![]() |
typerend voor de mentaliteit van "de walen"
gisteren middag was ik per toeval getuige van een conversatie tussen een passagier en een personeelslid op de luchthaven van Zaventem....
een franstalige passagier vond het nodig om te moeten vermelden dat hij de indruk had dat er niet genoeg frans werd gesproken op de "nationale" luchthaven die toch ook met waals belastingsgeld tot stand gekomen is.... de persoon tot wie hij zich richtte met zijn "klacht" stond hem in vlekkeloos frans te woord en vroeg hem of men hem onheus behandeld had en of men hem misschien niet direkt in zijn eigen taal had kunnen helpen ???? hij gaf ridderlijk toe dat hij zeer goed en correct behandeld geweest was maar niettemin zou hij liever "wat meer frans horen spreken hebben"..... hierop volgde een subtiele respons van het personeelslid die hem erop attent maakte dat vele bezoekers van de luchthaven nog niet weten dat de luchthaven sinds twee jaar een commercieel bedrijf geworden is en er dus geen ambtenaren meer aan de slag zijn..... de meeste personeelsleden op de luchthaven vier en velen zelfs vijftalig zijn en dat zijn "vroegere" waalse collegas eigenlijk....... iets minder goed waren in talen......;-) achteraf vernomen dat de persoon in kwestie een vriendelijke meertalige vlaming bleek te zijn...... nen brave mens want van mij zou er een ander antwoord gekomen zijn....:evil: |
Citaat:
Voor mijn part mogen de huidige politieke problemen nog een tijdje aanslepen en ervoor zorgen dat er voor de Vlamingen iets meer uitkomt dan weer alles wat in het franstalige kamp past uitvoeren en de rest naar het jaar nul doorverwijzen. Met de Walen als het kan, zonder de Walen als het moet! 2/3 meerderheid of niet, dat spelletje en die chantage moet men niet eeuwig laten aanslepen! |
Inderdaad de Walen noemen het Vlaams een "patois" et plus un patois dure!
Zelfs gewone mensen denken daar zo over. |
ja...typerend zeer typerend...
Man man man... |
Citaat:
Misschien omdat het merendeel van de vlamingen ook echt een "patois" spreken??:-o :-o Net zoals vele walen trouwens ook nog... |
Citaat:
Mensen oordelen op basis van hun eigen ervaring, niet van uw politiek bevooroordeelde statements. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat antwoord geef ik dan dus ook altijd. |
Citaat:
|
En het erge is dat de luchthaven in vlaanderen ligt, niet eens een faciliteiten gemeente.
De haven van Antwerpen krijgt ook geld van Belgie. Moeten we daar nu ook Frans gaan praten? |
Citaat:
|
Citaat:
|
is dat grappig?
|
ik merk wel dat Walen zeer vriendelijk, bijna overvriendelijk zijn, wanneer ik met hen spreek, en dat ze poeslief zijn over Vlamingen. Soms denk ik dat er een soort van verlatingsangst is. Het probleem is echter dat ze voortdurend benadrukken dat er geen verschil is tussen Vlamingen en Walen, en dat we toch allemaal dezelfde zijn. Dat is echter mede de kern van het probleem, er zijn wél verschillen, daar kan mee omgegaan worden (vb door de federaliseringen), maar door die verschillen gewoon te ontkennen, verziekt het probleem.
|
Die vent kan nog altijd het vliegtuig nemen in Orly:-P
|
Citaat:
:rofl: :rofl: :rofl: U begint het te beseffen..... |
oh no, de formatie is gered
|
1 Bijlage(n)
Citaat:
|
Citaat:
Wat zijn die verschillen dan? Het enige dat ik weet is de taal. Dit is bedoeld als serieuze vraag, waarin verschillen de vlamingen van de walen, of voor dat geld van de fransmannen, hollanders en zelfs britten buiten hun taal? |
Citaat:
|
Citaat:
'k sjot nie, doem spel, achter né bale leupe en weir wegsjotte |
Citaat:
|
Zelfs op een bus van de Lijn peisen ze dat we alle wereldtalen kennen en een ingebouwde GPS hebben.
Rijdt maar eens een dag mee met Lijn 682 (Mechelen-Zaventem) |
Citaat:
|
is dat grappig?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
de ligging
eureka. Kon je geen onnozelere uitleg vinden? |
Citaat:
Good luck 8-) Iets meer dan een oneliner pls... |
Citaat:
En wa is volgens u mijn visie? U zijn'k benieuwd zie |
Citaat:
Kortom ge zijt een origineel anarchist! |
Citaat:
Waarin verschilt Jan op de hoek met Jean sur le coin? |
Citaat:
Iets meer dan een oneliner pls... 8-) |
Citaat:
maar ale: Een centrale ligging en goede infrastructuur België beschikt over een grote troef: zijn centrale ligging. Ze is in de loop van de geschiedenis vaak een handicap geweest, want de grote Europese mogendheden kwamen er vaak hun conflicten uitvechten, maar in tijden van vrede en open grenzen was het slagveld van Europa ook de plaats waar handel en industrie tot grote bloei konden komen. Er was dus niet alleen het wapengekletter en de menselijke ellende van Waterloo, Passendale en Bastogne, maar er was ook de commerciële glorie van Brugge en Antwerpen en de merkwaardige wereldwijde expansie van de ondernemingen van de Waalse industriebekkens. De natuur zorgde ervoor dat de loop van de Schelde tegen eind van de veertiende eeuw zo geëvolueerd was dat een bescheiden haventje in de zestiende eeuw kon uitgroeien tot het belangrijkste handelscentrum ten noorden van de Alpen. Antwerpen is de meest landinwaarts gelegen haven van Noord-West Europa, en heeft de meest actieve economische zone van Europa als hinterland. Ze is bij het begin van de eenentwintigste eeuw de vierde belangrijkste haven ter wereld, en wat containervervoer betreft de snelst groeiende van de hele Hamburg-Le Havre-range. Aansluitend op de zeehavens van Antwerpen, Zeebrugge en Gent en de grote Europese auto-, spoor- en waterwegen, heeft België op zijn grondgebied een efficiënt verkeersnetwerk uitgebouwd zodat het zijn centrale ligging ten volle kan benutten. Het is daardoor kunnen uitgroeien tot een distributiecentrum en Europees bruggenhoofd voor ondernemingen van over de hele wereld. en Zwaartepunt van Wallonië naar Vlaanderen De steenkoolwinning en de zware industrie die het mogelijk maakten dat België na Engeland het eerste geïndustrialiseerde land van Europa werd, verloren in de tweede helft van de twintigste eeuw hun dominantie. De steenkoollagen bevonden zich op grote diepte en de winning werd in vergelijking met de buitenlandse concurrentie te duur. Halfweg de twintigste eeuw telde België nog 100.000 mijnwerkers, in 1983 ging de laatste Waalse mijn dicht, in 1992 sloot de laatste Limburgse mijn haar deuren. Intussen was ook de staalindustrie sterk ingekrompen als gevolg van de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal en de ermee gepaard gaande sanering van de Europese staalsector. In Wallonië, waar de basis lag van de Belgische industriële ontwikkeling, worstelen grote gebieden tot op vandaag met hun economische reconversie. De Waalse regering lanceerde onlangs een grootscheeps 'Marshall'-plan om de economie van de regio te stimuleren. Intussen was Vlaanderen meer op de voorgrond gekomen. Dat dankte het in grote mate aan zijn gunstiger ligging en de aanwezigheid van de haven van Antwerpen. De aanvoer van petroleum en de investeringen van grote buitenlandse bedrijven leidden er tot de uitbouw van de grootste concentratie van petrochemische bedrijvigheid ter wereld, na Houston. http://www.diplomatie.be/nl/belgium/...p?textID=49043 back to you! enjoy8-) |
ja, als elke regio in Europa gaat chanteren voor subsidiestromen omdat ze niet aan de haven van Antwerpen ligt dan zijn we goed gejost
|
Citaat:
Maar ale kom born2bewild nu vraag ik je terug: Citaat:
|
waarom heb ik 2 regels nodig als ik u met 1 regel de vernieling inschrijf?
Ik kan ook een bladzijde copy& pasten eraan toevoegen maar lijkt me onnozel. efficientie, misschien is dat ook een verschil o ja nog dit :lol::lol::lol: |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be