Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akufen
(Bericht 3809523)
Dat is ook helemaal niet verregaand. Voor u ja, omdat het onbekend is.. en daar stopt het dan. Is het voor ons verregaand wanneer een bioloog in een bos trekt voor apen te onderzoeken? Duizenden kilometers ver! Zo reageer jij.. enkel het kader is iets anders.
|
Nee, ik reageer zo niet. Een correcte analogie zou zijn dat ik morgenochtend een drol op mijn stoep vind en in plaats van aan de hond van mijn buurman (of mijn buurman zelf) te denken, ik mijn safaripak aantrek om naar de jungle te trekken en daar gorilla's te gaan opjagen omdat ze op mijn stoep gekakt hebben.
Dat is wat hier gebeurt: een onverklaarbaar verschijnsel niet verklaren vanuit de meest plausibele en voor de hand liggende mogelijkheden (zijn het de Amerikanen, de Russen, de Fransen, de Chinezen?) maar vanuit de meest absurde: het zijn aliëns. Terwijl daar geen enkel redelijk argument voor bestaat behalve een halve gare die me 's morgens zegt: 'ik heb vannacht een gorilla op uw stoep zien scheiten'. Ik geloof die halve gare niet en zoek de dader in de onmiddellijke omgeving.
Citaat:
ik hoef maar van 1 ding "uit te gaan" en dat is dat leven vrij normaal is in het universum. Dat kan je al opmerken aan de voor ons extreme plaatsen hier op aarde waar leven te vinden is.
|
Jouw uitgangspunt is dan onlogisch; op onze planeet is het tussen -50 en +50 graden, er is water, zuurstof en nog een heleboel andere bestanddelen die noodzakelijk zijn voor het leven
as we know and understand it. Er is regelmatig zon en regelmatig afkoeling, er is een uiterst complex geheel van op elkaar inwerkende systemen die elk op hun beurt op het juiste moment tot de juiste ontwikkelingen moeten komen voor er zelfs maar sprake kan zijn van de juiste chemische samenstelling van een atmosfeer die al de rest mogelijk maakt. Dat is dus alles behalve 'vrij normaal'.
Citaat:
Jij gaat er vanuit dat wij de enigen zijn, of zo goed als, en dan ook nog eens de koplopers zijn als het op technologisch gebied neerkomt. In het jaar 2008 noem ik dat niet langer rationeel denken maar simpelweg een gevolg van suggestieve media in al z'n vormen.
|
Vreemd want ik ben nooit één redelijk rationeel argument tegengekomen dat me uitlegt waarom onverklaarbare verschijnselen op aarde niet zouden veroorzaakt worden door gebeurtenissen op aarde. Dat lijkt me bijzonder rationeel en minder bizar dan bij de eerste de beste onverklaarbare gebeurtenis te denken aan aliëns.
vroeger verklaarden mensen onbegrijpelijke gebeurtenissen door te verwijzen naar onzichtbare natuurkrachten. Later werden het de goden of de ketters en heksen die tegen de goden zondigden. Vandaag zijn het dus de aliëns.
Geef mij maar wetenschap, die heeft een einde gemaakt aan het godendom, aan de natuurgodsdiensten, aan de heksenvervolging. Dat bevalt me veel meer.
Citaat:
Ai, tijd om uw licht nog eens op te steken dan.
|
enlighten me
Citaat:
Een ander ras humanoïden bijvoorbeeld.
|
Waarmee u zomaar wat neerschrijft natuurlijk. Het kan evengoed een ander ras honden zijn, of komkommers of pseudopodiën. Het lijkt me nogal pretentieus om te denken dat �*ls er al leven is, dat dat dan toevallig ook nog eens op ons zou lijken. En even agressief en onnozel zou zijn zodat ze met hun schotels tegen bergen knallen alsof ze strontzat op de E40 over de vangrail gaan. Zie je zelf niet dat dat allemaal projectie is van menselijke eigenschappen? Dat heet 'antropomorfisme' en in wetenschap en filosofie wordt de term gebruikt als menselijke eigenschappen en waarde-oordelen worden toegeschreven aan niet-menselijke wezens (dieren, planten, goden, aliëns) of dingen. In de moderne wetenschap wordt er meestal van uitgegaan dat deze manier van denken onjuist is.