![]() |
EU-Hof bevestigt monsterboete voor Microsoft
Het gerecht van eerste aanleg van het Europese Hof van Justitie heeft de veroordeling van de Amerikaanse softwaregigant Microsoft door de Europese Commissie bevestigd. De Europese Commissie gaf Microsoft drie jaar geleden een recordboete van 497 miljoen euro voor misbruik van een dominante marktpositie.
Het gerecht van eerste aanleg bevestigde vandaag het oordeel van de Europese Commissie. De zaak draaide om het feit dat Microsoft de verkoop van het besturingssysteem Windows en de mediaspeler Media Player automatisch koppelde. Het gerecht is het ook eens met de stelling van de Europese Commissie dat Microsoft technische informatie over Windows moet delen met de concurrenten. Dat moet hen de mogelijkheid bieden om software te ontwikkelen die compatibel is met het alomtegenwoordige besturingssysteem. http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuw...0917_Microsoft |
Het is ver gekomen in de wereld dat je geen zaken meer mag doen. Nochtans draait deze bol daar al enkele duizenden jaren op voort.
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarbij: "Every coercive monopoly was created by government intervention into the economy: by special privileges, such as franchises or subsidies, which closed the entry of competitors into a given field, by legislative action." |
Citaat:
Net alsof je geen auto mét airco mag bouwen, want er zijn ANDERE airco's op de markt... Geen klein beetje met zijn haar getrokken dus... Microsoft Rocks! |
Citaat:
|
Citaat:
http://www.b-rail.be/main/N/ http://www.delijn.be/ http://www.post.be/site/nl/languageSelection.html |
Citaat:
|
Citaat:
Enfin, ik gebruik nu ook wel microsoft. 8-) Lombas heeft btw gelijk. Er is - zover ik weet - geen enkel monopoly ooit bereikt zonder staatsinterventie. Zelfs The Standard Oil Compagny. (Toch het proto-type van de 'ontmantelde monopoly'. Alhoewel ik geen idee heb hoe de overheid daar in heeft meegewerkt. Iemand? |
Citaat:
edit: uiteraard bedoelde ik monopolist, niet marktleider (ondertussen ook aangepast in mijn origineel bericht) |
Citaat:
De situatie de we nu hebben is als volgt: Microsoft profiteert van een hen door de staat gegund monopolie. Dit heeft - verassing - perverse effecten tot gevolg. De staat heeft dit door en tracht Microsoft tot de orde te roepen om zo te trachten de perverse effecten toch een beetje te neutraliseren. Het aloude adadium van de staat geldt hier nog steeds: First It Giveth, Then It Taketh Away. De staat probeert aldus een oplossing te zoeken voor een probleem waar zij mee aan de basis van ligt. Ik supporter voor geen van beide partijen in dit conflict. |
Die monsterboete bewijst nogmaals dat de EU een neoliberaalkapitalistische maffia is. :x
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Windows Media Player zit standard in Windows en dat is dus in strijd met de wet wegens koppelverkoop.
Verder kan Microsoft niets anders dan code stelen, rechtszaken aanspannen, bedrijven opkopen en imiteren, ze brengen het slechtste besturingssysteem op de markt, tegen de meest roekeloze prijs. Puur op technisch vlak is Windows allang op zowat alle fronten voorbijgestreefd door zijn concurrenten. |
Citaat:
|
Dat is appels en peren vergelijken, Microsoft verdient nog een veel grotere boete.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien bestaat er ook zoiets als reclame maken. |
Citaat:
Citaat:
Jij hebt iets tegen Microsoft en diens producten en daarom moet dat de bedrijf den duvel aangedaan worden. :roll: |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
:roll: |
Citaat:
Ja, DebianFox, jij bent de enige die daar van op de hoogte is. :roll: Alle deze praktijken ten spijt, is een boete wegens "koppelverkoop" nog steeds niet gerechtvaardigd. Het enigste dat jij doet is nepargumenten aanhalen. |
Citaat:
|
DebianFox, zie Netslet. :-P
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Eerlijke concurrentie wil zeggen dat je vrij bent om eigen producten te ontwikkelen, op de markt te brengen, te promoten, te prijzen en te verkopen zonder dat er interventie komt. Broncode verplicht vrijgeven? Neen! Patenten tenietdoen? Ja! |
Citaat:
Je vergelijking gaat trouwens niet op. Je moet het vergelijken met een brandstof die maar op één soort auto kan rijden. En als die brandstof nu die enige is die fatsoenlijk in kwantiteit en kwaliteit kan voorzien - en daarbij wordt bewust ervoor gekozen het niet voor andere auto's ontwikkelen - dan kan je spreken van oneerlijke concurrentie, imho. |
Natuurlijk kan je ook in alle computerswinkels zelf je besturingssysteem kiezen wanneer je een PC koopt :roll:
|
Voor de rest is het vervelend dat hier non-ICT'ers die enkel Windows gebruiken blijkbaar zo "zelfzeker" overkomen als het over ICT gaat :roll:
U moest eens weten hoeveel broncode Microsoft gestolen heeft ;) |
Citaat:
En zelfs indien een winkel verkiest enkel PC's met een welbepaald, voorgeïnstalleerd besturingsysteem te verkopen, dan is dat haar zaak. Wederom lever je geen enkel argument dat to the point een boete kan rechtvaardigen. |
Citaat:
1) Ik ben een "ICT'er". 2) Ik gebruik meer dan Windows alleen. Verder kijk je nogal verdomd hard neer op de, in jouw ogen, in ongenade gevallen non-ICT'ers. Arrogant, niet? Verder heeft technische ICT-kennis niets (NIETS!) te maken met discussie over wet en rechtvaardigheid. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Stelen van broncode, patenten aanvragen op de meest absurde dingen, stelen van intellectuele concepten, privacy van gebruikers schenden, oneerlijke handelspraktijken, corruptie .... Met zo iemand praat ik niet verder over dit onderwerp, wegens te weinig kennis over het desbetreffende onderwerp. Kijk aub eens naar "Pirates of the Silicon Valley" :roll: |
Citaat:
Citaat:
Je brengt nonsens. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
:roll: Ohja, je hebt nog altijd geen "to-the-point" argument aangebracht (logisch, er zijn er geen te bedenken), enkel drogargumenten. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
U mag trouwens blij zijn dat ik als Unix gebruiker de moeite heb gedaan om te praten over dit onderwerp met een "te zelfzekere" Windows gebruiker - die waarschijnlijk niet eens het verschil kent tussen TCP en UDP, of het verschil niet kent tussen een bit en een byte. Feitenkennis dikke nul. Normaal gezien praat ik nooit over ICT met Windows gebruikers, aangezien ik toch nooit een intelligent antwoord terugkrijg. Over een thema waar je niets van afweet, zwijg je beter gewoon. U wilt de argumenten immers niet inzien en verdraait de hele boel :roll: dus case closed. Met zo iemand praat ik niet verder over dit onderwerp. |
Citaat:
De vergelijking gaat wel op. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Maar zoals ik reeds zei, de technische ICT-kant heeft niets te maken met het recht Microsoft te beboeten. Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Een ander argument tegen is trouwens het gebrek aan innovatie. Door deze perikelen hoeft Microsoft nauwelijks nog inspanning te doen goede software te leveren. Kijk maar naar het resultaat. Eén nieuwe browser en één nieuwe mediaspeler per uitkomen van een nieuw besturingsysteem. Vroeger waren dat soms meerdere per jaar. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:40. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be