Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Petitie : Vlaanderen Onafhankelijk (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95738)

Online 2 oktober 2007 18:18

Petitie : Vlaanderen Onafhankelijk

Als u zich niet kan vinden in de petitie "Leefbaar België" kan u hier tekenen :

www.VlaamseOnafhankelijkheid.be

jovada 2 oktober 2007 18:53

... en da's gebeurd!

duveltje382 2 oktober 2007 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jovada (Bericht 2971285)
... en da's gebeurd!

Idem

Antoon 2 oktober 2007 20:58

Deze lijst doet al weken de ronde, en er zijn nog maar 6500 namen ingechreven. Niet goed bezig.

Pietje 2 oktober 2007 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 2971808)
Deze lijst doet al weken de ronde, en er zijn nog maar 6500 namen ingechreven. Niet goed bezig.

Vlaanderen wordt dan ook niet onafhankelijk, de meerderheid vd bevolking wenst dat ook niet. Daar zou ik veel geld durven op zetten (gesteld, dat ik het had)

baseballpolitieker 2 oktober 2007 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2971887)
Vlaanderen wordt dan ook niet onafhankelijk, de meerderheid vd bevolking wenst dat ook niet. Daar zou ik veel geld durven op zetten (gesteld, dat ik het had)

Weddenschapje?

baseballpolitieker 2 oktober 2007 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 2971808)

Weken in dezelfde kringen, niet moeilijk. En ook niet vergeten dat dit een peiling voor verandering is, die andere voor behoud.

liberalist_NL 2 oktober 2007 21:40

Leuk.

Jaani_Dushman 2 oktober 2007 22:32

Citaat:

Vlaanderen wordt dan ook niet onafhankelijk, de meerderheid vd bevolking wenst dat ook niet.

Met de toenemede botsingen, is dat niet relevant meer. De vraag is nu: is een meerderheid van de bevolking die België wil behouden? Ik denk het niet.

Animalman 2 oktober 2007 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2972118)
Met de toenemede botsingen, is dat niet relevant meer. De vraag is nu: is een meerderheid van de bevolking die België wil behouden? Ik denk het niet.

Over die relevantie valt te discussiëren, Jaani. Toegegeven, de huidige situatie is de term 'patstelling' waard, maar Belgie is de internationale referentie als het op compromissen aankomt. Hoe langer deze profileringsdrang en splitsingsrethorique wordt aangehouden, hoe onverschilliger een belangrijk deel van de bevolking er tegenover zal staan. (niet de radicalen uiteraard)
Volgens mij is er voor Belgie ook geen toekomst meer. De vraag is ook of het de bevolking nog kan schelen.

jOOSt 2 oktober 2007 23:07

Citaat:

Was dat dan wel zo met de onafhankelijkheid van België?

Savatage 2 oktober 2007 23:09

Citaat:

Wishfull thinking? ;-)

Knuppel 2 oktober 2007 23:26

Citaat:

Pffffffffffffffffffffft.............

Citaat:

0110 voor België

Zanger Helmut Lotti pleit voor een '01.10-concert' voor België dat de eenheid van ons land moet benadrukken.
Bent u voor dit idee gewonnen?

Nee 77,58%

Ja 22,42%

[Aantal stemmen : 4523]
http://www.standaard.be/Meningen/Pol...aspx?poll=5432

proxy2222 2 oktober 2007 23:30

Citaat:

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Droom maar lekker verder in je eigen wereldje.

Jaani_Dushman 2 oktober 2007 23:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Animalman (Bericht 2972148)
De vraag is ook of het de bevolking nog kan schelen.

Pakweg de helft van de mensen hebben zich nooit iets aangetrokken van het lot van België. Vlaams-nationalisten en vurige België-verdedigers zijn altijd in de minderheid geweest.

Maar die "dode massa" zou stilaan eens de balans kunnen doen overslaan. Want België wordt gelijkgesteld met communautaire strubbelingen. Federaal kan er door communautaire kwesties geen regering gevormd worden, terwijl de Vlaamse, Waalse, Duitstalige,... regeringen vlotjes verderwerken.
De splitsing van België wordt zo een manier om te ontsnappen aan eeuwigdurende communautaire spanningen (of zelfs patstellingen).

De vraag is niet meer "waarom moet België gesplitst worden?", maar dat wordt wordt nu: "Wat is nog de meerwaarde van België?".

giserke 3 oktober 2007 00:56

0110 voor België

Zanger Helmut Lotti pleit voor een '01.10-concert' voor België dat de eenheid van ons land en moet benadrukken.
Nee 77,59%

Ja 22,41%

Gun 3 oktober 2007 01:00

stab 3 oktober 2007 02:20

Citaat:

Waarom geen referendum?

Montalcino 3 oktober 2007 07:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 2972408)
0110 voor België

Zanger Helmut Lotti pleit voor een '01.10-concert' voor België dat de eenheid van ons land en moet benadrukken.
Nee 77,59%

Ja 22,41%

Helmut Lotti? Was die vroeger geen lid van het NSV?

Animalman 3 oktober 2007 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 2972517)
Helmut Lotti? Was die vroeger geen lid van het NSV?

Ja, maar hij moet tenslotte, bij gebrek aan weer een nieuwe cd (Lotti goes away) zijn overwegend bejaard (en dus grotendeels belgicistisch) publiek laten zien dat hij ècht wel de ideale schoonzoon is.

Animalman 3 oktober 2007 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2972338)
Pakweg de helft van de mensen hebben zich nooit iets aangetrokken van het lot van België. Vlaams-nationalisten en vurige België-verdedigers zijn altijd in de minderheid geweest.

Maar die "dode massa" zou stilaan eens de balans kunnen doen overslaan. Want België wordt gelijkgesteld met communautaire strubbelingen. Federaal kan er door communautaire kwesties geen regering gevormd worden, terwijl de Vlaamse, Waalse, Duitstalige,... regeringen vlotjes verderwerken.
De splitsing van België wordt zo een manier om te ontsnappen aan eeuwigdurende communautaire spanningen (of zelfs patstellingen).

De vraag is niet meer "waarom moet België gesplitst worden?", maar dat wordt wordt nu: "Wat is nog de meerwaarde van België?".

Die laatste vraag is inderdaad belangrijk, het is trouwens de enige vraag die al jaren gesteld zou moeten zijn (idem met de provincies).
Ik neem aan dat de impasse verschillende emoties losweekt in Vlaanderen dan hier. Hier staat men meer en meer onverschillig tegenover het gedoe, in Vlaanderen leidt het blijkbaar tot meer engagement. Er zijn er uiteraard die oproepen tot meer belgie, zoals er zijn die tot minder oproepen, maar ze zijn in de minderheid. De meerderheid van de mensen die ik hier ken kan het niet schelen, stellen dat we gerust zonder belgie kunnen maar dat met even goed is. Als de Vlamingen territoriale eisen zouden stellen zou dat natuurlijk wel eens sterk kunnen veranderen. Brussel is voor de meesten van ons dan ook ver van ons bed.

lombas 3 oktober 2007 12:08

Lang geleden al getekend.

De Garde 3 oktober 2007 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Animalman (Bericht 2972960)
Die laatste vraag is inderdaad belangrijk, het is trouwens de enige vraag die al jaren gesteld zou moeten zijn (idem met de provincies).
Ik neem aan dat de impasse verschillende emoties losweekt in Vlaanderen dan hier. Hier staat men meer en meer onverschillig tegenover het gedoe, in Vlaanderen leidt het blijkbaar tot meer engagement. Er zijn er uiteraard die oproepen tot meer belgie, zoals er zijn die tot minder oproepen, maar ze zijn in de minderheid. De meerderheid van de mensen die ik hier ken kan het niet schelen, stellen dat we gerust zonder belgie kunnen maar dat met even goed is. Als de Vlamingen territoriale eisen zouden stellen zou dat natuurlijk wel eens sterk kunnen veranderen. Brussel is voor de meesten van ons dan ook ver van ons bed.

Wel, da's vergelijkbaar aan ons kanten. Maar ik voel wel dat het enthousiasme om België nog als een meerwaarde te zijn héél wat verminderd is. Het zal er wel op uitdraaien dat België zal verdwijnen als het merendeel van de bevolking én de politiek zal zeggen: "Waaraan zijn we nu eigenlijk onze tijd aan het verdoen?".

Animalman 3 oktober 2007 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde (Bericht 2973027)
Het zal er wel op uitdraaien dat België zal verdwijnen als het merendeel van de bevolking én de politiek zal zeggen: "Waaraan zijn we nu eigenlijk onze tijd aan het verdoen?".

En waaraan zijn we nu eigenlijk al dat geld aan het uitgeven?
Hoeveel zouden wij Walen niet betalen om de belgische staat te financieren? Als we dat eens al in onze eigen regio kunnen steken...

De Garde 3 oktober 2007 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Animalman (Bericht 2973097)
En waaraan zijn we nu eigenlijk al dat geld aan het uitgeven?
Hoeveel zouden wij Walen niet betalen om de belgische staat te financieren? Als we dat eens al in onze eigen regio kunnen steken...

my point exactly. Maar er zijn er blijkbaar nog massaal veel die schrik hebben.

doubled 3 oktober 2007 15:21

nu zou ik toch iet willen weten. kan iemand mij zeggen wat de identiteit is van onze vlaamse cultuur heden ten dage ?
en zeg niet dat het onze christelijk achtergrond ons bind!! want niemand gaat nog naar de kerk!!

Animalman 3 oktober 2007 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doubled (Bericht 2973372)
nu zou ik toch iet willen weten. kan iemand mij zeggen wat de identiteit is van onze vlaamse cultuur heden ten dage ?
en zeg niet dat het onze christelijk achtergrond ons bind!! want niemand gaat nog naar de kerk!!

*hoort een speld vallen.*

Online 3 oktober 2007 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doubled (Bericht 2973372)

Kan iemand zeggen wat de Marokkaanse identiteit is heden ten dage, de Turkse, de Franse, de Chinese, de Nepalese, de Algerijnse, de Poolse ...? Naar het schijnt bestaan die identiteiten wel, want bezoekers uit die landen hoeven hun identiteit niet op te geven als ze onze samenleving komen verrijken.
Het zou dan toch moeten lukken dat er 5893 andere identiteiten bestaan en de Vlaamse identiteit net niet. Zou die ontkenning iets te maken hebben met zelfhaat?

doubled 3 oktober 2007 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 2973585)
Kan iemand zeggen wat de Marokkaanse identiteit is heden ten dage, de Turkse, de Franse, de Chinese, de Nepalese, de Algerijnse, de Poolse ...? Naar het schijnt bestaan die identiteiten wel, want bezoekers uit die landen hoeven hun identiteit niet op te geven als ze onze samenleving komen verrijken.
Het zou dan toch moeten lukken dat er 5893 andere identiteiten bestaan en de Vlaamse identiteit net niet. Zou die ontkenning iets te maken hebben met zelfhaat?

de marokaanse, Turkse en al die andere volkeren hebben nogaltijd heden ten dage culturen die gebouwd zijn op sterke tradities (al dan niet gebouwd van uit een religieuze achtergrond wat ergens ook niet anders kan)
onze cultuur dan heb ik het alleen over onze cultuur,
heeft denk ik niet echt meer een bepaalde identeit in dat opzicht.
en ik snap dus ook niet goed waarom vlaanderen onafhankelijk moet worden als vlaanderen alleen met naam en taal ons bind meer niet.

Online 3 oktober 2007 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doubled (Bericht 2973805)
de marokaanse, Turkse en al die andere volkeren hebben nogaltijd heden ten dage culturen die gebouwd zijn op sterke tradities (al dan niet gebouwd van uit een religieuze achtergrond wat ergens ook niet anders kan)
en ik snap dus ook niet goed waarom vlaanderen onafhankelijk moet worden als vlaanderen alleen met naam en taal ons bind meer niet.

:silly:

Eddy B 3 oktober 2007 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door doubled (Bericht 2973805)

Ga eens een maand op verlof in iran. Je zal zeer snel merken dat je eigenlijk toch wel een eigen cultuur hebt die nogal veel verschilt van finderachter. Maar ga ook een maand op verlof in Nederland. Ook dan zullen je tal van verschillen opvallen!
Vlamingen zijn een apatr volk met eigen cultuur en gewoonten. Je merkt ze alleen niet omdat je ze gewoon bent, en alleen het ongewone opmerkt. Het is dat ongewone opmerken, dat jouw eigen cultuur onderstreept. Alleen mag dat niet van de pamperaars : alleen ANDERE cultuur is goed :roll:

doubled 3 oktober 2007 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 2973826)
Ga eens een maand op verlof in iran. Je zal zeer snel merken dat je eigenlijk toch wel een eigen cultuur hebt die nogal veel verschilt van finderachter. Maar ga ook een maand op verlof in Nederland. Ook dan zullen je tal van verschillen opvallen!
Vlamingen zijn een apatr volk met eigen cultuur en gewoonten. Je merkt ze alleen niet omdat je ze gewoon bent, en alleen het ongewone opmerkt. Het is dat ongewone opmerken, dat jouw eigen cultuur onderstreept. Alleen mag dat niet van de pamperaars : alleen ANDERE cultuur is goed :roll:

ja maar wat onderstreept onze cultuur vandaag nog? zonder een rechtstreekse invloed van buiten af?

liberalist_NL 3 oktober 2007 18:25

Citaat:

Vind u de (Nederlands-) Limburgers ook een apart volk? Want die redenering moet opgaan als u vind dat Vlamingen ook en volk zijn.

DebianFox 3 oktober 2007 18:27

Citaat:

Ga eens een maand op verlof in iran.

Nee, this daar gevaarlijk!

liberalist_NL 3 oktober 2007 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox (Bericht 2973861)
Nee, this daar gevaarlijk!

In het hol van de leeuw ben je nochtans vaak heel veilig! Geen aanslagen! :-)

4x10E6 3 oktober 2007 19:19

Citaat:

Mijn beste Eddy,

Lees ik het goed : Vlamingen zijn een volk.
Als dit al het geval zou zijn, waarin onderscheidt dit roemruchte Vlaemsche Volk zich van de anderen volkeren ?
Ogenschijnlijk in dermate subtiele kenmerken dat de Vlaming er zelf niet onmiddellijk de vinger weet op te leggen, tot op het ogenblik dat die Vlaming het ongewone ontdekt. Een blauwe appelsien of Chokri Mahassine bijvoorbeeld.

blauwogend,
virmiljoen

ancapa 3 oktober 2007 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Animalman (Bericht 2972941)
Ja, maar hij moet tenslotte, bij gebrek aan weer een nieuwe cd (Lotti goes away) zijn overwegend bejaard (en dus grotendeels belgicistisch) publiek laten zien dat hij ècht wel de ideale schoonzoon is.

zo afgegaan de laatste tijd... gelukkig heeft hij een nieuwe vriendin. 8O

ancapa 3 oktober 2007 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door proxy2222 (Bericht 2972310)
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
Droom maar lekker verder in je eigen wereldje.

laat ze maar dromen, vivan bomma patate met sossissen... et vive le roi... :oops:

ancapa 3 oktober 2007 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2972296)
Pffffffffffffffffffffft.............

veel peilingen geven dergelijke trends weer ook in Het Laatste Nieuws ! :lol:

doubled 3 oktober 2007 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 (Bericht 2973973)
Mijn beste Eddy,

Lees ik het goed : Vlamingen zijn een volk.
Als dit al het geval zou zijn, waarin onderscheidt dit roemruchte Vlaemsche Volk zich van de anderen volkeren ?
Ogenschijnlijk in dermate subtiele kenmerken dat de Vlaming er zelf niet onmiddellijk de vinger weet op te leggen, tot op het ogenblik dat die Vlaming het ongewone ontdekt. Een blauwe appelsien of Chokri Mahassine bijvoorbeeld.

blauwogend,
virmiljoen

waarin onderscheidt dit roemruchte Vlaamsche Volk zich van de anderen volkeren ? wel dat vraag ik mij ook af.

kan iemand nu is voorbeelden geven?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be