Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Polen mag niet opnieuw beginnen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=92013)

I amsterdam 30 juni 2007 14:55

Polen mag niet opnieuw beginnen

De Polen beginnen nu al met dreigen dat ze de onderhandelingen over het verdrag weer willen openen.
Ik vind dat de Polen te ver gaan.

Polen ligt dwars over EU-akkoord

Van onze correspondent

BRUSSEL - Polen heeft flinke onrust in Brussel veroorzaakt met de aankondiging dat het toch nog eens wil praten over het akkoord dat de EU-leiders vorige week na slopende onderhandelingen sloten.

De Poolse regering wist toen de concessie af te dwingen dat de nieuwe stemverdeling, die volgens Warschau minder voordelig is dan de bestaande, tot 2014 van kracht blijft. Daarna kan Polen nog 2,5 jaar gebruik maken van een soort noodremprocedure waarmee EU-landen wetsvoorstellen die hen niet liggen, tijdelijk kunnen ophouden ook al hebben ze net niet genoeg stemmen om die af te schieten. De EU hoopte dat de kwestie daarmee was afgedaan, maar de Poolse premier Jaroslaw Kaczynski liet vrijdag weten dat zijn land de zaak opnieuw aan de orde zal stellen op de bijeenkomst later dit jaar waarop de EU-landen het akkoord zouden uitwerken.

Volgens Polen betekent de afspraak dat dergelijke besluiten dan voor twee jaar in de ijskast gaan, maar volgens de andere landen moet er dan op de eerstvolgende EU-top – hooguit drie a vier maanden later – over worden beslist. De afspraak is alleen dat Polen en andere landen tot 2017 gebruik mogen maken van dit mechanisme.
‘We moeten hopen dat dit niet het begin van een nieuwe ronde is. Dan kunnen we helemaal opnieuw beginnen’, verzucht een EU-diplomaat. ‘De afspraak was nu juist dat alles vast ligt.

Vorenus 30 juni 2007 15:00

Polen hebben gelijk

liberalist_NL 2 juli 2007 16:42

Polen moet zijn plaats maar eens kennen. Ze zijn een tweederangs lidstaat die Europa (nog) niets te bieden heeft. Als ze de boel dan ook nog gaan ophouden, mogen ze van mij buitengegooid worden.

Den Ardennees 2 juli 2007 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2768501)
Polen moet zijn plaats maar eens kennen. Ze zijn een tweederangs lidstaat die Europa (nog) niets te bieden heeft. Als ze de boel dan ook nog gaan ophouden, mogen ze van mij buitengegooid worden.

akkoord

ik ben zelf ook kritisch tegenover Europa, maar de Polen zijn er nog maar net bij en hebben zich alleen maar getoond als een bende grote lastpakken. Men zal idd maar es moeten overwegen om hen de deur te wijzen.

Wiley E Coyote 2 juli 2007 17:45

Ik heb altijd gezegd dat de uitbereiding van 2004 een paard van Troje binnenhalen was... doch om politieke redenen moest die natuurlijk doorgaan.

Men had beter in 2004 een select groepje landen laten toe treden dat er klaar voor was om zowel op economisch, sociaal en financieel vlak een volwaardig EU lidstaat te worden: men denke aan Cyprus, Malta, Slovenië en Tsjechie. Nu heeft men ineens tien nieuwe leden (CYP, EST, HON, LAT, LET, MLT, POL, SLK, SLO, TSJ) en twee en een half jaar later nog eens twee (BUL & ROE) nieuwe binnengehaald... en dat is meer dan de Unie kan verteren.

Den Ardennees 2 juli 2007 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2768653)
Ik heb altijd gezegd dat de uitbereiding van 2004 een paard van Troje binnenhalen was... doch om politieke redenen moest die natuurlijk doorgaan.

Men had beter in 2004 een select groepje landen laten toe treden dat er klaar voor was om zowel op economisch, sociaal en financieel vlak een volwaardig EU lidstaat te worden: men denke aan Cyprus, Malta, Slovenië en Tsjechie. Nu heeft men ineens tien nieuwe leden (CYP, EST, HON, LAT, LET, MLT, POL, SLK, SLO, TSJ) en twee en een half jaar later nog eens twee (BUL & ROE) nieuwe binnengehaald... en dat is meer dan de Unie kan verteren.

inderdaad, en dat allemaal onder het motto "hoe groter hoe beter", ik blijf erbij dat ook dat de grootste reden is om Turkije koste wat 't kost binnen te halen.

Sjaax 2 juli 2007 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam (Bericht 2764941)
De Polen beginnen nu al met dreigen dat ze de onderhandelingen over het verdrag weer willen openen.
Ik vind dat de Polen te ver gaan.

Polen ligt dwars over EU-akkoord

Van onze correspondent

BRUSSEL - Polen heeft flinke onrust in Brussel veroorzaakt met de aankondiging dat het toch nog eens wil praten over het akkoord dat de EU-leiders vorige week na slopende onderhandelingen sloten.

De Poolse regering wist toen de concessie af te dwingen dat de nieuwe stemverdeling, die volgens Warschau minder voordelig is dan de bestaande, tot 2014 van kracht blijft. Daarna kan Polen nog 2,5 jaar gebruik maken van een soort noodremprocedure waarmee EU-landen wetsvoorstellen die hen niet liggen, tijdelijk kunnen ophouden ook al hebben ze net niet genoeg stemmen om die af te schieten. De EU hoopte dat de kwestie daarmee was afgedaan, maar de Poolse premier Jaroslaw Kaczynski liet vrijdag weten dat zijn land de zaak opnieuw aan de orde zal stellen op de bijeenkomst later dit jaar waarop de EU-landen het akkoord zouden uitwerken.

Volgens Polen betekent de afspraak dat dergelijke besluiten dan voor twee jaar in de ijskast gaan, maar volgens de andere landen moet er dan op de eerstvolgende EU-top – hooguit drie a vier maanden later – over worden beslist. De afspraak is alleen dat Polen en andere landen tot 2017 gebruik mogen maken van dit mechanisme.
‘We moeten hopen dat dit niet het begin van een nieuwe ronde is. Dan kunnen we helemaal opnieuw beginnen’, verzucht een EU-diplomaat. ‘De afspraak was nu juist dat alles vast ligt.

Ik zie graag bronvermelding. Het is bovendien wel zo correct.

I amsterdam 3 juli 2007 07:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 2769211)
Ik zie graag bronvermelding. Het is bovendien wel zo correct.

Bron volkskrant

Andro 3 juli 2007 07:37

Als Polen zich al niet geliefd maakt, kunnen ze hun borst nat maken bij de eventuele toetreding van Turkije. Die onderhandelingen tot nu toe liepen al zeer moelijk door de onwrikbare houding van dat land.

Grapje tussendoor; Wat is het verschil tussen een accu en een aspergeveld?...... Een accu heeft maar twee polen.

liberalist_NL 3 juli 2007 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 (Bericht 2769380)
Als Polen zich al niet geliefd maakt, kunnen ze hun borst nat maken bij de eventuele toetreding van Turkije. Die onderhandelingen tot nu toe liepen al zeer moelijk door de onwrikbare houding van dat land.

Grapje tussendoor; Wat is het verschil tussen een accu en een aspergeveld?...... Een accu heeft maar twee polen.

:rofl:

Dycore 3 juli 2007 11:19

Polen moet politiek onderdrukt worden. Is de enige mogelijkheid. Laten zien wie er de baas is. Zou goede job zijn voor Sarkozy, Brown, Merkel, Ahern, Prodi, Jüncker, Gusenbauer, Zapatero, Leterme, Balkenende.

I amsterdam 3 juli 2007 16:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2769487)
:rofl:

Zomerreces ?

Kallikles 4 juli 2007 00:27

Lekceważę was, rasistowskie kretyny!

Rr00ttt 4 juli 2007 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2768506)
akkoord

ik ben zelf ook kritisch tegenover Europa, maar de Polen zijn er nog maar net bij en hebben zich alleen maar getoond als een bende grote lastpakken. Men zal idd maar es moeten overwegen om hen de deur te wijzen.

Absoluut mee oneens. Als tegenstander van het de Europese Sovjetunie ben ik maar al te blij dat er tenminste nog een beetje oppositie is tegen de steeds verdergaande en ongevraagde bemoeienissen van een leger onverkozen bureaucraten met de natiestaten. Het is spijtig dat die oppositie van een zo bedenkelijk niveau is, maar zonder zou het nog veel erger zijn.

Raven 5 juli 2007 13:09

Citaat:

Polen heeft meer toekomst dan België :roll:.

Benieuwd hoeveel ingenieurs er dit jaar zouden afstuderen in Polen. Voor België is't alvast geen vette.

Mja, we kunnen onze legers sociaal assistenten, kinesisten en opvoeders nog altijd de mijnen insturen zeker....

Rene Artois 5 juli 2007 17:51

Citaat:

Van die praat zal hun zeker overtuigen. Dat ze zo in de rest van Europa gezien worden beseffen ze daar zeer goed en wat ze hebben aan West-Europa hebben ze vorige eeuw twee maal ondervonden. Het zal er ook niet vreemd aan zijn dat ze sinds hun lidmaatschap al herhaaldelijk een ramkoers gevaren hebben.

Daarenboven moet iemand de boel toch ophouden. De EU poogt stelselmatig haar bevoegdheden uit te breiden ver van alle democratische controle. Bij deze hervorming was de voornaamste bekommernis dat er geen referenda van zouden komen. Dat zegt genoeg.

liberalist_NL 5 juli 2007 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois (Bericht 2774022)
Van die praat zal hun zeker overtuigen. Dat ze zo in de rest van Europa gezien worden beseffen ze daar zeer goed en wat ze hebben aan West-Europa hebben ze vorige eeuw twee maal ondervonden. Het zal er ook niet vreemd aan zijn dat ze sinds hun lidmaatschap al herhaaldelijk een ramkoers gevaren hebben.

Daarenboven moet iemand de boel toch ophouden. De EU poogt stelselmatig haar bevoegdheden uit te breiden ver van alle democratische controle. Bij deze hervorming was de voornaamste bekommernis dat er geen referenda van zouden komen. Dat zegt genoeg.

Retorica. Je weet net zo goed als ik dat Polen, zijnde newbie, niet het recht heeft het feestje te verpesten. Dat u de Europese integratie als een negatief iets beschouwt doet niets af aan het feit dat Polen zich buitengewoon asociaal manifesteert in de politiek. Het is trouwens niet zozeer wat ze eisten, maar de manier waarop ze het eisten die verderfelijk is.

Wiley E Coyote 5 juli 2007 18:21

Inderdaad, je kunt het vergelijken met een "gentleman's club" waarvan het nieuwste lid ineens alle andere leden begint te dicteren wat ze al dan niet mogen doen en tegelijkertijd voor zichzelf meer rechten opeisen. That's not done.

Rr00ttt 5 juli 2007 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2774055)
Inderdaad, je kunt het vergelijken met een "gentleman's club" waarvan het nieuwste lid ineens alle andere leden begint te dicteren wat ze al dan niet mogen doen en tegelijkertijd voor zichzelf meer rechten opeisen. That's not done.

Sorry, ik zie het meer als een club van apparatsjiks waarvan er nu ene lastig doet.

Rene Artois 5 juli 2007 22:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2774040)
Retorica. Je weet net zo goed als ik dat Polen, zijnde newbie, niet het recht heeft het feestje te verpesten. Dat u de Europese integratie als een negatief iets beschouwt doet niets af aan het feit dat Polen zich buitengewoon asociaal manifesteert in de politiek. Het is trouwens niet zozeer wat ze eisten, maar de manier waarop ze het eisten die verderfelijk is.

Zever. Of is het het superioriteitsgevoel van het "stichtend lid" al is het zo klein? Iedereen heeft dat recht. Het is niet omdat Polen in een unie stapte zoals ze toen was nu mee moet marcheren als anderen de werking ervan willen aanpassen.

Elke nationalist zou tegen het wegeroderen van de nationale soevereiniteit moeten zijn maar ook hier is het de manier waarop die verderfelijk is. Ook hier probeert men langs de achterdeur iets binnen te krijgen waarvoor de voordeur dichtslagen werd.

Rene Artois 5 juli 2007 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2774055)

Polen wil misschien gewoon een plaats aan tafel bij de grote jongens zodat ook zij kunnen kiezen welke regels te gehoorzamen en aan welke hun voeten te vegen. In de "gentleman's club" gelden de regeltjes immers niet voor iedereen zoals we hebben kunnen zien inzake het stabiliteitspact.

Sjaax 5 juli 2007 23:55

Polen gaat echt veel te ver.
Citaat:

Poland has reaffirmed it will not bow to pressure from its EU partners and is set to push for a fresh debate on the voting system in upcoming talks on a new treaty for the bloc

...

Warsaw claims it secured a gentleman's agreement at a meeting of EU leaders last month, allowing countries to delay decisions by up to two years.
However, the written mandate for negotiating a new EU treaty only promises a reasonable delay, which some officials say should not exceed four months.

….

In the end, after threats of launching treaty talks without Polish approval, EU leaders finally reached unanimous agreement – after Warsaw managed to delay the new voting system from coming into place until 2014.
Bron: http://euobserver.com/9/24425

Hoe durft een randgebied als Polen zich zo obstinaat te gedragen? Tegen 26 andere landen ingaan. Onbegrijpelijk is de toegeeflijkheid van de overige 26 voor mij. Graag of niet zou ik zeggen. De aspergevelden kunnen ook wel Roemenen of Bulgaren gebruiken.

Rene Artois 7 juli 2007 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 2774517)
Polen gaat echt veel te ver.

Bron: http://euobserver.com/9/24425

Hoe durft een randgebied als Polen zich zo obstinaat te gedragen? Tegen 26 andere landen ingaan. Onbegrijpelijk is de toegeeflijkheid van de overige 26 voor mij. Graag of niet zou ik zeggen. De aspergevelden kunnen ook wel Roemenen of Bulgaren gebruiken.

Binnenkort zullen we allemaal nog de gelegenheid krijgen Polen te bedanken voor de geleverde inspanningen.

Het valt trouwens op hoe de "goede europeanen" zich onmiddelijk in termen als "tweederangs lidstaat", "newbie" en "randgebied" uitlaten. Alsof het EU-lidmaatschap een gunst is waarvoor men dankbaar moet zijn tot op het niveau van slaafse volgzaamheid. In Polen hangt men eerder de mening aan dat West Europa nog een en ander goed te maken had.

Kallikles 7 juli 2007 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2774040)

Kijk, liberalist, de basis van alle samenwerking is respect. Zolang West-Europa Centraal-Europa als tweederangslidstaten zal beschouwen (b.v. met een "Berufsverbot"), zal Polen zich niet coöperatief opstellen. Overigens staat zeker niet iedereen in Polen achter de regering.

Het beeld dat in West-Europa, ook in linkse kringen, over Centraal-Europa wordt opgehangen, is echter ronduit racistisch te noemen. Als ik naar Litouwen of Polen ga, word ik altijd zeer vriendelijke ontvangen (veel vriendelijker dan ik hier in België word bejegend). Omgekeerd krijgen Centraal-Europeanen in België met weinig gastvrijheid te maken.

liberalist_NL 7 juli 2007 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 2777040)
Kijk, liberalist, de basis van alle samenwerking is respect. Zolang West-Europa Centraal-Europa als tweederangslidstaten zal beschouwen (b.v. met een "Berufsverbot"), zal Polen zich niet coöperatief opstellen. Overigens staat zeker niet iedereen in Polen achter de regering.

Het beeld dat in West-Europa, ook in linkse kringen, over Centraal-Europa wordt opgehangen, is echter ronduit racistisch te noemen. Als ik naar Litouwen of Polen ga, word ik altijd zeer vriendelijke ontvangen (veel vriendelijker dan ik hier in België word bejegend). Omgekeerd krijgen Centraal-Europeanen in België met weinig gastvrijheid te maken.

Ik heb het dan ook puur over de politici, hé. Ik ben inderdaad ook wel vaker in Oost-Europa geweest en dat was best prettig. Toch gaat het om belangenbehartiging, en Polen is dankzij het economische motief overgegaan naar de Europese Unie. Als Polen daarna iedereen in het rond begint te commanderen, kunt u het de bestaande lidstaten niet kwalijk nemen dat ze deze nieuweling een tik op de vingers willen geven.

Kallikles 7 juli 2007 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2777051)
Ik heb het dan ook puur over de politici, hé. Ik ben inderdaad ook wel vaker in Oost-Europa geweest en dat was best prettig. Toch gaat het om belangenbehartiging, en Polen is dankzij het economische motief overgegaan naar de Europese Unie. Als Polen daarna iedereen in het rond begint te commanderen, kunt u het de bestaande lidstaten niet kwalijk nemen dat ze deze nieuweling een tik op de vingers willen geven.

Polen is niet "danzij het economische motief overgegaan naar de Europese Unie". Polen wil zijn plaats terug opnemen als "l'autre grande nation" van Europa, naast Frankrijk. Vergeet niet dat de eerste grondwet van Europa werd geschreven in Polen, en niet in Frankrijk. En dat een belangrijk werk van Rousseau heet "Traité sur le gouvernement de Pologne".

Dat Polen zich moeilijk opstelt binnen de EU, hoeft niet te verbazen. Polen is tussen 1939 en 1989 door West-Europa verraden en in de steek gelaten. Dat ze nu dus hun soevereiniteit angstvallig bewaken, hoeft niet te verbazen. Dat arrogante West-Europeanen die de geschiedenis van hun eigen continent niet kennen dit niet willen begrijpen, al evenmin.

Sjaax 8 juli 2007 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 2777183)
Dat Polen zich moeilijk opstelt binnen de EU, hoeft niet te verbazen. Polen is tussen 1939 en 1989 door West-Europa verraden en in de steek gelaten. Dat ze nu dus hun soevereiniteit angstvallig bewaken, hoeft niet te verbazen. Dat arrogante West-Europeanen die de geschiedenis van hun eigen continent niet kennen dit niet willen begrijpen, al evenmin.

Wat een kul-argument over het verraden van Polen. WO-II is de oorzaak geweest van een jammerlijke tweedeling in Europa. De Sovjet-Unie heeft vanuit haar historisch oogpunt een zone van bufferstaten gecreëerd om zich te beschermen tegen een nieuwe westerse aanval. Dat Polen daar slachtoffer van werd is spijtig, maar heeft niets met verraad van doen.
Teruggrijpen op het verleden is menselijk, maar in het algemeen weinig productief als het om nieuwe verhoudingen in de toekomst gaat. Als we altijd bleven terugvallen op oude reflexen waren we nog steeds holbewoners.

Wiley E Coyote 9 juli 2007 08:21

Inderdaad. daarom vond ik de stelling van die Pool dat het de fout van Duitsland was dat Polen niet meer stemrecht had zo schokkend. Als Hitler zo gezegd Polen niet was binnen gevallen en de Polen niet had vermoord, zou het land nu groter zijn dan Duitsland. Komaan zeg, waar haalt hij het! De Duitsers zijn met 83 miljoen! er zijn belange geen 50 miljoen Polen vermoord.

Trouwens indien WWII niet had plaatsgevonden zou Polen de hedendaagse grenzen niet eens hebben en zou Oost-Pruisen, Pommern en Silezië en haar inwoners gewoon nog steeds een deel van Duitsland zijn!

Polen heeft in elk geval binnen de EU al veel goodwill verloren. Wat ook financiële gevolgen zal hebben. Duitsland is immers de grootste betaler van de EU. Als er in de toekomst over geld gepraat moet worden, zal men het toch laten voelen. Het zal er heel zakelijk aan toe gaan in vergelijking met hun toetreding als nieuwe lidstaat, toen de Poolse landbouwers makkelijk EU-subsidies kregen.

Rene Artois 9 juli 2007 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2778803)
Trouwens indien WWII niet had plaatsgevonden zou Polen de hedendaagse grenzen niet eens hebben en zou Oost-Pruisen, Pommern en Silezië en haar inwoners gewoon nog steeds een deel van Duitsland zijn!

Nog even en Polen moet Hitler dankbaar zijn voor de bezetting.

Rene Artois 9 juli 2007 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 2778635)
Wat een kul-argument over het verraden van Polen. WO-II is de oorzaak geweest van een jammerlijke tweedeling in Europa. De Sovjet-Unie heeft vanuit haar historisch oogpunt een zone van bufferstaten gecreëerd om zich te beschermen tegen een nieuwe westerse aanval. Dat Polen daar slachtoffer van werd is spijtig, maar heeft niets met verraad van doen.
Teruggrijpen op het verleden is menselijk, maar in het algemeen weinig productief als het om nieuwe verhoudingen in de toekomst gaat. Als we altijd bleven terugvallen op oude reflexen waren we nog steeds holbewoners.

Laten we eens beginnen bij WO2 of '40-'44 zoals wij zeggen terwijl die in feite al in '39 begon (inval van Duitsland in Polen) hetgeen op zich al veelzeggend is. Hoeveel van de toegezegde steun hebben ze van Frankrijk en Engeland daadwerkelijk gekregen? Enfin, erna hebben de duitsers en russen er huis gehouden op een manier die West Europa zeker niet gekend heeft.

En bij de bevrijding hadden ze weer prijs. Bij het verdrag van Jalta zijn het VK en Frankrijk akkoord gegaan met de opdeling van Europa zodat Polen en de rest van Oost Europa na de duitse bezetting nog eens meer dan 40 jaar russische bezetting kregen. Dat van die bufferstaten als bescherming tegen een nieuwe westerse aanval is een fabeltje dat nergens op slaat.

Men vraagt zich ook al eens af waarom de VS in Polen hoger aangeschreven staat dan de EU. Waarschijlijk omdat voornamelijk de VS het ijzeren gordijn deed vallen door de druk op de USSR hoog te houden terwijl Europa ervoor pleitte hun ademruimte te geven. Had het communisme nog een paar decennia langer kunnen duren.

Essevee_VL 9 juli 2007 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois (Bericht 2780158)

Polen moet vooral Stalin dankbaar zijn dat ze in die voormalige Duitse gebieden mogen wonen want hij liet de de Duitsers daar op een gewelddadige wijze verdrijven. Wel moesten de Polen ook opkrassen voor de Russen in gebieden die toen in meerderheid Poolstalig waren zoals Lemberg.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voormal..._in_het_oosten
http://en.wikipedia.org/wiki/German_expulsions
http://en.wikipedia.org/wiki/Expulsi...r_World_War_II
http://en.wikipedia.org/wiki/Estimat...ans_after_WWII
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lviv

Wiley E Coyote 9 juli 2007 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois (Bericht 2780158)

Dat heb ik niet gezegd. Alleen dat het argument van Kaczinski op niks slaat: ten eerste klopt het cijfermatig niet en ten tweede klopt zijn premisse van geen Hitler dan meer Polen evenmin omdat het nu eenmaal een vaststaand historisch feit is dat Polen enkel deze gebieden (Oost Pruisen, Pommern en Silezië) verworven heeft ten gevolge van de oorlog... Zonder de Duitse nederlaag zou Polen nu eenmaal nooit deze gebieden gehad hebben...

Sjaax 9 juli 2007 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois (Bericht 2780173)
Laten we eens beginnen bij WO2 of '40-'44 zoals wij zeggen terwijl die in feite al in '39 begon (inval van Duitsland in Polen) hetgeen op zich al veelzeggend is. Hoeveel van de toegezegde steun hebben ze van Frankrijk en Engeland daadwerkelijk gekregen? Enfin, erna hebben de duitsers en russen er huis gehouden op een manier die West Europa zeker niet gekend heeft.

En bij de bevrijding hadden ze weer prijs. Bij het verdrag van Jalta zijn het VK en Frankrijk akkoord gegaan met de opdeling van Europa zodat Polen en de rest van Oost Europa na de duitse bezetting nog eens meer dan 40 jaar russische bezetting kregen. Dat van die bufferstaten als bescherming tegen een nieuwe westerse aanval is een fabeltje dat nergens op slaat.

Men vraagt zich ook al eens af waarom de VS in Polen hoger aangeschreven staat dan de EU. Waarschijlijk omdat voornamelijk de VS het ijzeren gordijn deed vallen door de druk op de USSR hoog te houden terwijl Europa ervoor pleitte hun ademruimte te geven. Had het communisme nog een paar decennia langer kunnen duren.

Wat hadden het VK en Frankrijk dan moeten doen na de nederlaag van Hitler-Duitsland? Doorvechten tegen de Russen? Winston Churchill, de held van de Britten in WO-II, werd gauw na afloop van de oorlog in verkiezingen verslagen, omdat de Britten genoeg hadden van oorlog en een nieuwe opbouw wilden.

Historisch is de mogelijkheid van een nieuwe aanval van het Westen op de Sovjet-Unie misschien een fabeltje, voor de Russen was dat wel degelijk plausibel. Uw redenering geeft zelfs steun aan die plausibiliteit door een gebrek aan steun aan Polen van het Westen te verwijten, met andere woorden u zou voor een meer agressieve opstelling van het Westen jegens de Sovjet-Unie zijn.

Mijns inziens was het vooral de Ost-politik van Willy Brandt die een ineenstorting van het communisme heeft bespoedigd. Door de vergrote mogelijkheden van contacten tussen de blokken werd de communistische propaganda minder effectief. Het communisme stortte uiteindelijk ineen door zijn eigen contradicties, het gebrek aan toekomstperspectief terwijl een glorieuze toekomst werd voorspeld.

liberalist_NL 9 juli 2007 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2780176)
Dat heb ik niet gezegd. Alleen dat het argument van Kaczinski op niks slaat: ten eerste klopt het cijfermatig niet en ten tweede klopt zijn premisse van geen Hitler dan meer Polen evenmin omdat het nu eenmaal een vaststaand historisch feit is dat Polen enkel deze gebieden (Oost Pruisen, Pommern en Silezië) verworven heeft ten gevolge van de oorlog... Zonder de Duitse nederlaag zou Polen nu eenmaal nooit deze gebieden gehad hebben...

Nou, Polen lag vroeger veel oostelijker, hé? Volgens mij heeft het voor de oppervlakte nog niet eens zoveel uitgemaakt. Ze zijn gewoon ''naar het westen verschoven''. Wat natuurlijk bij mij de vraag doet oproepen: ''Hoeveel niet-Polen zijn er wel niet geassimileerd''?

I amsterdam 10 juli 2007 07:24

Het gaat in Polen de goede kant op.
Misschien komt er een nieuwe regering.

bron VK:

Polen koerst aan op vervroegde verkiezingen

ANP, Reuters, AFP

WARSCHAU - De Poolse vicepremier en minister van Landbouw Andrzej Lepper is opnieuw ontslagen. Volgens een regeringswoordvoerder is het besluit van president Kaczynski ditmaal gebaseerd op uitkomsten van onderzoek naar corruptiepraktijken op het ministerie van Lepper. Hij heeft zijn partij uit de coalitie gehaald, waardoor vervroegde verkiezingen onvermijdelijk lijken.

Lepper zegt van geen corruptie te weten, hoewel Poolse media al meldden dat er twee arrestanten zijn, onder wie een naaste medewerker van de minister. Door zijn besluit uit de coalitie te stappen, verliest deze haar de facto meerderheid in het parlement.

Lepper werd eind vorig jaar ook al ontslagen wegens een hoog opgelopen conflict over zijn begroting. Hij werd vervolgens weer op het pluche gezet omdat de coalitie de toenmalige crisis niet wilde oplossen met een vervroegde stembusgang.

Formeel heeft Polen een minderheidsregering die steunt op 224 zetels in het 460 zetels tellende parlement. In de praktijk krijgen de regeringspartijen gedoogsteun van een deel van de versplinterde oppositie. Lepper is verbonden aan de ultranationalistische partij Samoobrona (Zelfverdediging) die 46 zetels heeft. Dat verlies aan zetels is voor de coalitie te groot om nog langer politiek te kunnen overleven.

Dycore 10 juli 2007 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 2777183)
Polen is niet "danzij het economische motief overgegaan naar de Europese Unie". Polen wil zijn plaats terug opnemen als "l'autre grande nation" van Europa, naast Frankrijk. Vergeet niet dat de eerste grondwet van Europa werd geschreven in Polen, en niet in Frankrijk. En dat een belangrijk werk van Rousseau heet "Traité sur le gouvernement de Pologne".

Wat bedoel je? Zolang de West-Europese staten niet toegeven aan de grilletjes van Polen zal er geen effectieve samenwerking zijn? Me dunkt dat het spelletje anders gespeeld wordt.

Kallikles 11 juli 2007 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 2778635)

Het gaat niet om teruggrijpen naar oude reflexen, het gaat erom het heden te begrijpen aan de hand van de geschiedenis. Dat vereist een genealogische benadering. Dat de West-Europese zappende consumptievelingen daar niets van begrijpen, hoeft niet te verbazen. Zij komen al lang niet meer in Betracht.

Zelfs tot zoiets laags als nationalisme zijn ze niet meer in staat, dat laten ze over aan de VB-clowns! :lol:

Kallikles 11 juli 2007 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dycore (Bericht 2780879)
Wat bedoel je? Zolang de West-Europese staten niet toegeven aan de grilletjes van Polen zal er geen effectieve samenwerking zijn? Me dunkt dat het spelletje anders gespeeld wordt.

Zolang de West-Europese staten zich arrogant en onwetend gedragen, snijden ze in hun eigen vel, cf. Chirac met zijn "ils ont raté une occasion de se taire"....

Als gaullist had hij beter gezegd "Mes amis, je vous ai compris" :lol:

Kallikles 11 juli 2007 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 2780176)

Dat bedoel ik dus met het gebrek aan historisch besef. Je weet blijkbaar niet dat Polen evenveel gebied oostelijk heeft verloren, dat Stalin Polen unilateraal 200 km heeft opgeschoven, dat Polen 20% van haar bevolking heeft verloren tijdens de oorlog, enzovoort. En toch maar betwetering staan afgeven op een land waarvan je noch de mensen, noch de cultuur kent.

Ambiorix 11 juli 2007 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 2768506)
akkoord

men zal maar es moeten overwegen om onszelf de deur te wijzen. De EU is een grote wanconstructie, een economische reus op politiek lemen voetjes, een slaaf van de WHO, en uiteindelijk: een vazal van de VS.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be