Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De Belgometer : hoe Vlaams of Belgisch gezind bent u ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=96129)

Anna List 10 oktober 2007 09:43

De Belgometer : hoe Vlaams of Belgisch gezind bent u ?

http://www.standaard.be/messagent/me...D=1z13pXxh1919

Anna List 10 oktober 2007 09:47

ik ben 96% Separatist ... :evil: :evil: :evil: waar zitten die 4% ?!?

verloren omdat ik vind dat zelfs koning, voetbal en bier Vlamingen en Walen niet verbinden ?? :-P

Firestone 10 oktober 2007 09:51

66% unionist

teaumaz 10 oktober 2007 09:53

86% separatist

alberto 10 oktober 2007 09:59

74% separatist

De Waal 10 oktober 2007 09:59

90% unionist :-) :-)

neetro 10 oktober 2007 10:01

80% unionist

Anna List 10 oktober 2007 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone (Bericht 2987614)
66% unionist

:oops: oh dat slaagt mij nu wat tegen van je :-o

toch niet al te fanatiek, hoop ik ;-)

allez joeng, en anders altijd zo intelligent uit de hoek komen, en nu dit weer ;-)

Zwartengeel 10 oktober 2007 10:09

93% separatist.

Kaal 10 oktober 2007 10:09

70% separatist

Op veel vragen "geen mening" geantwoord omdat er geen mogelijkheid was om te nuanceren.

Freddie 10 oktober 2007 11:00

92% separatist!

Patje48 10 oktober 2007 11:13

92 % separatist.

baseballpolitieker 10 oktober 2007 11:30

91% separatist, omdat ik vind dat we wel kunnen onderhandelen over de taalgrens, namelijk alle gemeenten terug bij ons voor een kleine solidariteitsbijdrage.:-P

Knuppel 10 oktober 2007 11:33

91% separatist

Kim 10 oktober 2007 11:40

90% unionist

vlijmscherp 10 oktober 2007 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2987885)
90% unionist

dus Belgisch-nationalist?

Essevee_VL 10 oktober 2007 11:43

Als u overeenkomt met de uitspraak "De taalgrens ligt vast, er valt niet te onderhandelen", dan hebt u Belgicistisch geantwoord.

:roll: :roll: :roll:

baseballpolitieker 10 oktober 2007 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL (Bericht 2987893)
Als u overeenkomt met de uitspraak "De taalgrens ligt vast, er valt niet te onderhandelen", dan hebt u Belgicistisch geantwoord.

:roll: :roll: :roll:

LOL, grappig, ja niet onderhandelen is de slogan van België eh!:-D

Kim 10 oktober 2007 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2987887)
dus Belgisch-nationalist?

Voor het behoud van België ijveren wil niet zeggen dat je nationalist bent.

U moet eens opzoeken wat nationalisme eigenlijk is.

Jan van den Berghe 10 oktober 2007 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2987899)

Er zijn verschillende vormen van nationalisme. Een ervan is staatsnationalisme. Belgisch staatsnationalisme.

Pietje 10 oktober 2007 11:53

86 % unionist

vlijmscherp 10 oktober 2007 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2987899)

U moet eens opzoeken wat nationalisme eigenlijk is.

na·ti·o·na´lis·me afleiding: nationalistisch; nationalist

1 voorliefde voor het nationale
2 het streven naar nationale zelfstandigheid

jij hebt toch een voorliefde voor de nationale staat België? en je streeft naar het behoud van de nationale zelfstandigheid van België. ja dus, Belgisch-nationalist, nationalisme is geen scheldwoord hé.

Pietje 10 oktober 2007 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2987911)
Er zijn verschillende vormen van nationalisme. Een ervan is staatsnationalisme. Belgisch staatsnationalisme.

Flauwe kul. Je hoeft niet per se een nationalist te zijn als je van je land houd. Natinalisme is fanatisme en extremisme. Nationalisme is zichzelf beter vinden dan de anderen, zichzelf uitverkoren voelen.

vlijmscherp 10 oktober 2007 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2987929)
Flauwe kul. Je hoeft niet per se een nationalist te zijn als je van je land houd. Natinalisme is fanatisme en extremisme. Nationalisme is zichzelf beter vinden dan de anderen, zichzelf uitverkoren voelen.

bijzonder rare definitie van nationalisme, bron?

Essevee_VL 10 oktober 2007 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2987929)

Pietje 10 oktober 2007 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2987930)

Waarom ? Omdat het jou niet aanstaat ?

vlijmscherp 10 oktober 2007 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 2987945)
Waarom ? Omdat het jou niet aanstaat ?

hm, neen, omdat ze niet klopt.

voor mij zijn mensen die de staat België verdedigen hetzelfde als die de staat Vlaanderen willen hoor, nationalisten, waarmee niets mis mee is.

maar ik behoor tot geen van de 2 groepen.

Edina 10 oktober 2007 12:17

67% unionist

Kan ik me wel in vinden. Ik voel me in de eerste plaats immers wereldburger en in laatste instantie Antwerpenaar. Dus ook meer Belg dan Vlaming... maar elke vorm van nationalisme is me vreemd. De koning mag morgen gaan en de brabançonne kan me gestolen worden.

Kim 10 oktober 2007 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2987926)
na·ti·o·na´lis·me afleiding: nationalistisch; nationalist

1 voorliefde voor het nationale
2 het streven naar nationale zelfstandigheid

jij hebt toch een voorliefde voor de nationale staat België? en je streeft naar het behoud van de nationale zelfstandigheid van België. ja dus, Belgisch-nationalist, nationalisme is geen scheldwoord hé.

Natiolisme ontleden gaat verder dan enkel de verklaring in een woordenboek. Nationalisme gaat gepaard met een superioriteitsgevoel "wij zijn beter tegenover die of die".

Ik beschouw nationalisme dus wel als iets negatief.

Ik heb geen nationalistisch gevoel, ik heb een "samenhorigheidsgevoel", een "wij" gevoel. Het verschil tussen nationalisme en samenhorigheid staat zeer duidelijk uitgelegd in het boek van De Swaan (socioloog).

filosoof 10 oktober 2007 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2987930)

Niets raar aan: je moet al in een nationalistisch milieu opgegroeid zijn om dat raar te vinden.

baseballpolitieker 10 oktober 2007 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2987985)
Natiolisme ontleden gaat verder dan enkel de verklaring in een woordenboek. Nationalisme gaat gepaard met een superioriteitsgevoel "wij zijn beter tegenover die of die".

Ik heb geen nationalistisch gevoel, ik heb een "samenhorigheidsgevoel", een "wij" gevoel. Het verschil tussen nationalisme en samenhorigheid staat zeer duidelijk uitgelegd in het boek van De Swaan (socioloog).

Ok dan worden vanaf nu alle vlaams nationalisten vlaams samenhorigheiders.:lol:

Tavek 10 oktober 2007 12:21

91 % Unionist

Stonden ook geen vragen over heel Nederland bij ;)

LeMmOnN 10 oktober 2007 12:21

87% separatist

Kim 10 oktober 2007 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker (Bericht 2987995)
Ok dan worden vanaf nu alle vlaams nationalisten vlaams samenhorigheiders.:lol:

Was het maar zo simpel... ;-)

Kaal 10 oktober 2007 12:23

Zijn er dan geen 50% unionisten of separatisten? Het lijkt wel alsof de gradatie niet doorloopt van -100 tot +100, maar dat een 50% unionist hetzelfde is als een 50% separatist.

vlijmscherp 10 oktober 2007 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2987985)

in elk land is er een nationaliteitsgevoel, patriotten. is dat allemaal negatief dan??
Als een sportman tranen laat voor zijn nationale vlag, is dat dan uit "samenhorigheidsgevoel" of nationalisme??

neen, je voelt je gewoon beter dan de Vlaams-nationalisten en wilt er in verre of dichte niets mee te maken hebben, zelfs niet een deel van de naam.

Kaal 10 oktober 2007 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2988035)
neen, je voelt je gewoon beter dan de Vlaams-nationalisten en wilt er in verre of dichte niets mee te maken hebben, zelfs niet een deel van de naam.

Het is wel zo dat de term "nationalist" doorgaans als negatief gepercipieerd wordt. Dat is echter enkel zo als het over "foute" vormen van nationalisme gaat.

Goede nationalisten :
Québecois, Palestijnen, Koerden, Kosovaren, Turken, Polen, ...

Slechte nationalisten :
Vlamingen, Basken, Korsikanen, Russen, Serviërs ...

Neutraal :
Ieren uit Noord-Ierland, Catalanen, Schotten, ...

Kim 10 oktober 2007 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 2988035)
in elk land is er een nationaliteitsgevoel, patriotten. is dat allemaal negatief dan??
Als een sportman tranen laat voor zijn nationale vlag, is dat dan uit "samenhorigheidsgevoel" of nationalisme??

Nationalisme gaat verder dan dat, dat weet je goed genoeg.

Jij wil me profileren als een nationalist omdat ik voor het behoud van dit land ben en omdat ik tegen separatisme ben. Je doet maar.

Citaat:

En hop... daar gaan we weer. In welk opzicht voel ik me beter dan Vlaams-nationalisten? Waarom zou ik er in verre of in dichte niets mee te maken willen hebben? Even ter info: ik heb een heel pak Vlaams-nationalisten in mijn vriendenkring zitten. Vorige week heb ik zelfs nog even mee in de beest gezeten (café de leeuw van Vlaanderen). Je theorie raakt hier dus kant noch wal.

Ik ben Vlaming, hoe kan ik dan in godsnaam tegen Vlaanderen zijn? Ik ben tegen separatisme, maar niet tegen Vlaanderen.

Herr Oberst 10 oktober 2007 13:00

91% separatist.

Kazan 10 oktober 2007 13:23

89% separatist.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be