Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Strenge winter? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=99146)

Derk de Tweede 9 december 2007 08:53

Strenge winter?
 
Aan het eind van de week zal de wind uit het noord-oosten komen, de tamperatuur zal dalen naar het vriespunt. Wat daarna gebeurd is nog niet geheel duidelijk, maar ik heb echt weer zin in zo'n ouderwetse winter met veel sneeuw, ijs en ontberingen.




duveltje382 9 december 2007 08:57

Ik denk ook dat er een lange strenge koude periode zal komen :?

Jazeker 9 december 2007 08:59

Gaan jullie maar mooi naar de noordpool.

Jantje 9 december 2007 09:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3134463)
Aan het eind van de week zal de wind uit het noord-oosten komen, de tamperatuur zal dalen naar het vriespunt. Wat daarna gebeurd is nog niet geheel duidelijk, maar ik heb echt weer zin in zo'n ouderwetse winter met veel sneeuw, ijs en ontberingen.




Laten we eerder hopen dat we geen winter meer krijgen waarbij de temperaturen onde de 10° gaan, want onze huizen, auto's, industrie, wegen, treinen en zo verder zijn helemaal niet meer voorzien om dergelijk winters als die van 76/77 te doorstaan.

1 vries nacht met terperaturen tot -10° is reeds voldoende om hoogspanningskabel te doen knappen, wat zo er dan wel niet gebeuren als we weken aan een stuk dergelijke temperaturen zouden moeten doorstaan en daar een 1/2 meter sneeuw bij krijgen.
Met andere woorden een koude winter zou veel doden eisen.

Derk de Tweede 9 december 2007 09:25

Vooral de winter van 62-63 was heerlijk, hoewel ik toen nog erg jong was.
1979, 1985 en 1986 en als laatste 1997 waren ook niet onaardig.
Het record van -27 Celsius moet gebroken worden. In 1997 is op de Veluwe -32 gemeten, maar dat wordt niet erkend.
Met de auto over het IJselmeer, ijsvorming op de Schelde.
Heerlijk!

duveltje382 9 december 2007 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3134504)
Vooral de winter van 62-63 was heerlijk, hoewel ik toen nog erg jong was.
1979, 1985 en 1986 en als laatste 1997 waren ook niet onaardig.
Het record van -27 Celsius moet gebroken worden. In 1997 is op de Veluwe -32 gemeten, maar dat wordt niet erkend.
Met de auto over het IJselmeer, ijsvorming op de Schelde.
Heerlijk!

Hoe oud ben jij dan :roll:

Mitgard 9 december 2007 09:52

er komt helemaal geen strenge winter.
waarschijnlijk weer 12 graden met kerst ofzo. :lol:


'zin in sneeuw, ijs en ontberingen'...:roll:

Den Ardennees 9 december 2007 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3134504)
Vooral de winter van 62-63 was heerlijk, hoewel ik toen nog erg jong was.
1979, 1985 en 1986 en als laatste 1997 waren ook niet onaardig.
Het record van -27 Celsius moet gebroken worden. In 1997 is op de Veluwe -32 gemeten, maar dat wordt niet erkend.
Met de auto over het IJselmeer, ijsvorming op de Schelde.
Heerlijk!

ik zou graag nog es de Elfstedentocht zien!

Mitgard 9 december 2007 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3134578)
ik zou graag nog es de Elfstedentocht zien!

hollanders in strakke schaats-leggings.
d�*�*r blijf je voor thuis. :roll:

Jantje 9 december 2007 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3134504)
Vooral de winter van 62-63 was heerlijk, hoewel ik toen nog erg jong was.
1979, 1985 en 1986 en als laatste 1997 waren ook niet onaardig.
Het record van -27 Celsius moet gebroken worden. In 1997 is op de Veluwe -32 gemeten, maar dat wordt niet erkend.
Met de auto over het Ijsselmeer, ijsvorming op de Schelde.
Heerlijk!

Vergeet dat van die auto maar, want de meeste starten dan niet meer, wegens bevrozen technologie en elektronica

duveltje382 9 december 2007 11:34

Verwarring staat hier al goed open,je voelt de koude opkomen

Den Ardennees 9 december 2007 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3134714)
Vergeet dat van die auto maar, want de meeste starten dan niet meer, wegens bevrozen technologie en elektronica

:evil:

daar zouden de autoconstructeurs ook wel es aan mogen denken.

Duupje 9 december 2007 11:53

Seg mensen, het is winter voor iets éh ! 2 dagen een flink pak sneeuw en dan mag het al ophouden voor mij. Dan wil ik terug naar de zomer en zon !

Derk de Tweede 9 december 2007 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 3134511)
Hoe oud ben jij dan :roll:

Jij hebt die winter toch ook meegemaakt?

Derk de Tweede 9 december 2007 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3134631)
hollanders in strakke schaats-leggings.
d�*�*r blijf je voor thuis. :roll:

Waar kijk je liever naar?




Jantje 9 december 2007 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3134735)
:evil:

daar zouden de autoconstructeurs ook wel es aan mogen denken.

Doen ze wel, maar de mensen willen luxe in hun voertuigen en de ontwerpers moeten dus aan die vraag beantwoorden of verkopen geen auto's.
En elektronica kan nu eenmaal niet tegen warmte of koude.
Wie wil er nu nog met een auto rijden zoals de russen in de jaren 70 en 80. Of met auto's zoals in Europa in de jaren 50 en 60.

Wie wil er zijn motor nu nog eerst moeten opwarmen met wat benzine voor hij kan starten of een halve koffer afstaan aan plaats voor baterijen

Ovidius 9 december 2007 12:34

Ik zie dat wel zitten zo eens een week of twee sneeuwen de Godganse dag.

Vriezen is niet zo leuk maar het één kan ook niet zonder het ander natuurlijk.

Het is trouwens heel gezond voor de natuur dat het eens goed vriest, al die lastige beestjes dood.

Cool, hoe gaan ze dan in Brussel geraken voor te tetteren. :-)

Laat maar komen...

PollyCorrect 9 december 2007 12:36

Ik wil best wel een weekje chomage technique. Verleden jaar was er toch één dag sneeuw, wel toen ben ik maar 30 minuten te laat gekomen, omdat ik te voet ben gegaan... :roll:

:D

Derk de Tweede 9 december 2007 12:37

Wat ik me vaag kan herinneren is dat vooral de VW Kever probleemloos startte bij zware vorst.
Mijn Simca had ook vaak startproblemen in de winter van 79.
In in 1985 (of 1986) was het overdag -15 bij een keiharde noord-oosten wind. Toen kregen dieselrijders problemen tijdens het rijden: vlokken van de diesel.
Men ging harder rijder om de moter warmer te laten worden, maar dat had juist een ave-rechts effect.

Voodoo Child 9 december 2007 12:39

Wanneer is die elfsteden tocht nog is ?
Heb dat nog maar één keer mogen meemaken :(

Mitgard 9 december 2007 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3134793)
Waar kijk je liever naar?




op de elfstedentocht krijg je dit:



:?

Jantje 9 december 2007 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3134824)
Wat ik me vaag kan herinneren is dat vooral de VW Kever probleemloos startte bij zware vorst.
Mijn Simca had ook vaak startproblemen in de winter van 79.
In in 1985 (of 1986) was het overdag -15 bij een keiharde noord-oosten wind. Toen kregen dieselrijders problemen tijdens het rijden: vlokken van de diesel.
Men ging harder rijder om de moter warmer te laten worden, maar dat had juist een ave-rechts effect.

In 86 een oude diesel, heb daar toen nooit problemen mee gehad, ik deed gewoon wat petrol bij de diesel en het probleem was opgelost en anders een beetje gewone benzine. 1/10 was een mengsel dat zelfs tot -30 geen problemen leverden.

Mitgard 9 december 2007 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voodoo Child (Bericht 3134828)
Wanneer is die elfsteden tocht nog is ?
Heb dat nog maar één keer mogen meemaken :(

ach, misschien brengen ze de voorbije edities wel eens uit op DVD ofzo.
uren hollanders-in-leggings-kijkplezier.
d�*t gaat verkopen bij ons.

BigF 9 december 2007 12:56

ach wat rot het allemaal

strenge winter, zachte winter, natte winter, droge winter,....

De oplossing hangt hier in mijn living;

Derk de Tweede 9 december 2007 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3134859)
In 86 een oude diesel, heb daar toen nooit problemen mee gehad, ik deed gewoon wat petrol bij de diesel en het probleem was opgelost en anders een beetje gewone benzine. 1/10 was een mengsel dat zelfs tot -30 geen problemen leverden.

Da's een goede tip voor dieselrijders!
Andere tip: Heb bij een strenge winter altijd een kaars en dekens in de auto.
Een kaars geeft in een auto voldoende warmte om bij pech de auto behoorlijk te verwarmen.

Ovidius 9 december 2007 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3134863)
ach, misschien brengen ze de voorbije edities wel eens uit op DVD ofzo.
uren hollanders-in-leggings-kijkplezier.
d�*t gaat verkopen bij ons.


Ovidius 9 december 2007 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3134885)
Da's een goede tip voor dieselrijders!
Andere tip: Heb bij een strenge winter altijd een kaars en dekens in de auto.
Een kaars geeft in een auto voldoende warmte om bij pech de auto behoorlijk te verwarmen.

In landen zoals Noorwegen en zweden is dat verplicht in de winter. Daar kan je een boete krijgen als je geen vriespak/skipak in de wagen hebt liggen. Zoals bij ons het hesje, maar dat helpt niet als het vriest. Ook spijkerbanden zijn daar verplicht.


Derk de Tweede 9 december 2007 13:09

Voor Midgard:


Ovidius 9 december 2007 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3134859)
In 86 een oude diesel, heb daar toen nooit problemen mee gehad, ik deed gewoon wat petrol bij de diesel en het probleem was opgelost en anders een beetje gewone benzine. 1/10 was een mengsel dat zelfs tot -30 geen problemen leverden.

De nieuwere dieselmotoren zijn daar iets gevoeliger voor vanwege de hoge drukken in de moderne brandstofsystemen maar voor korte periodes kan het geen kwaad. Ik zou zeggen na een bak mengen terug een bak op pure mazout, dan loop je geen risico het injectiesysteem te beschadigen. Oude auto's met lijnpompen kunnen daar veel beter tegen.

Duvelke 9 december 2007 13:34

tzal weeral nix zijn, ale, van mij mag het vriezen en sneeuwen ze..

Zwartengeel 9 december 2007 13:48

In 1947 maakten ze in Groot-Brittannië blijkbaar ook een verdomd strenge winter mee:

http://www.metoffice.gov.uk/corporat...er1946-47.html

Voodoo Child 9 december 2007 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 3134858)
op de elfstedentocht krijg je dit:



:?

En wat is er mis met de bewondering van sportieve prestaties in een historische en unieke wedstrijd ?
AEH ?!

Den Ardennees 9 december 2007 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3134859)
In 86 een oude diesel, heb daar toen nooit problemen mee gehad, ik deed gewoon wat petrol bij de diesel en het probleem was opgelost en anders een beetje gewone benzine. 1/10 was een mengsel dat zelfs tot -30 geen problemen leverden.

dus dat is jouw raad voor het geval we het mochten tegenkomen dat onze auto niet start door de koude. Zijn er nog andere middeltjes?

Derk de Tweede 9 december 2007 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3135527)
dus dat is jouw raad voor het geval we het mochten tegenkomen dat onze auto niet start door de koude. Zijn er nog andere middeltjes?

In Zweden en Noorwegen kun je voorverwarmers kopen, even een halfuurtje voorverwarmen en starten maar.
Webasto heeft ook zoiets dat werkt met de accu en de benzine.

Jantje 9 december 2007 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 3135527)
dus dat is jouw raad voor het geval we het mochten tegenkomen dat onze auto niet start door de koude. Zijn er nog andere middeltjes?

Een warme luchtblazer in je auto leggen, zodat je die kan onder de motorkap steken als de motor koud heeft. Maar wel zorgen dat die niet draait op je startbatterij, ander zit je daarna met een lege batterij om te kunnen starten.

Pietje 9 december 2007 19:44

Geef mij maar een strenge zomer 8-)

Jantje 9 december 2007 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius (Bericht 3134908)
De nieuwere dieselmotoren zijn daar iets gevoeliger voor vanwege de hoge drukken in de moderne brandstofsystemen maar voor korte periodes kan het geen kwaad. Ik zou zeggen na een bak mengen terug een bak op pure mazout, dan loop je geen risico het injectiesysteem te beschadigen. Oude auto's met lijnpompen kunnen daar veel beter tegen.

Het voordeel van moderne techniek. werkt allemaal perfect bij de juiste omgevingstemperatuur en voor de rest, hopen dat er een idioot met een oude rammelkar voorbij komt die je dan naar het werk wil brengen of naar huis.

Derk de Tweede 9 december 2007 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pietje (Bericht 3135796)
Geef mij maar een strenge zomer 8-)

Zoals die van 1976, 1994, of 2005.
Dit jaar niet eens in de openlucht gezwommen.

Pietje 9 december 2007 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 3135809)
Zoals die van 1976, 1994, of 2005.
Dit jaar niet eens in de openlucht gezwommen.

2003 was wel beter en warmer dan 2005. Maar idd 1976 was memorabel. Die zomer duurde toen van begin april tot eind october.

Den Ardennees 9 december 2007 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 3135794)
Een warme luchtblazer in je auto leggen, zodat je die kan onder de motorkap steken als de motor koud heeft. Maar wel zorgen dat die niet draait op je startbatterij, ander zit je daarna met een lege batterij om te kunnen starten.

he ja, ik herinner me dat toen ik een klein gastje was (midden jaren tachtig) mijn ouders soms met de haardroger boven de motorkap gingen.

Je moet er dan wel één hebben op batterijen natuurlijk, als je niet thuis bent:roll:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be