Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Ommekeer in Turkije ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247885)

kojak 1 april 2019 20:52

Ommekeer in Turkije ?
 
'...
Partij Erdogan stevent af op verkiezingsnederlaag in Istanbul

Erdogan

De gemeenteraadsverkiezingen zijn uitgegroeid tot een referendum over de persoon van Erdogan. Hij stortte zich vol overgave in de campagne, die hij bepalend noemde voor ‘het overleven van de natie’.

Maar het succes van Erdogan en de AKP hangen voor een groot stuk samen met de economische groei, en de economische situatie is fors verslechterd. Turkije kampt met de eerste recessie in tien jaar, een recordinflatie en hoge werkloosheid.
...'

-bron-

Zucht 1 april 2019 21:22

De sultan moet de natie weer rond zich scharen.
Tijd om nog eens een opstand te ensceneren.
Al zou dat misschien wat té hard opvallen.
Een oorlogske in Syrisch Koerdistan is ook een mogelijkheid.

Libro 1 april 2019 23:31

Eén zwaluw maakt de lente nog niet maar het stemt me hoopvol dat dit resultaat mogelijk is. Of is Erdowie zo overmoedig geworden dat hij de moeite niet deed om deze verkiezingen te riggen?

Tavek 2 april 2019 00:05

It's the economy, stupid.

kojak 2 april 2019 00:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8980785)
It's the economy, stupid.

Zeker van ?
Het speelt er natuurlijk ook een rol in, maar waarom is die economie zo de dieperik ingegaan ?
Enne, het 'ongenoegen' is er al wat langer bij de oppositie, alleen werd die keer op keer monddood gemaakt.

Zeg niet zo maar 'stupid'.... ;)

Hoofdstraat 2 april 2019 06:07

Hij kon de gemeente verkiezingen niet goed genoeg 'bijsturen', toch een belangrijk signaal.

De mensen zien dat hij Syrie wil binnen vallen en hebben daar geen zin in, iedereen heeft wel militairen in de familie die er niet uit kunnen.

Lof der Zotheid 2 april 2019 07:42

Een hoopvol signaal, of gaat de sultan nu definitief het sultanaat uitroepen, mocht hij niet winnen zoals gewenst?

Frankenstein 2 april 2019 15:01

Niet te optimistisch - Maduro van Venezuela schijnt ook nog (steeds) sterk in het zadel te zitten, meen ik. Dit terwijl het land in puin ligt.

Neemt niet weg dat ik niets dan liever hoop dat onruststoker Erdogan weg wordt geserveerd.

orfeus5412 2 april 2019 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8980786)
Zeker van ?
Het speelt er natuurlijk ook een rol in, maar waarom is die economie zo de dieperik ingegaan ?
Enne, het 'ongenoegen' is er al wat langer bij de oppositie, alleen werd die keer op keer monddood gemaakt.

Waarom ? - misschien door de sancties van Trump - die daarmee de belangen van Israël dient (zoals recent het erkennen vd Golan hoogte als zijnde Israëlisch grondgebied). De Turkse lyra kelderde wegens die sancties. Hetgeen meteen een domper zette op de plannen van Erdogan om Syrisch Kurdistan binnen te vallen. En Israël houd Turkije liever zo ver mogelijk weg.

kojak 2 april 2019 19:08

Trump en Erdogan, dat zijn nu wel niet de beste vrienden, dat is een feit.
Maar 't is vooral zijn koppigheid die hem de das heeft omgedaan.
Als je tegen het advies van economen je eigen willetje wenst door te voeren moet je nadien nu ook niet komen klagen.
Turkije heeft buitenlandse investeerders broodnodig en als je per sé boven je stand wenst te leven, dan moet je er eigenlijk geen tekeningske bij maken hé.

Staat vrij goed uitgelegd in het volgende artikel:
https://www.tijd.be/politiek-economi.../10039976.html

djimi 2 april 2019 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein (Bericht 8981218)
Niet te optimistisch - Maduro van Venezuela schijnt ook nog (steeds) sterk in het zadel te zitten, meen ik. Dit terwijl het land in puin ligt.

Neemt niet weg dat ik niets dan liever hoop dat onruststoker Erdogan weg wordt geserveerd.


Dat is een goede raad die u ons geeft:


https://www.knack.be/nieuws/europa/e...s-1448013.html


<<

ERDOGANS AKP VECHT VERKIEZINGSRESULTAAT IN ISTANBOEL EN ANKARA AAN

...

In de strijd om de burgemeesterssjerp in de Turkse grootstad Istanboel heeft de islamistisch-conservatieve regeringspartij AKP in alle 39 districten beroep aangetekend tegen de resultaten...

...

Ook in de hoofdstad Ankara tekende de AKP bezwaar aan tegen de stemming in alle 25 districten, meldde het staatspersbureau Anadolu.

...

>>


Als die AKP-ers in het héle land beroep aantekenden tegen de resultaten, zou ik hen er niet van hoeven te verdenken slechte verliezers te zijn.

kojak 2 april 2019 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 8981627)
Dat is een goede raad die u ons geeft:


https://www.knack.be/nieuws/europa/e...s-1448013.html


<<

ERDOGANS AKP VECHT VERKIEZINGSRESULTAAT IN ISTANBOEL EN ANKARA AAN....

Dat was te verwachten, en ik denk dat gelijk welke andere partij die in zo'n geval zou zitten net hetzelfde zou gedaan hebben.
De overwinning is nipt...
Dat kan ik hem nu ook niet écht kwalijk nemen.

Maar dat neemt wel niet weg dat hij er zeker niet op vooruitgegaan is, in het tegendeel zelfs.
En dan komen we terug naar de titel van deze draad.

Lof der Zotheid 3 april 2019 07:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 (Bericht 8981373)
Waarom ? - misschien door de sancties van Trump - die daarmee de belangen van Israël dient (zoals recent het erkennen vd Golan hoogte als zijnde Israëlisch grondgebied). De Turkse lyra kelderde wegens die sancties. Hetgeen meteen een domper zette op de plannen van Erdogan om Syrisch Kurdistan binnen te vallen. En Israël houd Turkije liever zo ver mogelijk weg.

En waarom zou Turkije Syrisch Koerdistan mogen binnenvallen?

Hypochonder 3 april 2019 07:32

Een ommekeer in Turkije omdat Erdogan een beetje verlies in Ankara? De volgende despoot staat gewoon klaar om Erdogan te vervangen, zo zijn die Turken nu eenmaal.

Pandareus 3 april 2019 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8981835)
Een ommekeer in Turkije omdat Erdogan een beetje verlies in Ankara? De volgende despoot staat gewoon klaar om Erdogan te vervangen, zo zijn die Turken nu eenmaal.

De volgende burgemeester van Ankara zal wel een seculiere turk zijn, en niet een AKP (=moslimbroeder). Ik vind dat toch wel een heel belangrijke evolutie. Idem zo in Istanboel.

Lof der Zotheid 5 april 2019 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8982351)
De volgende burgemeester van Ankara zal wel een seculiere turk zijn, en niet een AKP (=moslimbroeder). Ik vind dat toch wel een heel belangrijke evolutie. Idem zo in Istanboel.

Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. De AKP en de sultan zelf weigeren het resultaat te erkennen. Gevolg: de stemmen worden opnieuw geteld. Bovendien: hoeveel macht heeft een seculiere burgemeester als de regering nog volledig in handen is van Sultan Erdo en de zijnen?

Hoofdstraat 5 april 2019 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid (Bericht 8984166)
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. De AKP en de sultan zelf weigeren het resultaat te erkennen. Gevolg: de stemmen worden opnieuw geteld. Bovendien: hoeveel macht heeft een seculiere burgemeester als de regering nog volledig in handen is van Sultan Erdo en de zijnen?

We moeten het allemaal nog zien natuurlijk maar de nieuwe burgemeester van Istanboel (Ekrem ?mamo?lu) kan hiermee wel aan z'n populariteit werken en is een kandidaat voor de 2023 president verkiezingen.

Het is niet meer dan een positieve evolutie maar toch beter dan niets.

Jay-P. 5 april 2019 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 8984188)
We moeten het allemaal nog zien natuurlijk maar de nieuwe burgemeester van Istanboel (Ekrem ?mamo?lu) kan hiermee wel aan z'n populariteit werken en is een kandidaat voor de 2023 president verkiezingen.

Het is niet meer dan een positieve evolutie maar toch beter dan niets.

Tegen 2023 heeft Erdo die al vakkundig gefileerd en in zijnen harem als nieuw eunuchen geplaatst.
Of naar 't eiland van 1of2 andere verbannen. Dakkan ook.

kojak 5 april 2019 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid (Bericht 8984166)
Daar zou ik nog niet zo zeker van zijn. De AKP en de sultan zelf weigeren het resultaat te erkennen. Gevolg: de stemmen worden opnieuw geteld. Bovendien: hoeveel macht heeft een seculiere burgemeester als de regering nog volledig in handen is van Sultan Erdo en de zijnen?

Kans is groot, maar ondertussen heeft Erdogan wel een opdoffer van formaat gekregen.
In de tittel van deze draad staat trouwens ook een '?' achteraan.
Maw, welke richting zal het nu uiteindelijk uitgaan ?

Zipper 5 april 2019 17:11

Ondanks dat het volk mort, blijft de sultan het groot zien :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04...en-grootste-v/


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be