Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Uw voornaam veranderen wordt eenvoudiger (https://forum.politics.be/showthread.php?t=241620)

Universalia 19 december 2017 10:07

Uw voornaam veranderen wordt eenvoudiger
 
Uw voornaam veranderen wordt eenvoudiger

Citaat:

Van voornaam veranderen wordt sneller en eenvoudiger. Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) geeft de wetgeving rond de naamsveranderingen een update, dat melden De Morgen en Het Laatste Nieuws.
Of die 'update' een goede zaak is, daar durf ik nog aan te twijfelen. :?

De schoofzak 19 december 2017 11:10

Ik pleit voor nog meer vrijheid om je naam, zowel voornaam als familienaam, te kunnen wijzigen.
Eén beperking zou ik al wel stellen: na een veroordeling voor een vast te stellen lijst aan misdrijven, zou daar natuurlijk een stevige beperking op moeten staan. Het is niet mijn bedoeling bijvoorbeeld om oplichters meer kans te geven tot recidive.

Waarom ?
Eerst de vaststelling: hoe kom je aan je actuele familienaam en voornaam ? En waarom zou die keuze, die ten slotte ooit gemaakt werd, voor eeuwig en altijd zo moeten blijven ?
Dus waarom ? Omdat het kan.

De kostprijs ? Liefst zo benaderd als mogelijk de reëel geschatte kostprijs die de administratie daarvoor moet maken. (dus x minuten ambtenarentijd, y kostprijs aan informatica, kostprijs van identiteitskaart/rijbewijs/ ... weet ik nog wat daar kan bij komen kijken)

Zeus 19 december 2017 11:20

Ach, de modegril van het moment zeker?

De costumizable persoon: kies zelf je naam, je geslacht, je natie, ...

Vette Pois(s)on 19 december 2017 11:23

dankuwel ouders

Knuppel 19 december 2017 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8601500)
Uw voornaam veranderen wordt eenvoudiger



Of die 'update' een goede zaak is, daar durf ik nog aan te twijfelen. :?

Wat er niet deugt aan deze wet is dat ze er enkel kwam ten behoeve van transgenders. Bovendien is het discriminatie dat een naamsverandering voor niet-transgenders tienmaal meer kost dan voor transgenders.
Minderheden voorkeursbehandelingen geven is evengoed discriminatie als alle andere soorten discriminatie.

Knuppel 19 december 2017 11:28

Citaat:

De kostprijs ? Liefst zo benaderd als mogelijk de reëel geschatte kostprijs die de administratie daarvoor moet maken. (dus x minuten ambtenarentijd, y kostprijs aan informatica, kostprijs van identiteitskaart/rijbewijs/ ... weet ik nog wat daar kan bij komen kijken)
Het voornaamste is dat de prijs voor iedereen gelijk moet zijn. Dat is niet het geval en toch piep je er met geen woord over.

Heeft de N-VA deze discriminatie ten overstaan van van niet-transgenders mee goedgekeurd?

reservespeler 19 december 2017 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8601533)
Ik pleit voor nog meer vrijheid om je naam, zowel voornaam als familienaam, te kunnen wijzigen.
Eén beperking zou ik al wel stellen: na een veroordeling voor een vast te stellen lijst aan misdrijven, zou daar natuurlijk een stevige beperking op moeten staan. Het is niet mijn bedoeling bijvoorbeeld om oplichters meer kans te geven tot recidive.

Waarom ?
Eerst de vaststelling: hoe kom je aan je actuele familienaam en voornaam ? En waarom zou die keuze, die ten slotte ooit gemaakt werd, voor eeuwig en altijd zo moeten blijven ?
Dus waarom ? Omdat het kan.

De kostprijs ? Liefst zo benaderd als mogelijk de reëel geschatte kostprijs die de administratie daarvoor moet maken. (dus x minuten ambtenarentijd, y kostprijs aan informatica, kostprijs van identiteitskaart/rijbewijs/ ... weet ik nog wat daar kan bij komen kijken)

Da ambtenarentijd is peperduur.

Knuppel 19 december 2017 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8601554)
Da ambtenarentijd is peperduur.

Niet voor transgenders. Die betalen slechts 49 euro terwijl niet omgeturnde mensen 490 euro betalen voor een aangepaste naam.

Waarom kreeg ik geen antwoord op mijn vraag of de N-VA deze discriminatie mee goedkeurde?

Stultitiae 20 december 2017 00:57

Door deze voorkeursbehandeling worden mensen in kansarmoede die hun naam willen veranderen in het transgendermilieu gedwongen.

Drempelverlaging, juist ja.

Toch goed dat de koning korting kan toestaan. :-)

daiwa 20 december 2017 02:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 8601553)
Het voornaamste is dat de prijs voor iedereen gelijk moet zijn. Dat is niet het geval en toch piep je er met geen woord over.

Heeft de N-VA deze discriminatie ten overstaan van van niet-transgenders mee goedgekeurd?

Moet nog goedgekeurd worden.
Ben benieuwd welke partijen die discriminatie gaan goedkeuren.

Citaat:

Dat staat in een wetsontwerp van minister Geens dat normaal deze week wordt goedgekeurd.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171219_03251490

Jay-P. 20 december 2017 02:35

Voor de gegadigden: kies uit deze lijst.

De schoofzak 20 december 2017 11:19

Om de conservatiere kaloot een kloot af te trekken, kan ik het aanvaardbaar vinden dat transgenders een soort van korting krijgen, vergelijkbaar met een terugbetaling van de ziekenkas.
Het blijft oneerlijk, maar er staat nergens in de grondvod, en zelfs nergens in de bijbel, dat het leven eerlijk is.

Anna List 20 december 2017 11:48

@moderatie, ik zou mijn voornaam graag in ana veranderen. dat was eertijds een schrijffout en die blijft maar misverstanden geven.

Anna List 20 december 2017 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8602147)
Voor de gegadigden: kies uit deze lijst.

komt in orde JungPoppo!

Dadeemelee 20 december 2017 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8602376)
@moderatie, ik zou mijn voornaam graag in ana veranderen. dat was eertijds een schrijffout en die blijft maar misverstanden geven.

Is Socia List ook goed? :-P

Anna List 20 december 2017 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8602388)
Is Socia List ook goed? :-P

PA gerapporteerd.

Anna List 20 december 2017 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8602388)
Is Socia List ook goed? :-P

echt ik ben geschoffeerd nu ...

helemaal van mijn melk!!!


dit voelt héél grensoverschrijdend aan ze!


ik stel voor u Saapje Melee voor! :p

Dadeemelee 20 december 2017 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8602391)
echt ik ben geschoffeerd nu ...

helemaal van mijn melk!!!


dit voelt héél grensoverschrijdend aan ze!

Oké Nationa List dan?

Anna List 20 december 2017 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8602392)
Oké Nationa List dan?

even storend en schokkerend ... :evil:

kwas nog aan t aanpassen :-)

Dadeemelee 20 december 2017 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8602394)
even storend en schokkerend ... :evil:

kwas nog aan t aanpassen :-)

Met de achternaam List zijn de mogelijkheden eindeloos :D


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be