Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vlamingen moeten volhouden of N-VA doet niet meer mee. (De Wever) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=93521)

end 19 augustus 2007 23:44

Vlamingen moeten volhouden of N-VA doet niet meer mee. (De Wever)

Citaat:

We mogen vooral onze staart niet intrekken (19/08/07 - Het Nieuwsblad op Zondag)

"Wat de Vlamingen nu vooral niet mogen doen, is hun staart intrekken. Want dan doet de N-VA niet meer mee." In Het Nieuwsblad op Zondag noemt N-VA-voorzitter Bart De Wever de crisis tussen de Vlaamse en Franstalige onderhandelaars "zeer diep". "De Walen hebben een fatale dynamiek in gang gezet. Mij niet gelaten, ik ben er klaar voor."

De manier waarop de twee gemeenschappen nu tegenover mekaar staan, is op zijn zachtst gesteld zéér scherp. Als je het mij vraagt: ik zie niet meteen een opening die ons echt vooruit kan helpen. Het is hard tegen onzacht. De Franstaligen zijn op geen enkel moment bereid geweest om écht te onderhandelen. Zelfs niet toen de Vlamingen een zeer redelijk menu op tafel hebben gelegd.
Met hun hallucinante tegenvoorstellen op onze Vlaamse lijst hebben ze hoog spel gespeeld. Terwijl de Vlamingen een redelijk programma hebben voorgelegd, hebben de Franstaligen ons bedrogen. Het lijkt me vrij duidelijk dat ze gemikt hebben op deze situatie, waarbij iedereen met de rug tegen de muur staat. Ze hebben gedacht: we maken de zaak onmogelijk en dan zal het communautaire spook wel vanzelf verdwijnen. Zéker Joëlle Milquet. Helaas, de crisis zit diep, zeer diep.
Dat allemaal dankzij 'madame non' Joëlle Milquet (CDH)?
Dat het allemaal de fout van Milquet is, is misschien iets te veel gezegd. Ik ben een historicus en zo evalueer ik ook de jongste verwikkelingen. De situatie die er nu is, is helemaal niet nieuw, hé. De communautaire resoluties van het Vlaams parlement zijn al tien jaar oud en botsten al tien jaar lang op een Franstalig veto. Hoe langer dat aansleept, hoe moeilijker het wordt. Iedereen die in Hertoginnedal aan de onderhandelingstafel zit, moet simpelweg hetzelfde vaststellen: dit is niet één land, het zijn er twee. En ik ben zeker niet de enige die dat zegt.
Staan we voor een historisch keerpunt?
Zoiets kunnen we natuurlijk alleen maar achteraf zeggen, maar de Franstaligen hebben wel een fatale dynamiek in gang gezet. Mij niet gelaten, ik ben er klaar voor. Maar ik geloof in evolutie, niet in revolutie. Nu ja, als ze non blijven zeggen, begin ik me toch vragen te stellen.
Blijkbaar begrijpen Vlamingen en Walen mekaar gewoon niet. Onze redelijke eisen noemen zij al separatistisch. En nog altijd rekenen ze erop dat de Vlamingen hun staart zullen intrekken wanneer ze over het einde van België spreken. Wel, als zou blijken dat de Vlamingen effectief op hun stappen terugkomen, dan doet de N-VA niet meer mee. Dan zal het snel voorbij zijn.
Zit die kans erin, dat de Vlamingen bezwijken?
De Walen hebben de hele tijd een spel gespeeld en inderdaad, in het verleden zijn de Vlamingen wel vaker in die valkuilen van de Franstaligen getrapt. Maar eerlijk, op dit moment ben ik alleen vol goede hoop. Ik zie geen barsten in het Vlaamse front. De Vlamingen zeggen nu: nee, wij geven niet toe. De nv België levert ons sowieso niet buitengewoon veel voordelen op. De Franstaligen zijn dat blijkbaar vergeten. En intussen spelen ze een gevaarlijk spel met hun keiharde opstelling.

Niet vergeten, zo is Tsjecho-Slovakije ook uit elkaar gevallen. Laat het mij zo zeggen: als de Vlaamse partijen aan de onderhandelingstafel nu op hun strepen blijven staan, hebben we een historisch keerpunt bereikt.
Net nu is het stil als nooit tevoren in de hoek van het Vlaams Belang. Voorzitter Vanhecke liet wel al weten dat de scheiding van België maar al moet voorbereid worden.
Dan zouden ze zich bij het Vlaams Belang beter afvragen waarom zij absoluut niet tot die situatie hebben bijgedragen. Ze hebben altijd gezegd dat ze zelfs zouden weigeren om aan de federale onderhandelingstafel te gaan zitten. Wel, het is net door te onderhandelen dat de contradictie tussen de gemeenschappen helemaal boven water komt. Maar hoe dan ook, met een staatshervorming is volgens mij het einde van België nog niet dadelijk aan de orde. België moet langzaam oplossen zoals een bruistablet. Zoiets heeft tijd nodig.... Bart De Wever, voorzitter N-VA
Bron: Nieuwsblad zondag (http://www.n-va.be/programma/nieuws/...il.asp?ID=1001)

Zwartengeel 20 augustus 2007 00:50

Alle respect voor de opinie van BDW, maar hoe wil je het door hem zo bejubelde bruistabletmodel toepassen als de tegenpartij in niets meer meegaat en op alles 'non' zegt? Wordt het dan echt niet tijd om ermee te kappen?

Savatage 20 augustus 2007 00:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2862845)
Alle respect voor de opinie van BDW, maar hoe wil je het door hem zo bejubelde bruistabletmodel toepassen als de tegenpartij in niets meer meegaat en op alles 'non' zegt? Wordt het dan echt niet tijd om ermee te kappen?

Ik heb niet echt de indruk dat de bruistablet gaat oplossen op Dewever z'n methode.

the outlaw torn 20 augustus 2007 01:11

Citaat:

ik vind alvast van wel.

VLAANDEREN ONAFHANKELIJK, STAAT IN EUROPA !!!!

Gun 20 augustus 2007 01:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn (Bericht 2862867)
ik vind alvast van wel.

VLAANDEREN ONAFHANKELIJK, STAAT IN EUROPA !!!!

Me too! Evolutie, geen revolutie!

Jan van den Berghe 20 augustus 2007 07:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 2862849)
Ik heb niet echt de indruk dat de bruistablet gaat oplossen op Dewever z'n methode.

Inderdaad, ook al omdat de Franstaligen een heel andere invulling geven aan het concept "federale staat" dan de Vlamingen. Hierdoor kan men niet samen de weg op gaan van het geleidelijk ontmantelen van de Belgische staat. De visies verschillen teveel. Hierbij zal er een bepaalde partij moeten toegeven en de andere zal water in de wijn moeten doen. Kortom, dan hebben we weer eens het zoveelse compromis op z'n Belgisch dat niemand gelukkig maakt en dat voor nog meer wrevel zorgt bij beide.

Keats 20 augustus 2007 08:42

Jeetje, als het hem op die manier lukt, dan krijgt ie van mij alle respect!

SirGalahad_ 20 augustus 2007 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 2862999)
Jeetje, als het hem op die manier lukt, dan krijgt ie van mij alle respect!

Maar ik vrees er wel voor...
Kijk nu al naar de uitspraak van De Gucht over het NVA en CV&V huwelijk. Hiermee probeert hij als volleerd strateeg een splijtzwam te worden tussen beide kartelleden. En eerlijk gezegd, ik zie de CD&V zijn kartelpartner nog wel eens dumpen...

DenKempenzoon 20 augustus 2007 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ (Bericht 2863012)
Kijk nu al naar de uitspraak van De Gucht over het NVA en CV&V huwelijk. Hiermee probeert hij als volleerd strateeg een splijtzwam te worden tussen beide kartelleden. En eerlijk gezegd, ik zie de CD&V zijn kartelpartner nog wel eens dumpen...

Dat is (vandaag zo mogelijk nog meer dan enkele weken geleden) electorale zelfmoord....

Keats 20 augustus 2007 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ (Bericht 2863012)

Ik heb ff de kranten gelezen en ik begrijp wat je bedoelt... en het zou mij inderdaad niks verbazen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon (Bericht 2863013)
Dat is (vandaag zo mogelijk nog meer dan enkele weken geleden) electorale zelfmoord....

Ik denk dat dat wel meevalt. Mensen willen graag een regering OF een splitsing. Ze hebben geen zin om lang te wachten op welke uitslag dan ook. Als Leterme nu zegt, de standpunten van het NVA zijn onverenigbaar met die van een mogelijke regering, die er morgen al kan zitten, dan kiezen de Vlamingen eieren voor hun geld.

Knuppel 20 augustus 2007 09:24

Citaat:

We mogen vooral onze staart niet intrekken (19/08/07 - Het Nieuwsblad op Zondag)

"Wat de Vlamingen nu vooral niet mogen doen, is hun staart intrekken. Want dan doet de N-VA niet meer mee." In Het Nieuwsblad op Zondag noemt N-VA-voorzitter Bart De Wever de crisis tussen de Vlaamse en Franstalige onderhandelaars "zeer diep". "De Walen hebben een fatale dynamiek in gang gezet. Mij niet gelaten, ik ben er klaar voor."

De manier waarop de twee gemeenschappen nu tegenover mekaar staan, is op zijn zachtst gesteld zéér scherp. Als je het mij vraagt: ik zie niet meteen een opening die ons echt vooruit kan helpen. Het is hard tegen onzacht. De Franstaligen zijn op geen enkel moment bereid geweest om écht te onderhandelen. Zelfs niet toen de Vlamingen een zeer redelijk menu op tafel hebben gelegd.
Met hun hallucinante tegenvoorstellen op onze Vlaamse lijst hebben ze hoog spel gespeeld. Terwijl de Vlamingen een redelijk programma hebben voorgelegd, hebben de Franstaligen ons bedrogen. Het lijkt me vrij duidelijk dat ze gemikt hebben op deze situatie, waarbij iedereen met de rug tegen de muur staat. Ze hebben gedacht: we maken de zaak onmogelijk en dan zal het communautaire spook wel vanzelf verdwijnen. Zéker Joëlle Milquet. Helaas, de crisis zit diep, zeer diep.
Dat allemaal dankzij 'madame non' Joëlle Milquet (CDH)?
Dat het allemaal de fout van Milquet is, is misschien iets te veel gezegd. Ik ben een historicus en zo evalueer ik ook de jongste verwikkelingen. De situatie die er nu is, is helemaal niet nieuw, hé. De communautaire resoluties van het Vlaams parlement zijn al tien jaar oud en botsten al tien jaar lang op een Franstalig veto. Hoe langer dat aansleept, hoe moeilijker het wordt. Iedereen die in Hertoginnedal aan de onderhandelingstafel zit, moet simpelweg hetzelfde vaststellen: dit is niet één land, het zijn er twee. En ik ben zeker niet de enige die dat zegt.
Staan we voor een historisch keerpunt?
Zoiets kunnen we natuurlijk alleen maar achteraf zeggen, maar de Franstaligen hebben wel een fatale dynamiek in gang gezet. Mij niet gelaten, ik ben er klaar voor. Maar ik geloof in evolutie, niet in revolutie. Nu ja, als ze non blijven zeggen, begin ik me toch vragen te stellen.
Blijkbaar begrijpen Vlamingen en Walen mekaar gewoon niet. Onze redelijke eisen noemen zij al separatistisch. En nog altijd rekenen ze erop dat de Vlamingen hun staart zullen intrekken wanneer ze over het einde van België spreken. Wel, als zou blijken dat de Vlamingen effectief op hun stappen terugkomen, dan doet de N-VA niet meer mee. Dan zal het snel voorbij zijn.
Zit die kans erin, dat de Vlamingen bezwijken?
De Walen hebben de hele tijd een spel gespeeld en inderdaad, in het verleden zijn de Vlamingen wel vaker in die valkuilen van de Franstaligen getrapt. Maar eerlijk, op dit moment ben ik alleen vol goede hoop. Ik zie geen barsten in het Vlaamse front. De Vlamingen zeggen nu: nee, wij geven niet toe. De nv België levert ons sowieso niet buitengewoon veel voordelen op. De Franstaligen zijn dat blijkbaar vergeten. En intussen spelen ze een gevaarlijk spel met hun keiharde opstelling.

Niet vergeten, zo is Tsjecho-Slovakije ook uit elkaar gevallen. Laat het mij zo zeggen: als de Vlaamse partijen aan de onderhandelingstafel nu op hun strepen blijven staan, hebben we een historisch keerpunt bereikt.
Net nu is het stil als nooit tevoren in de hoek van het Vlaams Belang. Voorzitter Vanhecke liet wel al weten dat de scheiding van België maar al moet voorbereid worden.
Dan zouden ze zich bij het Vlaams Belang beter afvragen waarom zij absoluut niet tot die situatie hebben bijgedragen. Ze hebben altijd gezegd dat ze zelfs zouden weigeren om aan de federale onderhandelingstafel te gaan zitten. Wel, het is net door te onderhandelen dat de contradictie tussen de gemeenschappen helemaal boven water komt. Maar hoe dan ook, met een staatshervorming is volgens mij het einde van België nog niet dadelijk aan de orde. België moet langzaam oplossen zoals een bruistablet. Zoiets heeft tijd nodig.... Bart De Wever, voorzitter N-VA
Citaat:

20/08 De Gucht: 'Niet alle Vlamingen zijn als Bart De Wever'
Terwijl formateur Yves Leterme met een "nieuw schema" naar de de onderhandelaars trekt om de onderhandelingen te kunnen hervatten, verzekert uittredend minister van Buitenlandse Zaken Karel De Gucht in Le Soir dat "niet alle Vlamingen Bart De Wevers zijn".

"Men moet een onderscheid maken tussen N-VA/CD&V en CD&V/VLD. De Franstaligen beschouwen alle Vlamingen als NV-A'ers net zoals de Vlamingen alle Franstaligen als FDF'ers bestempelen. N-VA-voorzitter Bart De Wever is een nationalist en een separatist. Het is aan de CD&V om tot een schikking te komen met hem en met wat hij voorstelt", meent Karel De Gucht.

Wat de bepaalde Vlaamse eisen betreft moet volgens De Gucht "een onderscheid worden gemaakt tussen wat De Wever wil en wat alle Vlaamse partijen willen".
HALLELUJA!

DenKempenzoon 20 augustus 2007 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 2863040)
Ik heb ff de kranten gelezen en ik begrijp wat je bedoelt... en het zou mij inderdaad niks verbazen.

Ik denk dat dat wel meevalt. Mensen willen graag een regering OF een splitsing. Ze hebben geen zin om lang te wachten op welke uitslag dan ook. Als Leterme nu zegt, de standpunten van het NVA zijn onverenigbaar met die van een mogelijke regering, die er morgen al kan zitten, dan kiezen de Vlamingen eieren voor hun geld.

Dan verlaat de N-VA woedend de Vlaamse regering en krijgt de CD&V in 2009 een gigantische verkiezingsnederlaag te verwerken ten voordele van de N-VA, LDD en VB.

Knuppel 20 augustus 2007 09:30

Citaat:

Maar hoe dan ook, met een staatshervorming is volgens mij het einde van België nog niet dadelijk aan de orde.
Zegt degene die het einde van Belgique zélf helpt rekken door mee te werken aan de schandelijkste Belgische staatshervorming ooit.
Pffffffffffffffffffffffft............

Knuppel 20 augustus 2007 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon (Bericht 2863046)
Dan verlaat de N-VA woedend de Vlaamse regering en krijgt de CD&V in 2009 een gigantische verkiezingsnederlaag te verwerken ten voordele van de N-VA, LDD en VB.

ALS de N-VA woedend de 'Vlaamse' regering verlaat en ALS de N-VA breekt met de tsjeven wel ja.

Keats 20 augustus 2007 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon (Bericht 2863046)

Ja, waarschijnlijk wel, "Maar ja ach", zo zal er geredeneerd worden, "dat is nog ver in de toekomst!". Vergeet niet dat mensen vergeten en vergeven!

Zolang er maar een redelijk stabiele regering is kunnen dit soort dingen wel uitgewerkt worden. Persoonlijk hoop ik natuurlijk dat BDW gelijk heeft, en dat ook stiekem Leterme aanstuurt op een impasse. Leuk, vuurwerk! :D

Bovenbuur 20 augustus 2007 09:54

Goedenmorgen, mijn bruistablet is opgelost, mag ik hier komen wonen? :)

Nederlandse Leeuw 20 augustus 2007 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 2863059)
Ja, waarschijnlijk wel, "Maar ja ach", zo zal er geredeneerd worden, "dat is nog ver in de toekomst!". Vergeet niet dat mensen vergeten en vergeven!

Zolang er maar een redelijk stabiele regering is kunnen dit soort dingen wel uitgewerkt worden. Persoonlijk hoop ik natuurlijk dat BDW gelijk heeft, en dat ook stiekem Leterme aanstuurt op een impasse. Leuk, vuurwerk! :D

Weet je wat het leukste is? Lukt het Leterme wel om regering en staatshervorming voor elkaar te krijgen, zijn we een stuk verder op de weg naar volledige ontvoogding, lukt het niet, dan hangt hem het Belgische barsten direct boven het hoofd!
Hoe dan ook, wat er ook uit de onderhandelingen voortkomt, het kan enkel goed zijn.

Tenzij Leterme verleidt wordt door de Franstalige eisen tot gebiedsuitbreiding, en we dientengevolge nog meer grondgebied verliezen!:x
Straks bereiken de onderhandelingen hun eind en is Vlaanderen onafhankelijk, maar zijn we 2 1/2 provincie kwijt!

Bovenbuur 20 augustus 2007 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw (Bericht 2863132)
Weet je wat het leukste is? Lukt het Leterme wel om regering en staatshervorming voor elkaar te krijgen, zijn we een stuk verder op de weg naar volledige ontvoogding, lukt het niet, dan hangt hem het Belgische barsten direct boven het hoofd!
Hoe dan ook, wat er ook uit de onderhandelingen voortkomt, het kan enkel goed zijn.

Tenzij Leterme verleidt wordt door de Franstalige eisen tot gebiedsuitbreiding, en we dientengevolge nog meer grondgebied verliezen!:x
Straks bereiken de onderhandelingen hun eind en is Vlaanderen onafhankelijk, maar zijn we 2 1/2 provincie kwijt!

Ah, maar waarom noem je het dan nog Vlaanderen en niet onafhankelijk Limburg? (Ja, ik weet het, dan hem ik nog 2 provincies misplaatst)

Keats 20 augustus 2007 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw (Bericht 2863132)

Ik weet het niet, ik heb zelf liever Belgie dan dat Wallonie bij Frankrijk gaat en Frankrijk NOG groter wordt...

Citaat:

Hele stukken van Vlaanderen zijn toch al verfranst, dus die paar jaar extra verfransing maken ook niet meer uit. Ik vraag mij af of de Walen met een duidelijk Nederlandse achternaam zich nou meer Frans of Nederlands voelen. Ze zullen toch wel beseffen wat hun familie van vroeger uit geweest is?
Zoals die Dider Reynders... ik bedoel ik heb zelf een Reijnders in de familie zitten, Nederlandser kan het niet :(

Het beste zou zijn als Vlaanderen onafhankelijk werd en binnen HELE korte tijd bij Nederland zou willen, waarna Wallonie uiteen zou vallen in losse provincies. Duitse Gewesten naar Duitsland, Luxemburg naar Luxemburg, en dan de rest als confederatie bij NL. Zo'n rompstaatje is makkelijker te veranderen...

Hans1 20 augustus 2007 10:33

De NVA moet er zeker uit. Dat is het minste wat je kan zeggen...

DebianFox 20 augustus 2007 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2863186)

Dat zou u als Belgicist wel graag willen he ;)

Nederlandse Leeuw 20 augustus 2007 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 2863173)
Ik weet het niet, ik heb zelf liever Belgie dan dat Wallonie bij Frankrijk gaat en Frankrijk NOG groter wordt...

Hele stukken van Vlaanderen zijn toch al verfranst, dus die paar jaar extra verfransing maken ook niet meer uit. Ik vraag mij af of de Walen met een duidelijk Nederlandse achternaam zich nou meer Frans of Nederlands voelen. Ze zullen toch wel beseffen wat hun familie van vroeger uit geweest is?
Zoals die Dider Reynders... ik bedoel ik heb zelf een Reijnders in de familie zitten, Nederlandser kan het niet :(

Het beste zou zijn als Vlaanderen onafhankelijk werd en binnen HELE korte tijd bij Nederland zou willen, waarna Wallonie uiteen zou vallen in losse provincies. Duitse Gewesten naar Duitsland, Luxemburg naar Luxemburg, en dan de rest als confederatie bij NL. Zo'n rompstaatje is makkelijker te veranderen...

Dat is wel een gevaarlijke reeks losse uitspraken die je daar doet hoor! Zulk soort dingen gebeuren niet zomaar...

Punt 1: ik zou ook liever niet zien dat Wallonie zich aansluit bij Frankrijk, omdat Frankrijk dan echt een grote bedreiging is! Wallonie moet een eigen land worden, en het liefst maken ze ook hun eigen taal (het Waals). Gelukkig zit Frankrijk niet op Wallonie te wachten...;-)

Punt 2: Met 2 1/2 provincie 'kwijt' bedoel ik: geannexeerd door Wallonie, niet verfranst. Daarbij doel ik erop dat de tegenvoorstellen van de Walen vrijwel alleen gebiedsuitbreiding zijn, en wil Leterme ook maar IETS overeen komen met hen, zou hij misschien Vlaamse grond aanbieden als handelswaar. (WAT NOOIT MAG GEBEUREN VOOR AUTONOMIE!)

Punt 3: Vlaanderen moet helemaal niet 'z.s.m. bij Nederland'. Dat willen de Vlamingen bovendien niet zo snel (al kan ik me voorstellen dat zo'n 15 jaar na afscheiding van Belgie en Samenwerken met Noord-Nederland veel Vlamingen WEL een hereniging zien zitten).

Punt 4: Wallonie zal niet zomaar uiteenvallen (al twijfel ik aan de Duitstalige trouw). Ofwel zoeken ze hun toekomst bij Frankrijk, of ze proberen het zelf. Provincie Luxemburg bij het Gr-Hertogdom is trouwens niet slecht....

Wat denk je hier van?

Waalse_Rattachist 20 augustus 2007 10:47

Neen, Wallonie compleet voor Frankrijk behalve Duitstalig gebied.

C uit W 20 augustus 2007 10:51

Het front begint al te barsten nu de vLD doorheeft dat haar Vlaamse houding niets oplevert en de LDD op dat vlak veel geloofwaardiger is.

Keats 20 augustus 2007 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw (Bericht 2863232)
Dat is wel een gevaarlijke reeks losse uitspraken die je daar doet hoor! Zulk soort dingen gebeuren niet zomaar...

Punt 1: ik zou ook liever niet zien dat Wallonie zich aansluit bij Frankrijk, omdat Frankrijk dan echt een grote bedreiging is! Wallonie moet een eigen land worden, en het liefst maken ze ook hun eigen taal (het Waals). Gelukkig zit Frankrijk niet op Wallonie te wachten...;-)

Punt 2: Met 2 1/2 provincie 'kwijt' bedoel ik: geannexeerd door Wallonie, niet verfranst. Daarbij doel ik erop dat de tegenvoorstellen van de Walen vrijwel alleen gebiedsuitbreiding zijn, en wil Leterme ook maar IETS overeen komen met hen, zou hij misschien Vlaamse grond aanbieden als handelswaar. (WAT NOOIT MAG GEBEUREN VOOR AUTONOMIE!)

Punt 3: Vlaanderen moet helemaal niet 'z.s.m. bij Nederland'. Dat willen de Vlamingen bovendien niet zo snel (al kan ik me voorstellen dat zo'n 15 jaar na afscheiding van Belgie en Samenwerken met Noord-Nederland veel Vlamingen WEL een hereniging zien zitten).

Punt 4: Wallonie zal niet zomaar uiteenvallen (al twijfel ik aan de Duitstalige trouw). Ofwel zoeken ze hun toekomst bij Frankrijk, of ze proberen het zelf. Provincie Luxemburg bij het Gr-Hertogdom is trouwens niet slecht....

Frankrijk wil echt wel groter worden, ik durf te wedden dat zij Wallonie wel willen hebben, alleen al was het maar om zich groter en belangrijker te voelen in Europa en om meer subsidies te kunnen krijgen. Daarbij komt het ze goed uit in het kader van de propagatie van de grote franse cultuur.

Wat er met Vlaanderen gebeurt maakt me niet zoveel uit, dat komt toch wel goed. Wallonie is in dat opzicht veel belangrijker.

DenKempenzoon 20 augustus 2007 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Keats (Bericht 2863265)
Frankrijk wil echt wel groter worden, ik durf te wedden dat zij Wallonie wel willen hebben, alleen al was het maar om zich groter en belangrijker te voelen in Europa en om meer subsidies te kunnen krijgen. Daarbij komt het ze goed uit in het kader van de propagatie van de grote franse cultuur.

Wat er met Vlaanderen gebeurt maakt me niet zoveel uit, dat komt toch wel goed. Wallonie is in dat opzicht veel belangrijker.

Mogelijk, maar dan denk ik dat Wallonië liever zelf de boontjes dopt. Vanuit Parijs zullen ze weinig centen ontvangen en dat weten ze maar al te goed.

Keats 20 augustus 2007 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 2863252)
Het front begint al te barsten nu de vLD doorheeft dat haar Vlaamse houding niets oplevert en de LDD op dat vlak veel geloofwaardiger is.

Zolang de Vlamingen in de polls nog vinden dat de Vlaamse partijen aan hun eisen moeten vasthouden zal de VLD meedoen. Als het nergens naartoe blijft gaan zal het geduld afnemen bij het volk (als er geen splitsing komt). Als dan de CD&V het NVA laat vallen, zullen VLD en CD&V het alsnog zelf wel klaren, en zullen alle partijen toegeeflijker zijn.

Kortom, het hangt allemaal van Leterme af. Wil hij nog door met Belgie ofniet? Hoe zal BDW zich opstellen? Zal hij aan z'n eisen blijven vasthouden met de kans dat Vlaanderen onafhankelijk wordt aan de ene kant en de kans dat CD&V hem eruit wipt aan de andere?

Zwartengeel 20 augustus 2007 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2863186)

Boter aan de galg, Hans:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door José Happart
Aan Nederlandstalige kant omdat, wat Reynders ook beweert, het discours van de N-VA niet dat van een minderheid is in Vlaanderen. Aan Franstalige kant omdat als de liberalen of de cdH op dat terrein toegeven, ze bij de regionale verkiezingen in juni 2009 afgeslacht zullen worden".

http://forum.politics.be/showthread.php?t=93120

Gun 20 augustus 2007 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W (Bericht 2863252)

Nogal wiedes, wie dacht dat Open VLD vertrouwen zou winnen door in twee maand tijd over te gaan van een heel sterk Belgicistisch discours naar een Vlaams discours? Standvastighied troef!

100% VLAMING 20 augustus 2007 13:37

"Operatie N-VA buiten" is ingezet, op de Barricade weten ze het zelf ook. Open VLD zou zelfs liever de PS en de SP.a meenemen dan de N-VA.

Nogmeer, Milquet is bereid toegevingen te doen, in een regering zonder N-VA. De koning heeft dan ook aangedrongen bij Leterme om "dit scenario sterk te overwegen".

PS: geen fantasiekes, het is het laatste inside nieuws uit Brussel.

Kaal 20 augustus 2007 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING (Bericht 2863583)
"Operatie N-VA buiten" is ingezet, op de Barricade weten ze het zelf ook. Open VLD zou zelfs liever de PS en de SP.a meenemen dan de N-VA.

Nogmeer, Milquet is bereid toegevingen te doen, in een regering zonder N-VA. De koning heeft dan ook aangedrongen bij Leterme om "dit scenario sterk te overwegen".

is natuurlijk perfect mogelijk. Maar of de CD&V werkelijk de N-VA zou laten varen? Zoals iemand op dit forum reeds zei zou dat een ongelooflijk DOMME zet zijn van de christen-democraten.

Kaal 20 augustus 2007 13:51

Citaat:

Ik was ooit ook in een positie waar ik inside news in Brussel kon opvangen. Het bleek niet altijd waar te zijn, wat de insiders kwamen vertellen !

DenKempenzoon 20 augustus 2007 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaal (Bericht 2863618)
is natuurlijk perfect mogelijk. Maar of de CD&V werkelijk de N-VA zou laten varen? Zoals iemand op dit forum reeds zei zou dat een ongelooflijk DOMME zet zijn van de christen-democraten.

Dat was ik en ik zie het niet op één-twee-drie gebeuren hoor. Er zitten CD&V'ers in het parlement die hun zetel te danken hebben aan N-VA'ers (die bvb nog een ander mandaat hebben), het is mede door de N-VA dat de CD&V een geloofwaardig Vlaams imago heeft gekregen. Dat nu verkwanselen zou inderdaad niet bijster intelligent zijn.

Bovendien zou de meerderheid langs Vlaamse kant in de kamer wel enorm nipt worden (of zelfs onmogelijk, zijn er 5 of 6 N-VA-verkozenen?)

EDIT: 5 N-VA'ers, 25 CD&V'ers en 18 VLD'ers. Dus niet voldoende voor een meerderheid in de Nederlandstalige taalgroep zonder N-VA.

Gun 20 augustus 2007 14:12

Citaat:

Het leeuwenaandeel van de verkiezingsoverwinning van CD&V-NVA is te danken aan NVA (van 1 naar 9 zetels).

Indien CD&V NVA aan de deur zet kan er terug een toenadering komen met LDD en dan wordt NVA-LDD groter dan CD&V, want dan is het ook voor een VB aanvaardbaarder om op NVA te stemmen.

Breda 26 augustus 2007 13:25

wat levert Wallonië op aan Duitsland of Nederland ?? behalve de schuld en de armoede ??

die laatste 2 kan Nederland wel wegwerken ......

Jan van den Berghe 26 augustus 2007 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Waalse_Rattachist (Bericht 2863238)
Neen, Wallonie compleet voor Frankrijk behalve Duitstalig gebied.

Dan zal er nog heel veel moeten veranderen, hoor. De Walen willen immers geenszins een aanhechting bij Frankrijk. Kijk maar eens goed naar de belachelijke verkiezingsresultaten van de rattachisten in België...

Jan van den Berghe 26 augustus 2007 14:00

Citaat:

Heeft de koning dan ook aangedrongen de rabiate Vlamingenhaters van het FDF uit de regering te laten? Of is het weer eens de zoveelste beschuldiging richting Vlaanderen geweest?

evilbu 26 augustus 2007 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2881279)
Dan zal er nog heel veel moeten veranderen, hoor. De Walen willen immers geenszins een aanhechting bij Frankrijk. Kijk maar eens goed naar de belachelijke verkiezingsresultaten van de rattachisten in België...

U beseft toch zelf ook dat dat alleen maar is omdat België nog bestaat?:-o

mettewie 26 augustus 2007 14:47

Citaat:

Het "non" stond al bij voorbaat vast, mevrouw "non" had al vooraf medegedeeld dat zei niet in zou gaan op het "eisen pakket" van Vlaamse zijde. Onderhandelen doe je over een pakket van punten die je graag verwezenlijkt wilt zien. Speudo blokker Bartje heeft met deze zet alvast verloren, en nog wel zonder onderhandelingen. Respect voor mensen die NA onderhandelingen kunnen zeggen: "we komen er niet uit". Maar niet zo!!

Kortaf 26 augustus 2007 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door mettewie (Bericht 2881382)
Het "non" stond al bij voorbaat vast, mevrouw "non" had al vooraf medegedeeld dat zei niet in zou gaan op het "eisen pakket" van Vlaamse zijde. Onderhandelen doe je over een pakket van punten die je graag verwezenlijkt wilt zien.

De belangrijkste Franstalige eis is de vorming van een federale regering, dacht ik. Als ze die echt willen, zullen ze er moeten voor betalen. Zwaar.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be