Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Elektrische wagen! In Brussel te weinig stroom om de wagens op te laden. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=251676)

Micele 18 januari 2020 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9227508)
je moet dat zo moeilijk niet maken 2.5TWh = 10miljard km / 20.000km/jaar = 500.000 EV's

Allez bank vooruit. En we hebben na al die jaren (pakweg vanaf 2012) nu 20.000 EV in België. En jij hebt al schrik van je kookplaten uit de 20e eeuw. Zijn uw gloeilampen ook nog goed? :lol:

Citaat:

maar hé we gaan naar ZERO remember de ecodictaat van groene brulkikkers; We moeten ambitieus zijn.
"ZERO" in 2100 best haalbaar niet? "zero-uitlaat"

Als er landen zijn dat nu al quasi hebben.

2050 is al een streefdoel roepen een vijftal landen:
Citaat:

Five EU countries call for 100% renewable energy by 2050

https://www.euractiv.com/section/ene...nergy-by-2050/
Recente studie uit Finland:
Citaat:

http://energywatchgroup.org/new-stud...newable-energy
12 Apr 2019

New Study: Global Energy System based on 100% Renewable Energy

The new study by the Energy Watch Group and LUT University is the first of its kind to outline a 1.5°C scenario with a cost-effective, cross-sectoral, technology-rich global 100% renewable energy system that does not build on negative CO2 emission technologies. The scientific modelling study simulates a total global energy transition in the electricity, heat, transport and desalination sectors by 2050. It is based on four and a half years of research and analysis of data collection, as well as technical and financial modelling by 14 scientists. This proves that the transition to 100% renewable energy is economically competitive with the current fossil and nuclear-based system, and could reduce greenhouse gas emissions in the energy system to zero even before 2050.

“The report confirms that a transition to 100% renewables is possible across all sectors, and is no longer more expensive than the current energy system,” said Hans-Josef Fell, former Member of the German Parliament and President of the Energy Watch Group, in advance of the publication. “It shows that the whole world can make the transition to a zero emission energy system. That is why all political powers around the world can and should do much more to protect our climate than they currently envision.” Thanks to the developed model and the extensive existing database, EWG and LUT can now also develop national roadmaps for the transition to 100% renewables, tailored precisely for the individual countries’ respective context, Fell added.
De brulkikkers die roepen dat het niet zou gaan welke kleur hebben die eigenlijk? Hoe kweken die zich voort? Welke soort ben jij? ;-)

Citaat:

https://www.theguardian.com/cities/2...n-neutral-city

Inside Copenhagen’s race to be the first carbon-neutral city

...
It’s all part of Copenhagen’s plan to be net carbon-neutral by 2025. Even now, after a summer that saw wildfires ravage the Arctic Circle and ice sheets in Greenland suffer near-record levels of melt, the goal seems ambitious. In 2009, when the project was formulated, it was positively revolutionary.

“A green, smart, carbon-neutral city,” declared the cover of the climate action plan, before detailing the scale of the challenge: 100 new wind turbines; a 20% reduction in both heat and commercial electricity consumption; 75% of all journeys to be by bike, on foot, or by public transport; the biogas-ification of all organic waste; 60,000 sq metres of new solar panels; and 100% of the city’s heating requirements to be met by renewables.

Radical and far-reaching, the scheme dared to rethink the very infrastructure underpinning the city. There’s still not a climate project anywhere else in the world that comes close.

And, so far, it’s working. CO2 emissions have been reduced by 42% since 2005, and while challenges around mobility and energy consumption remain (new technologies such as better batteries and carbon capture are being implemented), the city says it is on track to achieve its ultimate goal.

More significant still is that Copenhagen has achieved this while continuing to grow in traditional economic terms. Even as some commentators insist that nothing short of a total rethink of free-market economics and corporate structures is required to stave off global catastrophe, the Danish capital’s carbon transformation has happened alongside a 25% growth in its economy over two decades. Copenhagen’s experience will be a model for other world cities.

The sentiment that lies behind Arc’s conception as a multi-use public good – “hedonistic sustainability” – is echoed by Bo Asmus Kjeldgaard, former mayor of Copenhagen for the environment and the man originally tasked, back in 2010, with making the plan a reality.
Het enige wat niet meegerekend wordt is de luchthaven van Kopenhagen, die ligt niet in de stad. :-D
Citaat:

Copenhagen airport is not factored into the CO2 calculations, which has drawn criticism.

fred vanhove 18 januari 2020 16:07

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9226063)
in Antwerpen kan 75% vh netwerk de opladers nu al aan, maar vertel het niet aan Fred. ;-)

Tof....maar ik denk toch niet dat dat me gaat overtuigen om af te komen;-) Ik blijf wel waar ik ben.Misschien eens als het wat beter weer wordt
Doe uw laadpalen daar de groetjes vanwege de Fred.

Bijlage 111885

reservespeler 18 januari 2020 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9227202)
Maar de kerncentrales gaan dicht in 2025.

Tuttut, niet over zo'n moeilijk details beginnen hé.
Want dan zet hij er gewoon nog wat grafiekjes bij.

reservespeler 18 januari 2020 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 9227360)
Misschien.

Overdag heb ik 239V. Bij avond wanneer er gekookt wordt bv valt dat naar 203-204V. Zet daar nog een volle straat auto's bij...

203 tot 204 volt?
Dat is haast misdadig.
Motoren kunnen verbranden bij een te laag voltage.

Micele 18 januari 2020 20:19

Eerste electriciteitscentrale in België

In 1890 was Ninove de eerste Belgische stad die de concessie voor de productie en distributie van elektriciteit over het hele grondgebied van de gemeente aan een privéonderneming toekende. In de jaren die volgde begonnen ook Luik, Gent en Brussel aan de systematische elektrificatie van hun grondgebied. Zo werd in 1884 een grote stroomgenerator in Cockerill gebouwd.

In 1892 pakt Antwerpen het anders aan. Daar wordt niet algemeen electriciteit verspreid, maar water wordt onder hoge druk door leidingen over de stad verspreid. Deze drijven dan waterturbines in de omvormingsstations aan waardoor elektrische gelijkstroom wordt opgewekt. Op die manier werd het openbaar net voorzien van gelijkstroom.

Het is pas in 1898 dat in België de eerste grote elektriciteitscentrale wordt gebouwd in Oostkerk in Tubize. Deze centrale was de eerste centrale van waaruit driefasenwisselstroom werd verdeeld. Ze werd ook gebouwd met de ambitie om elektriciteit over de grenzen van gemeenten of agglomeraties heen te verdelen. Tevens diende ze als speciale elektrische tractie voor kanaalschepen op het kanaal Brussel-Charleroi.

De uitbouw van het elektriciteitsnetwerk verloopt echter op vele plaatsen moeizaam door de tegenwerking van de toenmalige gasmaatschappijen omdat deze erin slaagden om de aanleg van elektriciteitsleidingen op het openbaar domein via het gerecht tegen te houden als een inbreuk op de concessies voor openbare en private verlichting. De gasmaatschappijen merken dat ze de nieuwe energie niet kunnen blijven remmen en omarmen hem dan maar en gaan zelf electriciteit verdelen. De echte elektrificatie start daarmeepas in hoog tempo na de eeuwwisseling.

Eerste electrische trein in België

In vergelijking met andere landen begon België pas vrij laat met elektrische tractie. In de steden waren elektrische trams intussen al redelijk ingeburgerd, maar voor een eerste toepassing op het grote spoor was het wachten tot 1931. De korte spoorlijn Brussel - Tervuren werd als eerste Belgische lijn geëlektrificeerd onder 1500 volt, vooral bij wijze van test. De Algemene Maatschappij van Elektrische en Industriële Bedrijven (het latere Electrabel had de lijn in concessie en exploiteerde deze met elektrische treinstellen, technisch verwant aan de Parijse metro. Uiteindelijk werd er gekozen voor een gelijkstroomsysteem van 3000 volt, waarvoor Italië, Spanje en sommige landen van Oost-Europa kozen. De eerste brede toepassing van de elektrische trein gebeurde op de lijn Brussel - Antwerpen. Tegelijk werd het traject tot vier sporen uitgebreid. De oorspronkelijke spoorlijn behield het nummer 25, de naastliggende lijn kreeg nummer 27. In de omgeving van Mechelen werd het spoor verhoogd en tussen Hove en Berchem werd het uitgegraven. Net voorbij Hove werden de sporen (van lijn 27) omgeleid. Zo werd spoorlijn 25 een kruisvrije expreslijn. Exact 100 jaar na de eerste treinrit, op 5 mei 1935, reed het eerste Belgische elektrische treinstel (Type 1935) over het baanvak, met aan boord koning Leopold III. De trein haalde 120 kilometer per uur en de reis duurde 31 minuten, met de halte in Mechelen inbegrepen. De verdere elektrische uitbreiding verliep echter traag wegens de druk vanuit de koolmijnen, de hoge kosten en de Tweede Wereldoorlog.

De eerste electrische auto's in België
.... :lol:

maddox 18 januari 2020 21:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9227759)
203 tot 204 volt?
Dat is haast misdadig.
Motoren kunnen verbranden bij een te laag voltage.

De regel voor elektriciteit is duidelijk. 240VAC +/- 10% Dus van 215VAC tot 265VAC

Bij 204V gaan de meeste goede elektronische apparaten gewoon uit. En ja, de apparaten met motoren hebben de keuze.
Of meer ampères trekken om het werk te kunnen, of uitschakelen. En ampères zijn de reden waarom motoren verbranden.

reservespeler 19 januari 2020 06:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9227879)
De regel voor elektriciteit is duidelijk. 240VAC +/- 10% Dus van 215VAC tot 265VAC

Bij 204V gaan de meeste goede elektronische apparaten gewoon uit. En ja, de apparaten met motoren hebben de keuze.
Of meer ampères trekken om het werk te kunnen, of uitschakelen. En ampères zijn de reden waarom motoren verbranden.

Inderdaad. Vandaar dat motoren beschermd worden door motorbeveiligingsschakelaar, deze is in tegenstelling met een gewone zekering, instelbaar.
Je kan dan ook nog kiezen tussen trage en snelle schakelaars.

Micele 19 januari 2020 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9227202)
Maar de kerncentrales gaan dicht in 2025.

Omstreeks okt-nov 2018 was er maar 1 kernreactor actief: Doel 3 met 1 GW.
Dit was tijdelijk, 1 maand denk ik. Want Tihange had onderhoud.

momenteel zijn weer vier kernreactoren actief met 4GW (en kan er stroom geexporteerd worden op aanvraag en de prijs interessant is, meestal 'nachts)
Wind en biomassa zorgen tesamen meestal voor 2 GW, gascentrales voor 1,8 GW. dan de rest verdeelt over zon -water - opslag pompcentrale.

https://www.electricitymap.org/?page...countryCode=BE

- terwijl ik dit schrijf importeren we grijze 1410 MW van NL, maar exporteren we gele 955 MW uit naar UK en gele 422 MW naar Frankrijk. Overdag zijn we dikwijls een netto importeur, imho. 'nachts zal dit wslk andersom zijn, ga er eens op letten. Nu komt de zon mee in het spel en alles zal wat veranderen..

- NL krijgt op zijn beurt groene 700 MW van Denemarken, maar exporteert wel verder uit naar UK: 874 MW, BE al gezakt naar 1291 MW, en beetje naar D: 79 MW.


De CREG kan de kernuitstapwet 2025 altijd uitstellen bij "dreigend stroomtekort".
(moest er paniek uitbreken :lol: )

reservespeler 19 januari 2020 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9228125)
Omstreeks okt-nov 2018 was er maar 1 kernreactor actief: Doel 3 met 1 GW.
Dit was tijdelijk, 1 maand denk ik. Want Tihange had onderhoud.

momenteel zijn weer vier kernreactoren actief met 4GW (en kan er stroom geexporteerd worden op aanvraag en de prijs interessant is, meestal 'nachts)
Wind en biomassa zorgen tesamen meestal voor 2 GW, gascentrales voor 1,8 GW. dan de rest verdeelt over zon -water - opslag pompcentrale.

https://www.electricitymap.org/?page...countryCode=BE

- terwijl ik dit schrijf importeren we grijze 1410 MW van NL, maar exporteren we gele 955 MW uit naar UK en gele 422 MW naar Frankrijk. Overdag zijn we dikwijls een netto importeur, imho. 'nachts zal dit wslk andersom zijn, ga er eens op letten. Nu komt de zon mee in het spel en alles zal wat veranderen..

- NL krijgt op zijn beurt groene 700 MW van Denemarken, maar exporteert wel verder uit naar UK: 874 MW, BE al gezakt naar 1291 MW, en beetje naar D: 79 MW.


De CREG kan de kernuitstapwet 2025 altijd uitstellen bij "dreigend stroomtekort".
(moest er paniek uitbreken :lol: )

En sinterklaas komt op 6 december.

daiwa 20 januari 2020 03:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9226058)
https://www.tijd.be/ondernemen/milie...utm_source=SIM


In Brussel is de stroomleiding niet voorzien voor het opladen van Elektrische wagens.

En elders?

Koop je een dure elektrische auto en daar sta je dan , platte batterij. :rofl:

maddox 20 januari 2020 07:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9226058)
https://www.tijd.be/ondernemen/milie...utm_source=SIM


In Brussel is de stroomleiding niet voorzien voor het opladen van Elektrische wagens.

En elders?

In de straat waarin ik woon kunnen we zelfs geen 3 faze 400V krijgen, 240V monofaze 20A per woning. De uitleg toen ik de 400V aansluiting aanvroeg voor mijn werkplaatsje: "sorry meneer, maar de hoofdkabel kan het niet aan, maar binnen 6 jaar komt er een nieuwe kabel."
Da's ondertussen 9 jaar geleden.

Micele 20 januari 2020 09:54

Hier ligt overal 400 V in de straten. (verkaveling 1980's).

Limburg is pas na WOII echt gegroeid...



~ tien jaar geleden hebben ze hier een stroomgebouw bijgezet, toen er een huizenrij bijkwam. De verkavelingsstraten liggen hier meestal 10-15 jaar eerder met alle voorzieningen, de percelen zijn dan nog helemaal niet verkocht.

Op vele plaatsen zie je gewoon de witte stroomkastjes, dat is allemaal voorzien voor bouwgrond, ook aan de nummerering van de bestaande huizen kan men het zien.

Hoe het in de oude Limburgse steden ligt weet ik niet.

Tavek 20 januari 2020 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 9227360)
Misschien.

Overdag heb ik 239V. Bij avond wanneer er gekookt wordt bv valt dat naar 203-204V. Zet daar nog een volle straat auto's bij...

Ik heb het omgekeerde probleem. Als ik "chance" heb, heb ik 230V.

Maar van zodra een beetje zon schijnt schiet dat naar 250 en meer. Mijn transfo valt dus ook regelmatig uit.

Een van de manieren om dat te vermijden: mijn vriendelijke buurman die zijn wagen door de dag oplaadt. De man renteniert, dus dat kan ;)

Micele 20 januari 2020 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9228864)
Ik heb het omgekeerde probleem. Als ik "chance" heb, heb ik 230V.

Maar van zodra een beetje zon schijnt schiet dat naar 250 en meer. Mijn transfo valt dus ook regelmatig uit.

Een van de manieren om dat te vermijden: mijn vriendelijke buurman die zijn wagen door de dag oplaadt. De man renteniert, dus dat kan ;)

Ik zal wel hopelijk niet hetzelfde hebben, ga het volgende keer eens meten als de zon er is. Maar als de stroom goed verdeelt wordt kan het niet naar 250 V oplopen, hoop ik toch.

Want in onze buurt heeft zowat de helft zonnepanelen op hun dak van zuidoost tot west. Er zijn er wel een vijftal met PHEV en 1 EV.

Thuis geraak ik wslk niet onder 230V. Momenteel ~236V (mistig, 0 zon)

Wij hebben zelf geen PV, wonen tekort bij de bomen = ideale airco in de zomer.

brother paul 20 januari 2020 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9227528)
Allez bank vooruit. En we hebben na al die jaren (pakweg vanaf 2012) nu 20.000 EV in België. En jij hebt al schrik van je kookplaten uit de 20e eeuw. Zijn uw gloeilampen ook nog goed? :lol:


"ZERO" in 2100 best haalbaar niet? "zero-uitlaat"

Als er landen zijn dat nu al quasi hebben.

2050 is al een streefdoel roepen een vijftal landen:


Recente studie uit Finland:


De brulkikkers die roepen dat het niet zou gaan welke kleur hebben die eigenlijk? Hoe kweken die zich voort? Welke soort ben jij? ;-)



Het enige wat niet meegerekend wordt is de luchthaven van Kopenhagen, die ligt niet in de stad. :-D

Micele

kijk hoe maak je kunstof in een zero maatschappij : uit biomassa landbouwmassa
hoe maak je cement: verbranden van afval of H2
hoe maak je staal: reductie tot Fe met H2

het eerste dat je u moet afvragen waarom zou je petroleum nu niet meer gebruiken om kunststof te maken ? die isolatie /plastieken auto's/nep-lederen zetels/ plastieken films/ kunstoffen tandwielen het wordt allemaal zo gemaakt, goedkoper en sneller...

het tweede dat je moet afvragen? stel dat je de kunsstof volledig doet verdwijnen uit petroleum vermindert de CO2 uitstoot daardoor ? nee volgens mij integendeel de isolatie verslechtert
en met wat ga je dat vervangen via Biomassa: is dat dan beter ? vermoedelijk niet want je pakt grondareaal af voor de voeding of dwingt de wereldbevolking om te reduceren... een soort collectieve euthanisie geprogrammeerd door groen, t'is net geen fascisme hé dat extreem redeneren

hetzelfde verhaal voor staal, en hetzelfde verhaal voor cement.... t'is telkens hetzelfde de alternatieven zijn niet noodzakelijk beter

een 'hamvraag': moet de uitstoot lager zijn dan de uitstoot van 1970? of moet de uitstoot gewoon echt naar NUL ??

als in 1970 een BALANS bestond op de uitstoot, is het volgens mij niet 'primordiaal om die balans verder te drijven naar het niveau van 1970
als er dus een balans bestond bvb in 1970 die de CO2 ppm toen niet deed escaleren, waarom zou je daar onder willen gaan ? De balans gaat vanzelf terugkomen vanaf we onder dat niveau zakken, dus zero is niet nodig...


Dat is het antwoord: het is niet een kwestie van niet geloven, het is niet een kwestie van ontkennen, het is een logische redenering op de fysica parameters, op de 'limieten' van de wereldbol, op de chemie bij de productie van goederen, en op de logica van 'evenwichten' in de natuur

brother paul 20 januari 2020 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9228864)
Ik heb het omgekeerde probleem. Als ik "chance" heb, heb ik 230V.

Maar van zodra een beetje zon schijnt schiet dat naar 250 en meer. Mijn transfo valt dus ook regelmatig uit.

Een van de manieren om dat te vermijden: mijn vriendelijke buurman die zijn wagen door de dag oplaadt. De man renteniert, dus dat kan ;)

ik haal hier 260,265, en nee er vliegt niets uit

brother paul 20 januari 2020 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 9228784)
Koop je een dure elektrische auto en daar sta je dan , platte batterij. :rofl:

je kan laden aan een druppellader als het ware 240V - 2.5kWh/uur = 2 uur tanken en je bent weg uit het 'hellhole' :twisted:

Micele 20 januari 2020 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9228911)
Micele

kijk hoe maak je kunstof in een zero maatschappij : uit biomassa landbouwmassa
hoe maak je cement: verbranden van afval of H2
hoe maak je staal: reductie tot Fe met H2

het eerste dat je u moet afvragen waarom zou je petroleum nu niet meer gebruiken om kunststof te maken ? die isolatie /plastieken auto's/nep-lederen zetels/ plastieken films/ kunstoffen tandwielen het wordt allemaal zo gemaakt, goedkoper en sneller...

het tweede dat je moet afvragen? stel dat je de kunsstof volledig doet verdwijnen uit petroleum vermindert de CO2 uitstoot daardoor ? nee volgens mij integendeel de isolatie verslechtert
en met wat ga je dat vervangen via Biomassa: is dat dan beter ? vermoedelijk niet want je pakt grondareaal af voor de voeding of dwingt de wereldbevolking om te reduceren... een soort collectieve euthanisie geprogrammeerd door groen, t'is net geen fascisme hé dat extreem redeneren

hetzelfde verhaal voor staal, en hetzelfde verhaal voor cement.... t'is telkens hetzelfde de alternatieven zijn niet noodzakelijk beter

een 'hamvraag': moet de uitstoot lager zijn dan de uitstoot van 1970? of moet de uitstoot gewoon echt naar NUL ??

als in 1970 een BALANS bestond op de uitstoot, is het volgens mij niet 'primordiaal om die balans verder te drijven naar het niveau van 1970
als er dus een balans bestond bvb in 1970 die de CO2 ppm toen niet deed escaleren, waarom zou je daar onder willen gaan ? De balans gaat vanzelf terugkomen vanaf we onder dat niveau zakken, dus zero is niet nodig...


Dat is het antwoord: het is niet een kwestie van niet geloven, het is niet een kwestie van ontkennen, het is een logische redenering op de fysica parameters, op de 'limieten' van de wereldbol, op de chemie bij de productie van goederen, en op de logica van 'evenwichten' in de natuur

Verbrandingsmotoren verbranden massaal fossiele brandstof = zeer hoge CO2 en extra giftige uitlaatgassen.

Hier een zuipende moderne diesel SUV - euronorm 6c , adblue CO2 niet meegerekend - : Well to wheel CO2

Citaat:

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a..._tiptronic.pdf
Audi SQ7 TDI quattro tiptronic

CO2-Ausstoß EcoTest WTW* 293 g/km

Schadstoffe (ADAC Ecotest)
HC: 35 mg/km
CO: 142 mg/km
NOx: 123 mg/km
Partikelmasse: 1,0 mg/km
Partikelanzahl: 0,34661 10¹¹/km

Leistung 320 kW Hubraum 3956 ccm
SchadstoffklasseEuro 6c (NEFZ) Motorart Diesel Karosserie SUV

https://www.adac.de/infotestrat/test...ttro+tiptronic
EV verbranden maar een beperkt deel, indirect. En geen uitlaat = 0 uitlaatgassen.

En hoe meer groene stroom hoe minder CO2.

Hier een vergelijkbare EV SUV duitse stroommix well to wheel
Citaat:

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/a...del_X_100D.pdf
Tesla Model X 100D

CO2-Ausstoß EcoTest WTW* 139 g/km

Schadstoffe (ADAC Ecotest)
HC: 0 mg/km
CO: 0 mg/km
NOx: 0 mg/km
Partikelmasse: 0,0 mg/km
Partikelanzahl: 0 10¹¹/km

Leistung 310 kW
Elektrofahrzeug Motorart Elektro Karosserie SUV
https://www.adac.de/infotestrat/test...+Model+X+100D+
Elke EV die een ICE vervangt in de loop van de jaren is pure winst.
Evident beter is natuurlijk minder wagens en minder rijden.

Niemand heeft het hier over de vele andere producten die uit aardolie gewonnen worden.

Wat is uw duistere reden om... over kunststof 8O... te lullen?

Open een nieuwe draad over kunststof. 8O
Open een nieuwe draad over biomassa. 8O

Tavek 20 januari 2020 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9228913)
ik haal hier 260,265, en nee er vliegt niets uit

Ah gij zijt de reden waarom mensen die hun transfo wel wettelijk hebben afgesteld altijd uitvliegen :D

Die van gaat lekker door voorbij de 256 V.

brother paul 20 januari 2020 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9228918)
Verbrandingsmotoren verbranden massaal fossiele brandstof = zeer hoge CO2 en extra giftige uitlaatgassen.

Hier een zuipende moderne diesel SUV - laatste euronorm, adblue CO2 niet meegerekend - : Well to wheel CO2



EV verbranden maar een beperkt deel, indirect. En geen uitlaat = 0 uitlaatgassen.

En hoe meer groene stroom hoe minder CO2.

Hier een vergelijkbare EV SUV duitse stroommix well to wheel


Elke EV die een ICE vervangt in de loop van de jaren is pure winst.
Evident beter is natuurlijk minder wagens en minder rijden.

Niemand heeft het hier over de vele andere producten die uit aardolie gewonnen worden.

Wat is uw duistere reden om... over kunststof 8O... te lullen?

Open een nieuwe draad over kunststof. 8O
Open een nieuwe draad over biomassa. 8O

De denkfout is te denken als alles op EV rijdt, dat de uitstoot zero wordt. Die wordt zero als je voldoende windenergie kan oogsten quod non in belgica

De tweede denkfout is als je de huizen bijkomend verwarmt met WP dat alles zerowordt
Het wordt lager het verbruik, maar je krijgt een piekverbruik van 20Gw in de winter. Dus bijkomende energiecentrales en bijkomende WKK oplossingen en bijkomende windmolens... en hè wat doe,je op een windstille dag. Je gazt dienbackup via autobatterijen nogal zien slinken, gaat fantastisch zijn..

Dus niet te naïef zijn in die materie maar eerst bewijzen met simulaties dat het werkt en dan ervoor gaan


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be