in het parlement gaan zetelen.
Het zijn Hendrik Bogaert uit Jabbeke en Nahima Lanjri uit Antwerpen (beiden ondervoorzitters van CD&V), de 2 jonge kamerleden Roel Deseyn uit Kortrijk en Joke Schauvlieghe, Inge Vervotte uit Mechelen, Wouter beke uit Leopoldsburg en Tom Dehaene uit Zemst.
Foto's te zien op: http://www.roeldeseyn.be/fotos.php?albumid=5

Hiermee zal CD&V met gemiddeld de jongste fractie zetelen in de Kamer.
Wat vinden jullie hiervan?
En welke kandidaat uit dit lijstje spreekt jullie het meest aan?

die acv'ster uiteraard! Het werd eens tijd bij de CD&V!

Thomas

Laura 21 november 2002 09:36

Enkel om haar uiterlijk of...?

Anonymous 21 november 2002 10:52

Ik vind op het eerste zicht geen standpunten van de verschillende mensen op die site.

Ligt misschein aan mij.

Maar zo kan ik geen oordeel vellen.

Supe®Staaf 21 november 2002 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MrO
Ik vind op het eerste zicht geen standpunten van de verschillende mensen op die site.

Ligt misschein aan mij.

Verwachtte je dat dan?
:twisted:

Anonymous 21 november 2002 14:03

Als ze mijn mening vragen over hen zelf wel ja. :wink:

Tenzij we allemaal voor uiterlijk gaan. :roll:

Kristof 21 november 2002 19:22

Sommige mensen stemmen wel op een politica voor het uiterlijk en niet voor hun bekwaamdheid en standpunten.

Thomas Hx 21 november 2002 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Laura

Lolz Laura,

dat is nu juist het mottigste mens van gans de CD&V :D :D ken er mooiere in mijn stad :D :D

Thomas

Kristof 22 november 2002 01:43

Ik luister :)

Kevin Devos 22 november 2002 06:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Citaat:

Lolz Laura,

dat is nu juist het mottigste mens van gans de CD&V :D :D ken er mooiere in mijn stad :D :D

Thomas

Als je maar dat kan zeggen zou je beter zwijgen!

@lpha 22 november 2002 07:33

Citaat:

Ligt misschein aan mij.

Waarvoor staat CD&V eigelijk?
Die vraag kan uiteraard ook gesteld worden over de VLD.
Allemaal eenheidsworst zonder profiel.

Jos Verhulst 22 november 2002 08:07

Is er onder die leeuwen & leeuwinnen ook een homo? En is er een rosse bij? Ik hoop dat ongeveer de helft van de groep ook een IQ heeft beneden de 100, want dat is bij de globale bevolking ook zo. En is er wel een evenwicht tussen de jonge jongeren ( - 25) en de al wat oudere jongeren (+ 25)? En is er ...

Trouwens, er is Damariscotta Mills een schoolbus tegen een vliegende vis gebotst!

http://www.mainelincolncountynews.com/index.cfm?ID=2164

Leo Delcroix 22 november 2002 12:01

Citaat:

Ligt misschein aan mij.

Bij de persberichten en de dossiers heb ik wel wat gevonden. Maar het is enkel waar Roel Deseyn mee bezig is, die daar te lezen staat.

Leo Delcroix 22 november 2002 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Is er onder die leeuwen & leeuwinnen ook een homo? En is er een rosse bij? Ik hoop dat ongeveer de helft van de groep ook een IQ heeft beneden de 100, want dat is bij de globale bevolking ook zo. En is er wel een evenwicht tussen de jonge jongeren ( - 25) en de al wat oudere jongeren (+ 25)? En is er ...

Trouwens, er is Damariscotta Mills een schoolbus tegen een vliegende vis gebotst!

http://www.mainelincolncountynews.com/index.cfm?ID=2164

Je hebt het hier niet over de socccen of de blauwe, jongen. Die zijn druk bezig alles af te wegen. Bij CD&V zijn we daar niet al te bezorgd over. :changes:

Thomas Hx 22 november 2002 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Devos
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Citaat:

Lolz Laura,

Thomas

Als je maar dat kan zeggen zou je beter zwijgen!

Kevin:

tegenwoordig ben je echt heel slecht gezind!

Bij ons in Sint-Niklaas, zitten er in de CD&V echt een paar hevige vonken! Bij de jonge carde wel te verstaan! Mag dat niet gezegd worden?

Kevin, is het omdat ik de CD&V niet meer blindelings steuen dat je mij altijd zo afhapt? Ik zeg gewoon dat ik niet op haar zou stemmen voor haar schoonheid :D :D en dat er mooiere mensen zijn in uw partij!

Thomas

Laura 25 november 2002 13:19

[quote="Thomas Heynderickx" Ik zeg gewoon dat ik niet op haar zou stemmen voor haar schoonheid :D :D en dat er mooiere mensen zijn in uw partij!

Thomas[/quote]

Dank je Thomas, ik weet het :wink:

Kevin Devos 25 november 2002 16:08

Niks van aantrekken Laura, das wat ik die pamperpolitiek noem. Hij zou beter naar de VLD gaan, daar mogen ze stemmen vanaf 16 jaar.

Supe®Staaf 25 november 2002 17:32

Het verbaast me echt dat jonge gasten, die normaal toch de meest kritische groep zouden moeten zijn, in die derrie trappen.
Krijgen die op school geen hedendaagse geschiedenis?
Lezen die niet hoe het beleid vroeger, steeds met de katholieken als grootste regeerpartij de boel hier hebben verziekt?
Ik word er moedeloos van.
Enkel een pandoering in de volgende kiezingen kan nog balsem op mijn gemoed betekenen.
Niet dat ik de andere partijen in mijn hart draag, maar de keuze tussen de pest en een fikse snotvalling is toch snel gemaakt.

Kristof 25 november 2002 22:03

Ik vrees dat de jongeren juist de meest beïnvloedbare groep zijn. Dit is ook één van de redenen waarom de VLD 16-jarige naar de stembus willen sturen. Zo hopen ze er een electoraal voordeel uit te halen.

Thomas Hx 26 november 2002 19:46

Citaat:

Niks van aantrekken Laura, das wat ik die pamperpolitiek noem. Hij zou beter naar de VLD gaan, daar mogen ze stemmen vanaf 16 jaar.

kevin,

ik ben aan geen enkele partij gebonden! Deze visie van u vind ik toch niet heel christelijk :D

Thomas

Kevin Devos 27 november 2002 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof
Ik vrees dat de jongeren juist de meest beïnvloedbare groep zijn. Dit is ook één van de redenen waarom de VLD 16-jarige naar de stembus willen sturen. Zo hopen ze er een electoraal voordeel uit te halen.

Vandaar dat ik daar ook tegen ben 'begrijp je?' :lol:

bartje 27 november 2002 11:36

Electoraal voordeel? Ik dacht van niet. Een onderzoek heeft uitgewezen dat dze groep jongeren meer geneigd is Agalev of Vlaams Blok te stemmen. Dus wie zegt dat we dit doe uit electoraal voordeel, zit er naast! Trouwens dat stemrecht voor de 16 jarigen is een voorstel van jong VLD die op ons novembercongres van vorige week werd goedgekeurd door de VLD-leden. M'n kon voor of tegenstemmen. Ieder had dus de vrije keuze.

Kevin Devos 27 november 2002 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Electoraal voordeel? Ik dacht van niet. Een onderzoek heeft uitgewezen dat dze groep jongeren meer geneigd is Agalev of Vlaams Blok te stemmen. Dus wie zegt dat we dit doe uit electoraal voordeel, zit er naast! Trouwens dat stemrecht voor de 16 jarigen is een voorstel van jong VLD die op ons novembercongres van vorige week werd goedgekeurd door de VLD-leden. M'n kon voor of tegenstemmen. Ieder had dus de vrije keuze.

Luister Bart, er over praten is één zaak, maar tegen dat dat goedgekeurd is (als dit ooit goedgekeurd raakt) is een andere!

bartje 27 november 2002 11:53

Dat zal dan ook van andere partijen afhangen hé Kevin. Dat is een voorstel dat we gedaan hebben op ons congres, nu eens zien of andere partijen dit voorstel zullen willen volgen.

Kristof 27 november 2002 12:17

Als zware politieke gewichten pro stemmen is het niet om Jong-VLD een plezier te doen, maar om electoraal er sterker uit te komen. Als het geen electoraal voordeel zou bieden, zoals u zegt, zou een partij die zich wil profileren als volkspartij en wil groeien, dit zeker niet goedstemmen.

bartje 27 november 2002 13:07

Wel een onderzoek heeft electoraal aangetoond dat het vooral in het voordeel zou spelen van Vlaams Blok & Agalev. Dus dat het uit eigen belang zou gebeuren, slaat nergens op. Jong VLD wil de jongeren een stem geven. We moeten proberen de jongeren hun interesse in politiek op te wekken. Ik vond het destijds toen ik nog geen 18 was wel spijtig dat ik nog niet kon stemmen, wat ik volg al van héél jongs af aan de politiek.

Knuppel 27 november 2002 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof
Als zware politieke gewichten pro stemmen is het niet om Jong-VLD een plezier te doen, maar om electoraal er sterker uit te komen. Als het geen electoraal voordeel zou bieden, zoals u zegt, zou een partij die zich wil profileren als volkspartij en wil groeien, dit zeker niet goedstemmen.

Zo is het maar. Electoraal voordeel is bijna altijd datgene wat voor de partijen aan de macht doorslaggevend is om de wet aan te passen. Zo was het ooit met het stemrecht voor vrouwen, zo verging het de "aanpassing" van de kieswet die we onlangs moesten ondergaan en zo is het precies hetzelfde met het stemrecht voor jongeren.

De opkomstplicht voor de hele bevolking afschaffen zoals dat in bijna ALLE democratische landen het geval is of het volksreferendum invoeren: ho maar! Maar dat zou dan ook iets zijn dat niet de machthebbers ten goede zou komen maar de burgers.

Als ik de reacties van bepaalde 'jongeren' hier zie die deze leeftijd al een eind gepasseerd zijn dan kan ik alleen maar vaststellen dat ze niet eens doorhebben dat het het zoveelste lokmiddel is van de huidige machthebbers om kiezers te ronselen maar waar de 16-jarigen geen zier beter van zullen worden. Of gaan ze de 16-jarigen ook oud en wijs genoeg verklaren om op de kieslijsten te staan? Hen een zitje in het parlement geven?

John Stufflebeam 27 november 2002 13:30

Ik heb aan de "jonge kandidaat" van die site (http://www.roeldeseyn.be) een vraag gesteld, hij zegt dat hij zeker gaat antwoorden. Nu nog de zes andere,

Thomas Hx 27 november 2002 16:05

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bartje

Luister Bart, er over praten is één zaak, maar tegen dat dat goedgekeurd is (als dit ooit goedgekeurd raakt) is een andere!

Bedankt dat ik van u niet mag stemmen :p :p

Thomas

Jörgen Noens 27 november 2002 16:23

Ik hoor en lees hier dat zowel VLD als CD&V zich uitroept tot de jongere partij!

Ik zelf ben gemeenteraadslid te Meise en tijdens de verkiezingen schoof iedere partij (Agalev, Groep (Sp.a, Spirit en enkele VLD'ers), CD&V, VLD en het Vlaams Blok) een paar of een jongere kandidaat naar voren. Bij Agalev werd hij niet verkozen, bij CD&V werd er 1 verkozen maar die zijn mandaat moest afstaan aan een oude gediende, bij VLD werd er 1 verkozen maar die zegt zelf dat ze niets mag zeggen want haar oudere collega's gaan vaak niet akkoord, bij Groep is Roel Anciaux verkozen en bij het Vlaams Blok ik.

Het is trouwens enkel bij Groep en het Vlaams Blok dat de jongere kandidaat een verkiesbare plaats kregen, beide de 2de plaats. Bij CD&V en VLD zijn deze moeten springen! En dan nog zeggen dat ze "de" jongere partij zijn! Trouwens bij de CD&V stonden 3 jongere kandidaten op de lijst waarvan 2 reeds hun lidkaart hebben teruggestuurd!

Op de Vlaams-Bloklijst stonden van de 15 kandidaten 7 jongeren!

Jörgen Noens
voorzitter VBJ arr. Brussel-Halle-Vilvoorde

Leo Delcroix 27 november 2002 16:53

We hadden het hier over naionale politiek, beste heer Noens.
En bovendien; CD&V is, zowel procentueel als in absolute cijfers met het grootste aantal jongeren in de gemeenteraden.
Het VB en de SP.A hebben er het minst...

Jörgen Noens 27 november 2002 17:01

En waar heb je dat gelezen? Een partij publicatie? Ik kan niet geloven dat VB het minste zou hebben! Ik zelf ken veel jonge VB'ers die een mandaat hebben!

Jörgen

Thomas Hx 27 november 2002 18:04

heel goed voor het VB :D :D!

Thomas

Leo Delcroix 28 november 2002 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jörgen Noens
En waar heb je dat gelezen? Een partij publicatie? Ik kan niet geloven dat VB het minste zou hebben! Ik zelf ken veel jonge VB'ers die een mandaat hebben!

Jörgen

Het spijt me jongen, maar als je in een VB-jongeren-afdeling actief bent, zou je wel es een vertekend beeld kunnen hebben, niet?
De gegevens komen van een onderzoek uitgevoerd door de Universiteit Gent (prof. dr. Reynaert e.a.)

Jörgen Noens 28 november 2002 10:26

Zo zo en jij bent politiek neutraal zeker? Ik heb helemaal geen vertekend beeld! En geef nu eens die studie, waar kan ik die vinden?

Jörgen

Kevin Devos 28 november 2002 10:46

Citaat:

Zo zo en jij bent politiek neutraal zeker? Ik heb helemaal geen vertekend beeld! En geef nu eens die studie, waar kan ik die vinden?

Jörgen

Meneer Noens, ik kan er op drukken dat die studie bestaat. Ik ken prof. Reynaert en die doet allerlei onderzoek in die materie. Waar je die kan terugvinden: ga eens naar de Unief (Gent) ... misschien voor velen van jullie (VB'ers) onbekend terein ...

Jörgen Noens 28 november 2002 10:52

Kevin,

Ik zelf studeer inderdaad niet aan de RUG, maar aan de VUB. Pol en Soc. Maar ik ben er vrij zeker van dat er hier maar weinig zijn die meer als mij in Gent rondlopen. Ja jij als student misschien wel! Is die studie (zoals meestal) ergens op het net terug te vinden? En dan nog ik krijg les van vele anders denkende profs en wat die soms verkondigen zijn vaak het omgekeerde van de waarheid! Nogmaals staat die studie ergens opp het net?

Jij studeert te Gent ... we zijn een discussiegroep begonnen in Gent (niet politiek of club gebonden). Interesse?

Jörgen

Kevin Devos 28 november 2002 10:59

Citaat:

Kevin,

Ik zelf studeer inderdaad niet aan de RUG, maar aan de VUB. Pol en Soc. Maar ik ben er vrij zeker van dat er hier maar weinig zijn die meer als mij in Gent rondlopen. Ja jij als student misschien wel! Is die studie (zoals meestal) ergens op het net terug te vinden? En dan nog ik krijg les van vele anders denkende profs en wat die soms verkondigen zijn vaak het omgekeerde van de waarheid! Nogmaals staat die studie ergens opp het net?

Jij studeert te Gent ... we zijn een discussiegroep begonnen in Gent (niet politiek of club gebonden). Interesse?

Jörgen

Ik zit niet in Gent, ik volg Reynaert in zijn werk (zonder dat hij dat weet). Ik heb z'n vier boeken gelezen vandaar dat het mij ook niet zou verwonderen dat hij die studie gemaakt heeft. Ik hoef daar niet aan te twijfelen, dat is zo.
Ik ken Reynaert eerder vanop sportief vlak. Ik heb een paar keer voor aas gespeelt voor zijn vrouw tijdens loopwedstrijden. Mijn conditie is wat verzwakt door een scheuring van mijn kruisbanden. Enfin, dat heeft nu niets met de discussie te maken.

Jörgen Noens 28 november 2002 11:22

Dus nog steeds kan niemand me helpen om aan die studie te geraken. Veel zeggen, maar niets bewijzen! Trouwens het is haas en niet aas ;-)

Jörgen

Kevin Devos 28 november 2002 11:41

sorry, ik was mijn 'h' vergeten ... ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be