Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   telefoon-angst (https://forum.politics.be/showthread.php?t=99008)

Mitgard 6 december 2007 16:10

telefoon-angst
 
hoi.
iemand die ik ken zit met een probleem, nl. hij heeft last van telefoon-angst.
d.i. voornamelijk angst om te bellen naar mensen maar ook angst om de telefoon op te nemen.
gewoon diepe angst voor de confrontatie met de stem aan de andere kant van de lijn.
meer mensen dan u denkt hebben daar last van.
zeer hinderlijk in het dagelijks functionneren, want hij neemt vaak de telefoon niet op wanneer hij rinkelt, en durft bepaalde telefoontjes niet doen.
iemand een idee hoe die persoon geholpen zou kunnen worden?

dank u



(die persoon die ik ken dankt u dus hé. ik niet)

BigF 6 december 2007 16:11

e-mail?

Mitgard 6 december 2007 16:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 3127920)
e-mail?

dat is niet altijd mogelijk.
en vaak blijft het antwoord dan lang op zich wachten of komt er geen antwoord.

Geert C 6 december 2007 16:17

Heeft hij dat alleen maar bij telefoons, of is hij in andere situaties ook verlegen?

Libro 6 december 2007 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3127915)
hoi.
iemand die ik ken zit met een probleem, nl. hij heeft last van telefoon-angst.
d.i. voornamelijk angst om te bellen naar mensen maar ook angst om de telefoon op te nemen.
gewoon diepe angst voor de confrontatie met de stem aan de andere kant van de lijn.
meer mensen dan u denkt hebben daar last van.
zeer hinderlijk in het dagelijks functionneren, want hij neemt vaak de telefoon niet op wanneer hij rinkelt, en durft bepaalde telefoontjes niet doen.
iemand een idee hoe die persoon geholpen zou kunnen worden?

dank u



(die persoon die ik ken dankt u dus hé. ik niet)

Hangt ervan af waarom die persoon niet durft telefoneren: fobie voor het telefoneren zelf of fobie voor het onderwerp?

BigF 6 december 2007 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3127932)
dat is niet altijd mogelijk.
en vaak blijft het antwoord dan lang op zich wachten of komt er geen antwoord.

Als-ie de telefoon niet opneemt komt er ook geen antwoord eh?


Heeft die persoon ook in andere omstandigheden problemen om te communiceren met anderen of is het enkel over de telefoon?

PollyCorrect 6 december 2007 16:18

Zal ik je even bellen? ;)

Derk de Tweede 6 december 2007 16:18

Postduiven! 8-)

BigF 6 december 2007 16:19

Das dus drie keer dezelfde vraag.
:-D

PollyCorrect 6 december 2007 16:20

PS: ik was vroeger dol op telefoon. Tot ik een paar jaar gewerkt heb met een bitch die over de telefoon allerlei chantage pleegde. Daarvan kreeg ik ook kleine tijdelijke fobie :(

Dronkoers 6 december 2007 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3127915)
hoi.
iemand die ik ken zit met een probleem, nl. hij heeft last van telefoon-angst.
d.i. voornamelijk angst om te bellen naar mensen maar ook angst om de telefoon op te nemen.
gewoon diepe angst voor de confrontatie met de stem aan de andere kant van de lijn.
meer mensen dan u denkt hebben daar last van.
zeer hinderlijk in het dagelijks functionneren, want hij neemt vaak de telefoon niet op wanneer hij rinkelt, en durft bepaalde telefoontjes niet doen.
iemand een idee hoe die persoon geholpen zou kunnen worden?

dank u



(die persoon die ik ken dankt u dus hé. ik niet)

Ik ken het probleem, vroeger had ik dat heel erg, maarjah, soms moet ge wel, en zo leer je dat ook stilletjes aan af ze ;-)

Savatage 6 december 2007 16:28

Ik heb het ook niet zo op telefoon of gsm gesprekken begrepen. Veel liever contact via email.

Diplomatius 6 december 2007 17:00

Zeg hem dat de menselijke stem iets moois is, iets om te koesteren...

En dat zal je nooit via e-mail, sms, msn of wat dan ook kunnen vervangen...

Ik begrijp anderzijds wel heel goed wat er bedoeld wordt met geen zin hebben om de telefoon op te nemen... vooral als je weet wie er aan de lijn gaat hangen ;-)

Oplossing: secretaresse nemen, en boodschappen laten doorgeven :mrgreen:

Dronkoers 6 december 2007 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius (Bericht 3128090)
Zeg hem dat de menselijke stem iets moois is, iets om te koesteren...

En dat zal je nooit via e-mail, sms, msn of wat dan ook kunnen vervangen...

Ik begrijp anderzijds wel heel goed wat er bedoeld wordt met geen zin hebben om de telefoon op te nemen... vooral als je weet wie er aan de lijn gaat hangen ;-)

Oplossing: secretaresse nemen, en boodschappen laten doorgeven :mrgreen:


:-D

Herr Oberst 6 december 2007 17:03

De telefoon gewoon altijd opnemen, die angst verdwijnt dan wel vanzelf.

DaBlacky 6 december 2007 17:33

Ik had dat vroeger ook. Enkel het buitenbellen, dan. Maar sinds ik in een callcenter werk, is dat serieus verbeterd (gene zever). Dus best thing to do: oefenen.

Aeternitas 6 december 2007 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3127915)
hoi.
iemand die ik ken zit met een probleem, nl. hij heeft last van telefoon-angst.
d.i. voornamelijk angst om te bellen naar mensen maar ook angst om de telefoon op te nemen.
gewoon diepe angst voor de confrontatie met de stem aan de andere kant van de lijn.
meer mensen dan u denkt hebben daar last van.
zeer hinderlijk in het dagelijks functionneren, want hij neemt vaak de telefoon niet op wanneer hij rinkelt, en durft bepaalde telefoontjes niet doen.
iemand een idee hoe die persoon geholpen zou kunnen worden?

dank u



(die persoon die ik ken dankt u dus hé. ik niet)

Vroeger had ik ook een onredelijke angst om de telefoon op te nemen. Aangezien dat medium broodnodig is voor mij, heb ik gewoon de angst geconfronteerd. Privé-nummers zijn wel nog iets te hoog gegrepen, vrees ik.

Derk de Tweede 6 december 2007 17:55

Je hebt ook nog mensen die de telefoon bewust niet opnemen, niet uit angst, maar meer uit een provocerende nonchalance.

Monocle 6 december 2007 17:55

0903/42.310

Heeft hij ook schrik om naar dit nummer te bellen?
't Is nochtans een lief meiske ;)

Den Ardennees 6 december 2007 17:59

Die persoon moet psychologische hulp zoeken. Ik ben zeker dat er psychotherapeuten zijn die hem kunnen helpen.

PollyCorrect 6 december 2007 18:47

Sommige mensen zijn gewoon nogal agressief. Ze willen bv iets voorstellen om te doen, maar ipv dat gewoon te doen durven ze eerst vragen: "En, vertel eens, wat DOE JE VANAVOND?" :lol:

Den Ardennees 6 december 2007 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect (Bericht 3128359)
Sommige mensen zijn gewoon nogal agressief. Ze willen bv iets voorstellen om te doen, maar ipv dat gewoon te doen durven ze eerst vragen: "En, vertel eens, wat DOE JE VANAVOND?" :lol:

dat is dus geen goede openingszin bij jou?:-)

berre 6 december 2007 21:15

zo te zien zijn er hier alleen al wel verschillende die dat voor hebben, ikzelf heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. bang om de telefoon op te nemen... vreemd.

aldus heb ik weer wat bijgeleerd.

ps: wist je dat bij l'accord du participe passé, bij verbes reflechi, toch de regels van avoir moet gebruiken, hoewel deze toch altijd bij être staan, tenzij dat er geen COD of COI in de zin staat.

Derk de Tweede 6 december 2007 21:22

Citaat van Berre:
wist je dat bij l'accord du participe passé, bij verbes reflechi, toch de regels van avoir moet gebruiken, hoewel deze toch altijd bij être staan, tenzij dat er geen COD of COI in de zin staat.

He? 8O
Je ne parles pas Francais!

The Paulus Experience 6 december 2007 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3128231)
Je hebt ook nog mensen die de telefoon bewust niet opnemen, niet uit angst, maar meer uit een provocerende nonchalance.

yup :-D

Andro 6 december 2007 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3127964)
Ik ken het probleem, vroeger had ik dat heel erg, maarjah, soms moet ge wel, en zo leer je dat ook stilletjes aan af ze ;-)

Idem dito.

the outlaw torn 6 december 2007 21:52

ik heb eerlijk gezegd ook wel last van telefoon-angst ( ferm ambetant ) en vraag mij nt hoe het komt, mr ik h�*�*t telefoneren.
bellen is echter wel dikwijls het efficientste, ..... helaas.

laten we hopen dat het kwijt te geraken, nu ja, een grote babbelaar ben ik nooit geweest, mr toch .....

The Paulus Experience 6 december 2007 22:00

ik heb eigenlijjk meer angst om anaal verkracht te worden door een bosneger met een gigantische lul

Duupje 6 december 2007 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 3128843)
ik heb eigenlijjk meer angst om anaal verkracht te worden door een bosneger met een gigantische lul

In uw geval kan dat wel eens realiteit worden; er moet er zo maar ene dit mee lezen.

Dronkoers 6 december 2007 22:09

Tetten!

The Paulus Experience 6 december 2007 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duupje (Bericht 3128871)
In uw geval kan dat wel eens realiteit worden; er moet er zo maar ene dit mee lezen.

*angstzweet* :-o

The Paulus Experience 6 december 2007 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 3128881)
Tetten!

yup

Boadicea 6 december 2007 22:27

Ik ben zeker niet bang van de telefoon, maar als ik klappertanden aan de andere kant van de lijn hoor, weet ik dat ik hoogst waarschijnlijk iemand met telefoonfobie aan de lijn heb.

lordoffaith 7 december 2007 08:16

een stagaire bij ons had dat vroeger ook, gewoon steeds meer en meer bellen en zo ervaring laten opdoen

Duupje 7 december 2007 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lordoffaith (Bericht 3129548)
een stagaire bij ons had dat vroeger ook, gewoon steeds meer en meer bellen en zo ervaring laten opdoen

Ik kan het mij maar moeilijk voorstellen dat je daar angst voor hebt.
Maar het lijkt mij idd een goede oplossing, jezelf dwingen het toch te doen en niet toegeven aan angsten. Volgens mij is het met alles wel zo.

Kortaf 7 december 2007 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3127915)
(die persoon die ik ken dankt u dus hé. ik niet)

:-)

Enfin, serieus even. Fobieën zijn er in alle maten en vormen, net zoals bijvoorbeeld allergieën. Ze zijn tamelijk ongrijpbaar, en het heeft volgens mij dus weinig zin om je er bij het zoeken naar een oplossing op te focussen.

Pas op, ik ben de eerste om toe te geven dat de concrete gevolgen van een fobie moeten aangepakt worden. Als ze uit de hand lopen, maken ze het leven van een mens tot een hel, je kan dan gewoon niet meer functioneren. Weer kunnen functioneren is dus de eerste opdracht.

Maar het zoeken naar concrete oplossingen voor de beperkingen die een fobie oplegt, lost het probleem helemaal niet op. Een fobie is imho de uiting van een dieper liggend probleem van de persoon, een problematische houding van in het leven te staan zeg maar. Het is een signaal van je lijf of van je ego dat zegt: zo kan het echt niet meer, je kan me niet blijven negeren.

Wat is dan de oplossing? Daar is geen eenvoudig antwoord op. We staan allemaal in het leven met kwetsuren en misgroeiingen. We hebben allemaal de taak om daar te leren mee leven en waar mogelijk kleine verbeteringen proberen af te dwingen. Groeien, heet dat. Het is een kwestie van inzicht verwerven, hard werken en vooral flexibel zijn. Een zaak van jaren dus, zoniet van een mensenleven.

Aan die persoon die je kent, zou ik de raad willen geven: kijk eens diep in jezelf (en stop daar nooit meer mee), naar de dingen die je altijd weggeduwd en genegeerd hebt. Erken je kwetsuren, accepteer ze, en zoek er verzorging voor. Hij/zij zal merken dat het echt kan: helen en groeien.

Kortaf 7 december 2007 09:34

Google eens op "telefoonangst": ongelooflijk hoeveel er over bestaat.

Een voorbeeldje maar, van de site van de VDAB:

Citaat:

Telefoonangst



Wat is de belangrijkste verklaring voor slechte verkoopcijfers en mislukte carrières in de sales? Hint: het is niet de economie of de prijs. Zelfs niet de concurrentie of onwillige klanten. Nee, het is simpelweg de afkeer van verkopers om te bellen naar potentiële klanten. De telefoon als veelkoppig monster.

Keert je maag om als je weet dat je moet bellen naar iemand? Zoek je andere bezigheden om het telefoneren zo lang mogelijk uit te stellen? Dan heb je te kampen met telefoonangst.

Wie?

Vooral mensen die via de telefoon nieuwe klanten moeten zoeken, zijn er vatbaar voor. Veertig procent kan het af en toe niet opbrengen om te bellen. Telefoonangst is de voornaamste reden waarom verkopers falen in hun vak, aldus de onderzoeksliteratuur.
Bart (31) is sales manager. Hij vertelt over zijn job: "Elke dag moet ik mensen opbellen waar ik nog nooit contact mee gehad heb. Ik heb dan een lijst met telefoonnummers van bedrijven voor me liggen, die ik een voor een overloop. Het is de bedoeling dat ik de financieel verantwoordelijke te pakken krijg. Ik peil bij hem of hij interesse heeft voor onze dienst. Loopt het goed, dan mag ik informatie opsturen. Loopt het super, dan versier ik een afspraak om de dienst te komen voorstellen in het bedrijf zelf. Alles staat of valt dus met de telefoon: bel ik niet, dan heb ik geen afspraken en verkoop ik niks."

Waarom?

Hoe komt het dat verkopers het zo moeilijk hebben om potentiële klanten op te bellen? Er zijn veel oorzaken mogelijk. Dit zijn de 4 belangrijkste:
  • Fraude: je gelooft als verkoper niet 100% in je dienst of product en hebt het gevoel dat je de mensen iets voorliegt.
  • Falen: je hebt het gevoel dat je faalt omdat je weinig afspraken kan vastleggen via de telefoon.
  • Afwijzing: je hebt het gevoel dat je afgewezen wordt omdat de mensen kwaad worden of je niet laten uitspreken. Je vat hun weerstand persoonlijk op.
  • Schroom: je bent bang om mensen lastig te vallen.
Bart zucht even als we hem vragen of hij last heeft van telefoonangst. Zijn antwoord: "Soms wel, ja. Het is niet gemakkelijk om je op te laden. Je weet dat je de mensen lastigvalt. Hoe ben je zelf als je thuis zulke telefoontjes ontvangt? Je beseft ook dat de kans op slagen heel klein is. 1 op de 2 mensen zegt sowieso dat hij niet geïnteresseerd is, terwijl hij niet eens weet waarvoor je belt. Je hebt dus de cijfers tegen, maar toch moet je positief zijn en erin geloven. Tijdens onze opleiding hebben we zelfs geleerd dat je moet glimlachen aan de telefoon. De ander voelt die glimlach. Wat ik verder lastig vind, is dat je soms aan het lijntje wordt gehouden. Je hoort dan bijvoorbeeld: "We zitten op het einde van het jaar en hebben het nu te druk. Bel binnen 3 maanden eens terug.""

Tips

Er bestaan talloze boeken en trainingen om te leren verkopen zonder telefoonangst. Bart pakt het als volgt aan: "Ik probeer al blij te zijn als ik info mag opsturen. Het is een kleine overwinning. Ik heb dan toch al een voet tussen de deur en kan 14 dagen later nog eens terugbellen. Voel je je pas tevreden als je een afspraak kan vastleggen, dan kraak je. Ik hou me ook voor dat ik de naambekendheid van het bedrijf vergroot: mensen die weliswaar niet geïnteresseerd zijn, hebben nu toch al eens gehoord van ons. Daarnaast probeer ik me een doel op te leggen, bijvoorbeeld 10 bedrijven bellen tegen 12 uur. En ja, ik overtuig me ook van het feit dat �*k niet word afgewezen, maar de dienst die ik verkoop. Al klinkt dat makkelijker dan het is."

Barbara Peirs


Kortaf 7 december 2007 09:38

Een gedichtje
 
Citaat:

Telefoonangst...

als de telefoon vaarwel rinkelt
en langzaam een kille stilte valt
besef ik dat het mijn lot is
om de hoorn niet op te pakken

bange vingers glijden
langzaam naar de hoorn
mijn lichaam twijfelt
kan ik dit wel doen

mijn wil overwint de angst
en ik neem zacht de hoorn op
maar ik blijf zwijgend
mijn tranen wegslikken


Jazeker 7 december 2007 10:17

Heel hard leren roepen. Telefoon niet meer nodig.

Anna List 7 december 2007 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Duupje (Bericht 3128871)
In uw geval kan dat wel eens realiteit worden; er moet er zo maar ene dit mee lezen.

who blew my cover ? :twisted:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be