Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Prijsstijgingen en indexaties zijn nog niet ten einde (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263389)

De schoofzak 10 februari 2022 19:38

Prijsstijgingen en indexaties zijn nog niet ten einde
 
De stijgingen van de prijzen lopen door.
Hogere energieprijzen sijpelen langzaam maar zeker door. Die beker moet geledigd worden.
De verliezen door de pandemie moeten ook nog verteerd geraken.
Niet alleen door het voorbeeld dat ik hieronder aanhaal. Alle producenten en handelaars worden ermee geconfronteerd.

Moeilijke tijden voor regeringen met tegenstrijdige visies op hoe de sociale welvaart best gehandhaafd blijft.

titel: Producent van Knorr, Lipton en Dove waarschuwt dat boodschappen wellicht nog duurder zullen worden
https://www.hln.be/consument/produce...rden~a06373a5/

Citaat:

De Britse multinationale onderneming Unilever - vooral bekend van voedings- en verzorgingsmerken als Knorr, Ben & Jerry’s, Unox en Dove - waarschuwt dat de productiekosten blijven oplopen. En dat zal de consument wellicht ook voelen. In 2021 verhoogde de multinational zijn verkoopprijzen al om zo de sterk gestegen grondstofkosten te compenseren.
AW 10-02-22, 10:24 Laatste update: 11:28 Bron: Sky News

Unilever zegt dat de grondstofprijzen vorig jaar “dramatisch” sterk zijn gestegen, wat een grote uitdaging was voor het bedrijf. Het Britse concern denkt dat de hoge grondstofprijzen in de eerste helft van dit jaar zullen aanhouden, met een extra kostenpost van meer dan 2 miljard euro. In de tweede helft zou die druk dan wat moeten afzwakken en wordt gerekend op een kostenpost van 1,5 miljard euro. Die hogere kosten zullen de winstgevendheid de komende jaren drukken, aldus Unilever.
Lees ook

Energie dreigt ook in 2022 nog heel duur te blijven: aankoopprijzen op hoogste peil ooit
PREMIUM
Energie dreigt ook in 2022 nog heel duur te blijven: aankoopprijzen op hoogste peil ooit

Daarnaast zal de consument de prijsstijging van de grondstoffen wellicht ook voelen in zijn portemonnee. Dat is nu al te merken aan de stijgende inflatie.

Daarnaast kondigde Unilever onlangs een herstructurering aan waarbij wereldwijd ongeveer 1.500 managementbanen komen te vervallen. Dat moet volgens de Britse onderneming een kostenbesparing opleveren van 600 miljoen euro over een periode van twee jaar.
ADVERTENTIE
Dalende beurskoers

Topman Alan Jope staat ook onder druk van verschillende aandeelhouders om de prestaties van het bedrijf te verbeteren. Zo is er een oproep om de voedingstak, met merken als Hellmann’s en Knorr, af te splitsen omdat de winstmarges bij dat onderdeel niet sterk genoeg zouden groeien. Unilever deed eerder al de thee-activiteiten van de hand aan investeerder CVC Capital.

In een toelichting stelt Jope dat Hellmann’s en Knorr tot de belangrijkste merken van het bedrijf horen, met ook sterke groei. Hij is niet van plan de levensmiddelentak af te splitsen. Ook ijsjesmerk Ben & Jerry’s doet het volgens hem erg goed.

De totale omzet kwam vorig jaar uit op 52,4 miljard euro. Daarbij werd een nettowinst behaald van 6,6 miljard euro, tegen bijna 6,1 miljard euro een jaar eerder.

graaf de bethune 11 februari 2022 10:57

Inderdaad , indexaties zullen tijdens deze legislatuur vollledig doorgaan, PS, Ecolo voelen de hete adem van PTB in de nek waardoor ze onmogelijk tot indexsprongen kunnen overgaan. Volgens Saxobank zal de inflatie in 2022 stijgen tot 15%..... we zitten al aan 8%, dus dit zou wel eens kunnen waarheid worden, maw, 15% is gelijk aan 7 indexaties.....4 indexaties gaan al zeker door....

graaf de bethune 11 februari 2022 10:57

Inderdaad , indexaties zullen tijdens deze legislatuur vollledig doorgaan, PS, Ecolo voelen de hete adem van PTB in de nek waardoor ze onmogelijk tot indexsprongen kunnen overgaan. Volgens Saxobank zal de inflatie in 2022 stijgen tot 15%..... we zitten al aan 8%, dus dit zou wel eens kunnen waarheid worden, maw, 15% is gelijk aan 7 indexaties.....4 indexaties gaan al zeker door....

lamenielachen 15 februari 2022 00:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9892342)
De stijgingen van de prijzen lopen door.
Hogere energieprijzen sijpelen langzaam maar zeker door. Die beker moet geledigd worden.
De verliezen door de pandemie moeten ook nog verteerd geraken.
Niet alleen door het voorbeeld dat ik hieronder aanhaal. Alle producenten en handelaars worden ermee geconfronteerd.

Moeilijke tijden voor regeringen met tegenstrijdige visies op hoe de sociale welvaart best gehandhaafd blijft.

titel: Producent van Knorr, Lipton en Dove waarschuwt dat boodschappen wellicht nog duurder zullen worden
https://www.hln.be/consument/produce...rden~a06373a5/

Ik schat dat we binnen de kortste keren rond de +25% gaan zitten alvorens de trend zal stabiliseren alle gefoefeldde indexen ten spijt..
Wat stonden ze te lullen vorig jaar max 5% en dan zou het terug gaan zakken, Lagarde en co.
En dat moet budgetteren en plannen .........????

Maar er is een oplossing;
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02...ticketprijzen/

De armsten helemaal kraken, een echte schande ....

Vlad 15 februari 2022 03:41

Ik begin het in de supermarkt nu pas te merken. Prijsstijgingen van 20% en meer. En nog bijlange niet alle producten. Het is pas begonnen. Er gaan er nog veel het paternalistische coronabeleid dat ze eerst aanhingen vervloeken. De miserie moet nog beginnen. Wacht tot de werkloosheid als gevolg van de stijgende prijzen en lonen het racisme toeslaat.

reservespeler 15 februari 2022 07:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9892342)
De stijgingen van de prijzen lopen door.
Hogere energieprijzen sijpelen langzaam maar zeker door. Die beker moet geledigd worden.
De verliezen door de pandemie moeten ook nog verteerd geraken.
Niet alleen door het voorbeeld dat ik hieronder aanhaal. Alle producenten en handelaars worden ermee geconfronteerd.

Moeilijke tijden voor regeringen met tegenstrijdige visies op hoe de sociale welvaart best gehandhaafd blijft.

titel: Producent van Knorr, Lipton en Dove waarschuwt dat boodschappen wellicht nog duurder zullen worden
https://www.hln.be/consument/produce...rden~a06373a5/

Da automatische loonindexeringen zorgen ervoor dat we een sneeuwbaleffect krijgen.
Iedere indexering zorgt ervoor dat de handelaars en ... hun prijzen moeten verhogen, waardoor er weer een indexering aankomt, zeker als we dit combineren met verder stijgende energieprijzen.

Wie gaat dit stoppen?

Centen i.p.v. procenten zou al al een stap in de goede richting zijn.

reservespeler 15 februari 2022 07:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9892342)
De stijgingen van de prijzen lopen door.
Hogere energieprijzen sijpelen langzaam maar zeker door. Die beker moet geledigd worden.
De verliezen door de pandemie moeten ook nog verteerd geraken.
Niet alleen door het voorbeeld dat ik hieronder aanhaal. Alle producenten en handelaars worden ermee geconfronteerd.

Moeilijke tijden voor regeringen met tegenstrijdige visies op hoe de sociale welvaart best gehandhaafd blijft.

titel: Producent van Knorr, Lipton en Dove waarschuwt dat boodschappen wellicht nog duurder zullen worden
https://www.hln.be/consument/produce...rden~a06373a5/

Da automatische loonindexeringen zorgen ervoor dat we een sneeuwbaleffect krijgen.
Iedere indexering zorgt ervoor dat de handelaars en ... hun prijzen moeten verhogen, waardoor er weer een indexering aankomt, zeker als we dit combineren met verder stijgende energieprijzen.

Wie gaat dit stoppen?

Centen i.p.v. procenten zou al al een stap in de goede richting zijn.

reservespeler 15 februari 2022 07:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 9895918)
Ik schat dat we binnen de kortste keren rond de +25% gaan zitten alvorens de trend zal stabiliseren alle gefoefeldde indexen ten spijt..
Wat stonden ze te lullen vorig jaar max 5% en dan zou het terug gaan zakken, Lagarde en co.
En dat moet budgetteren en plannen .........????

Maar er is een oplossing;
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02...ticketprijzen/

De armsten helemaal kraken, een echte schande ....

U heeft dit weer zeer selectief gelezen.
De sociale tarieven gaan helemaal niet omhoog.

Aenigma 15 februari 2022 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9895967)
Da automatische loonindexeringen zorgen ervoor dat we een sneeuwbaleffect krijgen.
Iedere indexering zorgt ervoor dat de handelaars en ... hun prijzen moeten verhogen, waardoor er weer een indexering aankomt, zeker als we dit combineren met verder stijgende energieprijzen.

Wie gaat dit stoppen?

Centen i.p.v. procenten zou al al een stap in de goede richting zijn.

Denk dat ik snel terug in Duitsland en Nederland ga shoppen als het hier teveel omhoog gaat

Boduo 15 februari 2022 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9895968)
Da automatische loonindexeringen zorgen ervoor dat we een sneeuwbaleffect krijgen.
Iedere indexering zorgt ervoor dat de handelaars en ... hun prijzen moeten verhogen, waardoor er weer een indexering aankomt, zeker als we dit combineren met verder stijgende energieprijzen.

Wie gaat dit stoppen?

Centen i.p.v. procenten zou al al een stap in de goede richting zijn.

De loonindexeringen zorgen ervoor dat onze koopkracht (een beetje) beschermd wordt.
Goede koopkracht: meer vraag ----> meer produktie----> meer winst.

De schoofzak 15 februari 2022 17:28

Ik persoonlijk vat het zo samen: de centen die nu wegvloeien naar de olie- en gasproducerende landen zijn we natuurlijk voor goed kwijt.
Wie is daarmee zijn centen kwijt? De gezinnen, de ondernemingen en deels ook de overheid.
Zonder een automatische loonindex lever je in met de korte maar harde pijn. Met automatische index, spreid je dat meer in de tijd.

Het is natuurlijk niet zo dat iemand die 20.000 euro per maand verdient, iets extra krijgt door de loonindexering. Want ik vermoed dat die zijn centen niet zo afhangen van dingen als de index.
Wel natuurlijk voor de "gewone" hoogverdieners, genre ingenieurs met bediendencontract, hogere ambtenaren .... (ok, en ook de keuning de Laeken den Taaie)

De bedrijven die x energie aan elektriciteit of gas nodig hebben voor hun product, zullen natuurlijk wel moeten hun prijzen verhogen.
En als de staat blijft bij zijn oorspronkelijke btw-voet, dan haalt de staat meer op, maar betalen de gezinnen dubbel.

Besluit: het is nog niet gedaan met de verrekening van wat we kwijtspelen aan de Arabieren en co.

Maar belangrijkst van al: dit is zeer slecht nieuws voor Vivaldi. Iets minder slecht nieuws voor de toekomstige republiek Vlaanderen en de toekomstige staat Wallonië. Gezien de financiewet en gezien wat zij moeten betalen voor de uitoefening van hun bevoegdheden.

Tyler Durden 15 februari 2022 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9896427)
De loonindexeringen zorgen ervoor dat onze koopkracht (een beetje) beschermd wordt.
Goede koopkracht: meer vraag ----> meer produktie----> meer winst.

Nee, dat is niet wat loonindexeringen doen. Het is wel een gemakkelijke denkfout om in te tuimelen.

Een loonindexering is een inflatoir mechanisme dat zoals Reservespeler zegt voor een sneeuwbaleffect zorgt. Het echt nefaste van een index is dat het ook een rem legt op extra jobs. Hogere loonkosten zorgen voor minder vraag naar arbeid. Daarenboven werkt de automatische loonindexering rigiditeit van lonen in de hand, wat nefast is bij negatieve economische schokken.

Boduo 15 februari 2022 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tyler Durden (Bericht 9896560)
Nee, dat is niet wat loonindexeringen doen. Het is wel een gemakkelijke denkfout om in te tuimelen.

Een loonindexering is een inflatoir mechanisme dat zoals Reservespeler zegt voor een sneeuwbaleffect zorgt. Het echt nefaste van een index is dat het ook een rem legt op extra jobs. Hogere loonkosten zorgen voor minder vraag naar arbeid. Daarenboven werkt de automatische loonindexering rigiditeit van lonen in de hand, wat nefast is bij negatieve economische schokken.

Ik ga regelmatig met mijn vrouw winkelen.
Als ik prijzen vgl met die van december dan is dat op z'n zachtst gezegd erg onaangenaam.
De inflatie is nu +/- 7 % !!!
Wat is er hier tegen te doen ???

De schoofzak 15 februari 2022 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9896682)
Ik ga regelmatig met mijn vrouw winkelen.
Als ik prijzen vgl met die van december dan is dat op z'n zachtst gezegd erg onaangenaam.
De inflatie is nu +/- 7 % !!!
Wat is er hier tegen te doen ???

Als je niet meer met haar meegaat, dan heb je er geen last meer van, toch?
Maar helaas, dan wordt de rekening globaal nog veel hoger.
:lol:

reservespeler 16 februari 2022 07:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9896427)
De loonindexeringen zorgen ervoor dat onze koopkracht (een beetje) beschermd wordt.
Goede koopkracht: meer vraag ----> meer produktie----> meer winst.

Is dat zo?
Als we ons uit de markt prijzen, dan ben je die klanten kwijt.
Kwa e-commerce hebben we de boot al gemist.
De herwonnen koopkracht gaat naar Bol.com.

maddox 16 februari 2022 07:11

Als je ziet dat een blik maaltijdsoep (2 porties) in Duitsland met moeite een € kost in de discounter supermarkten, en in België een vergelijkbaar blik €3...

Om dan nog niet te spreken over het verschil in de prijs van sterke drank.... Da's 100% verschil voor de "huismerken".

Zolang de brandstofprijzen niet over de €2.5/l gaan, is het interessant -post corona- om een weekendje naar vrienden te gaan in Duitsland.

Gipsy 16 februari 2022 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9896682)
Ik ga regelmatig met mijn vrouw winkelen.
Als ik prijzen vgl met die van december dan is dat op z'n zachtst gezegd erg onaangenaam.
De inflatie is nu +/- 7 % !!!
Wat is er hier tegen te doen ???

Uw vrouw buitengooien en beginnen als pooier.

reservespeler 16 februari 2022 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9896797)
Als je ziet dat een blik maaltijdsoep (2 porties) in Duitsland met moeite een € kost in de discounter supermarkten, en in België een vergelijkbaar blik €3...

Om dan nog niet te spreken over het verschil in de prijs van sterke drank.... Da's 100% verschil voor de "huismerken".

Zolang de brandstofprijzen niet over de €2.5/l gaan, is het interessant -post corona- om een weekendje naar vrienden te gaan in Duitsland.

Ik heb daar geen weekendje voor nodig.
25 km rijden en ik ben daar.
In die winkels spreken ze zelfs Nederlands.

Boduo 16 februari 2022 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tyler Durden (Bericht 9896560)
Nee, dat is niet wat loonindexeringen doen. Het is wel een gemakkelijke denkfout om in te tuimelen.

Een loonindexering is een inflatoir mechanisme dat zoals Reservespeler zegt voor een sneeuwbaleffect zorgt. Het echt nefaste van een index is dat het ook een rem legt op extra jobs. Hogere loonkosten zorgen voor minder vraag naar arbeid. Daarenboven werkt de automatische loonindexering rigiditeit van lonen in de hand, wat nefast is bij negatieve economische schokken.

Dat is nu zéker NIET zo !

Boduo 17 februari 2022 17:17

Prijsstijgingen.
Vorig jaar in febr. betaalden wij hier aan de pomp 1,26 €/l voor benzine 95 R.
Gisteren was dat 1,63 €/l.
Voor een tank van 50 l. is dat 18,5 € méér !!!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be