Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Peer-Review door studenten onderling: goed idee? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=89863)

eno2 22 mei 2007 09:48

Peer-Review door studenten onderling: goed idee?
 
Peer-Review door studenten onderling: goed idee?
Onderlinge evaluatie zou het niveau opkrikken en ook meetellen voor eindevaluatie.
Mij lijkt het een in gang zetten van de onderlinge spionage tussen gelijken en van het elkaar verklikken.

fox 22 mei 2007 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2676863)
Peer-Review door studenten onderling: goed idee?
Onderlinge evaluatie zou het niveau opkrikken en ook meetellen voor eindevaluatie.
Mij lijkt het een in gang zetten van de onderlinge spionage tussen gelijken en van het elkaar verklikken.

Absoluut geen goed idee. Er zitten altijd van die idioten die hun ma zelfs zouden verkopen om er toch maar door te raken. Intelligentere mensen gaan ook vaak het slachtoffer aangezien ze minder hard hoeven te werken en zo vaak jaloezie opwekken bij medestudenten. Objectiviteit is met zo een zaken alleszins heel ver te zoeken.

eno2 22 mei 2007 10:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 2676885)
Absoluut geen goed idee. Er zitten altijd van die idioten die hun ma zelfs zouden verkopen om er toch maar door te raken. Intelligentere mensen gaan ook vaak het slachtoffer aangezien ze minder hard hoeven te werken en zo vaak jaloezie opwekken bij medestudenten. Objectiviteit is met zo een zaken alleszins heel ver te zoeken.

Je moet niet altijd een idioot zijn om je Ma te verkopen hoor, een intelligent mens probeert dat soms al op zijn twaalfde.

Johan217 22 mei 2007 11:18

Op de hogeschool waar ik vroeger werkte was men daar al enigszins mee bezig. Op zich is peer-evaluatie geen slecht idee. Meestal wordt het gebruikt bij groepsopdrachten, waar de studenten elkaar beoordelen op zaken als teamwerk, coördinatie, communicatie enz. Voor zover ik heb kunnen zien namen de studenten dit ernstig op en probeerden ze echt wel objectief te blijven. Studenten zijn vaak beter geplaatst dan docenten om bv. teamwerk van hun medestudenten te beoordelen. De resultaten van die peer-evaluaties hebben trouwens weinig gewicht op de totale beoordeling van de student.

Zolang de beoordeling van de theoretische en praktische kennis blijft gebeuren door experts (of wat zich daarvoor uitgeeft ;)) zie ik geen probleem met peer-evaluatie.

Kay_ 22 mei 2007 11:22

Als het als hulp telt bij evaluatie vind ik dit een goed idee.
Peer-evaluatie is in vele gevallen een goede manier om de 'luierik van de groep' te ontmaskeren.
Als je met een groep werkt heb je af en toe van die mensen die niets doen en toch met de punten gaan lopen....

eno2 22 mei 2007 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 (Bericht 2677022)
Op de hogeschool waar ik vroeger werkte was men daar al enigszins mee bezig. Op zich is peer-evaluatie geen slecht idee. Meestal wordt het gebruikt bij groepsopdrachten, waar de studenten elkaar beoordelen op zaken als teamwerk, coördinatie, communicatie enz. Voor zover ik heb kunnen zien namen de studenten dit ernstig op en probeerden ze echt wel objectief te blijven. Studenten zijn vaak beter geplaatst dan docenten om bv. teamwerk van hun medestudenten te beoordelen. De resultaten van die peer-evaluaties hebben trouwens weinig gewicht op de totale beoordeling van de student.

Zolang de beoordeling van de theoretische en praktische kennis blijft gebeuren door experts (of wat zich daarvoor uitgeeft ;)) zie ik geen probleem met peer-evaluatie.

Dat lijkt me wel ja, zolang ze niet veel gewicht heeft en meegeeft, is ze van weinig belang.

Ik herinner me de peer-evaluatie van het leger (opleiding officier) waar de militaire staf zeer ongelukkig was met mijn hoge peer-evaluatie en daar in het totaal geen rekening mee hield.

Dat moet men maar in de hogescholen ook eens gaan doen...

eno2 22 mei 2007 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2677030)
Als het als hulp telt bij evaluatie vind ik dit een goed idee.
Peer-evaluatie is in vele gevallen een goede manier om de 'luierik van de groep' te ontmaskeren.
Als je met een groep werkt heb je af en toe van die mensen die niets doen en toch met de punten gaan lopen....

Lallalalalalalala ik hoor daar een bepaald melodietje bij, maar ik herinner me de titel niet meer...

Kay_ 22 mei 2007 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2677037)
Lallalalalalalala ik hoor daar een bepaald melodietje bij, maar ik herinner me de titel niet meer...


Get to the point.

eno2 22 mei 2007 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2677086)
Get to the point.

I've got back tho my starting point.

Kay_ 22 mei 2007 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2677097)
I've got back tho my starting point.


I ain't listenin' to yo' BS anymo' so holla at me if you got somethin' to say.8-)

StevenNr1 22 mei 2007 11:49

Gewoon een marge aftrekken en je hebt meestal de juiste score, quotering wel geheim houden en bij evt. 'onregelmatigheden' de betrokken leerlingen raadplegen.

Tavek 22 mei 2007 12:27

Ik ben tweemaal Assistent geweest aan de Universiteit en toen heb ik voor projectgroepjes te evalueren een peer evaluation systeem gebruikt. Dit werkte wonderwel om me een veel beter beeld te geven van de groepsdynamiek. Meestel bevestigt het uw eigen idee overigens en leidt het niet tot verschillen in de cijfers.

eno2 22 mei 2007 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2677108)
I ain't listenin' to yo' BS anymo' so holla at me if you got somethin' to say.8-)

Prefiero que hablas Castilliano, no te entiendo muy bien.

Nog een geluk dat we niet samen moeten studeren...

eno2 22 mei 2007 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2677220)
Ik ben tweemaal Assistent geweest aan de Universiteit en toen heb ik voor projectgroepjes te evalueren een peer evaluation systeem gebruikt. Dit werkte wonderwel om me een veel beter beeld te geven van de groepsdynamiek. Meestel bevestigt het uw eigen idee overigens en leidt het niet tot verschillen in de cijfers.

Welwel: chef-spion op heterdaad betrapt...

Kay_ 22 mei 2007 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2677225)
Prefiero que hablas Castilliano, no te entiendo muy bien.



No quiero hablar Castilliano, pero yo quiero una muchacha Castilliana que tiene un culo grande :-o


Citaat:

Nog een geluk dat we niet samen moeten studeren...

Si.

Tavek 22 mei 2007 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2677228)
Welwel: chef-spion op heterdaad betrapt...

Wat ?

Het is belangrijk om te weten wat er in een groep speelt om correct cijfers te geven.

En we hebben het hier niet over kleuters, maar academici to be.....

Edina 22 mei 2007 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2677238)
En we hebben het hier niet over kleuters, maar academici to be.....

Het niveau van academici to be laat niet zelden te wensen over...

pinbag 22 mei 2007 13:34

Feedback krijgen, op basis van "losse ingevingen" van mede-studenten die botsballen tegen de muur van de klaslokaal... En denken dat de maan rond de zon draait, zoals planeten vind ik dus enig.

En deze personen worden academici... lol

Tavek 22 mei 2007 13:36

Ja ge zult het allemaal wel beter weten. De beste stuurlui....

pinbag 22 mei 2007 13:47

Wel we mogen geen vooroordelen hebben, maar het gebeurt wel (on)bewust.

En daarom is het wel handig, om een docent te hebben die af en toe evalueert en bijstuurt indien nodig.

Pieke 22 mei 2007 13:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2677238)
Wat ?

Het is belangrijk om te weten wat er in een groep speelt om correct cijfers te geven.

ik doe dat ook. Het is dan aan jezelf wat je met die feedback doet natuurlijk...

Percalion 22 mei 2007 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2676863)
Peer-Review door studenten onderling: goed idee?
Onderlinge evaluatie zou het niveau opkrikken en ook meetellen voor eindevaluatie.
Mij lijkt het een in gang zetten van de onderlinge spionage tussen gelijken en van het elkaar verklikken.

"Elkaar verklikken"? Je bedoelt voor plagiaat of zo?

Als je met peer review bedoelt dat studenten elkaars werken lezen en elkaar aanwijzingen geven, dat gebeurt nu al hier en daar, en ik zie daar niet echt problemen mee?

Percalion 22 mei 2007 14:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2677032)
Dat lijkt me wel ja, zolang ze niet veel gewicht heeft en meegeeft, is ze van weinig belang.

Ik herinner me de peer-evaluatie van het leger (opleiding officier) waar de militaire staf zeer ongelukkig was met mijn hoge peer-evaluatie en daar in het totaal geen rekening mee hield.

Was dat een muilpeer-evaluatie?

Percalion 22 mei 2007 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Edina (Bericht 2677243)
Het niveau van academici to be laat niet zelden te wensen over...

Awel, vandaar dat we manieren zoeken om dat te verbeteren hé. :D

Uh-Huh 22 mei 2007 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 2677424)
"Elkaar verklikken"? Je bedoelt voor plagiaat of zo?

Als je met peer review bedoelt dat studenten elkaars werken lezen en elkaar aanwijzingen geven, dat gebeurt nu al hier en daar, en ik zie daar niet echt problemen mee?

Ik denk dat eno2 met peer review bedoelt dat studenten elkaar evalueren na een groepswerk of projectje ofzo. Het cijfer dat je van je medestudenten hebt gekregen wordt dan meegerekend in je eindcijfer. Alé, zo doen ze dat toch bij ons op hogeschool.

En omdat we oud genoeg zijn voor deze verantwoordelijkheid te dragen, zijn we vanzelfsprekend eerlijk en wordt er natuurlijk niet aan manipulatie, of de cijfers op voorhand afspreken, enz... gedaan.

Percalion 22 mei 2007 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 2677545)
Ik denk dat eno2 met peer review bedoelt dat studenten elkaar evalueren na een groepswerk of projectje ofzo. Het cijfer dat je van je medestudenten hebt gekregen wordt dan meegerekend in je eindcijfer. Alé, zo doen ze dat toch bij ons op hogeschool.

En omdat we oud genoeg zijn voor deze verantwoordelijkheid te dragen, zijn we vanzelfsprekend eerlijk en wordt er natuurlijk niet aan manipulatie, of de cijfers op voorhand afspreken, enz... gedaan.

Ik versta ook zoiets onder peer-review, maar net daarom zie ik niet in hoe dat tot een generatie mini-gestapo'tjes kan leiden (eno sprak over verklikken?).

En tof dat jullie volwassen zijn. :D

Uh-Huh 22 mei 2007 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 2677571)
Ik versta ook zoiets onder peer-review, maar net daarom zie ik niet in hoe dat tot een generatie mini-gestapo'tjes kan leiden (eno sprak over verklikken?).

En tof dat jullie volwassen zijn. :D

Ah, juist ja.

Bovenbuur 22 mei 2007 15:48

Over het algemeen komen de cijfers die de groep geeft best goed overeen met wat de tutor geeft. Één van de redenen voor het gebruik van peer review is dat de tutoren weinig inzicht zeggen te hebben in wat er gebeurd. Ze zien de bijeenkomsten en de zelfstudies maar krijgen toch geen goed beeld van wat er buiten de vergaderingen gebeurd, zeggen ze. Een andere reden is dat je later in het bedrijfsleven ook niet wordt beoordeeld door een persoon die toch al wist wat je moest doen maar door de mensen waar je mee en onder werkt, en jij beoordeeld dan dus ook de mensen om je heen. Gezien we allemaal verstandige volwassenen zouden moeten zijn moeten we dat nu ook maar doen.
Uit eigen ervaring kan ik verder zeggen dat dingen als vooroordelen geen rol spelen, je werkt in een kleine groep, je weet wat iedereen doet en als universitair student zijn er maar weinigen zo flauw om iemand een laag cijfer te geven 'omdat ze een zwarte vrouw is en uit haar bek stinkt' of iets dergelijks, bovendien zou je daar op de één of andere manier waarschijnlijk wel op afgerekend worden, is het niet via officiele kanalen, dan is er altijd nog de volgende opdracht...

Uh-Huh 22 mei 2007 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 2677656)
Uit eigen ervaring kan ik verder zeggen dat dingen als vooroordelen geen rol spelen, je werkt in een kleine groep, je weet wat iedereen doet en als universitair student zijn er maar weinigen zo flauw om iemand een laag cijfer te geven 'omdat ze een zwarte vrouw is en uit haar bek stinkt' of iets dergelijks, bovendien zou je daar op de één of andere manier waarschijnlijk wel op afgerekend worden, is het niet via officiele kanalen, dan is er altijd nog de volgende opdracht...

Oei, nu begin ik mij toch wel zorgen te maken...

Herr Oberst 22 mei 2007 20:44

Een barslecht idee, zoals de meeste op mei '68-geïnspireerde ideëen.

Pieke 22 mei 2007 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 2678249)
Een barslecht idee, zoals de meeste op mei '68-geïnspireerde ideëen.

sterk.

Herr Oberst 23 mei 2007 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pieke (Bericht 2678470)
sterk.

Het is niet aan studenten om hun makkers te beoordelen, dat kan men beter overlaten aan de bevoegde academici. Ten eerste zijn die academici hiervoor opgeleid, ten tweede zijn de studenten dat niet, ten derde zouden de studenten wel eens aan vriendjespolitiek kunnen doen. Met andere woorden: de hiërarchie en de orde respecteren.

Pieke 23 mei 2007 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst (Bericht 2679437)
Het is niet aan studenten om hun makkers te beoordelen, dat kan men beter overlaten aan de bevoegde academici. Ten eerste zijn die academici hiervoor opgeleid, ten tweede zijn de studenten dat niet, ten derde zouden de studenten wel eens aan vriendjespolitiek kunnen doen. Met andere woorden: de hiërarchie en de orde respecteren.

grappig. Ik heb geen opleiding gekregen om studenten te beoordelen. Al doende leert men. Vriendjespolitiek is niet uit te sluiten, maar valt echt wel op. Groepen zijn trouwens zo samengesteld dat de kliekjes uiteengehaald worden. Het is de enige manier om, voor groepswerkjes, inzicht te krijgen hoe de werkverdeling was. Als docent begeleid je ze geen 24/7

Tavek 23 mei 2007 14:49

En overigens geven meestal medestudenten geen cijfers, maar een indruk. Is deze persoon communicatief sterk ? Werkt hij goed mee in de groep ? Komt hij snel met nieuwe ideeen ?

Werkt ideaal om een vermoeden te bevestigen en geeft meer waarde aan de door de assistent/docent uitgedeelde cijfers.

Zo had ik in een groepje iemand zitten van wie ik vermoedde dat hij veel zei maar weinig deed. En de peer evaluatie liet dat ook zien. Die had dus maar een 6.

eno2 26 mei 2007 13:33

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 2677233)
No quiero hablar Castilliano, pero yo quiero una muchacha Castilliana que tiene un culo grande :-o

Nu begrijp ik je al heel wat beter.

eno2 26 mei 2007 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2677238)
Wat ?

Het is belangrijk om te weten wat er in een groep speelt om correct cijfers te geven.

En we hebben het hier niet over kleuters, maar academici to be.....

Nou ja, vroeger werden academici to be niet zo tegen elkaar opgezet...

eno2 26 mei 2007 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 2677424)
"Elkaar verklikken"? Je bedoelt voor plagiaat of zo?

Als je met peer review bedoelt dat studenten elkaars werken lezen en elkaar aanwijzingen geven, dat gebeurt nu al hier en daar, en ik zie daar niet echt problemen mee?

Zolang ze de overheid maar geen aanwijzingen geven over elkaars ingeschatte niveau en werklust.

eno2 26 mei 2007 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2679578)
En overigens geven meestal medestudenten geen cijfers, maar een indruk. Is deze persoon communicatief sterk ? Werkt hij goed mee in de groep ? Komt hij snel met nieuwe ideeen ?

Werkt ideaal om een vermoeden te bevestigen en geeft meer waarde aan de door de assistent/docent uitgedeelde cijfers.

Zo had ik in een groepje iemand zitten van wie ik vermoedde dat hij veel zei maar weinig deed. En de peer evaluatie liet dat ook zien. Die had dus maar een 6.

Ocharme, die geboren leider komt daardoor misschien nooit aan de bak...

Tavek 26 mei 2007 18:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2685851)
Ocharme, die geboren leider komt daardoor misschien nooit aan de bak...

Een geboren leider wordt niet getrashed door AL zijn medestudenten in een peer evaluatie. Ik heb hem erdoor gelaten omdat hij de minimim vereisten van het project wel haalde, maar de boodschap met een 6 was vrij duidelijk.

the_dude 26 mei 2007 19:26

zeer slecht idee.
de serieuze student die weinig boodschap heeft aan opgelegde lesjes zal gestraft worden door zijn/haar strevende medestudentjes die het niet kunnen verkroppen dat studeren meer is dan les volgen en taakjes maken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be