Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   CD&V/NVA dienen wetsvoorstel in tot splitsing BHV (https://forum.politics.be/showthread.php?t=91938)

Luc Bekaert 28 juni 2007 16:44

CD&V/NVA dienen wetsvoorstel in tot splitsing BHV

[quote] Op vrtnieuws net staat volgend bericht
Citaat:

do 28/06/07 - In de Kamer dienen het kartel CD&V/N-VA en Vlaams Belang een wetsvoorstel in om het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde te splitsen.

CD&V-fractieleider Pieter De Crem zegt dat het wetsvoorstel een drukkingsmiddel is. Het Vlaamse kartel hoopt op die manier de Franstalige partijen aan te zetten om akkoord te gaan met de splitsing van B-H-V.

Die splitsing zou een onderdeel worden van de staatshervorming die de volgende federale regering gaat uitwerken.

De komende weken zouden de voorstellen al behandeld worden in het parlement.
Eindelijk kunnen de schermutselingen echt beginnen , na de installatie vandaag van het nieuwe parlement .
Het kartel zet in met een vrij offensieve taktiek .

Vox Populi 28 juni 2007 16:55

Eindelijk...

Dit had al veel eerder moeten gebeuren, maar bon.

Lord Vader 28 juni 2007 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert (Bericht 2761723)
Op vrtnieuws net staat volgend bericht
Eindelijk kunnen de schermutselingen echt beginnen , na de installatie vandaag van het nieuwe parlement .

Leuke tv vanmiddag! :thumbsup:

Essevee_VL 28 juni 2007 19:20

Citaat:

Het is niet meer dan normaal zeker want ze moeten hun woord houden. Het is te hopen dat meneer Letherme ook zo aanvallend zal zijn tijdens de onderhandelingen.

Tantist 28 juni 2007 19:46

Allez, ik ben benieuwd...

Essevee_VL 28 juni 2007 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2762128)
Allez, ik ben benieuwd...

Hebt U er OOK geen vertrouwen in?;-)

Wiley E Coyote 28 juni 2007 22:07

Alle Vlaamse partijen zouden hier voor dienen te stemmen. Wat gaan de Walen immers - buiten vertragingsmaneuvers �* la alarmbelprocedure - doen?

De regering laten vallen? Er is er immers geen! België laten ontploffen? Waarschijnlijk niet!

Indien VLD-SP.A-Groen!-CD&V-NVA-VB samenspannen zijn het de Walen die voor het blok staan! Gelet op het hierbovenvermelde hebben ze in casu momenteel immers geen wapens behalve Vlaamse tweedracht.

De schoofzak 29 juni 2007 17:56

Ik zou een vlieg willen zijn geweest in de kamer waar Di Pupo hoorde van het wetsvoorstel; of Onkeldinges; of .. zovele anderen ... (al of niet in een Brussels ziekenhuis) ...

luc broes 29 juni 2007 18:40

[quote=Luc Bekaert;2761723]
Citaat:

Citaat:

...Die splitsing zou een onderdeel worden van de staatshervorming die de volgende federale regering gaat uitwerken
Als de splitsing een onderdeel is van de staatshervorming dan is dat een slechte start.
HV is deel van vlaanderen en daar moeten de buitenstaanders zich niet mee moeien.
Splitsen zonder betalen, daar moet dus met niemand mee onderhandeld worden.

Breda 29 juni 2007 18:52

succes met de splitsing ..ik duim voor u alle

AdrianHealey 29 juni 2007 19:27

Vlaanderen zet Wallonië schaak. Gaan ze voor een patstelling of voor de overwinning?

De schoofzak 29 juni 2007 22:27

[quote=luc broes;2763841]
Citaat:

Als de splitsing een onderdeel is van de staatshervorming dan is dat een slechte start.
HV is deel van vlaanderen en daar moeten de buitenstaanders zich niet mee moeien.
Splitsen zonder betalen, daar moet dus met niemand mee onderhandeld worden.

Dat is zeker juist.
Typisch voor onze journalistjes die ofwel het verschil niet begrijpen, ofwel het niet willen begrijpen en er niet verder op ingaan.
Ik vermoed wel dat De Krem het verschil wel weet, 't is geen uil, alleen maar een tsjeef, misschien - en hopelijk - een "nieuwe tsjeef".
Die journalist die dit onkritisch noteert is alleszins een uil.

Wiley E Coyote 30 juni 2007 15:12

Is dit splitsingswetsvoorstel nu eigenlijk officieel ingediend of niet?

SP.A claimt immers dat de Kamer technisch werkloos is zolang het Bureau niet is samengesteld. Zolang het bureau niet is samengesteld kunnen de commissies kunnen niet samengesteld worden, kunnen er geen wetsvoorstellen ingediend worden, en kan er geen debat gevoerd worden.

SP.A stelt dat hierdoor hun twee wetsvoorstellen die ze klaar hadden en die tot doel hebben een halt toe te roepen aan de torenhoge energieprijzen niet in overweging genomen worden.

Als dit voor deze wetsvoorstellen het geval is dienen de gevolgen van het ontbreken van het samenstellen van het Bureau toch ook van toepassing te zijn op het BHV wetsvoorstel? Of niet?

Jong N-VA'er 30 juni 2007 16:14

Hier zie ik toch correcter dingen...

liberalist_NL 30 juni 2007 18:23

Citaat:

Citaat:

Als ze dreigen België op te blazen, en daar concrete stappen toe nemen, kunnen ze de Walen tot alles dwingen. Dat de Vlamingen België zo graag behouden maakt de Vlamingen in een positie waarin ze alles maar moeten accepteren.

luc broes 30 juni 2007 18:43

[quote=liberalist_NL;2765172]
Citaat:

Als ze dreigen België op te blazen, en daar concrete stappen toe nemen, kunnen ze de Walen tot alles dwingen..

Juist, en dat is het VB-standpunt.

lomeanor 1 juli 2007 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vox Populi (Bericht 2761752)
Dit had al veel eerder moeten gebeuren, maar bon.

Eerder was het nieuwe parlement nog niet geïnstalleerd. ;-)

stef!en 1 juli 2007 09:34

Citaat:

Citaat:

En nu maar hopen dat het eindelijk zover is

Jan Meuleman 1 juli 2007 09:40

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Het kartel zet in met een vrij offensieve taktiek.

Hopelijk volgt nu geen strategische terugtrekking. Of overgave.

luc broes 1 juli 2007 09:43

[quote=stef!en;2765943]
Citaat:

[b]
En nu maar hopen dat het eindelijk zover is

Als het triomfantelijke kartel het echt wil, dan gebeurt het.
Als het wordt splitsen zonder betalen, dan zullen we iedereen die daar voor zorgde gelukwensen.
Als dat niet het geval is zullen we de schipperaars aanklagen.

robert t 1 juli 2007 10:41

[quote=luc broes;2765221]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2765172)
Juist, en dat is het VB-standpunt.

Juist, maar onvolledig. Ook de basis-militanten van de N-VA willen dat, voorlopig gehinderd door de machtsgeilheid van de N-VA-leiding en de belgicistische kartelpartner, de meeste stemmers van de lijst DD, en tenslotte een zeer groot aantal overtuigde nationalisten die zich om de één of andere reden afgekeerd hebben van de bestaande partij-instanties, werkelijk gedegouteerd van de onderlinge niet ophoudende broedertwisten zoals deze jongen.

Jan Meuleman 1 juli 2007 11:22

[quote=robert t;2766055]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 2765221)
Juist, maar onvolledig. Ook de basis-militanten van de N-VA willen dat, voorlopig gehinderd door de machtsgeilheid van de N-VA-leiding en de belgicistische kartelpartner, de meeste stemmers van de lijst DD, en tenslotte een zeer groot aantal overtuigde nationalisten die zich om de één of andere reden afgekeerd hebben van de bestaande partij-instanties, werkelijk gedegouteerd van de onderlinge niet ophoudende broedertwisten zoals deze jongen.

Het herinnert me aan de Schiltz periode en het Egmontpakt. De gelijkenis is me te groot.

Dimitri 1 juli 2007 11:27

Citaat:

Gelukkig, ze weten zelf ook nog dat ze in de meerderheid zijn en de steun van de Franstaligen niet nodig hebben. Als de onderhandelingen blijven aanslepen, kunnen de Vlaamse partijen uiteindelijk gewoon het wetsvoorstel goedkeuren zonder dat de alarmbel werkt. Kijken of ze dat eindelijk eens durven.

Luc Bekaert 1 juli 2007 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2766153)
Gelukkig, ze weten zelf ook nog dat ze in de meerderheid zijn en de steun van de Franstaligen niet nodig hebben. Als de onderhandelingen blijven aanslepen, kunnen de Vlaamse partijen uiteindelijk gewoon het wetsvoorstel goedkeuren zonder dat de alarmbel werkt. Kijken of ze dat eindelijk eens durven.

ik denk het wel ....het geklooi in de zandbak heeft lang genoeg geduurd .
Maar een crisisje zal er wel nog overheen gaan door het luiden van de alarmbel : de franstaligen zullen hun annexionistische droom niet zonder slag of stoot opgeven .... Het wordt een schaakspel met een nog nooit gespeeld eindspel in de Belgische politiek ....

Jan Meuleman 1 juli 2007 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert (Bericht 2766206)
Maar een crisisje zal er wel nog overheen gaan door het luiden van de alarmbel : de franstaligen zullen hun annexionistische droom niet zonder slag of stoot opgeven .... Het wordt een schaakspel met een nog nooit gespeeld eindspel in de Belgische politiek ....

.......en met een nederlaag voor de Vlamingen. CVPers als Martens, Tindemans, Chabert en Dehaene zijn altijd bereid om toegevingen te doen. Hebben nooit iets anders gedaan.
Hoelang is hun uitspraak reeds : Met pijn in het hart, en voor de allerlaatste keer....

luc broes 1 juli 2007 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert (Bericht 2766206)

Dat schaakspel kunnen de Vlamingen enkel winnen als ze al hun stukken en pionnen durven gebruiken.

Luc Bekaert 1 juli 2007 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 2766219)
.......en met een nederlaag voor de Vlamingen. CVPers als Martens, Tindemans, Chabert en Dehaene zijn altijd bereid om toegevingen te doen. Hebben nooit iets anders gedaan.
Hoelang is hun uitspraak reeds : Met pijn in het hart, en voor de allerlaatste keer....

Toegevingen hebben de vlamingen inderdaad altijd gedaan , ik zou zeggen moeten doen .Een nederlaag zou ik dit toch niet noemen . Vlaanderen staat op de kaart en daarbij gevoegd 'op een manier die gezien mag worden ' ;
We zijn wellicht wel Brussel voor een groot stuk kwijtgespeeld.
Al moet je jezelf eerlijk de vraag stellen of we in andere realistische scenarios Brussel wel voor ons hadden gewonnen ...persoonlijk denk ik het niet , al hadden we het harder moeten spelen wat betreft het naleven van de taalwetgeving .
Maar aan alles zijn voordelen en nadelen verbonden : doordat de wettelijke tweetaligheid in Brussel voor een groot deel enkel de tweetaligheid van de pancardes is -en dus een lachertje is- en ook in het private gedeelte van de openbare ruimte (in het ziekenhuis , een pintje bestellen , een tramkaartje) in het nederlands een hele opgave is - ondanks de tweetalige opdracht van een hoofdstedelijk gewest - verliezen de franstaligen een sterk (moreel) argument om vlaamse randgemeenten in het Brusselse gewest op te nemen : de vlamingen kennen het soort tweetaligheid dat ze in die vlaamse gemeenten zullen invoeren.
Een veelbetekend sarcastisch lachje volstaat om hun eis opzij te schuiven ...
De personen die je op overdreven negatieve wijze aanhaalt , hebben in dit proces met schaduwzijden ,maar voor Vlaanderen een -wat mij betreft niet zo slecht resultaat , een rol gespeeld .
Tindemans had de problemen van een tweeledig federalisme wellicht juist ingeschat , maar was toch de pleitbezorger om goed bestuur in vlaanderen bovenaan te plaatsen . Martens was de realistische politicus die transformatie van het unitaire belgïe in een federale staat uittekende . Dehaene heeft vlaanderen een eigen autonoom parlement gegeven . Chabert probeerde met vlaamse vriendelijkheid en inschikkelijkheid Brussel positiever te doen staan tegenover de vlamingen ; dit laatste was verkeerde taktiek volgens mij : wat betreft toepassing van de taalwetgeving was men beter onverzettelijk geweest ....

Luc Bekaert 1 juli 2007 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 2766239)
Dat schaakspel kunnen de Vlamingen enkel winnen als ze al hun stukken en pionnen durven gebruiken.

Helemaal mee akkoord . Zelfs de adem van het VB of LDD voor 2009....

Kallikles 1 juli 2007 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2763760)
Ik zou een vlieg willen zijn geweest in de kamer waar Di Pupo hoorde van het wetsvoorstel; of Onkeldinges; of .. zovele anderen ... (al of niet in een Brussels ziekenhuis) ...

Ik denk dat Maingain & Reynders daar meer problemen mee hebben dan Di Rupo. Het is de MR die de partij is van de Franstalige bourgeoisie rond Brussel, niet de PS.

luc broes 1 juli 2007 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert (Bericht 2766255)
Dehaene heeft vlaanderen een eigen autonoom parlement gegeven . ....

Hoe autonoom is een Vlaams parlement dat zelf niet de belastingen innt en dat met handen en voeten gebonden is voor alle belangrijke beslissingen?

Hans1 1 juli 2007 13:49

Citaat:

Citaat:

CD&V = NVA = VB.

Maar dat wisten we natuurlijk al.

Luc Bekaert 1 juli 2007 14:06

[quote=Hans1;2766383]
Citaat:

CD&V = NVA = VB.

Inderdaad het zijn alledrie partijen die pogen het belang van de vlamingen naar godvrucht en vermogen te dienen .
Ik zou er wat u betreft nog aan toevoegen =VLD=Groen =Lijst DD=spirit=SPA , dan heb je alle vlamingen op een hoopje die de splitsing van BHV zullen stemmen .

Luc Bekaert 1 juli 2007 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 2766368)
Hoe autonoom is een Vlaams parlement dat zelf niet de belastingen innt en dat met handen en voeten gebonden is voor alle belangrijke beslissingen?

Er is toch een begin van fiscale autonomie : de onroerende voorheffing (ook registratie en schenkingsrechten) bijvoorbeeld wordt
autonoom daar Vlaanderen vastgelegd en geïnd . Ooit zal het ook het geval zijn voor personenbelasting en vennootschapsbelasting .
"Aan handen en voeten gebonden " voor een aantal belangrijke beslissing ; jawel , maar met een groeiend aantal domeinen , bevoegdheden , waar Vl de belangrijke beslissingen zelf kan nemen en die zullen in de toekomst toenemen .
Hopelijk kan binnenkort al een "redelijke" stap gezet worden .

Hans1 1 juli 2007 14:16

U neemt mij de woorden uit de mond. Maar dan hebben we ze ook allemaal gehad. De bevolking trekt er zich gewoon geen bal van aan.

robert t 1 juli 2007 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert (Bericht 2766255)
Toegevingen hebben de vlamingen inderdaad altijd gedaan , ik zou zeggen moeten doen .Een nederlaag zou ik dit toch niet noemen . Vlaanderen staat op de kaart en daarbij gevoegd 'op een manier die gezien mag worden ' ;

Inderdaad. Toegegevingen zitten blijkbaar in onze lamme-goedzak mentaliteit ingebakken. Vlaanderen staat inderdaad een beetje op de kaart. Maar internationaal staan we nog nergens.
Citaat:

We zijn wellicht wel Brussel voor een groot stuk kwijtgespeeld.
Al moet je jezelf eerlijk de vraag stellen of we in andere realistische scenarios Brussel wel voor ons hadden gewonnen ...persoonlijk denk ik het niet , al hadden we het harder moeten spelen wat betreft het naleven van de taalwetgeving .
Maar aan alles zijn voordelen en nadelen verbonden : doordat de wettelijke tweetaligheid in Brussel voor een groot deel enkel de tweetaligheid van de pancardes is -en dus een lachertje is- en ook in het private gedeelte van de openbare ruimte (in het ziekenhuis , een pintje bestellen , een tramkaartje) in het nederlands een hele opgave is - ondanks de tweetalige opdracht van een hoofdstedelijk gewest - verliezen de franstaligen een sterk (moreel) argument om vlaamse randgemeenten in het Brusselse gewest op te nemen : de vlamingen kennen het soort tweetaligheid dat ze in die vlaamse gemeenten zullen invoeren.
Een veelbetekend sarcastisch lachje volstaat om hun eis opzij te schuiven ...
We zijn Brussel volledig kwijtgespeeld. Eén van de redenen is het superioriteitsgevoel van de franstalige Brusselaars tegenover iedereen die hun zogenaamde wereldtaal weigert te spreken. De schrijnende toestanden in de Brusselse ziekenhuizen bewijzen dat hun houding gewoon crapuleus is. Voor mij is Brussel buitenland. Punt.
Citaat:

De personen die je op overdreven negatieve wijze aanhaalt , hebben in dit proces met schaduwzijden ,maar voor Vlaanderen een -wat mij betreft niet zo slecht resultaat , een rol gespeeld .
Tindemans had de problemen van een tweeledig federalisme wellicht juist ingeschat , maar was toch de pleitbezorger om goed bestuur in vlaanderen bovenaan te plaatsen . Martens was de realistische politicus die transformatie van het unitaire belgïe in een federale staat uittekende . Dehaene heeft vlaanderen een eigen autonoom parlement gegeven . Chabert probeerde met vlaamse vriendelijkheid en inschikkelijkheid Brussel positiever te doen staan tegenover de vlamingen ; dit laatste was verkeerde taktiek volgens mij : wat betreft toepassing van de taalwetgeving was men beter onverzettelijk geweest ....
Al de personen die je aanhaalt zijn onverzettelijke belgicisten. De realisaties die ze zogezegd verwezenlijkt hebben hebben we te danken aan de toenmalige VU waarvan ze de hete adem in hun nek gevoeld hebben. Gelukkig zijn de hedendaagse tjeven een beetje beginselvaster. Maar een onafhankelijk Vlaanderen is niet voor morgen. Daarvoor dient er een mentaliteitsverandering op gang te komen. Ik zie het niet onmiddellijk gebeuren.

evilbu 1 juli 2007 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2766383)
CD&V = NVA = VB.

:-D
Het is dit soort reacties dat mij absoluut voorstander maakt van maandelijks een half uur zendtijd voor BUB op de openbare omroep, en een uitnodiging aan BUB om deel te nemen aan elk debat.
Niemand kan jullie beter belachelijk maken dan BUB zelf.:twisted:

Luc Bekaert 1 juli 2007 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2766434)
U neemt mij de woorden uit de mond. Maar dan hebben we ze ook allemaal gehad..

Gaarne gedaan

Citaat:

De bevolking trekt er zich gewoon geen bal van aan
Dit is poujadistische prietpraat !

luc broes 1 juli 2007 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luc Bekaert (Bericht 2766431)
Er is toch een begin van fiscale autonomie : de onroerende voorheffing (ook registratie en schenkingsrechten) bijvoorbeeld wordt
autonoom daar Vlaanderen vastgelegd en geïnd . Ooit zal het ook het geval zijn voor personenbelasting en vennootschapsbelasting .
"Aan handen en voeten gebonden " voor een aantal belangrijke beslissing ; jawel , maar met een groeiend aantal domeinen , bevoegdheden , waar Vl de belangrijke beslissingen zelf kan nemen en die zullen in de toekomst toenemen .
Hopelijk kan binnenkort al een "redelijke" stap gezet worden .

Inderdaad allemaal juist, maar de belastingen worden grotendeels centraal geïnnd, de belangrijkste beslissingen gebeuren centraal.
Hopelijk komt daar ooit verbetering in.

Wiley E Coyote 1 juli 2007 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2766434)
U neemt mij de woorden uit de mond. Maar dan hebben we ze ook allemaal gehad. De bevolking trekt er zich gewoon geen bal van aan.

Noch trekt de bevolking zich iets aan van unionistische prietpraat. Nog veel minder zou ik zelfs durven te stellen!

De schoofzak 1 juli 2007 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door luc broes (Bericht 2766368)

Zoals iedere Vlaming, die zich een klein sikkepitje interesseert in de politieke aktualiteit, weet was de beslissing om het Kijk-en Fluistergeld af te schaffen een schot in de roos.
De Walen betalen nu nog altijd.
Persoonlijk betaal ik niet meer voor kleurenTV en radio in huis, en radio in twee gezinswagens en één moto.

Kunde gij rekenen?

(en ondertussen is al die onnuttige administratie voor de inning van die taks dus afgeschaft; alle privacy-gevoelige kontroles in huizen en in auto's langs de baan zijn overbodig geworden; gedaan met brave mensen die betalen en asocialen die ontduiken ...)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be