Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Geschiedenis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=173)
-   -   mijlpalen in de geschiedenis (https://forum.politics.be/showthread.php?t=90140)

satiper 27 mei 2007 20:29

mijlpalen in de geschiedenis

Welke zijn volgens jou belangrijke mijlpalen in de geschiedenis en waarom?

Metternich 27 mei 2007 20:35

Een paar van de mijlpalen volgens mij:
  • uitvinding en toepassing van het wiel;
  • beheersing van het vuur;
  • ontwikkeling van een vast klankenschrift;
  • gebruik van de landbouw;

HAMC 27 mei 2007 21:24

Buskruit, dat heeft wel enige verandering teweeg gebracht.

Pieke 28 mei 2007 13:29

de boekdrukkunst? Het vergemakkelijken van de spreiding van kennis?
penicilline en bij uitbreiding hygiëne. Gedaan met te sterven aan een simpele infectie
De ontdekking van de dubbele helix

En wat Metternich allemaal opsomde

lombas 29 mei 2007 22:03

Zonder schrift geen geschiedenis. Dat is de enige vereiste om tot geschiedenis te komen. Al de rest is nevenwetenschappelijk.

Voor de rest zijn er geen "mijlpalen".

Duvelke 29 mei 2007 22:19

het schrift en het wiel zijn de twee belangrijkste mijlpalen in de geschiedenis.

De andere mijlpalen hebben gewoon een rol gespeeld in hun periode.

Anders kan je de uitvinding van het internet ook een mijlpaal noemen..

Metternich 29 mei 2007 22:23

Landbouw niet vergeten

Duvelke 29 mei 2007 22:25

ook nog belangrijk is de week dat God nodig had om de aarde te maken..

KrisKras 30 mei 2007 01:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke (Bericht 2693084)
het schrift en het wiel zijn de twee belangrijkste mijlpalen in de geschiedenis.

De andere mijlpalen hebben gewoon een rol gespeeld in hun periode.

Anders kan je de uitvinding van het internet ook een mijlpaal noemen..

vind je van niet dan?

evilbu 30 mei 2007 01:35

De uitvinding van de bril. ;-) Zoveel mensen die weer zo goed als optimaal hun belangrijkste zintuig kunnen gebruiken.

Harko 30 mei 2007 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 2688660)
Een paar van de mijlpalen volgens mij:
  • uitvinding en toepassing van het wiel;
  • beheersing van het vuur;
  • ontwikkeling van een vast klankenschrift;
  • gebruik van de landbouw;

Stuk voor stuk Arische uitvindingen!

HOUZEE zou ik zo zeggen

jules 2 juni 2007 12:49

-vuur
-landbouw
-de verschillende religies die nog steeds het wereldbeeld van de overgrote deel van de wereldbevolking domineren (ook nog steeds in ons grotendeels ontkerkelijkte Europa)
-de ontdekking van Amerika. in een fractie van een seconde werd een heel continent met bijhorende beschaving op zijn kop gezet.
-de atoombom. Die zorgde voor een nooit geziene wijziging in politieke machtsverhoudingen.

largo_w 2 juni 2007 13:21

WO I

en de uitvinding van frietjes :D

La Chunga 2 juni 2007 13:23

De oerknal. Een scheppende goddelijkheid. Of zoiets. Nu ja, het ontstaan van wat is zeker. Zonder die mijlpaal, bestaan geen andere mijlpalen.

Percalion 2 juni 2007 13:29

De uitvinding van toiletpapier.

Ge moogt zeggen wat ge wilt, maar dat is écht belangrijk vind ik.

lombas 2 juni 2007 13:32

Het ontstaan van de tongzoen. Kijk, dát zou waardevol historisch wetenschappelijk onderzoek zijn.

Een mooi moment.

largo_w 2 juni 2007 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 2700819)

:lol:

Zonlicht 2 juni 2007 22:16

De ontdekking van Amerika door Columbus. Zonder dat feit was Europa nooit zo rijk en machtig geworden.

lombas 2 juni 2007 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht (Bericht 2701879)
De ontdekking van Amerika door Columbus. Zonder dat feit was Europa nooit zo rijk en machtig geworden.

Zonder dat feit was Amerika zeker nooit zo rijk en machtig geworden.

van Maerlant 2 juni 2007 22:22

De ontdekking van ondergoed. Geef toe, er zijn toffere dingen dan met uw bloot gat in een schurende jeans te zitten.

C uit W 2 juni 2007 22:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2700824)
Het ontstaan van de tongzoen. Kijk, dát zou waardevol historisch wetenschappelijk onderzoek zijn.

Een mooi moment.

Gewoon het sluiten van een handelsovereenkomst in de middeleeuwen, simpel.

C uit W 2 juni 2007 22:44

De grootste mijlpaal was natuurlijk het moment dat ruimtewezens hier kwamen om ons kennis te geven, waardoor de piramides in Egypte en in Zuid-Amerika gebouwd werden.

lombas 2 juni 2007 22:47

Hoor ik daar "nephilim"?

:lol:

Zonlicht 3 juni 2007 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2701882)
Zonder dat feit was Amerika zeker nooit zo rijk en machtig geworden.

De VS zijn rijk en machtig geworden dankzij de 1ste en vooral de 2de wereldoorlog waarbij ze zich economisch konden verrijken na de vernielingen in Europa.

lombas 3 juni 2007 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zonlicht (Bericht 2703682)
De VS zijn rijk en machtig geworden dankzij de 1ste en vooral de 2de wereldoorlog waarbij ze zich economisch konden verrijken na de vernielingen in Europa.

De VS waren daarvoor al de sluimerende wereldmacht. Uit de tweede wereldoorlog kwamen ze daarbij op langere termijn redelijk slecht uit, ik denk aan de jaren zeventig.

Hertog van Gelre 4 juni 2007 00:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 2700819)

Je maakt een geintje maar de invoering van riolering is pas echt een medische mijlpaal. Het heeft meer mensen het leven gered dan welk medicijn ooit.

lombas 4 juni 2007 00:53

Is de riolering al niet zo oud als redelijk georganiseerde steden?

Hertog van Gelre 4 juni 2007 01:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2704586)

Ja, open riolen. Ik doel hier op de riolen zoals we die nu kennen:
Citaat:

Een opiniepeiling uitgevoerd bij 11.000 leden van de British Medical Journal over de ganse wereld koos "sanitatie" als de grootste medische vooruitgang sinds 150 jaar.

Uit een lijst van 15 mijlpalen in de medische geschiedenis (waaronder vaccins, de contraceptieve pil, anesthesie, de ontdekking van het DNA,…) werd “sanitatie” als belangrijkste mijlpaal gekozen. Onder “sanitatie” werd hier verstaan: alle praktische maatregelen voor een betere publieke gezondheid (voornamelijk drinkwatervoorziening en riolering). Antibiotica, en anesthesie werden verkozen op respectievelijk de tweede en derde plaats.
Drinkwaterleidingen en riolering leidden overal (in Europa) tot het indijken van epidemieën en ziekten zoals cholera. De ontdekking in 1854 van de Britse dokter John Snow dat cholera door water werd overgedragen en niet door lucht en dat een betere “sanitatie” dit probleem kon verhelpen voor een stad zoals Londen bleek kapitaal te zijn voor de verdere sociale en economische vooruitgang. Samen met de watervoorzienings- en rioleringsgraad steeg de gemiddelde levensverwachting spectaculair.

In het Zuiden duiken cholera-epidemieën nog overal op in grote steden van Afrikaanse landen en elders. Nog steeds sterven jaarlijks 1,8 miljoen kinderen (of meer dan 8 keer het aantal mensen dat in de Tsunami omkwam).
Het resultaat van deze enquête bevestigt nogmaals het belang om dringend meer werk te maken van de Millenniumdoelstelling 7 met betrekking tot water en sanitaire voorzieningen, zoals (onder andere) gesteld in het Human Development Report 2006 van de UNDP.

Zonlicht 4 juni 2007 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2703761)
De VS waren daarvoor al de sluimerende wereldmacht. Uit de tweede wereldoorlog kwamen ze daarbij op langere termijn redelijk slecht uit, ik denk aan de jaren zeventig.

De VS was een afzetgebied voor Europa, dat zich zo kon verrijken. (massale afzetmarkt voor ijzer bij de bouw van spoorwegen, wapens,...)

Groot-Brittanië was de grote wereldmacht tot aan de 2de WO, en waarom? Door de economische banden met Noord-Amerika (o.a.)

largo_w 4 juni 2007 17:26

de uitivinding van "de stylo" ook wel gekend als "den bic"...

jules 4 juni 2007 19:44

het kopieermasjien

zonder dat en de meiskes van de eerste twee rijen was ik nooit afgestudeerd geraakt :oops:

Derk de Tweede 8 juni 2007 12:52

Internet!
Niet meer afhankelijk zijn van wat de overheid ons op mediagebied aanbiedt.
TV: het beste middel om mensen te manipuleren en te indoctrineren.

I amsterdam 26 juni 2007 08:31

De Nederlandse Revolutie

Wiley E Coyote 27 juni 2007 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2704586)

Ja, inderdaad, bepaalde delen van het huidige rioleringssysteem van Rome zijn zelfs nog een deel van de oude Cloaca Maxima. Aan de bouw aan deze gesloten riolering werd al rond 600 v Chr. begonnen.

Boadicea 4 augustus 2007 23:58

De val van het Romeinse Rijk

De Franse Revolutie

Pff, ik probeer hier maar iets te vinden dat nog niet in het lijstje staat.

Abba Kovner 7 augustus 2007 14:38

'DE PIL'.

De ontdekking van de ovulatieremmende werking van een combinatie van hormonen nl. oestrogenen en progesteron door Gregory Pincus, leidde in het begin der zestiger jaren met de introductie van 'De pil' tot een revolutie in de anticonceptie. Eindelijk was er een werkelijk betrouwbaar middel beschikbaar, dat het mogelijk maakte de seksuele handeling los te koppelen van zwangerschap. De pil leverde hierdoor tevens een belangrijke bijdrage aan het emancipatieproces van de vrouw.

baseballpolitieker 18 augustus 2007 01:16

De val van België, voor één van de volgende weken...

evilbu 18 augustus 2007 01:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2858583)
De val van België, voor één van de volgende weken...

no way, maar één ding durf ik wel voorspellen: je zal DAT nog eerder meemaken dan een bemande landing op Mars (iets dat men ook al lang voorspelt maar waar nog steeds niets van in huis is gekomen). Misschien zelfs nog voor de terugkeer naar de maan.:?

baseballpolitieker 18 augustus 2007 01:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2858605)
no way, maar één ding durf ik wel voorspellen: je zal DAT nog eerder meemaken dan een bemande landing op Mars (iets dat men ook al lang voorspelt maar waar nog steeds niets van in huis is gekomen). Misschien zelfs nog voor de terugkeer naar de maan.:?

Hoe lang gaat het dan nog duren denk je?

evilbu 18 augustus 2007 01:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2858611)
:? Zijn wij dan al gesplitst? Rusland zou een bemande vlucht naar Mars hebben gestuurd, al vijf jaar geleden... De boel is wel ontploft bij het opstijgen van Mars zijn nooit veel woorden aan vuil gemaakt en was allemaal in het geniep...

Dat is dan ook de eerste keer dat ik daar iets van hoor.:? Als je ziet dat ze toeristen moeten laten meevliegen om rond te komen, dan denk ik niet dat ze daaraan zouden begonnen zijn

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be