![]() |
Boil the frog slowly
Steeds meer consumenten regelen hun bankzaakjes via het internet. Dat betekent voor de banken een gigantische besparing, maar daar wordt de cliënt mijns insziens niet of onvoldoende voor vergoed.
De laatste keer dat ik een bankkantoor binnenstapte, was in mei 2006. De voorlaatste keer was om de voorwaarden van mijn hypotheeklening te heronderhandelen. Dat moet ondertussen al zo’n 5 jaar geleden zijn. Nee, aan mij heeft de bank niet veel werk. Toch niet wat de front-office betreft. Dat is al jaren zo. Ik was destijds een van de eerste enthousiaste gebruikers van telefoonbankieren. Dat was nog voor de tijd van de spraakherkenning. Je kreeg een keuzemenu voorgelezen en gaf dan via de druk op een toets aan wat je wilde doen. Veel meer dan je saldo opvragen of een overschrijving uitvoeren, zat er niet in. Daarna zette ik de stap naar pc-bankieren. Hier was al meer mee mogelijk, maar je moest telkens een modemverbinding tot stand brengen met de bank. Echt gebruiksvriendelijk was de service bovendien niet. Sinds enkele jaren bieden zowat alle financiële instellingen internetbankieren aan. Je moet daar niet langer software op je pc voor downloaden. Het enige wat je nodig hebt, is een webbrowser en in sommige gevallen een Digipass. Via het internet maak je een veilige verbinding (dat zie je omdat het internetadres begint met https in plaats van gewoonweg http), en je bent vertrokken. Tegenwoordig kan je zowat alles regelen via het internet. Geld overschrijven (zelfs naar buitenlandse rekeningen), bestendige opdrachten ingeven, intekenen op kasbons of obligaties, en wanneer je een effectenrekening hebt zelfs aandelen verhandelen. Je kan zelfs een aanvraag voor een persoonlijke lening, een financiering of een hypotheeklening langs elektronische weg indienen. Voor de afwikkeling daarvan moet je nog wel langs je bankkantoor gaan, dat al het voorbereide werk dan al achter de rug heeft. Geld storten of afhalen kan (nog?) niet via het internet. Maar daar heb je dan weer de ‘flappentappers’ op elke hoek van de straat voor. Voor de banken betekent deze technologische vooruitgang een enorme kostenbesparing. Gedaan met bankkantoren waar talrijke loketbedienden zich godganse dagen hoofdzakelijk bezighouden met enerzijds geld in ontvangst nemen en uitkeren, anderzijds overschrijvingsformulieren afstempelen. Dat stelt de banken in staat mensen te laten afvloeien of hen bij te scholen tot de functie van ‘adviesbankier’: hen een persoonlijke relatie laten opbouwen met hun cliënten. Nu zou je denken dat ik en de vele anderen die van thuis uit bankieren, daarvoor beloond worden. Vergeet het maar. In het beste geval is internetbankieren gratis, in andere gevallen betaal je er iets extra voor. Net zoals je voor een bankkaart betaalt niettegenstaande ook dat een manier is om te besparen op personeel. Ik herinner me in dat opzicht nog steeds de toespraak van een bankier op een financieel congres, vele jaren geleden. Het ging erover hoe banken hun klanten moesten ‘opvoeden’ in het gebruik van nieuwe diensten. Eens de klanten die nieuwe diensten niet meer konden missen, kon je ze tariferen. Zwaar tariferen, zodat de diensten rendabel werden. ‘You have to boil thre frog slowly’, klonkt het. En wat bleek? Smijt een kikker (of een cliënt) in een ketel met kokend water, en hij springt er onmiddellijk weer uit. Stop hem in een ketel met koud water en warm die langzaam op, en de kikker laat zich doodkoken. Net als ik. |
En wat bleek? Smijt een kikker (of een cliënt) in een ketel met kokend water, en hij springt er onmiddellijk weer uit. Stop hem in een ketel met koud water en warm die langzaam op, en de kikker laat zich doodkoken. Net als ik.
--------- Niet echt on-topic maar ik wil er toch even gebruik van maken om erop te wijzen dat dit een hardnekkige mythe is: De kikker laat zich niet doodkoken, tenzij hij niet meer uit het water kan. Daarin zou de ware betekenis van de metafoor moeten liggen. On-topic: mijn leerkracht van economie zei altijd: 'een bedrijf is geen liefdadigheidsinstelling'... |
Inderdaad een bank is geen liefdadigheidsinstelling, ...
Nu ge kunt banken zelf ook wel wat opvoeden natuurlijk, als ze te gortig gaan doen, bolde het gewoon af, ... Laat het ons zo stellen, mijn autoverzekering in den belziek was heel goeiekoop, ... maar ik ben dan natuurlijk ook gene gemakkelijken, ... Prijs u zelf gelukkig in Belgie is bankieren spotgoeiekoop en bijna alle banken behalve een paar klotebanken die echt wel zwaar klote zijn, hebt ge nog een redelijk degelijke en goeie service, ... Zeker wat betreft internet bankieren, ... Ik kan u hier stoten vertellen van de lokale bank die u per verichting bijna een euro durft factureren, .... de post doet dat hier trouwens ook bovendien hebben ze een monopolie positie wat betreft betalingen van de RAI taks , boetes etc, ... Elk italiaans gezin dat zijn taks voor de TV moet betalen mag naar de post, kedjeng 1 euro voor de betaling, ... als ge rap rijk wilt worden, ... kan tellen he, ... Nu het internetbankier zelf trekt ook op niks het systeem van het bedrijf bv, werkt met een stoeme access database, als ik hier 1 uur creatief ga zitten doen, en ik ben geen professionele hacker, ... dan weet ik wat iedereen verdient, en kan ik hoogstwaarschijnlijk mezelf ook meer dan goed begunstigen, ... ;-) het online systeem van die bank was gewoon een nog veel grotere ramp,... zelf het KBC en Isabel systeem van 10 jaar geleden in Belgie was beter dan wat ze hier hadden,... Nu zit ik bij iets goed en ze beginnen ook iets beter te worden, ... de bank waar ik nu bij ben is een pure internet bank die een overkoepeling is van de Capitalia bank. Enkel voor klanten die zelf hune plan kunnen trekken met internet bankieren, veel goeiekoper, maar ge moet alles zelf doen natuurlijk, maar dat is ook goed want ik heb geen tijd en goesting om naar een bank te lopen, ... Dit werkt ook met een persoonlijk contact een beetje als een verkoper die uw zaken regelt, en met een helpdesk. Verder geen kantoren of zever van uittreksels opsturen , alles online, ge kunt zelf online beleggen, uw limiet van uw VISA laten verhogen of verlagen , raadplegen hoe het met uw overschijving zit (uitgevoerd, of in de pipe line ) etc,... etc... Ja ze vragen daar ook weer 4 € per maand voor, maar door het maken van verichtingen, storten, sparen etc, ... kan je dat bedrag op 0 krijgen,... maw trouwe klanten worden beloond,... |
Trouwe klanten, die niet goed onderhandelen, zullen alleszins niet beloond worden... Door geen enkele bank, vrees ik...
Bij Argenta krijgt men momenteel 3,25% (momenteel noemt dat e-sparen denk ik) en is voor de rest uiteraard gratis. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
het is een ding dat de transacties bijhoud en dan synchoniseert met een mainframe denk ik . Vroerger werkte da ook zo, het oude ISABEL systeem werkte met dbase files, ik heb daar indertijd nog tools voor gemaakt in dbase en foxbase, (met PRG filekes eigenlijk een soort Dbase scripting) maar waar ik van spreek is meer dan 10 jaar geleden, dien DBF file werd dan nen TXT file, (of deden ze dat nu rechtstreeks met DBF, ss... ? ) anyway, die files werden ingelezen door de mainframe van de bank die er dan de betaling of ining van cheques mee deed. Normaal gezien zou dat met nen SQL of Oracle server moeten gebeuren over een VPN tunnel, of een versleuteld bestand, of via een of ander certificaat of wat dan ook, ik denk dat het met een certificaat gaat, maar de applicatie zelf draait op access. En pas op ze vinden da hier wreed straf. ... nu kan ik begrijpen dat de lokale groenteboer of wijnhandelaar dat wreed straf vind, maar ik vind da nie zo straf, ... 10 jaar geleden maakten we al dingen die beter en veiliger en vooral sneller waren ,... ;-) Nu ben ik zelf wel daar volledig uit, (DBA toestanden ...) maar ik weet wel genoeg van Client Server toepassingen en Relationele Databases om te zeggen dat Access op geen kloten trekt voor dergelijke dingen ... Da is goe voor uw CD verzameling mee bij te houden en mensen de beginselen van relationeel database design bij te brengen , maar daar houd het dan ook wel op. |
Ik weiger pertinent om via het internet mijn transacties te doen. Zeer eenvoudig.
|
Citaat:
|
Citaat:
Win-win wanneer er niet aan e-banking wordt gedaan. |
Ik ga ook minstens 2x per maand echt naar het loket. Ken de loketbediende bij zijn voornaam. Gezellig daar. Leuke people. Men weet niet wat men mist met dat PC geleuter.
|
Ik verlies daar teveel tijd mee, bovendien moeten ze ne capo halen om iets simpel als een europese overschijving te doen, ik doe dat dan zelf wel, online is da op minder dan 5 dagen gefixt als ge hier op de capo moet wachten en op een hoop stempels , en geleuter, ...
nee dank u, ... |
Citaat:
|
Citaat:
;-) |
Citaat:
en dat is een verhaal op zich hoor, ... ik heb dus een internetbank moeten zoeken om een deftige service te krijgen enig ander alternatief dat op iets trekt is Deutsche Bank, maar de ander gaven mij nen beteren deal ,... ;-) |
Citaat:
|
Citaat:
Voil�*. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De anderen zullen gauw volgen.. Waarom is dergelijke prijsverhoging dan -in hemelsnaam- wel te verantwoorden ?? :? |
Citaat:
De bankwereld zit nu eenmaal raar in mekaar, ... als ze ergens verkeerd beleggen of er in de wereld ergens iets anders gebeurd waardoor ze een "verlies" dreigen te lopen, dan gaan ze dat geld op een ander zoeken, ... aangezien ze zowel lenen, als leningen uitscrhijven, kopen en verkopen in technologie en normale aandelen, ferro`s non ferro`s en producten als koffie en rubber en god weet wat nog allemaal, ... staan ze altijd wel ergens aan de ontvangende , maar ook aan de verliezende kant, ... krijg daar maar kop aan, ... anyway op het einde van het jaar wil de aandeelhouder centen zien, ... |
Citaat:
Jij hebt je 2.000+ berichten op dit forum ook aan een loket afgegeven dan. |
Citaat:
Bijvoorbeeld bij de fusie KB, Cera en ABB werden de hiërarchieën gewoon in elkaar geschoven, waardoor sommige mensen van 1 naar 3 chefs gingen. Toch ging het kantooraantal naar beneden, bleven er minder loketten open. Maar het personeelsbestand is niet echt zwaar afgenomen. Dus om winst te verzekeren, het zijn nog altijd banken hé, moet men gewoon meer aan de klant overlaten. Ik zit bij Fortis en hun PC banking vind ik werkelijk uitstekend. Het kantoor waar ik vroeger naartoe moest was een ramp qua service, organisatie en vriendelijkheid. Elke maand diende er een vergissing rechtgezet te worden. Bij PC banking heb ik dus geen moment geaarzeld. En nu ben ik al meer dan twee jaar verlost van al die 'kantoorzever'. Hetgeen ik daar nu voor betaal, betaal ik met plezier (2,3 euro in de maand). |
Citaat:
Ik vind dat Fortis geweldig achteruit gegaan is... Service tov vroeger?... Noppes... Ik ben sinds een klein jaar overgeschakeld naar KBC, dat duizendmaal beter is... Natuurlijk zal het van kantoor tot kantoor afhangen (bij mijn vroeger Fortis kantoor werkt men nog met max. 1/3 van het personeel van vóór de fusies)... Maar van mij geen slecht woord over de banken hoor... Het zijn gewoon geldwolven... Niets meer maar zeker niets minder... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Mijn vrouw werkt bij KBC en ze werkt daar heel graag. Je zou wel eens gelijk kunnen hebben ;-) |
Citaat:
Gelukkig maar, want veel geld heb ik ook niet ;-) Vroeger betaalde ik ook, maar het was iets meer, en ik kreeg er een hoop ellende voor in de plaats. Ik was bijna weg, totdat PC banking er kwam. Het is ideaal voor wat ik nodig heb en ik ben zelfstandig in beheer van mijn rekeningen. Tevreden dus. Die 2,3 euro beschouw ik dan als een vergoeding voor een onlinedienst. Maar als je wil ijveren voor het terugstorten van dit bedrag , mijn steun heb je hoor :thumbsup: |
Citaat:
Wij, de klanten, zijn mossels... |
Citaat:
|
Als loontrekkende is het verplicht om een bankrekening te hebben waarop je loon dan gestort wordt. Denk je nu echt dat banken er wakker van liggen dat jij je rekeningetje daar opzegt en naar een andere bank gaat? Er zullen er ook wel van een andere bank naar hun overstappen redeneren ze , want uiteindelijk moet iedereen een bankrekening hebben.
Het énige pressiemiddel dat de klant heeft is elke keer nadat je loon gestort is het onmiddelijk gaan afhalen (enkel het minimumbedrag, ik dacht 2,5€ erop laten staan of je rekening is afgesloten). En het effect hiervan is ook alleen voelbaar als véle klanten dit zouden doen. Zoals altijd is de kleine man enkel sterk als hij solidair is... |
Citaat:
|
Wat is de beste bank?
|
Ik heb een comfortabele zitbank....
oeps andere bank.... er zijn geen beste banken.... net zoals geen beste verzekeringsmaatschappijen..... al moet ik zeggen dat ik wat rekeningen bij Argenta heb en en daar wel tevreden van ben... geen kosten voor kaarten, uittreksels, enwatmennogallemaalheeftuitgevondenbijanderebanken ,.... en als ik dood ben mogen mijn kinderen de rekening afsluiten en betalen... LOL.... |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:27. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be