![]() |
Belgische staat laat zijn racisme duidelijk zien
Citaat:
Ik wilde namenlijk een bijkomende opleiding volgen om met mijn kids nog mee te kunnen studeren. Blijkt dat ik zelfs niet in aanmerking kom om bepaalde opleidingen te volgen. Dit enkel en alleen omdat ik autochtone ben en Belgische diploma's bezit. Gaat onze aller vriend de witte hier ook voor optreden? |
Ik zie niet in waar je een probleem mee hebt. Er is iemand die werk aanbiedt met zijn centen.
Fantastisch. Leuk. |
Citaat:
http://vdab.be/mijnvdab/opleidingen/...D103=&sess=103 REn het is geen werk dat word aangeboden, maar de mogelijkheid om een opleiding te volgen. Eén van de basis voorwaarden is allochtone zijn. |
Citaat:
|
Als Belg zijnde en werkloos kan je ook bepaalde opleidingen volgen.
Waarschijnlijk niet degene die je hebt aangehaald omdat zo als elke opleiding een bepaald publiek viseert |
Daar de link al niet meer werkte, heb ik alles gekopieerd
Citaat:
En ik heb er dus eens voor gebeld. De voorwaarden zijn dus weldegelijk vreemdeling zijn die geen Belgisch diploma heeft en nooit in Belgie heeft gewerkt met zijn buitenlands diploma. Met andere woorden je moet een economische vluchteling zijn die hier van de sociale zekerheid leeft om aan die opleiding te mogen deelnemen. |
Neen u bent de zaak aan het verdraaien.
U wil gewoon niet op zoek gaan naar cursussen waar u wel recht op heeft en schuift het dan maar door naar het vreemdelingenbeleid. |
Citaat:
Daar beroepsopleidingen niet onder vreemdelingenbeleid vallen maar onder economisch beleid en sociaal beleid, kan men hier dus helemaal niet spreken over een opleiding die de integratie van vreemdelingen bevorderd. Maar ik zal er nog één geven die de Belgische wetten dik overtreed. Onderscheid tussen mannen en vrouwen maken bij het aanbieden van werk of opleidingen is hier ook verboden. Maar... Citaat:
En ik maar denken dat mannen en vrouwen overal gelijke kansen moeten krijgen. |
Citaat:
|
Citaat:
In deze cursus zouden autochtonen zich gaan vervelen vanwege het langzame tempo en het lage niveau. |
Citaat:
Dezelfde opleiding word trouwens ook nog eens gegeven door de VDAB afdeling bouw. Het niveau van de cursus kan trouwens niet op een laag niveau liggen, want zonder buitenlands A2 diploma kom je er gewoon niet in. En cursussen enkel toegankelijk voor autochtonen bestaan er niet, die zijn net als de bovenstaande cursussen bij wet verboden. Maar het ene word gerechtelijk vervolgd en het andere word zelfs door de staat ingericht en betaald. |
Citaat:
Even ter zijde, als dit geen zuivere vorm van racisme is. Want waarom zou een opleiding voor allochtone langzamer gaan dan voor autochtonen en waarom zou dat niveau laag moeten liggen. Ik heb zelf reeds verschillende opleidingen gevolgd samen met allochtonen en kan je verzekeren dat het niveau helemaal niet laag lag en dat er niemand zich verveelde tijdens de opleiding. Ik ken zelfs verschillende autochtonen die zijn gestopt met die opleidingen, juist omdat het niveau te hoog lag voor hen en zij niet mee konden. Allochtonen zijn niet lomp en traag hoor. Er zitten daar zelfs heel slimme jongens en meisjes tussen. |
Citaat:
Hoewel je het graag zou horen heb ik ook niet gezegd dat ze lomp en traag zijn noch heb ik een racistische uitspraak gedaan.. En aangezien het gaat om mensen met een buitenlands diploma wil dit dus zeggen dat ze niet bij ons naar school zijn gegaan hé. |
Citaat:
U zou misschien een cursus nederlands kunnen vragen bij de vdab. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Sinds wanneer bepaalt de plaats waar je geboren bent je opleidingsniveau, dat zou impliceren dat er rassen bestaan en dat je die dan ook nog voor hun eigen goedwil anders behandelt. |
Ik zie niet goed in hoe een kursus bedoeld om mensen met een buitenlands diploma dat in België niet erkend wordt, bij te scholen zodat ze een baan zouden kunnen vinden die beter met hun intellectueel niveau aansluit, racistisch zou zijn. Buitenlanders zijn niet noodzakelijk van een ander "ras",
belgen hebben aan zulke kursus geen boodschap : zijn kunnen nl. met hun belgische diploma's altijd een betere baan krijgen, of moeten in de eerste plaats dergelijke diploma's halen. Iema,d die Nederlands spreekt heeft ook niets aan een kursus Nederlands voor anderstaligen... Integratie van immigranten heeft niets met raciale discriminatie te maken, eerder het omgekeerde... Trouwens in alle teksten staat dat de kursus bedoeld is voor werkloze werkzoekenden (is dat een apart ras ?) |
Citaat:
|
Citaat:
En ze zijn wel in hun thuisland opgegroeid en hebben daar het Nederlands geleerd. Ze zijn pas op hun 25ste naar hier gekomen, dit om hier les te komen geven. En ook zij mogen deze cursus niet meer volgen, want ze hebben hier gewerkt volgens hun diploma. Pittig detail, een Nederlander mag de cursus dus wel volgen, want hij heeft een buitenlands diploma. De opleiding is enkel niet toegankelijk voor Belgen, mensen met een Belgisch diploma en mensen die in Belgie hebben gewerkt. |
Citaat:
|
Citaat:
De voorwaarde op minsten een bepaald diploma te hebben is wel een heel andere bepaling. Hier worden immers geen bepalingen geven die een voorwaarde geven, meer hier worden mensen uitgesloten van de opleiding juist omdat. |
Het is een cursus die voorbehouden is voor een welbepaalde doelgroep, zoals de meeste cursussen die de VDAB aanbiedt. Die doelgroep is overigens niet zonder meer allochtonen, maar welbepaalde allochtonen. De inhoud van de cursus zal dus ook aangepast zijn aan die doelgroep. Net zoals andere cursussen aangepast zijn aan de noden van andere doelgroepen. Je moet al van zeer slechte wil zijn om daarin racisme te zien...
|
Citaat:
Nu staat er, deze opleiding is enkel toegankelijk voor mensen die wel de nodige diploma's hebben uit het buitenland, maar die hier nog maar pas zijn of al een hele tijd te lui zijn geweest om werk te zoeken. Wie in Belgie een diploma heeft behaald, of ooit de moeite heeft genomen om in zijn eigen levensonderhoud te voorzien zonder SZ uitbuiting, mag den boom in. |
Citaat:
U komt in aanmerking maar dit staat los van het feit of de VDAB u al dan niet toelaat. EN inderdaad allochtoon is misschien niet het juiste selectie criteria maar als jezelf niet enkel zwart/wit denkt is het meer dan duidelijk wat ze wel of niet bedoelen. |
Citaat:
|
Citaat:
Er staat overigens ook helemaal niet wat jij ervan maakt. Maar je hebt duidelijk niet begrepen dat wat jij ervan maakt, nu net bulkt van de vooroordelen. Het zal je wellicht verbazen, maar diploma's uit het buitenland worden hier niet zomaar zonder meer aanvaard. Resultaat: mensen met een diploma kunnen hun diploma hier niet gebruiken en moeten werk voor ongeschoolden gaan doen (er staat nergens dat ze nog niet gewerkt mogen hebben hé of is de betekenis van het woordje "of" je niet helemaal duidelijk). Door cursussen als deze te volgen, kunnen zij misschien wel ingeschakeld worden op plaatsen waar ze beter geschikt voor zijn. Voor personen (autochtoon of allochtoon) met een Belgisch diploma bestaan er andere cursussen (ook van autocad) die meer op hun maat zijn geschreven. Zij hebben doorgaans bijvoorbeeld geen nood aan Nederlands: conversatie en spelling, wat ook tot de inhoud van de bewuste cursus behoort. Als je trouwens iets beter zou lezen (of een beetje op de hoogte zijn van hoe het er met dergelijke cursussen aan toe gaat), dan had je al begrepen dat de toelatingsvoorwaarden op zich niet bepalend zijn voor het kunnen deelnemen aan de cursus. Voordat je toegelaten wordt moet je immers nog een aantal testen doen, waarin wordt nagegaan of je idd wel tot de specifieke doelgroep behoort (op basis van je effectieve vaardigheden dus). Wat jij ervan probeert te maken, is eigenlijk te belachelijk voor woorden. |
Citaat:
|
Citaat:
2) "Welbepaalde allochtonen" zijn nog steeds "allochtonen". Autochtonen vallen niet onder die categorie. Citaat:
|
Citaat:
Wel Edina, het is dus wel een discriminatie. En nogwel één van de ergste soort. Want je moet mag geen Belgisch diploma of gelijkgesteld diploma hebben, maar je moet wel aan de voorwaarden voldoen om in Belgie als bouwkundige of technicus aan de slag te kunnen. En je moet dus behoorlijk Nederlande kennen "goede basis Nederlands (vanaf 2.3) " Dit is dus geen nederlands meer voor beginner, maar reeds secundaire 2de graad opleiding nederlands. Je had dus wel eerst even de hele posting moeten lezen. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Het woordje BASIS moet je in deze bepaling dus niet te letterlijk nemen. Zakelijk en handels Nederlands is nu niet direct het nederlands uit de lagere scholen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik zal jou even helpen. Wat er onwettig is aan de bepaling is de eis om allochtone te zijn, want de opleiding is ook toegankelijk voor Belgen met een buitenlands diploma.. Het is een blok van de opfrissingscursus om een examen in Belgie te kunnen doen, om een Belgisch dilopma te behalen. En hoewel ik persoonlijk de manier van aanbieden vrij racistisch vind, is er idd geen enkele racistische achtergrond. De kennis van het technische nederlands is dus een vereiste, dit om het examen te kunnen afleggen, niet om de cursus te kunnen volgen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:04. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be