Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   hoe lang zou een wagen moeten meegaan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=262470)

Pol Dolf 21 december 2021 19:07

hoe lang zou een wagen moeten meegaan
 
een VW Golf is een goede wagen en zou 15 jaar moeten meegaan

reservespeler 21 december 2021 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf (Bericht 9848678)
een VW Golf is een goede wagen en zou 15 jaar moeten meegaan

35 jaar zou die moeten meegaan.
Zou veel beter zijn voor het milieu.

CLAESSENS Joris 21 december 2021 21:39

Eeuwig...
Terry Pratchett, the fifth elephant ;
“This, milord, is my family's axe. We have owned it for almost nine hundred years, see. Of course, sometimes it needed a new blade. And sometimes it has required a new handle, new designs on the metalwork, a little refreshing of the ornamentation . . . but is this not the nine hundred-year-old axe of my family? And because it has changed gently over time, it is still a pretty good axe, y'know. Pretty good.”
8-)

Johan Daelemans 22 december 2021 00:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf (Bericht 9848678)
een VW Golf is een goede wagen en zou 15 jaar moeten meegaan

De nieuwe wagens van vandaag ergens 7 jaar.
Vandaag krijg je gratis voor duizenden euro's waardeloze prul die er voor gaat zorgen dat je uw wagen na pakweg 7 jaar 'voordelig' zal mogen (moeten) inruilen...

Eigenlijk zou een wagen (of maakt niet uit welk ander materiaal) geen 'einde levensduur' hoeven te kennen.
Wat goed is gebouwd blijft verbazingwekkend genoeg steeds zijn waarde behouden.

Een draaibank van 1960 zal nog 100 jaar dienst kunnen doen, een draaibank van 2020 net zo lang tot de eentjes en nullen beginnen te flippen -
weggooien is dan de enige optie. Zoals alles met eentjes en nullen ....

Johan Daelemans 22 december 2021 00:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9848685)
35 jaar zou die moeten meegaan.
Zou veel beter zijn voor het milieu.

Dat doen die van 35 jaar geleden dan ook, als je het wenst, zonder problemen.

reservespeler 22 december 2021 07:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 9848839)
De nieuwe wagens van vandaag ergens 7 jaar.
Vandaag krijg je gratis voor duizenden euro's waardeloze prul die er voor gaat zorgen dat je uw wagen na pakweg 7 jaar 'voordelig' zal mogen (moeten) inruilen...

Eigenlijk zou een wagen (of maakt niet uit welk ander materiaal) geen 'einde levensduur' hoeven te kennen.
Wat goed is gebouwd blijft verbazingwekkend genoeg steeds zijn waarde behouden.

Een draaibank van 1960 zal nog 100 jaar dienst kunnen doen, een draaibank van 2020 net zo lang tot de eentjes en nullen beginnen te flippen -
weggooien is dan de enige optie. Zoals alles met eentjes en nullen ....

Mijn draaibank, van 2019, heeft ook zo'n digitale uitlezing.
Maar, maar ik kan er ook op de conventionele manier mee werken.
Eigenlijk is alles hetzelfde zoals het vroeger was, ze koste dan ook wat meer dan zo'n draaibankske van HBM hé.

reservespeler 22 december 2021 07:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 9848841)
Dat doen die van 35 jaar geleden dan ook, als je het wenst, zonder problemen.

35 jaar geleden was de techniek heel goed, alleen de carrosserie liet het nogal vlug afweten. Roest was toen de grote stoorzender.

Zo'n 30 jaar geleden zijn ze begonnen met galvanil, dat is een soort biscuit (werkten ze al langer mee) dat een heel dun zinklaagje kreeg.

Nadeel was, zeker in het begin, dat het puntlassen veel moeilijker werd, ook de lasdampen die vrijkwamen waren veel schadelijker.

Uiteindelijk werd dat allemaal voor een groot deel opgelost met elektronica en goede afzuigingen.

maddox 22 december 2021 08:02

Een auto zou in theorie gebouwd kunnen worden dat ie een paar generaties meegaat zolang de slijtagedelen op tijd vervangen worden.

RVS of titanium als basismateriaal voor een chassis, aluminium of kunststof koetswerk.

100W motorvermogen per kilo verplaatste massa. En dan maakt het weinig uit dat het een EV is of een brandstofwagen.
EV's hebben wel een pak minder slijtagedelen. Maar brandstofwagens -zeker als het een hernieuwbaree brandstof is- hebben momenteel nog steeds een paar voordelen.

Nadeel, fabrikanten moeten dan al hun winst halen uit 1 of 2 productieruns, die wagens gaan dan een 3tal decennia volledige maandlonen voor de gewone man kosten.

Hoomer 22 december 2021 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf (Bericht 9848678)
een VW Golf is een goede wagen en zou 15 jaar moeten meegaan

Persoonlijk vind ik dat sinds het roestprobleem zo goed als opgelost is men eerder zou moeten rekenen in km. dan in tijd.

Er zijn auto's van 4 jaar oud met 250 000 km. en er zijn auto's van 12 jaar oud met 60 000 km.
Welke koop je best tweedehands? Ik denk die van 12 jaar oud.

Dadeemelee 22 december 2021 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 9848839)
De nieuwe wagens van vandaag ergens 7 jaar.
Vandaag krijg je gratis voor duizenden euro's waardeloze prul die er voor gaat zorgen dat je uw wagen na pakweg 7 jaar 'voordelig' zal mogen (moeten) inruilen...

Eigenlijk zou een wagen (of maakt niet uit welk ander materiaal) geen 'einde levensduur' hoeven te kennen.
Wat goed is gebouwd blijft verbazingwekkend genoeg steeds zijn waarde behouden.

Een draaibank van 1960 zal nog 100 jaar dienst kunnen doen, een draaibank van 2020 net zo lang tot de eentjes en nullen beginnen te flippen -
weggooien is dan de enige optie. Zoals alles met eentjes en nullen ....

De software kan inderdaad een probleem zijn als de fabrikant op een zeker moment besluit om geen onderhoud daarvan meer te voorzien, maar ik dacht dat als de software het laat afweten, de auto terugvalt op ‘basisinstellingen’. Verder zal het afhangen van de populariteit. Voor veel verkochte wagens zal er wel door derden een onderdelenmarkt opgezet worden.

Micele 22 december 2021 10:40

Mogelijk hulpje...
 
1 Bijlage(n)
Pannenstatistiek via ADAC,

of oorzaken waarom plofwagens (1e inschr. 2011-2018) het afgelopen jaar 2020 (zie onderaan) in panne vielen en niet meer verder kunnen (al dan niet tijdelijk). Konden ze het niet terplaatse oplossen werden ze afgesleept.



https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...nnenstatistik/

ADAC-betrouwbaarheidsindex voor 109 modelseries

In de pechstatistieken voor 2021 werden in totaal 109 voertuigseries van 25 automerken geëvalueerd. Alle pechgevallen in de loop van 2020 die betrekking hadden op voertuigen in de leeftijd van 3 tot 10 jaar (eerste registratie 2011 tot 2018) en die minstens 10.000 keer werden verkocht en geregistreerd in minstens één van de registratiejaren, werden gebruikt. Modellen met minder goedkeuringen worden over het algemeen niet beoordeeld. Daarnaast wordt er geen rekening gehouden met zelfveroorzaakte pannes (bijvoorbeeld: lege tank) en bandendefecten in de ADAC-betrouwbaarheidsindex.

In de tabel met pechstatistieken vindt u alle beoordeelde modelseries, alfabetisch gerangschikt en onderverdeeld in voertuigklassen.

Opmerking: Als u op een van de schakelpijlen bovenaan de tabel klikt, krijgt u de volgende voertuigklasse te zien. De beoordeling van de doorslagfrequentie volgt het kleurenschema donkergroen (= zeer laag) tot rood (= zeer hoog).

Het kleurenschema biedt kopers van gebruikte auto's een goede en snelle oriëntatie. Het volgende geldt: Voor auto's met een modeljaar in een groene classificatie is de kans op een foutbron lager, voor auto's met een modeljaar in een rode classificatie is juist meer voorzichtigheid geboden.

Vertaald uit: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...nnenstatistik/ waar men alles kan terugvinden, ook de 109 modellen van 25 automerken in keurentabellen, dit volgens definitie ADAC-betrouwbaarheidsindex.

Wagens die veel meer in panne vallen dan het gemiddelde zal men in de regel ook eerder "wegdoen". Naargelang zijn portemennee...

Jantje 22 december 2021 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf (Bericht 9848678)
hoe lang zou een wagen moeten meegaan

een VW Golf is een goede wagen en zou 15 jaar moeten meegaan

Een wagen van voor WWI werd gebouwd om eeuwig mee te gaan.
Een wagen van voor WWII werd gebouwd een leven lang mee te gaan.
Een wagen van voor de val van de Berlijns muur werd gebouwd om 50 jaar mee te gaan.
Een wagen van voor de ICE hetse ( +/-1990) werd gebouwd om +/-15 jaar mee te gaan.
De moderne computerwagens worden gebouwd om maximaal 7 jaar mee te gaan.

Maar met de huidige groeiende wachttijden voor een nieuwe wagen zal men terug moeten naar wagens die heel lang meegaan.

Wachttijden van meer dan een jaar voor een nieuwe wagen zijn geen uitzonderingen meer.
En sommige producenten verwachten dat die wachttijden nog gaan oplopen tot 3 ?* 4 jaar.

Johan Daelemans 22 december 2021 12:13

Zeg Michel,

kan je in het vervolg ook verwijzen naar teksten in het Nederlands?
Bij mijn weten is dit nog steeds een Nederlandstalig forum. Ik heb historisch gezien iets tegen de Duitse taal en volgens mij is het ook daardoor dat ik er zo goed als niks van versta.

Wat betekent 'Sonstige' eigenlijk?

reservespeler 22 december 2021 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 9849105)
Zeg Michel,

kan je in het vervolg ook verwijzen naar teksten in het Nederlands?
Bij mijn weten is dit nog steeds een Nederlandstalig forum.
Ik heb historisch gezien iets tegen de Duitse taal en volgens mij is het ook daardoor dat ik er zo goed als niks van versta.

Wat betekent 'Sonstige' eigenlijk?

Akkoord, of op z'n minst vertalen.

Johan Daelemans 22 december 2021 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9848993)
De software kan inderdaad een probleem zijn als de fabrikant op een zeker moment besluit om geen onderhoud daarvan meer te voorzien, maar ik dacht dat als de software het laat afweten, de auto terugvalt op ‘basisinstellingen’. Verder zal het afhangen van de populariteit. Voor veel verkochte wagens zal er wel door derden een onderdelenmarkt opgezet worden.

Vergeet die basisinstellingen maar. Als die al aanwezig zijn dienen die om aan een slakkengangetje uit de weg van de andere weggebruikers te raken.

De huidige moderne prullen raken al van de wijs als er ergens een slecht functionerende gloeilamp wat 'vonkjes' op de CAN-bus zet.

Recent op mijn wagen ... foutmelding alternator spanning ... nagemeten, niks aan de hand. Echte oorzaak, slecht contact halogeen linker standlicht.

Loop daarmee als leek een 'merkgarage' binnen en je bent geruïneerd.
De meeste huidige vakmannen zijn nog enkel in staat hun computer af te lezen.

Johan Daelemans 22 december 2021 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9848993)
Voor veel verkochte wagens zal er wel door derden een onderdelenmarkt opgezet worden.

Ik vrees, wat digitale sturingen betreft, de liefhebber dat zelf zal moeten organiseren.
Je mag het voor mij eens opzoeken hoor, bijvoorbeeld een aparte sturing om je toerenteller aan te sturen als er wat mis is met uw originele computer ...
een aparte sturing om de stappenmotoren van je buitenspiegel te bedienen ...
en ga maar oneindig verder.

Johan Daelemans 22 december 2021 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9849099)
Een wagen van voor WWI werd gebouwd om eeuwig mee te gaan.
Een wagen van voor WWII werd gebouwd een leven lang mee te gaan.
Een wagen van voor de val van de Berlijns muur werd gebouwd om 50 jaar mee te gaan.

Hier mijn handteken van op het forum van Alfa Romeo...


Micele 22 december 2021 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9849111)
Akkoord, of op z'n minst vertalen.

Doet google.
https://translate.google.be/?hl=nl&s...l&op=translate

Citaat:

https://translate.google.be/?hl=nl&s...)&op=translate

Sonstige (Karosserie, Lenkung, Bremsen, Fahrwerk, Antrieb)

= Anderen (carrosserie, besturing, remmen, chassis (ophangingsdelen) , aandrijving)

De schoofzak 22 december 2021 13:02

Levenslang, mits mogelijkheid dat onderdelen kunnen vervangen worden.

Eigenlijk is de levensduur toch niet zo belangrijk, op voorwaarde dat elk onderdeel en onderdeeltje, makkelijk en voldoende goedkoop, recycleerbaar is.

Micele 22 december 2021 13:26

De massaproductie en de benodigde energie van een nieuwe wagen is heel weinig tov de uitstoot over zijn levenscyclus.

Naargelang de wagen vervuilt is het beter voor het milieu dat die niet al te lang "meegaat" (uiteraard moeten dan zoveel mogelijk delen gerecycleerd worden, ttz ook de grondstoffen).

Hangt natuurlijk van vele parameters af (naargelang autosegment en -luxe, aantal jaarlijkse kms, waar/hoe de auto gemaakt wordt, welke leveranciers enz...)

Hier een niet zo oude studie van T&E waar het donkerblauwe blokje de verhouding van het CO2-equivalent weergeeft op de uitstoot levenscyclus.
Gemiddelde diesel/benzine.



https://www.transportenvironment.org...ons-free-cars/

Meer details zie pdf:
https://www.transportenvironment.org...alysis-LCA.pdf


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be