Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Na 130 dagen: is dit het einde van België? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=96578)

Montalcino 19 oktober 2007 07:36

Na 130 dagen: is dit het einde van België?

Allereerst: OK, we zijn 131 dagen ver, maar goed...

Denkt u dat de impasse achter de verkiezingen van 2007 het einde van België betekent? Er was een dalende trend ja-stemmers de laatste malen (cfr. 100, 110 en 120 dagen). Maar hoe denken we nu?

Montalcino 19 oktober 2007 07:37

100: http://forum.politics.be/showthread.php?t=95022
110: http://forum.politics.be/showthread.php?t=95569
120: http://forum.politics.be/showthread.php?t=96029

omaplop 19 oktober 2007 09:34

Een ding is zeker: er zijn alleen nog pleisters voor een houten been.

De funderingen zijn doorgezaagd, wanneer de boel valt , hangt af van de trillingen.

bentje 19 oktober 2007 09:38

Ik denk dat het voor velen emotioneel het einde van België betekend, maar het land op zich blijft nog bestaan, dus neen.

Jazeker 19 oktober 2007 09:43

Nog niet.

stropkeuh 19 oktober 2007 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 3007828)
Nog niet.

Wel het einde van dees onderwerp ..:lol: :lol:
Hangt van de trillingen af :lol: :lol: :clapping: :belgievl:

Montalcino 19 oktober 2007 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh (Bericht 3007871)
Wel het einde van dees onderwerp ..:lol: :lol:

Ik doe voort tot er een regering is.

vlijmscherp 19 oktober 2007 11:00

neen, het einde niet, maar we hebben zeker nog geen regering. er zal eerst een crisis moeten komen, nadat BHV door de Vlaamse partijen gesplitst wordt.

Montalcino 19 oktober 2007 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3007982)
neen, het einde niet, maar we hebben zeker nog geen regering. er zal eerst een crisis moeten komen, nadat BHV door de Vlaamse partijen gesplitst wordt.

Zou je die "nadat" niet beter vervangen door "als"?

Persoonlijk vind ik die hele kwestie overdreven van alle kanten. Enerzijds wil de Vlaamse beweging Brussel niet loslaten, anderzijds moet Brussel per se los van Halle-Vilvoorde.

Dit is allemaal het gevolg van de rotte structuur die men aan België gegeven heeft. Als het aan mij lag, begonnen we tabula rasa met een Vlaamse en een Waalse deelstaat en overeenkomende kieskringen.

Maar het ligt niet aan mij.

baseballpolitieker 19 oktober 2007 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 3007982)

Na enkele weken over andere dingen gaan ze nu weer richting communautaire zaken.:-) :-)

Ovidius 19 oktober 2007 12:02

Eerst een zielige poging van een zielige regering om het terminale België nog enkele maanden, misschien jaren, met allerlei kunstgrepen in leven te houden.

Ondertussen worden we via alle mogelijke Belgicistische organisaties bestookt met reclamecampagnes, affiches, liedjes, sussende toespraken, studies, enquêtes, het zoveel mogelijk vermijden van het woordje Vlaanderen in de media, etc, etc, ….

En dan een vrije val van de regering, en dan ....

Adam Smith 19 oktober 2007 12:33

Dus iedere keer dat er 10 dagen voorbij zijn een nieuwe enquete, totdat er een regering zit uiteraard.....

Knuppel 19 oktober 2007 17:28

Citaat:

De constructie van België leert ook veel over hoe een land barst. Zo vernam ik tot mijn verbazing dat bijna geen enkele Belg voor de onafhankelijkheid ijverde vlak voor de revolutie in 1830. De enige separatist was de Brugse journalist De Potter, de toenmalige De Wever. De rest van de politici wilde hooguit "het herstel van het evenwicht tussen noord en zuid", onder meer inzake taal- en fiscaal beleid.Het doet aan de huidige situatie denken. Dat, volgens de recente peiling van deze krant, 93% van de Vlamingen en 98% van de Walen België willen samenhouden, vormt dus geen obstakel voor een splitsing van het land.

Christophe Deborsu

Knuppel 19 oktober 2007 17:30

Citaat:

Dit is allemaal het gevolg van de rotte structuur die men aan België gegeven heeft.
Jup.

En dat allemaal om Belgique maar één en ondeelbaar te houden.

Montalcino 19 oktober 2007 17:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3008509)
Jup.

En dat allemaal om Belgique maar één en ondeelbaar te houden.

Excuseer, maar mogen we eerst eens de minder radicale oplossingen uitproberen?

Knuppel 19 oktober 2007 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 3008536)
Excuseer, maar mogen we eerst eens de minder radicale oplossingen uitproberen?

Dat wordt al 177 jaar geprobeerd met als gevolg de rotte Belgische structuur.

Kazan 19 oktober 2007 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3008505)
De constructie van België leert ook veel over hoe een land barst. Zo vernam ik tot mijn verbazing dat bijna geen enkele Belg voor de onafhankelijkheid ijverde vlak voor de revolutie in 1830. De enige separatist was de Brugse journalist De Potter, de toenmalige De Wever. De rest van de politici wilde hooguit "het herstel van het evenwicht tussen noord en zuid", onder meer inzake taal- en fiscaal beleid.Het doet aan de huidige situatie denken. Dat, volgens de recente peiling van deze krant, 93% van de Vlamingen en 98% van de Walen België willen samenhouden, vormt dus geen obstakel voor een splitsing van het land.

Christophe Deborsu

Ze zijn der weer...

Knuppel 19 oktober 2007 20:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kazan (Bericht 3008767)
Ze zijn der weer...

Volgens een peiling van 'deze' (Franstalige) krant, toch.

Maar het belet desalniettemin niet dat een land uiteenvalt.

Mitgard 19 oktober 2007 20:19

als de regeringsonderhandelingen nog langer duren gaat belgië terug erg populair worden volgens mij.
gauss-curve.

Knuppel 19 oktober 2007 20:23

Wishful thinking.

omaplop 19 oktober 2007 20:31

Hoe kan zo een regering draaien als ze nu bij geen enkel punt overeenkomen!!!

Kan iemand EEN punt opnoemen waarbij ze eensgezind zijn???

Knuppel 19 oktober 2007 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 3008891)
Hoe kan zo een regering draaien als ze nu bij geen enkel punt overeenkomen!!!

Kan iemand EEN punt opnoemen waarbij ze eensgezind zijn???

ALS er nog een regering op poten geraakt ZAL ze niet draaien.

Graaf van Vlaanderen 19 oktober 2007 21:33

Ze zullen alles weer eens uitstellen, maar vroeg of laat zal België vallen

Montalcino 20 oktober 2007 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3008600)
Dat wordt al 177 jaar geprobeerd met als gevolg de rotte Belgische structuur.

177 jaar?

Neen beste vriend, dat wordt nog maar 37 jaar geprobeerd als een aaneenschakeling van compromisen en compromisjes. Voor 1970 had je een eenheidsstaat België dat zich hopeloos had vastgereden omdat men de tweeledigheid van die staat niet erkende. De Vlamingen wilden culturele autonomie en kregen die ook in beperkte mate in 1970 met de gemeenschappen. Het is pas beginnen mislopen met de invoering van de gewesten en de feitelijke ontkenning van de tweeledigheid van België. Veel beter had men die gemeenschappen uitgebouwd tot echte deelstaten, een Vlaamse en een Waalse elk met hun eigen kieskring en homogene bevoegdheidspakketten en dan had je die rotte structuur helemaal niet. Zowat elke federale staat in de wereld is beter op punt gesteld dan de Belgische.

Knuppel 20 oktober 2007 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 3009527)
177 jaar?

Neen beste vriend, dat wordt nog maar 37 jaar geprobeerd als een aaneenschakeling van compromisen en compromisjes. Voor 1970 had je een eenheidsstaat België dat zich hopeloos had vastgereden omdat men de tweeledigheid van die staat niet erkende. De Vlamingen wilden culturele autonomie en kregen die ook in beperkte mate in 1970 met de gemeenschappen. Het is pas beginnen mislopen met de invoering van de gewesten en de feitelijke ontkenning van de tweeledigheid van België. Veel beter had men die gemeenschappen uitgebouwd tot echte deelstaten, een Vlaamse en een Waalse elk met hun eigen kieskring en homogene bevoegdheidspakketten en dan had je die rotte structuur helemaal niet. Zowat elke federale staat in de wereld is beter op punt gesteld dan de Belgische.

Mee eens.
Behalve met het ontkennen van de tweeledigheid van Belgique. Als deze erkend was geworden had Belgique nooit bestaan.

Montalcino 20 oktober 2007 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 3009547)
Mee eens.
Behalve met het ontkennen van de tweeledigheid van Belgique. Als deze erkend was geworden had Belgique nooit bestaan.

Waarom niet?

bentje 20 oktober 2007 10:47

Eén ding snap ik dus écht niet, en het hoort hier nu ook niet echt, maar 'k moet 't ergens vragen...
Ligt dit nu aan mij of maken ze nu regeringsakkoorden zonder regering?
De regering is niet gevormd, hoe kan deze dan over verschillende dingen onderhandelen?
Dat is net als een cadeau'tje inpakken vooraleer je het gekocht hebt.
Of zie ik dat nu verkeerd?

Mitgard 20 oktober 2007 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bentje (Bericht 3009832)
Eén ding snap ik dus écht niet, en het hoort hier nu ook niet echt, maar 'k moet 't ergens vragen...
Ligt dit nu aan mij of maken ze nu regeringsakkoorden zonder regering?
De regering is niet gevormd, hoe kan deze dan over verschillende dingen onderhandelen?
Dat is net als een cadeau'tje inpakken vooraleer je het gekocht hebt.
Of zie ik dat nu verkeerd?

:lol:
eerst komt het regeerakkoord, dan de regering.
zie ook: eerst beslissen we waar we naartoe gaan, dan gaan we op reis.

Eddy B 20 oktober 2007 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3009861)
:lol:
eerst komt het regeerakkoord, dan de regering.
zie ook: eerst beslissen we waar we naartoe gaan, dan gaan we op reis.

Inderdaad.
Maar het zou wel eens kunnen dat de reisplannen dusdanig verpletterd worden, dat er géén reis meer komt.
Ik heb alvast gestemd dat België er aan is voor zijn moeite deze keer. 8-)

Mitgard 20 oktober 2007 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B (Bericht 3010056)
Inderdaad.
Maar het zou wel eens kunnen dat de reisplannen dusdanig verpletterd worden, dat er géén reis meer komt.

en wie heeft er dan uiteindelijk 'gewonnen'?
links of rechts?

bentje 20 oktober 2007 17:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3010775)
en wie heeft er dan uiteindelijk 'gewonnen'?
links of rechts?

Vlaanderen heeft zichzelf dan gered.
Zoals het hoort, niemand hoeft hier te winnen of verliezen

Mitgard 20 oktober 2007 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bentje (Bericht 3010784)
Vlaanderen heeft zichzelf dan gered.
Zoals het hoort, niemand hoeft hier te winnen of verliezen

en wie zal er vlaanderen redden als het binnen twintig jaar een grijs bejaardenreservaat is dat zichzelf niet meer kan bedruipen?
een staat die geboren is uit plat egoïsme verdient toch van geen enkel europees land nog enige solidariteit ofwel?

bentje 20 oktober 2007 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3010794)
en wie zal er vlaanderen redden als het binnen twintig jaar een grijs bejaardenreservaat is dat zichzelf niet meer kan bedruipen?
een staat die geboren is uit plat egoïsme verdient toch van geen enkel europees land nog enige solidariteit ofwel?

Solidariteit?
Neen, dan doen we gewoon gezamelijk onze plicht en neuken we in het rond :-D :cheer:
Of we stampen hier gewoon de homo's buiten, die vergrijzen ook en zijn gewoon te lui om hun eigen kinderen te maken :-D ;-)

Jan van den Berghe 20 oktober 2007 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino (Bericht 3009663)
Waarom niet?

Omdat dit juist had geleid tot een staatkundige indeling die een zekere Franstalige elite sowieso verwierp en reeds onder Willem I verworpen had. O.m. de eentaligheid van Vlaanderen.

Mitgard 20 oktober 2007 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bentje (Bericht 3010799)
Solidariteit?
Neen, dan doen we gewoon gezamelijk onze plicht en neuken we in het rond :-D :cheer:
Of we stampen hier gewoon de homo's buiten, die vergrijzen ook en zijn gewoon te lui om hun eigen kinderen te maken :-D ;-)

en als we nu eens gewoon de vlaamsnationalisten buiten stampen?
dan is het probleem ook opgelost.

bentje 20 oktober 2007 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3010812)
en als we nu eens gewoon de vlaamsnationalisten buiten stampen?
dan is het probleem ook opgelost.

Neen, want dan wordt Vlaams grondgebied overstelpt met Franstaligen en is het hier allemaal om zeep, incluis de economie.
Want laat ons eerlijk wezen, die bakken er toch niets van.

Mitgard 20 oktober 2007 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bentje (Bericht 3010826)
Neen, want dan wordt Vlaams grondgebied overstelpt met Franstaligen en is het hier allemaal om zeep, incluis de economie.
Want laat ons eerlijk wezen, die bakken er toch niets van.

ik heb geen probleem met franstaligen.
maar ondertussen wordt wallonië overstelpt met uitgeweken vlamingen. de grond is daar goedkoop, ze zitten daar nog niet zo dicht op mekaar te zweten als in vlaanderen. tis daar schoon wonen.
misschien bakken we binnenkort wel weer samen, vlamingen en walen. belgisch brood. 8-)

bentje 20 oktober 2007 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3010837)
maar ondertussen wordt wallonië overstelpt met uitgeweken vlamingen. de grond is daar goedkoop, ze zitten daar nog niet zo dicht op mekaar te zweten als in vlaanderen. tis daar schoon wonen.
misschien bakken we binnenkort wel weer samen, vlamingen en walen. belgisch brood. 8-)

klinkt allemaal heel mooi, hoor.
Als mensen, waarom niet, op reis zitten we allemaal samen rond de barbecue, maar op politiek niveau gaat dit echt niet meer

HAMC 20 oktober 2007 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3010837)

Ja, we gaan dat daar zo doen, we kopen alles op en dan mogen de Walen ook in Wallonie oprotten.

Mitgard 20 oktober 2007 21:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HAMC (Bericht 3011092)
Ja, we gaan dat daar zo doen, we kopen alles op en dan mogen de Walen ook in Wallonie oprotten.

jij bent zo'n lieverdje hé.
je vriendin heeft vast een heel schattig koosnaampje voor je.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be