Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Verkiezingen 2014 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=222)
-   -   Pronostiek uitslag 2014 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=195751)

reinaert68 18 december 2013 02:46

Pronostiek uitslag 2014
 
Mijn pronostiek:

N-VA 34%
CD&V 19%
SP-A 14%
OVLD 10%
VB 10%
GROEN 9%
Andere 4%

Ik vermoed wel dat de Vlaamse, federale en Europese resultaten wat uiteen zullen liggen (wat bonus voor Kris Peeters en Hilde Crevits op Vlaams niveau, De Wever federaal, Verhofstadt Europees).

R.Verhiest 18 december 2013 15:28

Pvda ?

Scherven A. Mok 18 december 2013 16:36

Met die drie verkiezingen tegelijkertijd zouden we wel eens voor serieuze verrassingen komen te staan. Als ik ga stemmen zal het op drie verschillende partijen stemmen zoals het er nu naar uit ziet. Eigenlijk ben ik daarvoor te slecht geïnformeerd. Ik weet amper nog waar welke bevoegdheden zitten en wie ik dus waar wens.

DeProf_eet 18 december 2013 17:23

Dit maakt me wel heel gelukkig

OVLD 10%
VB 10%

Die VLD die ons toch tenslotte heel die miserie met de allochtonen heeft bezorgd. Weet U nog wel ? Landsverrader konijn nu een tiental jaren geleden ? Die kunnen niet laag genoeg zakken. En als ze nu zakken naar het niveau van het VB dat vind ik prima.

reinaert68 18 december 2013 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door R.Verhiest (Bericht 6935931)
Pvda ?

Zie andere. Sowieso onder de kiesdrempel ;-)

Hugh Mannity 18 december 2013 19:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reinaert68 (Bericht 6936415)
Zie andere. Sowieso onder de kiesdrempel ;-)

Hierin zou U zich wel eens kunnen vergissen, vrees ik.

fonne 18 december 2013 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hugh Mannity (Bericht 6936418)
Hierin zou U zich wel eens kunnen vergissen, vrees ik.

Globaal genomen zie ik ze geen 5% halen, maar een zeteltje in de een of andere provincie zit er wel in. Hoe meer ze halen hoe beter eigenlijk, elke stem voor PVDA is er een minder voor SP.A, Groen! of VB.

Robinus V 19 december 2013 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6936102)
Met die drie verkiezingen tegelijkertijd zouden we wel eens voor serieuze verrassingen komen te staan. Als ik ga stemmen zal het op drie verschillende partijen stemmen zoals het er nu naar uit ziet. Eigenlijk ben ik daarvoor te slecht geïnformeerd. Ik weet amper nog waar welke bevoegdheden zitten en wie ik dus waar wens.

Goed punt. Het is nooit een goed idee alle macht aan één partij te geven.

vlijmscherp 19 december 2013 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 6936455)
Globaal genomen zie ik ze geen 5% halen, maar een zeteltje in de een of andere provincie zit er wel in. Hoe meer ze halen hoe beter eigenlijk, elke stem voor PVDA is er een minder voor SP.A, Groen! of VB.

als ze ergens een zetel halen, is het Antwerpen. in alle andere provincies is het een utopie.

Maar elke verkiezing heeft natuurlijk zijn verrassing.

vlijmscherp 19 december 2013 09:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V (Bericht 6937093)
Goed punt. Het is nooit een goed idee alle macht aan één partij te geven.

het probleem in Vlaanderen is natuurlijk dat er nauwelijks verschil is tussen CD&V-SPa-OVLD.

Effect 19 december 2013 09:56

N-VA 32%
CD&V 16%
SP.a 16%
o-VLD 10%
Groen 8%
VB 9%
PVDA 4%
andere 5%

Het hangt natuurlijk heel erg ervan af, maar als de meerderheidspartijen blijven bakkelijken zoals ze nu bezig zijn, ziet het er niet goed uit.

N-VA is meer hoop dan wat anders. Ze moeten gewoon 30% halen of we zitten met Di Rupo II. 34% of meer is volgens mij niet realistisch.
VLD gaat klappen krijgen wegens de rode regering die ze gesteund hebben. Of ze 10% halen is koffiedik kijken.
SP.a is eigenlijk de grote winnaar in regering Di Rupo I, misschien dat ze zelfs groter worden dan CD&V. Het zou een spektakel zijn.
PVDA gaat misschien een zetel halen in Antwerpen en/of Brussel.

Bolleke Wol 19 december 2013 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 6937101)
het probleem in Vlaanderen is natuurlijk dat er nauwelijks verschil is tussen CD&V-SPa-OVLD.

Men kan ze eigenlijk als één partij zien.

Daarmee zien we een heel ander verhaal:

tripartite-blok: 42 %
V-blok: 41 %
Groen 8 %
PvdA 4%
andere 5 %

Met die cijfers is de kans op een Di Rupo II heel groot. Aan Vlaamse zijde kan de drievoudige regimepartij gewoon voortdoen.

Amon_Re 19 december 2013 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 6936102)
Met die drie verkiezingen tegelijkertijd zouden we wel eens voor serieuze verrassingen komen te staan. Als ik ga stemmen zal het op drie verschillende partijen stemmen zoals het er nu naar uit ziet. Eigenlijk ben ik daarvoor te slecht geïnformeerd. Ik weet amper nog waar welke bevoegdheden zitten en wie ik dus waar wens.

De complexiteit van België is een zegen voor politici. Hoeveel % van de burgers snapt eigenlijk nog hoe België bestuurt wordt? De mens op straat weet amper hoeveel regeringen we hebben.

Edit: De aandacht van de media voor de EU verkiezingen in België is ook erbarmelijk, als je niet actief gaat zoeken weet je van geen enkele partij wat hun standpunten zijn op EU niveau.

Supe®Staaf 19 december 2013 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6937131)
Men kan ze eigenlijk als één partij zien.

Daarmee zien we een heel ander verhaal:

tripartite-blok: 42 %
V-blok: 41 %
Groen 8 %
PvdA 4%
andere 5 %

Met die cijfers is de kans op een Di Rupo II heel groot. Aan Vlaamse zijde kan de drievoudige regimepartij gewoon voortdoen.

Zeer realistische analyse.

De kans voor Di Rupo II vergroot als je ook nog eens het V-blok in de juiste context plaatst: N-Va kan, mag, wil of zal niet met VB regeren....
Dat V-blok is dus in realiteit minder homogeen dan het tripartiete blok, waar weldegelijk heel veel cement is om het bijeen te houden: de uitdrukkelijke wens om aan de macht te deel te nemen, ongeacht de ideologische 'wendingen' die ze ervoor moeten slikken.

Effect 19 december 2013 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6937131)
Men kan ze eigenlijk als één partij zien.

Daarmee zien we een heel ander verhaal:

tripartite-blok: 42 %
V-blok: 41 %
Groen 8 %
PvdA 4%
andere 5 %

Met die cijfers is de kans op een Di Rupo II heel groot. Aan Vlaamse zijde kan de drievoudige regimepartij gewoon voortdoen.

Met die nuance dat de tripartite misschien zelfs minder zetels zal halen dan N-VA op z'n eentje. D'Hondt is een venijnig beestje.

Bolleke Wol 19 december 2013 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf (Bericht 6937143)
Zeer realistische analyse.

De kans voor Di Rupo II vergroot als je ook nog eens het V-blok in de juiste context plaatst: N-Va kan, mag, wil of zal niet met VB regeren....
Dat V-blok is dus in realiteit minder homogeen dan het tripartiete blok, waar weldegelijk heel veel cement is om het bijeen te houden: de uitdrukkelijke wens om aan de macht te deel te nemen, ongeacht de ideologische 'wendingen' die ze ervoor moeten slikken.

Met al die liberale overlopers naar N-VA is de kans dat N-VA eerder aan een 'herstelregering' mee doet zelfs groter geworden dan dat er een V-blok komt.

Bolleke Wol 19 december 2013 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 6937152)
Met die nuance dat de tripartite misschien zelfs minder zetels zal halen dan N-VA op z'n eentje. D'Hondt is een venijnig beestje.

Dat maakt weinig uit, het volstaat dat Di Rupo een meerderheid in de kamer heeft. Zelfs al halen de tripartitepartijen maar de helft van de N-VA. Dat is hun levensverzekering. Allee voorlopig toch nog.

Bolleke Wol 19 december 2013 10:29

*dubbel*

*kutexplorer*

Effect 19 december 2013 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6937157)
Met al die liberale overlopers naar N-VA is de kans dat N-VA eerder aan een 'herstelregering' mee doet zelfs groter geworden dan dat er een V-blok komt.

Een grote 7e staatshervorming hoeft voor mij ook niet per direct. Een herstelregering zonder PS die ook de 6e staatshervorming bijstuurt is op dit moment een prioriteit.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6937163)
Dat maakt weinig uit, het volstaat dat Di Rupo een meerderheid in de kamer heeft. Zelfs al halen de tripartitepartijen maar de helft van de N-VA. Dat is hun levensverzekering. Allee voorlopig toch nog.

Denk het niet. VLD en CD&V krimpen sneller dan een wollen trui op 60 graden. Dat houden ze geen 2 verkiezingen meer vol.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 6937164)
*dubbel*

*kutexplorer*

Wie slechte software gebruikt heeft het aan zichzelf.

Bolleke Wol 19 december 2013 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Effect (Bericht 6937173)
Een grote 7e staatshervorming hoeft voor mij ook niet per direct. Een herstelregering zonder PS die ook de 6e staatshervorming bijstuurt is op dit moment een prioriteit.

Tja, kwestie van prioriteiten eh. Voor mij is de soevereiniteit van het volk van belang, dus ik wil wel een grote staatshervorming. Enfin, ineens een staatsvorming.
Voor liberale herstelregeringen daarentegen loop ik niet warm, want die verkwanselen juist de soevereiniteit.

Citaat:

Denk het niet. VLD en CD&V krimpen sneller dan een wollen trui op 60 graden. Dat houden ze geen 2 verkiezingen meer vol.
Vandaar: voorlopig.

Citaat:

Wie slechte software gebruikt heeft het aan zichzelf.
Geen keus momenteel :(


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be