![]() |
Waarom stapt een mens de vlieger op?
Waarom besteden mensen 1000 euro en meer om op vakantie te gaan?
Niet alleen doen ze dit meestal met een vliegtuig dat een maximum aan co2 uitstoot, maar de gebruikte brandstof wordt bovendien niet fiscaal belast. (Wij moeten onze verpakking betalen..., de echte vervuilers gaan vrijuit) Maar waarom naar het buitenland gaan? De pyramiden? Het strand? Het weer? Hoeveel forumbezoekers kennen hun land en zijn cultuur? Doe hier 100km bij in onze omliggende landen en het kan niet meer op... Waarom eens niet de fiets nemen en één of ander jaagpad volgen? Vlaanderen Vakantieland... Voor mensen die op een appartement wonen kan ik het nog begrijpen... Maar dan nog... Mogelijkheden zat! |
Binnen 14 dagen vlieg ik zaterdag naar Portugal en zondag vlieg ik weer terug. Gewoon een nachtje Portugal.
|
Citaat:
Als ik aan het milieu denk zou het beter zijn dat er minder of niet gevlogen wordt. Moesten mensen meer bewegingsvrijheid hebben om te voet of met de fiets te reizen, awel, dat zou nog eens vakantie zijn, denk ik. Mensen die slecht ter been zijn of zo'n lange voettochten niet meer aankunnen, die kan men toch met autocars vervoeren. Gedaan met de eindeloze files, grenscontroles en allerlei onzin die mensen in hun eigen land houdt OF ze veroordeelt tot een kort reisje naar een aantal bezienswaardigheden en dan snel weer verder naar het volgende. Het doet me denken aan al die bussen Japanners die foto's maken van Manneke Pis. |
Een modern verkeerstoestel is de meest efficiente manier van transport, gekeken per vervoerde passagier per kilometer. Daar niet van.
En, is dat dan zo sociaal en wereldbeeld vormend. Toerisme is voor een aantal minder bedeelde streken in deze wereld de enige vorm van stabiele inkomst. Als ik zou mogen kiezen tussen 53% op mijn loon afgeven (+ BTW) aan de staat hier, of dat geld volledig opsouperen aan toerisme in behoeftige streken, man, zou ik gaan feesten in Cuba(bijvoorbeeld).... daar een hoop mensen plaatselijk rijk makend in ruil voor hun lokale producten en diensten. |
ik pak meer vliegtuigen dan bussen van de lijn.
den eerste die het gratis maakt mag dus op mijn stem rekenen. |
Citaat:
|
Citaat:
![]() Emissies van broeikasgassen, berekend volgens IPCC-voorschriften |
Ik ga gemiddeld zo'n drie �* vier keer per jaar naar het buitenland met het vliegtuig en reis geregeld in eigen land.
Het is me bijster waarom dat andermans zaken zouden zijn. |
Moet iedereen naar de zee of de ardennen gaan? Dat is daar toch zwaar kut?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
![]() Hier een Cubaanse boer tijdens een daguitstap.. Voor verdere reizen neemt hij zijn paard... |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Daarom dat mijn vluchten altijd dubbel zo duur zijn dan ze in werkelijkheid kosten. |
Elke twee jaar doe ik een lange vlucht van ongeveer 9,5 u. Kwestie van de schoonouders te bezoeken, ik zou het ook met de trein kunnen maar dat duurt 6 dagen (Trans Siberië Express). De trip van Beijing naar Xi'an doe ik wel altijd met de (nacht)trein.
Verder vlieg ik ongeveer 50 tot 100 keer per jaar. Kortste vlucht is dan zo'n 15 min, de langste ongeveer 10 u. Maar dat kost bitter weinig brandstof, vermits het een zweefvliegtuig is :-D. |
1) Omdat vliegen sneller gaat dan met de trein/boot/wagen: als ik met Eurolines bv. naar Ierland wil, duurt dat 26 uur. Met het vliegtuig ben ik er in 2 uur. Da's twee vakantiedagen gespaard.
2) Omdat vliegen niet veel duurder of soms zelfs goedkoper is dan de trein. 3) Ik zie graag vliegtuigen :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is deze keer wel wat duurder dan één €uro, maar ik herinner me die dagen wel. Ik ben wel eens naar Ierland en terug gevlogen voor 41€, of naar Italie en terug voor 48€. Finland en terug voor 157€ was ook wel een van de betere. |
Wat heb je gewijzigd, Chipie? Toch niet de quote? Van de Leeuw?
|
ik ben daar ook tegen, tegen vliegtuigvakanties enzo.
|
Citaat:
|
Wie welke vluchten precies maakt, dat behoort mijns inziens tot de privésfeer. Maar indien blijkt dat er zulke vluchten gebrukt worden zodat zij wegen op het collectieve belang, verandert dat.
Of leven we in zo'n liberale maatschappij dat het individueel belang het collectieve plots mag overstijgen? Daar heeft niemand baat bij, zelfs die enkele individuen die maximaal hebben kunnen genieten van hun vrijeheid uiteindelijk ook niet meer. Zo mogen we wat mij betreft ons de vraag stellen of korteafstandsvluchten nog langer verantwoord kunnen worden, indien het niet gaat om noodgevallen maar gewoon om recreatieve of zakelijke reizen. Hoe duur de prijs daarvan ook moge zijn. Wat dan precies valt onder korte-afstandsvluchten is dan ook weer de vraag. Ten tweede vraag ik me af hoe absurd het is dat een treinreis, die gemiddeld ook nog eens vijf maal langer duurt, pakken duurder is dan een vliegtuigreis? Ik ben vorig jaar naar Italië geweest met de trein. Het was maar liefst acht keer duurder dan het goedkoopste vliegticket. (Maar het was wel zalig.) Dit jaar gaan we met de trein naar Zuid-Frankrijk met ons hele gezin. Simpelweg omdat we vliegen over zo'n korte afstand niet meer verantwoord vinden, meerprijs voor ons groene gedachtengoed en verder denken dan ons individueel belang (want inderdaad, we verliezen er twee dagen van onze vakantie mee): zo'n 500 euro ... Het kan toch niet dat mensen die hun verantwoordelijkheid opnemen en die niet willen meedoen aan de vervuiling daarvoor beboet worden? Als ik met de trein naar zee wil, kost het mij welgeteld zo'n 15 euro goedkoper dan als ik het vliegtuig naar eender waar in Europa neem (ryanair), en ben ik gemiddeld anderhalf uur langer onderweg ... En hoe komt het dat die treintickets niet veel goedkoper zijn. Komt dit door een gebrek aan concurrentie op de spoorwegen? :( Dat Ryanair nu nog concurrentie krijgt van easyjet en ook transatlantische vluchten overweegt aan te bieden tegen bodemprijzen stelt me allesbehalve gerust. Eigenlijk is dit allemaal de schuld van de overheden, die hier al lang hadden moeten ingrijpen. |
Citaat:
Zou het niet beter zijn dat U met uw gezin naar de Voerstreek, of Haspengauw, Meetjesland... trok? Dat zou wsl zelfs met de fiets kunnen... Het milieu zou U, samen met mij, dankbaar zijn... :-P |
Citaat:
En u vorige avatar was mooier. :( Edit: Toch een vreemde mentaliteit vind ik: vanaf het moment dat mensen weten dat je bereidt bent een hand te geven en dat het voor jou allemaal wel uitmaakt wat je doet en wat de invloed daarvan op je omgeving is, vragen ze je meteen een arm, of waarom niet, je hele lijf en leden. Zouden ze je daarvan proberen te overtuigen uit een soort schuldgevoel, omdat ze zelf niet verder kijken dan hun neus lang is en zo hopen dat de ander inziet dat als enkel hij dat doet, hij er ook mee stopt (dan zijn de eerste namelijk niet de enigen, en is er geen schuldgevoel meer nodig)? Leuke maatschappij zo, diegene waarin idealisme en ethisch besef wordten onthaald door cynisme en sarcasme. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb echt mijn jaarlijkse reis naar Portugal vervangen door leuke vakanties in het binnenland... ;-) |
Merci voor de verandering. ;)
(En oei, het moest 'uw' avatar zijn.) Mij laten gaan. Mmm, dat zie ik nog wel zitten. Milieuvriendelijk is het alleszins. :P ![]() |
Citaat:
Beetje jaloers ofzo omdat je het zelf niet kan betalen of jou intresse naar andere culturen onder het vriespunt ligt? :roll: |
Citaat:
Los daarvan, komen korteafstandsvluchten bijlange zo hoog niet als transatlantische vluchten, waardoor ze een pak minder vervuilend zijn. Citaat:
Is dat absurd? Niet echt... Hetgeen jij moet betalen, wordt ook maar bepaald door kost + winstmarge voor diegene die de service biedt. |
Ik vind het jammer dat we geen echte vliegtuigbouwers meer hebben in de Benelux sinds dat Fokker overkop is gegaan. Volgens mij isdat veruit het meest interessante en uitdagende werk wat er is: vliegtuigontwerp.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Omdat ik Vlaanderen zeer graag en zoveel mogelijk ontvlucht. : >
|
Citaat:
Omdat de trein voor u bekender is als het vliegtuig waarschijnlijk :roll:... groen!-logica :roll: |
Citaat:
Alle beetjes helpen hé .... Drink een palmke op een Vlaams terras , beter dan een estrella in Benidorm :lol: |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Thuisblijven is er misschien ook één, maar zoals ik zei: ik zie niet in waarom je van mij een heel lichaam moet vragen als ik bereid ben een hand te geven, wat blijkbaar veel meer is dan waar de meeste mensen in staat toe zijn. |
Citaat:
En heb jij cijfers van het tegendeel, dan zou ik die graag zien. Los daarvan rijden de treinen sowieso op vaste tijdstippen. Als er nu vijf mensen in zitten, of vijfhonderd. En ik weeg niet zoveel dat mijn extra gewicht een verschil zal uitmaken. Als er slechts vijf mensen een vliegtuig nemen, zal dat niet opstijgen. |
Citaat:
En zoals eerder al gevraagd, waarom zou het ecologisch minder verantwoord zijn om pakweg met het vliegtuig naar Engeland te vliegen? Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:26. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be