![]() |
Danst u?
De maatschappelijke relevantie van dit onderwerp is misschien ver te zoeken, maar toch.
Wij zijn heel cerebrale mensen geworden. De meesten van ons spenderen 8 uur per dag voor een of ander scherm (dat van de computer, van de kassa of van de auto). Intussen hebben wij ook nog een lichaam, dat daaronder ergens aan ons lijf ligt te bengelen. Gebruikt u het? En meer bepaald, gebruikt u het om te dansen? Pas op, dansen is niet noodzakelijk gay hé. Dansen is wellicht de eerste collectieve expressievorm van de mensheid - samen op de grond stampen tot ge in een soort collectieve trance komt. Enkel mensen doen dat en daaruit spreek hun habitus - de manier waarop het sociale ligt ingebed en gestructureerd in het lichaam. Het lichaam als medium voor socialiteit - dansen is daar nog altijd de meest geschikte techniek voor. Sommige maatschappijen putten nog veelvuldig uit die diepe communicatievorm - in hybriede negerculturen (bijvoorbeeld in Brazilië) leeft de mens al dansend, als het ware. Zijn hele manier van doen en denken is dansen. Zelfs Nietzsche heeft daarover gefilosofeerd: de westerse burgerlijke maatschappij zou de kunst van het frivole 'dansen' - in filosofische zin - zijn verleerd. Hij gebruikte dat als een metaforisch beeld, om af te raken van de kleinzielige zwaarheid van het bestaan in het burgerlijke Europa. Maar soms nam hij dat dansen ook letterlijk (zie zijn vergelijking van de onnozele donkere Wagner met zijn zwarte paarden en zwaarden, en de ironische, lichtvoetige, 'dionysische' Bizet met zijn flamenco dansende Carmen). Kortom, danst u? Stampt u? Gebruikt u de ritmes in uw lichaam om ze te verbinden met die van anderen? Durft u? Of bent u een neurotische, autistische, in cerebrale eenzaamheid opgesloten sukkelaar? |
Er effe aan toevoegen:
1. seksen kan ook dansen zijn 2. dansen doet ge niet alleen op uw kamer; dat doet ge in groep hé (want ik zie hier al grapjassen afkomen die zeggen dat ze, ja, soms alleen voor de spiegel liggen te shaken) |
|
Tango, C2C ?
|
Citaat:
|
Sorry, ik ben volgens u een neurotische, autistische, in cerebrale eenzaamheid opgesloten sukkelaar. Ofwel heb ik gewoon geen goed gevoel voor ritme...
Ten andere, dansen is anders dan "stampen". Negers in Afrika dansen op een heel andere manier dan wij:wij stampen idd op het ritme. Negers doen dat omgekeerd: die heffen hun knieën op op het ritme (is heel lastig). |
Citaat:
|
Citaat:
-Sport is zelfcontrole, discipline, Sparta, Wagner met zijn lullige ridders. -Dansen is het verlies van zelfcontrole, het opgaan in de Dionysische kracht, het overstijgen van het subject. Dus neen, kajakken is niet dansen. |
Citaat:
Ik vind Tango trouwens ook een net iets te geslepen dansstijl. Te veel cultuur. Mijn wijfje wilde mij trouwens tot tango verplichten, maar we zijn voor salsa gegaan. Eigenlijk verkies ik het primitieve stampen in groep. Samba of gabberen, dat doet er niet toe. |
Citaat:
|
Citaat:
P.S. Ik ben weleens in het uitgaansleven te vinden, maar wat ik daar uitspook noem ik geen dansen, hooguit stampen. Dansen is dat gedoe met pasjes enzo, wat al die vrouwen zo mooi vinden, daar heb ikzelf niet zoveel mee. O, terzijde, als dansen en sport tegenovergesteld zijn dan is ijsdansen dus geen sport, en is "de gezondste (en oudste) sport ter wereld" dus alleen een sport als het geen dansen is? |
En ik vind seks geen dans. Het is een spel. Het is het ultieme spelletje. Met zin voor plezier, humor en als dat nodig is, een hoop drank erbij om zo lichtgeestig te worden dat je van alles een spelletje kan maken. Seks is een spelletje dat je speelt. Dansen is vooral aerobic.
|
Citaat:
Gelukkig zijn de negers al lang van de cerebrale blanke verlost en hebben ze de draad terug opgenomen. De laatste trend in Kinshasa dezer dagen is de Ndombolo. Héél geil. |
Citaat:
Ik vraag mij dat trouwens dat dikwijls af. Wat kwam eerst: de lambada of de voortplanting? |
Ik dans steeds van woede als ik zie wat die Makkaken nu weer hebben uitgehaald :evil:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Trouwens, iedereen die een beetje de booty-hype volgt, weet waar Beyonce haar moves vandaan heeft. Rechtstreeks gepikt van de soukous en de ndombolo.
Al die blanke wijven in Europa doen nu ook ndombolo-cursuskes, maar het schijnt ongeloofelijk moeilijk te zijn om het juist te doen. Voor negers gaat dat vanzelf. Dat komt om dat de bekkenbodemspier van blanke wijven na eeuwen onderdrukking veel te vast is komen zitten. Het vergt tijd om die terug los te weken. Hier: http://www.youtube.com/watch?v=b2pNm...e%20Style%20R4 Ge moet wel effe bevestigen dat ge 18 zijt. |
Het is algemeen geweten dat blanken niet kunnen dansen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ge kunt geen vrije geest hebben in een onvrij lichaam. Die twee hangen volledig samen. De onderdrukking van het lichaam van de blanke mens is rampzalig gebleken op alle vlakken; daar komen gewelddadige, cerebrale mensen uit voort, die op een zeer primitieve, domme, achterlijke manier hun geweld uitwerken op anderen. Negers zijn altijd veel beschaafder geweest. Die ontkennen het bestaan van het lichaam niet. Die hebben de perfecte balans gevonden tussen lichaam en geest. Vandaar dat hun cultuur er ook nog lang zal zijn wanneer het kortstondige Europese cerebrale experiment van de aarbodem zal verdwenen zijn (zo rond 2050/2100). Onze enige kans om op lange termijn te overleven, is radicaal onze cultuur terug te negroïseren. |
Of nog: om goed te kunnen nadenken, moet ge vooral héél veel niet nadenken. Da's een wijsheid die ge in vele culturen terugvindt, zelfs in de Christelijke is dat zo geweest (denk aan de kloostercultuur, waar contemplatie en groepsmeditatie - het niet nadenken - een cruciaal onderdeel was om het nadenken te stimuleren).
Bij de Soefis is niet-nadenken en dansen zelfs de ultieme weg om tot kennis te komen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb dus niks tegen marokkanen als mensen, wel tegen hun cultuur. Het zou leuk zijn mochten zij de onderdrukkende aspecten van hun cultuur afwerpen, en hun lichaam en geest bevrijden. Maar dat kan gezegd worden van alle mensen die onder monotheïstische religies leven: islamieten, kapitalisten, katholieken, joden, etc... |
Ik tracht elke dag te dansen, minstens 5 keer per week. Tijdens dat ritueel pleeg ik idd me zoveel mogelijk te verbinden met anderen, fysiek en psychisch. Dansen is een vorm van therapie en werkt bevrijdend. Muziek helpt maar is niet noodzakelijk, een ritme kan voldoende zijn.
Vroeger werd wel eens beweerd dat Afrikanen een beter gevoel voor ritme zouden hebben, daar geloof ik niet in, hun ritmes hadden in die tijd een hoger tempo dan in de westerse muziek maar die afstand is ondertussen al ingehaald. Westerlingen bewegen even knap, gracieus en ingenieus als Afrikanen tegenwoordig, ik toch. Volgens mij dansen mijn katten ook, maar dat terzijde. ![]() |
Citaat:
Ik heb mezelf toch al afgeleerd om per ongeluk op mensen hun voeten te trappen tijdens slows. Dus progressie is wel degelijk mogelijk. |
Het grootste mentale blok dat mensen tegenhoudt om voluit te dansen is trouwens schroom volgens mij.
Daarom dat er ook zoveel afgezopen wordt op dansgelegenheden. |
Citaat:
|
niks voor mij, dansen.
om naar te kijken, dat wel. als het schoon vrouwen zijn. maar ook dan gaat het na een kwartiertje al vervelen. |
Citaat:
Ik zie me met een lompe pottenstamper nog niet de dansvloer optrekken. Maar alvast dank om het beeld dat ik al van je had nogmaals te bevestigen. |
Citaat:
tenzij een of ander klompendanske, maar dat is niet dansen hé. toch niet zo sexy en elegant als die R&B biatches �* la brick & lace dat doen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be