Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   N-VA zet twee leden uit Voeren aan de deur. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267744)

reservespeler 22 januari 2023 09:08

N-VA zet twee leden uit Voeren aan de deur.
 
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...c598bfb0e4f8e5

De twee willen, samen met enkele Waalse collega's een derde partij oprichten.
Ik snap niet waarom ze dat willen doen, we hebben voor Voeren gevochten en zijn blij dat het er eindelijk, na zoveel jaar van strijd, rustig is.

N-VA zet twee leden aan de deur die tweetalige partij willen oprichten in Voeren
Gisteren om 10:32

De N-VA schrapt het lidmaatschap van Rik Tomsin en Guy Born, twee van de zes mensen die een nieuwe tweetalige partij in Voeren willen oprichten. Enkele dagen geleden kwam het verrassende nieuws dat zes Voerenaars, onder hen zowel Waalse als Vlaamse gemeenteraadsleden, met een derde partij in Voeren willen starten, Het Voerens Alternatief.

ViveLaBelgique 22 januari 2023 10:17

N-VA is reeds sinds 2012 op haar retour. Door de Voerenaarse gemeenteraadsleden uit de partij te zetten verzaken ze aan hun kans om de macht te grijpen in Wallonië.

Onzijdig 22 januari 2023 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10104251)
N-VA is reeds sinds 2012 op haar retour. Door de Voerenaarse gemeenteraadsleden uit de partij te zetten verzaken ze aan hun kans om de macht te grijpen in Wallonië.

Moet de N-VA de macht grijpen in Wallonië? Mijn gedacht.

reservespeler 22 januari 2023 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 10104251)
N-VA is reeds sinds 2012 op haar retour. Door de Voerenaarse gemeenteraadsleden uit de partij te zetten verzaken ze aan hun kans om de macht te grijpen in Wallonië.

Wil de N-VA de macht grijpen in Wallonië? Hoe gaan ze dat doen? Door een Limburgse gemeente?

Ik begrijp echt niet wat u bedoelt.

reservespeler 22 januari 2023 10:50

Nieuwe partij zorgt voor veel onrust: “Dit kan een catastrofe voor het Limburgse Voeren zijn”
Voeren - Sinds woensdag heeft Voeren een derde partij. Het Voerens Alternatief presenteert zich met een tweetalige website en heeft Nederlandstalige én Franstalige oprichters. En dat terwijl het partijpolitieke landschap in Voeren al decennia gebetonneerd zit in een Vlaams en Luiksgezind kamp.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230119_95707510

Dadeemelee 22 januari 2023 10:54

Wat is het probleem? Een tweetalige partij in Voeren is toch teken dat het daar goed gaat. Geen communautair gezever meer.

reservespeler 22 januari 2023 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10104279)
Wat is het probleem? Een tweetelige partij in Voeren is toch teken dat het daar goed gaat. Geen communautair gezever meer.

Is dat zo?

patrickve 22 januari 2023 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10104279)
Wat is het probleem? Een tweetalige partij in Voeren is toch teken dat het daar goed gaat. Geen communautair gezever meer.

Als het goed gaat is dat een ramp voor de politiek he.

reservespeler 23 januari 2023 08:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10104356)
Als het goed gaat is dat een ramp voor de politiek he.

Misschien wel.
Maar momenteel is het rustig met de taalstrijd in Voeren en heeft Voerenbelangen de meerderheid.
Een derde speler kan roet in het eten gooien waardoor de strijd terug losbarst.

De schoofzak 23 januari 2023 08:22

Foutieve titel.
Moet zijn: twee leden zetten zichzelf buiten spel.

Voeren is natuurlijk wel speciaal, maar eigenlijk betreft het maar een verzameling van wat piepkleine dorpjes, tesamen net iets meer dan 4000 zielen.
Dat speciale zit hem enkel in de nationale politiek, waar voor flaminganten telt: "geen morzel grond wordt nog afgestaan".

reservespeler 23 januari 2023 08:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10104691)
Foutieve titel.
Moet zijn: twee leden zetten zichzelf buiten spel.

Voeren is natuurlijk wel speciaal, maar eigenlijk betreft het maar een verzameling van wat piepkleine dorpjes, tesamen net iets meer dan 4000 zielen.
Dat speciale zit hem enkel in de nationale politiek, waar voor flaminganten telt: "geen morzel grond wordt nog afgestaan".

De titel werd overgenomen van HBVL, uit schrik dat ik alweer het verwijt kreeg een verkeerde titel te posten. Maar je hebt gelijk, ze hebben zich zelf buiten de partij gezet.

En inderdaad, geen morzel grond staan we nog af.

Rudy 23 januari 2023 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10104689)
Misschien wel.
Maar momenteel is het rustig met de taalstrijd in Voeren en heeft Voerenbelangen de meerderheid.
Een derde speler kan roet in het eten gooien waardoor de strijd terug losbarst.

Ik zie niet in waarom een tweetalige partij de strijd zou doen uitbarsten.
Op het eerste (ge)zicht kan ik dit enkel aanmoedigen.

De schoofzak 23 januari 2023 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10104704)
De titel werd overgenomen van HBVL, uit schrik dat ik alweer het verwijt kreeg een verkeerde titel te posten. Maar je hebt gelijk, ze hebben zich zelf buiten de partij gezet.

En inderdaad, geen morzel grond staan we nog af.

ok, pijnlijk voor mij, want ik wist dat wel.
De "kritiek" was dan ook gericht aan die gazet, en niet aan jou.
Ik ga proberen voortaan duidelijker te zijn.

reservespeler 23 januari 2023 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10104896)
ok, pijnlijk voor mij, want ik wist dat wel.
De "kritiek" was dan ook gericht aan die gazet, en niet aan jou.
Ik ga proberen voortaan duidelijker te zijn.

Fijn!

Vlad 24 januari 2023 06:34

Dikke enveloppen onder tafel ? Waarom zouden twee Vlaamsgezinden in de frontlinie anders hun kar keren ?

pajoske 24 januari 2023 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10104691)
Foutieve titel.
Moet zijn: twee leden zetten zichzelf buiten spel.

Voeren is natuurlijk wel speciaal, maar eigenlijk betreft het maar een verzameling van wat piepkleine dorpjes, tesamen net iets meer dan 4000 zielen.
Dat speciale zit hem enkel in de nationale politiek, waar voor flaminganten telt: "geen morzel grond wordt nog afgestaan".

De flaminganten hebben Voeren misbruikt voor hun politiek.

Er was oorspronkelijk weinig sprake van tweestrijd. Want onder elkaar spraken de Voerenaars gewoon Limburgs. Van die 4000 inwoners hebben trouwens ongeveer 25% de Nederlandse nationaliteit. Niet onbelangrijk bij gemeenteverkiezingen. Maar of die, ook al stemmen zij NV-A, ook maar een greintje Vlaamsgezind zijn betwijfel ik zeer sterk. Belgisch gezind lijkt mij aannemelijker.

ViveLaBelgique 24 januari 2023 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 10105198)
De flaminganten hebben Voeren misbruikt voor hun politiek.

Er was oorspronkelijk weinig sprake van tweestrijd. Want onder elkaar spraken de Voerenaars gewoon Limburgs. Van die 4000 inwoners hebben trouwens ongeveer 25% de Nederlandse nationaliteit. Niet onbelangrijk bij gemeenteverkiezingen. Maar of die, ook al stemmen zij NV-A, ook maar een greintje Vlaamsgezind zijn betwijfel ik zeer sterk. Belgisch gezind lijkt mij aannemelijker.

Ik zou denken dat Nederlandse kolonisten in Voeren eerder Wereldburger-Limburger zijn dan Belgisch-gezind.

De schoofzak 24 januari 2023 13:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 10105198)
De flaminganten hebben Voeren misbruikt voor hun politiek.
...

Afgrijselijk fout.

Henri1 27 januari 2023 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10104279)
Wat is het probleem? Een tweetalige partij in Voeren is toch teken dat het daar goed gaat. Geen communautair gezever meer.

Dikke 2.

fox 30 januari 2023 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 10105198)
De flaminganten hebben Voeren misbruikt voor hun politiek.

U dwaalt. José Happart is immers geen flamingant. Integendeel.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be