![]() |
Peer-Review door studenten onderling: goed idee?
Peer-Review door studenten onderling: goed idee?
Onderlinge evaluatie zou het niveau opkrikken en ook meetellen voor eindevaluatie. Mij lijkt het een in gang zetten van de onderlinge spionage tussen gelijken en van het elkaar verklikken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Op de hogeschool waar ik vroeger werkte was men daar al enigszins mee bezig. Op zich is peer-evaluatie geen slecht idee. Meestal wordt het gebruikt bij groepsopdrachten, waar de studenten elkaar beoordelen op zaken als teamwerk, coördinatie, communicatie enz. Voor zover ik heb kunnen zien namen de studenten dit ernstig op en probeerden ze echt wel objectief te blijven. Studenten zijn vaak beter geplaatst dan docenten om bv. teamwerk van hun medestudenten te beoordelen. De resultaten van die peer-evaluaties hebben trouwens weinig gewicht op de totale beoordeling van de student.
Zolang de beoordeling van de theoretische en praktische kennis blijft gebeuren door experts (of wat zich daarvoor uitgeeft ;)) zie ik geen probleem met peer-evaluatie. |
Als het als hulp telt bij evaluatie vind ik dit een goed idee.
Peer-evaluatie is in vele gevallen een goede manier om de 'luierik van de groep' te ontmaskeren. Als je met een groep werkt heb je af en toe van die mensen die niets doen en toch met de punten gaan lopen.... |
Citaat:
Ik herinner me de peer-evaluatie van het leger (opleiding officier) waar de militaire staf zeer ongelukkig was met mijn hoge peer-evaluatie en daar in het totaal geen rekening mee hield. Dat moet men maar in de hogescholen ook eens gaan doen... |
Citaat:
|
Citaat:
Get to the point. |
Citaat:
|
Citaat:
I ain't listenin' to yo' BS anymo' so holla at me if you got somethin' to say.8-) |
Gewoon een marge aftrekken en je hebt meestal de juiste score, quotering wel geheim houden en bij evt. 'onregelmatigheden' de betrokken leerlingen raadplegen.
|
Ik ben tweemaal Assistent geweest aan de Universiteit en toen heb ik voor projectgroepjes te evalueren een peer evaluation systeem gebruikt. Dit werkte wonderwel om me een veel beter beeld te geven van de groepsdynamiek. Meestel bevestigt het uw eigen idee overigens en leidt het niet tot verschillen in de cijfers.
|
Citaat:
Nog een geluk dat we niet samen moeten studeren... |
Citaat:
|
Citaat:
No quiero hablar Castilliano, pero yo quiero una muchacha Castilliana que tiene un culo grande :-o Citaat:
Si. |
Citaat:
Het is belangrijk om te weten wat er in een groep speelt om correct cijfers te geven. En we hebben het hier niet over kleuters, maar academici to be..... |
Citaat:
|
Feedback krijgen, op basis van "losse ingevingen" van mede-studenten die botsballen tegen de muur van de klaslokaal... En denken dat de maan rond de zon draait, zoals planeten vind ik dus enig.
En deze personen worden academici... lol |
Ja ge zult het allemaal wel beter weten. De beste stuurlui....
|
Wel we mogen geen vooroordelen hebben, maar het gebeurt wel (on)bewust.
En daarom is het wel handig, om een docent te hebben die af en toe evalueert en bijstuurt indien nodig. |
Citaat:
|
Citaat:
Als je met peer review bedoelt dat studenten elkaars werken lezen en elkaar aanwijzingen geven, dat gebeurt nu al hier en daar, en ik zie daar niet echt problemen mee? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En omdat we oud genoeg zijn voor deze verantwoordelijkheid te dragen, zijn we vanzelfsprekend eerlijk en wordt er natuurlijk niet aan manipulatie, of de cijfers op voorhand afspreken, enz... gedaan. |
Citaat:
En tof dat jullie volwassen zijn. :D |
Citaat:
|
Over het algemeen komen de cijfers die de groep geeft best goed overeen met wat de tutor geeft. Één van de redenen voor het gebruik van peer review is dat de tutoren weinig inzicht zeggen te hebben in wat er gebeurd. Ze zien de bijeenkomsten en de zelfstudies maar krijgen toch geen goed beeld van wat er buiten de vergaderingen gebeurd, zeggen ze. Een andere reden is dat je later in het bedrijfsleven ook niet wordt beoordeeld door een persoon die toch al wist wat je moest doen maar door de mensen waar je mee en onder werkt, en jij beoordeeld dan dus ook de mensen om je heen. Gezien we allemaal verstandige volwassenen zouden moeten zijn moeten we dat nu ook maar doen.
Uit eigen ervaring kan ik verder zeggen dat dingen als vooroordelen geen rol spelen, je werkt in een kleine groep, je weet wat iedereen doet en als universitair student zijn er maar weinigen zo flauw om iemand een laag cijfer te geven 'omdat ze een zwarte vrouw is en uit haar bek stinkt' of iets dergelijks, bovendien zou je daar op de één of andere manier waarschijnlijk wel op afgerekend worden, is het niet via officiele kanalen, dan is er altijd nog de volgende opdracht... |
Citaat:
|
Een barslecht idee, zoals de meeste op mei '68-geïnspireerde ideëen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
En overigens geven meestal medestudenten geen cijfers, maar een indruk. Is deze persoon communicatief sterk ? Werkt hij goed mee in de groep ? Komt hij snel met nieuwe ideeen ?
Werkt ideaal om een vermoeden te bevestigen en geeft meer waarde aan de door de assistent/docent uitgedeelde cijfers. Zo had ik in een groepje iemand zitten van wie ik vermoedde dat hij veel zei maar weinig deed. En de peer evaluatie liet dat ook zien. Die had dus maar een 6. |
[quote]
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
zeer slecht idee.
de serieuze student die weinig boodschap heeft aan opgelegde lesjes zal gestraft worden door zijn/haar strevende medestudentjes die het niet kunnen verkroppen dat studeren meer is dan les volgen en taakjes maken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be