Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   De hoofddoek is geen religieus symbool (https://forum.politics.be/showthread.php?t=242777)

IJsboer 13 maart 2018 11:13

De hoofddoek is geen religieus symbool
 
... maar wel een cultureel symbool. Volgens de Koran moet een vrouw haar boezem bedekken (Lees: een BH dragen). In die tijd was dat vaak een lange sierlijke mooie zijden gekleurde doek die als gewaad rond de vrouw gedragen werd. Die werd dan vaak doorgetrokken tot over het hoofd. Een hoofddoek los van een BH is dus eigenlijk gewoon ene traditionele klederdracht van de cultuur en staat los van religie.

Het argument van de rechter om de meisjes toch een hoofddoek te laten dragen op school onder het mom van "Vrijheid van Godsdienst" is dus een achterlijk argument en gewoon een persoonlijke mening van deze wereldvreemde rechter.

In principe mag je dus alles doen wat je wil zolang je kan argumenteren dat het je geloofsovertuiging is. Dus satanisten zijn meer dan welkom in een katholieke school, want ze niet toelaten is discriminatie en de rechter kan hun gelijk geven.

harriechristus 13 maart 2018 13:10

Oké, maar dat hoofddoek is wel een religieus symbool geworden.
Wat het oorspronkelijk was doet niet ter zake.
Zo was het kruis van Jezus oorspronkelijk ook geen religieus symbool, maar is het pas veel later geworden.

Pandareus 13 maart 2018 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 8666200)
Oké, maar dat hoofddoek is wel een religieus symbool geworden.
Wat het oorspronkelijk was doet niet ter zake.
Zo was het kruis van Jezus oorspronkelijk ook geen religieus symbool, maar is het pas veel later geworden.

Zijn vliegende schotels eigenlijk van in het begin religieuze symbolen, of zijn ze dat pas later geworden nadat jij jouw evangelie uitbracht ?

maddox 13 maart 2018 13:49

Toch heeft Harrie een punt.

Het is pas na die fictieve zoon van een onzichtbaar opperwezen van dat kruis donderde dat zijn volgelingen er een symbool van maakten. En ritueel kannibalisme in hun rituelen voerde.

Hoe pervers wil je het eigenlijk hebben? Hun doodgemarteld idool ritueel opvreten en het martelwerktuig als symbool gebruiken.

Aton 13 maart 2018 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8666237)
Toch heeft Harrie een punt.

Het is pas na die fictieve zoon van een onzichtbaar opperwezen van dat kruis donderde dat zijn volgelingen er een symbool van maakten. En ritueel kannibalisme in hun rituelen voerde.

Hoe pervers wil je het eigenlijk hebben? Hun doodgemarteld idool ritueel opvreten en het martelwerktuig als symbool gebruiken.

De O.P. heeft het niet over symbolen, maar over religieuze verplichtingen. Laat dat al even duidelijk zijn. De hoofddoek is geen religieuze verplichting en eerder een culturele dracht zoals men dit hier 100 jaar geleden ook kende en men nog ziet in de mediterrane landen. In de Koran staat dat men -vrij vertaald - " zijn juwelen " moet bedekken. De gegoede klasse droeg reeds een hoofddoek, maar ook gouden colliers, wat ergernis en afgunst kon opwekken in de armere klasse. Later heeft men die " juwelen " geïnterpreteerd als specifieke kenmerken van de vrouw, nl. het haar en de boezem.
Die rechter is dringend aan bijscholing toe.

Dadeemelee 13 maart 2018 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8666258)
De O.P. heeft het niet over symbolen, maar over religieuze verplichtingen. Laat dat al even duidelijk zijn. De hoofddoek is geen religieuze verplichting en eerder een culturele dracht zoals men dit hier 100 jaar geleden ook kende en men nog ziet in de mediterrane landen. In de Koran staat dat men -vrij vertaald - " zijn juwelen " moet bedekken. De gegoede klasse droeg reeds een hoofddoek, maar ook gouden colliers, wat ergernis en afgunst kon opwekken in de armere klasse. Later heeft men die " juwelen " geïnterpreteerd als specifieke kenmerken van de vrouw, nl. het haar en de boezem.
Die rechter is dringend aan bijscholing toe.

Onlangs beelden op tv gezien van vluchtelingen in Syrie (dacht ik). Daar liepen de mét en zonder hoofddoeken vrolijk tussen mekaar.

IJsboer 13 maart 2018 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8666289)
Onlangs beelden op tv gezien van vluchtelingen in Syrie (dacht ik). Daar liepen de mét en zonder hoofddoeken vrolijk tussen mekaar.

Omdat het een vrije keuze is deze te dragen of niet. m.a.w. De Koran verplicht dit niet. Geen probleem dus om in plaatsen waar de beleefdheid en etiquette eist je aan te passen aan de heersende cultuur. Zet de hoofddoek eventjes af, er zijn de komende 100 jaar geen zandstormen voorspeld in Maasmechelen.

Ik ga in ieder geval geen rechtzaken gaan aanspannen omdat ik per se met mijn schoenen in een moskee binnenwil met als argument "Jezus droeg ook sandalen"

maddox 13 maart 2018 15:10

Correct.
De Koran op zichzelf gebied vrouwen alleen maar hun kostbaarheden te bedekken (sommigen zien dat als sierraden, anderen zien dat als haar lichaam). Zeer vrijdenkende moslims aanvaarden zelfs zeer doorschijnende stof of open kantwerk als "bedekking". (bedenk maar hoe wulps en verleidelijk buikdanseressen getooid in gauze en belletjes hun ding kunnen doen)

Maar helaas zijn het niet de grote hoop die het "laat maar waaien" gedachtengoed aanhangen die de groepsdruk maken, maar de kleine hoop extremisten. Want die kunnen hun stempel hard doordrukken en schuwen het geweld niet. Binnen of buitenshuis.
En wat je ook wil proberen van buitenaf, dat is gedoemd te mislukken, want je krijgt een verharding van het "wij en zij" gebeuren.

Aton 13 maart 2018 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8666289)
Onlangs beelden op tv gezien van vluchtelingen in Syrie (dacht ik). Daar liepen de mét en zonder hoofddoeken vrolijk tussen mekaar.

Natuurlijk. Het is hier dat ze zich willen manifesteren. In hun thuislanden lachen ze met die Euro-fundamentalisten.

Aton 13 maart 2018 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8666308)
Correct.
De Koran op zichzelf gebied vrouwen alleen maar hun kostbaarheden te bedekken (sommigen zien dat als sierraden, anderen zien dat als haar lichaam). Zeer vrijdenkende moslims aanvaarden zelfs zeer doorschijnende stof of open kantwerk als "bedekking". (bedenk maar hoe wulps en verleidelijk buikdanseressen getooid in gauze en belletjes hun ding kunnen doen)

Maar helaas zijn het niet de grote hoop die het "laat maar waaien" gedachtengoed aanhangen die de groepsdruk maken, maar de kleine hoop extremisten. Want die kunnen hun stempel hard doordrukken en schuwen het geweld niet. Binnen of buitenshuis.
En wat je ook wil proberen van buitenaf, dat is gedoemd te mislukken, want je krijgt een verharding van het "wij en zij" gebeuren.

Ja dat is zo.

Aton 13 maart 2018 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 8666295)
Omdat het een vrije keuze is deze te dragen of niet. m.a.w. De Koran verplicht dit niet. Geen probleem dus om in plaatsen waar de beleefdheid en etiquette eist je aan te passen aan de heersende cultuur. Zet de hoofddoek eventjes af, er zijn de komende 100 jaar geen zandstormen voorspeld in Maasmechelen.

Ik ga in ieder geval geen rechtzaken gaan aanspannen omdat ik per se met mijn schoenen in een moskee binnenwil met als argument "Jezus droeg ook sandalen"

He, dat is nog eens een idee zie ! :lol:

harriechristus 13 maart 2018 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8666229)
Zijn vliegende schotels eigenlijk van in het begin religieuze symbolen, of zijn ze dat pas later geworden nadat jij jouw evangelie uitbracht ?

Vliegende schotels behoren tot het bijgeloof van de heidenen.

Pandareus 13 maart 2018 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 8666387)
Vliegende schotels behoren tot het bijgeloof van de heidenen.

8O en de microwezentjes dan ? geen ruimtetuigen meer ?

Mindset 13 maart 2018 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 8666104)
... maar wel een cultureel symbool. Volgens de Koran moet een vrouw haar boezem bedekken (Lees: een BH dragen). In die tijd was dat vaak een lange sierlijke mooie zijden gekleurde doek die als gewaad rond de vrouw gedragen werd. Die werd dan vaak doorgetrokken tot over het hoofd. Een hoofddoek los van een BH is dus eigenlijk gewoon ene traditionele klederdracht van de cultuur en staat los van religie.

Het argument van de rechter om de meisjes toch een hoofddoek te laten dragen op school onder het mom van "Vrijheid van Godsdienst" is dus een achterlijk argument en gewoon een persoonlijke mening van deze wereldvreemde rechter.

In principe mag je dus alles doen wat je wil zolang je kan argumenteren dat het je geloofsovertuiging is. Dus satanisten zijn meer dan welkom in een katholieke school, want ze niet toelaten is discriminatie en de rechter kan hun gelijk geven.

Voor de moslima's die het uit eigen keuze dragen is het tot symbool geworden van drang naar superioriteit. Een soort islamistisch-nationalistisch symbool. Dat van het nieuwe Damenvolk.

Vlad 14 maart 2018 06:56

Men moet alle moslima's verplichten een hoofddoek te dragen. En moslimo's ook.

harriechristus 14 maart 2018 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8666572)
8O en de microwezentjes dan ? geen ruimtetuigen meer ?

Zeker wel, maar die bevinden zich in de microkosmos.

maddox 14 maart 2018 09:39

Het is alleen maar gemakkelijk als de 5de kolonne zich met specifiek zichtbare symbolen gaat tooien.

Het muzelhoofddoek is wel een heel duidelijk signaal: "ik mag/wil niet met vreemde mannen communiceren, verbaal noch visueel, of ik krijg problemen met mannen in mijn familie."
En ik ben een man die geen vrouwen in de problemen wil brengen, dus probeer ik gehoofddoekte moslima's te negeren.

Pandareus 14 maart 2018 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 8666740)
Zeker wel, maar die bevinden zich in de microkosmos.

Aaaaaah ja !
Dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat er nog altijd geen UFO's gevonden zijn ondanks al de youtube zever daarover.
Volgens mij heb je zojuist een belangrijk dilemma opgelost, beste harrie.

harriechristus 15 maart 2018 08:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8666772)
Aaaaaah ja !
Dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat er nog altijd geen UFO's gevonden zijn ondanks al de youtube zever daarover.
Volgens mij heb je zojuist een belangrijk dilemma opgelost, beste harrie.

Neen, die UFO's zijn nooit gevonden omdat het bijgeloof is.

En de ruimteschepen van mijn atoomtheorie is een ander verhaal.

IJsboer 15 maart 2018 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 8667462)
Neen, die UFO's zijn nooit gevonden omdat het bijgeloof is.

En de ruimteschepen van mijn atoomtheorie is een ander verhaal.

UFO's zijn geen bijgeloof.

UFO betekent Unidentief Flying Object. En er bestaan wel degelijk ongeïdentificeerde vliegende objecten.

Ruimtetuigen van een andere planeet/zonnestelsel die tot hier geraken daarentegen, lijkt me wel sterk.

De kosmos is zo groot dat zelfs een civilizatie die miljoenen jaren verder staat dan wij niet tot hier geraken, en zelfs als ze tot hier geraken, waarom zouden ze? Deze planeet is al bewoond en ze kunnen miljoenen andere planeten waar geen kernbommen zijn koloniseren als ze dat willen.

De kosmos is groter dan je jezelf kan voorstellen. Als ons zonnestelsel zo groot was als een waterstofatoom dan is de dichtsbijzijnde ster niet 5 cm verder, niet 1 meter verder, maar ergens in Alaska.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be