Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Moet het verkeer gedereguleerd worden? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=94723)

Heftruck 13 september 2007 02:58

Moet het verkeer gedereguleerd worden?
 
Dereguleren! Hoe rapper, hoe liever!

Citaat:

Minder verkeersregels, minder ongelukken

In Duitsland zijn ze begonnen met een nieuwe aanpak om auto-ongelukken te verminderen: het verwijderen van alle verkeersborden en verkeerslichten. De primeur was echter in Drachten.

Het idee is ontwikkeld door de Nederlandse expert Hans Mondermann en het wordt, ongelooflijk maar waar, door de EU(!) gepromoot --- Doorgaans toch niet bekendstaand om de deregulering.

Het Duitse stadje, Bohmte, zal 1,2 miljoen euro's vangen om alle verkeerslichten en -borden te verwijderen. De ideëen van Monderman zijn reeds geïmplementeerd in het Friese Drachten. Alle stoplichten, verkeersborden, stoepjes en straatmarkeringen zijn verwijderd. Het aantal verkeersongelukken is in Drachten sindsdien drastisch gedaald. Een groot succes.

Echt stil is het verkeer niet in Drachten; er komen liefst 13.500 auto's langs per dag (voetgangers niet meegerekend.) De theorie houdt min of meer in dat automobilisten voorzichtiger zijn in het verkeer, als ze geen bewegwijzering en andere hulpmiddelen hebben --- of zoiets... Spontaan de weg oversteken wordt echter niet langer aangeraden.

Bron: vrijspreker.nl

duncan 13 september 2007 03:55

woehahaha ik haalde als fietser 100% ...alez ik zit bij de meerderheid die zich veilig voelt ...soms.

* kwil nen fiets mé blinkende zwaarden aan wederzijde :-D


De regel u watteu ?!
deregulering ah zo
;-)

duncan 13 september 2007 03:58

rapper ?!

rapt men hier ergens ? :-)

eno2 13 september 2007 09:29

Het verkeer moet afgeschaft worden, het is veel te gevaarlijk en te ongezond, zowel op lokaal vlak als op wereldschaal.

eno2 13 september 2007 09:31

Voor mij mogen er terug paadjes door de brousse aangelegd worden. We kunnen al beginnen met de brousse zelf dus terug aan te leggen (hier en daar, bv aan de luchthaven Deurne en andere luchthavens).

Mitgard 13 september 2007 09:32

kunnen we niet nog ietske verder dereguleren zodat we ongestraft kraaiepoten op de weg kunnen strooien?

AdrianHealey 13 september 2007 11:26

Ik denk dat het maar een tijdelijk effect is, Heftruck. Maar goed.

De schoofzak 13 september 2007 17:04

Ik heb zoiets van "het verkeersreglement is een noodzakelijk kwaad", je kan namelijk niet zonder.

Want ik stel vast dat sommige mensen, die het reglement helemaal niet goed meer kennen, toch erin slagen om jaaarenlang ongevalvrij te rijden.

Verkeersveiligheid zit dus veel meer tussen je oren dan in het boekje ...

Heftruck 13 september 2007 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey (Bericht 2924623)
Ik denk dat het maar een tijdelijk effect is, Heftruck. Maar goed.

Nee hoor. Het is ook helemaal niet de eerste keer dat zulke tests met overdonderend positieve resultaten uitgevoerd worden.

Ik zou de meest gevaarlijke toeren moeten uithalen in mijn gemeente indien ik mij aan het verkeersregelement zou houden. Doe ik dus niet. Ik steek over waar en hoe ik het 't veiligst ben, ongeacht wat 't verkeersregelement mij gebiedt.

manta 13 september 2007 17:50

Blijkbaar wel een duur initiatief ...
Citaat:

Het Duitse stadje, Bohmte, zal 1,2 miljoen euro's vangen om alle verkeerslichten en -borden te verwijderen. De ideëen van Monderman zijn reeds geïmplementeerd in het Friese Drachten. Alle stoplichten, verkeersborden, stoepjes en straatmarkeringen zijn verwijderd. Het aantal verkeersongelukken is in Drachten sindsdien drastisch gedaald. Een groot succes.


En van waar komt dat geld dan eigenlijk ?
De bijhorende foto mocht er ook bij hoor Heftruck ;-)

Heftruck 13 september 2007 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 2925600)
Blijkbaar wel een duur initiatief ...

En van waar komt dat geld dan eigenlijk ?
De bijhorende foto mocht er ook bij hoor Heftruck ;-)

Ik heb de bron vermeld, da's toch voldoende? Tsja, over dat geld heb je een punt, maar dat heeft weinig te maken met de discussie over het verkeersregelement zelf. ;-)

manta 13 september 2007 18:07

De regels wegdoen lijkt me toch niet echt slim ...
Nieuwe regels ... Er zijn er al zoveel dat men er helemaal niet meer aan uit kan ... (de voorang van rechts was al een goed voorbeeld overlaatst) ...
Beter zou het zijn om de volledige verkeerswetgeving in één keer te vereenvoudigen ... Veel regels er gewoon uitgooien , en er betere nieuwe voor in de plaats geven ...
Door zoals nu constant aan te passen en te veranderen is het een hopeloze warboel geworden ...:?

Karma 13 september 2007 21:20

Da's al lang één van mijn stokpaardjes. Ooit was ik in Malta en voor een toerist leek het verkeer daar nogal "gevaarlijk". Tijdens een rondleiding begon ik er met de gids over (een Nederlandse die daar al heel lang woonde) en die vertelde me dat er op een heel jaar "slechts" dertien dodelijke ongelukken waren gebeurd. Ik schrok me een bult omdat het eigenlijk niet strookte met wat ik dacht dat het zou zijn maar nadien begon ik het rijgedrag te observeren en wat me opviel was dat er inderdaad veel minder regels waren (en als die er al waren werden ze niet nageleefd en ook niet vervolgd). Wat me nog het sterkst opviel was dat er daar veel meer oogcontact was tussen de bestuurders, waarschijnlijk als gevolg dat de verkeersregels helemaal niet van tel waren.
Hier is dat allemaal anders. Oogcontact is er nauwelijks vermits de voorrangsregels gewoon klakkeloos worden naar voren geschoven. Als men van rechts komt moet die van links maar wachten, als een voetganger plots oversteekt moet de automobilist maar remmen ...
Ik denk dus dat verkeersregels ons eerder "in slaap sussen"

manta 13 september 2007 21:31

Moet ik me dan een plaats voorstellen als de Perefrique rond Parijs ???
Waar je met een vrachtwagen kan kiezen tussen "doodsangsten " uitstaan , of er mee invliegen en hopen dat er zo weinig mogelijk slachtoffers vallen ???

Karma 13 september 2007 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 2926686)
Moet ik me dan een plaats voorstellen als de Perefrique rond Parijs ???
Waar je met een vrachtwagen kan kiezen tussen "doodsangsten " uitstaan , of er mee invliegen en hopen dat er zo weinig mogelijk slachtoffers vallen ???

Ge neemt er nu wel ene uit die met zowat het zwaarste verkeer van heel Europa eh. Trouwens ... ' k heb daar ook al rondgereden en hoeveel wagens volgen daar de verkeersregels? ALS ze niet in file zitten rijden ze van links naar rechts en van rechts naar links, meestal, bijna altijd veel te rap en de moto's gewoon tussen de rijstroken in. Als gij dan als onnozelaar wel die verkeersregels volgt dan ben je pas de pineut.

Karma 13 september 2007 21:43

'k Vind trouwens die perefirique niet relevant voor "het verkeer".

liberalist_NL 13 september 2007 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2924155)
Dereguleren! Hoe rapper, hoe liever!

Bron: vrijspreker.nl

Verkeersregels zijn er niet voor niets. Maar sommige slaan echt alles...

baseballpolitieker 13 september 2007 22:04

Het oostblok kan dat wel gebruiken, op twintig vierkante meter, twintig dezelfde borden, dat zie je dus echt eh!:?

Heftruck 14 september 2007 02:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2926756)
Verkeersregels zijn er niet voor niets. Maar sommige slaan echt alles...

Dat klopt. Ze zijn er in de eerste plaats gekomen om geld te kunnen verdienen aan boetes. Het rijbewijs is er dan weer gekomen om geld te verdienen aan de verkoop van auto's (wat men origineel zelfs niet onder stoelen of banken stak, je kon heel gewoontjes een rijbewijs gaan kopen op het stadhuis). Bovendien had het toeval dat de vrouw van de politicus achter het verplichte rijexamen een rijschool had.

It's a small world after all.

Duupje 14 september 2007 06:53

Er zijn veel te veel verkeersregels. Als je je aan alle mogelijke regels moet houden, kan je gewoonweg beter binnenshuis blijven.
Snelheidsbeperkingen in een bebouwde kom en rond scholen, tot daar aan toe, maar die van de autosnelwegen vlogen eruit bij me. Vooral op de rustige uren en weekends zou er geen zijn van me. Die zich te pletter willen rijden, doen dat evengoed tg 120 km/u. Die flitspalen daar ook, die dienen enkel om de staatskas wat te spijzen. Anders hadden ze de auto's en motors al wel verplicht met begrenzer laten verkopen.

Gooi er voor mijn part al die regeltjes die aangepast worden etc ook maar uit. Niemand die ze nog snapt.

Duupje 14 september 2007 06:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2925383)
Ik heb zoiets van "het verkeersreglement is een noodzakelijk kwaad", je kan namelijk niet zonder.

Want ik stel vast dat sommige mensen, die het reglement helemaal niet goed meer kennen, toch erin slagen om jaaarenlang ongevalvrij te rijden.

Verkeersveiligheid zit dus veel meer tussen je oren dan in het boekje ...

Dat laatste ben ik volmondig met u eens.

duncan 14 september 2007 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2924355)
Het verkeer moet afgeschaft worden, het is veel te gevaarlijk en te ongezond, zowel op lokaal vlak als op wereldschaal.



Groot gelijk, afschaffen die handel de staat wordt al rijk genoeg van het eigen volk !

In bepaalde landen zijn GEEN verkeers regels en daar gebeuren haast GEEN ongevallen WEL als je met de fiets bent zoals vandaag WEER een fietser dood ....deze keer was het een koereur .

Chipie 15 september 2007 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 2926636)
Da's al lang één van mijn stokpaardjes. Ooit was ik in Malta en voor een toerist leek het verkeer daar nogal "gevaarlijk". Tijdens een rondleiding begon ik er met de gids over (een Nederlandse die daar al heel lang woonde) en die vertelde me dat er op een heel jaar "slechts" dertien dodelijke ongelukken waren gebeurd. Ik schrok me een bult omdat het eigenlijk niet strookte met wat ik dacht dat het zou zijn maar nadien begon ik het rijgedrag te observeren en wat me opviel was dat er inderdaad veel minder regels waren (en als die er al waren werden ze niet nageleefd en ook niet vervolgd). Wat me nog het sterkst opviel was dat er daar veel meer oogcontact was tussen de bestuurders, waarschijnlijk als gevolg dat de verkeersregels helemaal niet van tel waren.
Hier is dat allemaal anders. Oogcontact is er nauwelijks vermits de voorrangsregels gewoon klakkeloos worden naar voren geschoven. Als men van rechts komt moet die van links maar wachten, als een voetganger plots oversteekt moet de automobilist maar remmen ...
Ik denk dus dat verkeersregels ons eerder "in slaap sussen"

Ik heb in Malta zelf met een jeepje 14 dagen rondgesjeest...

Het is er veiliger omdat er veel minder verkeer is en omdat de wegen over 't algemeen in een ongelooflijke slechte toestand verkeren (behalve in de toeristische streken)...

Als men hier zoals in Malta moest rijden.... gegarandeerd minstens 10x meer doden... :-P

Karma 15 september 2007 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Chipie (Bericht 2930546)
Ik heb in Malta zelf met een jeepje 14 dagen rondgesjeest...

Het is er veiliger omdat er veel minder verkeer is en omdat de wegen over 't algemeen in een ongelooflijke slechte toestand verkeren (behalve in de toeristische streken)...

Als men hier zoals in Malta moest rijden.... gegarandeerd minstens 10x meer doden... :-P

Ja, zal wel ... het is nu eenmaal niet volledig vergelijkbaar en ik nam dan ook Malta gewoon als voorbeeld omdat het ons opviel hoe "roekeloos" heel wat chauffeurs daar rijden en toch ... zo weinig ongevallen (dertien op een jaar en dan nog meer dan de helft omdat ze daar bijna nooit een gordel dragen). Bij ons zijn er soms meer ongevallen op één weekend maar 'k geef toe .. het is niet echt vergelijkbaar.
Toch ben ik van mening dat verkeersregels er wel moeten zijn maar dan eerder in beperkte mate. Hier heeft men een overreglementering en dat heeft als resultaat dat de mensen eerder rekening houden met de reglementen dan met de andere bestuurder of weggebruiker.

Jukes 15 september 2007 22:43

Niet alleen in het verkeer, maar in quasi alles in deze sissiestaat is de bemoeienis van Vadertje Staat overdreven. Op de onnozelste kruispunten staan lichten, de wildgroei van verkeersremmers is niet meer te beschrijven, de snelheidsbeperkingen vergen meer aandacht van een chauffeur dan het verkeersverloop zelf,... allemaal factoren die het verkeer er zeker niet veiliger op maken. Schaf die agressieve inmenging van het staatsapparaat af en alles loopt vlotter. We zijn al méér dan een brug te ver.

Groentje-18 16 september 2007 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2925579)
Nee hoor. Het is ook helemaal niet de eerste keer dat zulke tests met overdonderend positieve resultaten uitgevoerd worden.

Ik zou de meest gevaarlijke toeren moeten uithalen in mijn gemeente indien ik mij aan het verkeersregelement zou houden. Doe ik dus niet. Ik steek over waar en hoe ik het 't veiligst ben, ongeacht wat 't verkeersregelement mij gebiedt.

Inderdaad, in België was er ook ergens zo'n straat of wijk in het kader van een pilootstudie, enkele jaren geleden.

Als er geen regels meer zijn die je moet volgen, heb je natuurlijk zelf de verantwoordelijkheid over je veiligheid en moet je meer uitkijken naar wat de ander zal doen.
Maar of het effect blijvend is vraag ik me wel af: in China bijvoorbeeld zijn ook nog geen verkeersregels ...

Toch, als je alles giet in protocollen die strikt moeten uitgevoerd worden ontmenselijk je een situatie, terwijl niet alle situaties protocoleerbaar zijn en degene die dan het best de situatie zou moeten kunnen inschaten de mens die zich in die situatie bevindt is.

Heftruck 16 september 2007 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jukes (Bericht 2932486)
Niet alleen in het verkeer, maar in quasi alles in deze sissiestaat is de bemoeienis van Vadertje Staat overdreven. Op de onnozelste kruispunten staan lichten, de wildgroei van verkeersremmers is niet meer te beschrijven, de snelheidsbeperkingen vergen meer aandacht van een chauffeur dan het verkeersverloop zelf,... allemaal factoren die het verkeer er zeker niet veiliger op maken. Schaf die agressieve inmenging van het staatsapparaat af en alles loopt vlotter. We zijn al méér dan een brug te ver.

Ik weet niet hoe 't in de rest van 't land gesteld is, maar bij ons laat het stadbestuur zelfs gigantische bloembakken op de weg plaatsen. Roekeloze bestuurders vinden het dan ook erg leuk om over het fietspad te scheuren zodat ze niet moeten vertragen. Bussen heb ik al de meest ongeloofelijke toeren zien uithalen om toch te kunnen passeren. Mensen die zulk een bloempot voor hun deur hebben, moeten gevaarlijke manoeuvres uithalen om van hun oprit te kunnen rijden, vaak terwijl de rest van het verkeer blijft doorgaan. Er worden ook files veroorzaakt omdat steeds slechts 1 richting door kan rijden, de rest moet wachten.

Havana 16 september 2007 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jukes (Bericht 2932486)
Op de onnozelste kruispunten staan lichten, de wildgroei van verkeersremmers is niet meer te beschrijven, de snelheidsbeperkingen vergen meer aandacht van een chauffeur dan het verkeersverloop zelf,... allemaal factoren die het verkeer er zeker niet veiliger op maken.

Mee eens.

De infrastructuur is volledig mismaakt in België. Nederland is op dat vlak jaren voor op België. Vooral wat de fietspaden betreft.

Karma 17 september 2007 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Havana (Bericht 2933863)
Mee eens.

De infrastructuur is volledig mismaakt in België. Nederland is op dat vlak jaren voor op België. Vooral wat de fietspaden betreft.

Nederland is inderdaad DE modelstaat op dit gebied.

hurricane 17 september 2007 20:29

Ik heb het hier al ooit gezegd.
De brandstofprijzen naar beneden en rijbelasting en verzekering betalen volgens het aantal kilometers dat je hebt gereden.
Dat gaat perfect d.m.v. een zwarte doos.
Wedden dat de files zichzelf opheffen ?
Maar WIL onze staat die files wel weg ?
Ik vrees van niet. Het meerverbruik van filerijden spekt de staatskas.
Dus te rap : geflitst worden, te traag, meerkost brandstof en dus wéér winst voor de staat.
Da's een mes dat aan twee kanten .....
Of is er iemand naief genoeg om te denken dat iemand dan ook maar een beetje om onze veiligheid denkt ?
Het gaat om geld. Niks anders. Daarom zijn er zo'n stomme wetgevingen inzake verkeer...

hurricane 17 september 2007 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karma (Bericht 2937062)
Nederland is inderdaad DE modelstaat op dit gebied.

Volledig mee eens.
Het is een zaligheid om daar te fietsen !

duncan 17 september 2007 20:44

Ach WEERAL 5 wijven 3 bruin en 2 belgen deze week van het fietspad gefloten en aangereden ....deze keer met koersfiets en ik had niets de rest had geen pijn TIJDELIJK en normaal geniet ik hier absoluut niet van maar deze week ' genoot ' ik ervan te weten da AL die MENSEN minstens 3 dagen blauw plekken hebben .

Zullen is zien hoe snel Antwerpen disiplinair wordt & voor de flikken heb ik ook al een oplossing :-D of 3 .

Jazeker 17 september 2007 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2924155)

Citaat:

Het Duitse stadje, Bohmte, zal 1,2 miljoen euro's vangen om alle verkeerslichten en -borden te verwijderen.

Moet dat zo duur zijn? Geef Dronkoers nen bijl en twee bakken bier. kostprijs: 50 euro.

;-)

duncan 17 september 2007 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2937266)
Moet dat zo duur zijn? Geef Dronkoers nen bijl en twee bakken bier. kostprijs: 50 euro.

;-)


Misschien kan Amerika ons overschotten C4 geven ....ah ja hé die hebben toch genoeg geld en gebruiken en misbruiken alles wereldwijd dus kunnen wij da altijd voor iets goed gebruiken hé ....bordjes wegblazen en andere rommel op en rond de straat ...politiekantoo..nee da mag ni dju alez ja is mor een idee hé
;-)

kostprijs nen prior zegel of 2

liberalist_NL 17 september 2007 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duncan (Bericht 2937275)
Misschien kan Amerika ons overschotten C4 geven ....ah ja hé die hebben toch genoeg geld en gebruiken en misbruiken alles wereldwijd dus kunnen wij da altijd voor iets goed gebruiken hé ....bordjes wegblazen en andere rommel op en rond de straat ...politiekantoo..nee da mag ni dju alez ja is mor een idee hé
;-)

kostprijs nen prior zegel of 2

Twee postzegels maar? :lol:

Duvelke 18 september 2007 00:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duncan (Bericht 2924159)
woehahaha ik haalde als fietser 100% ...alez ik zit bij de meerderheid die zich veilig voelt ...soms.

* kwil nen fiets mé blinkende zwaarden aan wederzijde :-D


De regel u watteu ?!
deregulering ah zo
;-)

lang leve de auto? :)

Libro 18 september 2007 11:16

Het verkeersreglement moet opnieuw vereenvoudigd worden en de politiek moet afstappen van zijn autofobie.

Heftruck 18 september 2007 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2937266)
Moet dat zo duur zijn? Geef Dronkoers nen bijl en twee bakken bier. kostprijs: 50 euro.

;-)

Ik wil het zelfs gratis doen. :-P

Percalion 18 september 2007 11:34

Verkeersregels zijn in zekere zin "interne regels", opgesteld door de eigenaar van het verkeersnet - in ons geval de staat.

Als ik morgen een autosnelweg aanleg op mijn eigendom, dan staat het mij in principe vrij om een ander verkeersreglement in te voeren, zoals "iedereen moet links rijden".

Ik weet niet of er vanuit 'zuiver' libertarische hoek goede argumenten aan te voeren zijn om de verkeersregels aan te vallen, behalve dan te zeggen dat straten beter geprivatiseerd kunnen worden.

GaRnaaLBeeR 18 september 2007 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Percalion (Bericht 2938534)
behalve dan te zeggen dat straten beter geprivatiseerd kunnen worden.

Dat is een grapje... Toch?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be