![]() |
het brel-gevoel
Zijn muziek blijft mij maar raken vandaag. Frans kan soms toch echt schoon zijn :-(
|
Citaat:
Ambivalente gevoelens voor Brel. Aan de ene kant een onnavolgbaar artiest, een groot artiest, prachtige liedjes. Vooral aan Rosa heb ik dierbare herinneringen. (Het is niet zijn mooiste en zeker niet zijn beste maar dat is nu eenmaal een favoriet). Een schitterend doorleefd performer. Maar soms heb ik de behoefte om de CD's van Brel heel hard in een hoek te keilen en erop te stampen. Die vocale trucjes, dat pretentieuze depressieve gebral, dat ''kotsende en brakende'' nederlands als hij nederlands zingt, dat zelfingenomen en eigengereide toontje...bwaah! |
http://www.youtube.com/watch?v=POGegLVKjdQ zelfs hoe die zijn vingers begint te bewegen is perfect.
Uiteraard kan die soms heel irritant zijn, maar het valt niet te ontkennen dat hij geniale en prachtige liedjes gemaakt heeft. http://www.youtube.com/watch?v=HTokvxPuxKI |
Citaat:
Maar dit is toch ook mooi. |
Citaat:
|
Een gat in mijn cultuur dat al een beetje is opgevuld door de linkjes hier.
Waarvoor dank. :D |
Citaat:
Vol anekdotes, vrouwen-, drank- en rookellende, maar ook over de Vlaamse taal die je niet spreekt maar blaft volgens Brel. Overgens is Marieke een van de weinige Nederlandstalige chansons die door Brel zelf zijn vertaald en niet door Ernst van Altena. |
Ne me quitte pas...de emotie spat werkelijk van het scherm. Prachtig.
Samen met Voir un ami pleurer en Mijn vlakke land mijn Brel-favorieten. http://www.youtube.com/watch?v=uEAGo...elated&search= |
god ik moet die kerel dikwijls aanhoren tijdens de franse lessen. 't is wel lachen hoedat hij voor de camera staat maar voor de rest versta ik geen bal van wat hij zingt...
|
Jullie weten wel dat ik niet Fransgezind ben.
Ook vind ik Brel een verschrikkelijke labiele persoonlijkheid. Maar zijn muziek geeft me koude rillingen! Ik ben echt dol op de muziek van Brel, ik kan er niets aan doen. Prachtig gewoon! |
Citaat:
Brel zingt het met een sterk accent, maar dat geeft het nummer in het Nederlands nog een grotere kwetsbaarheid en emotionaliteit dan in het Frans. Echt schitterend. |
Ik heb het niet zo met de muziek van Brel... Hij heeft inderdaad een aantal pareltjes, maar verder gaat het bij mij ook niet.
|
Citaat:
Later wrden Brel en Ernst dikke vrienden en bezochten ze met zijn tweeen de Amsterdamse kroegen en hoeren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik hou bijvoorbeeld ook ontzettend van Edith Piaf. Lastig voor een flamingant dat Franse muziek je zo raakt. ;-) Een echte aanrader is "Plus blue que le blue de tes yeux" van Edith Piaf en Charles Aznavour: Citaat:
:oops: |
Citaat:
|
Het heet: "Laat me niet alleen."
|
Citaat:
|
Les vieux is ook heel mooi trouwens.
Du lit �* la fenêtre, puis du lit au fauteuil et puis du lit au lit Et s'ils sortent encore bras dessus bras dessous tout habillés de raide C'est pour suivre au soleil l'enterrement d'un plus vieux, l'enterrement d'une plus laide Et l'autre reste l�*, le meilleur ou le pire, le doux ou le sévère Cela n'importe pas, celui des deux qui reste se retrouve en enfer |
Citaat:
|
Jacques Brel was uniek. "La chanson des Vieux Amants" is en blijft mijn favoriet. 8-)
|
Citaat:
|
Citaat:
De familie Brel heeft de uitgave van deze box proberen tegen te houden. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik weet wel dat Vanmaerlant dat wel weet. Hij heeft er al een aantal dingen opgezet. Ik ben echter niet zo een computergenie. |
Citaat:
|
Citaat:
Gewoon geen computernerd. ;-) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:36. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be