Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Dit is het nieuwe pensioenparadijs: “Wij leven hier als koning en koningin” (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268176)

Johan Daelemans 7 maart 2023 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10126462)
Ik vraag me af hoeveel van die (gepensioneerde) Belgen in het buitenland nog gaan terugkomen eens ze op de sukkel zijn en zorg nodig hebben. Een beetje afgelegen wonen is goed en wel als je redelijk gezond bent maar als je als oudere mens elke week bij de arts langs moet en af en toe het ziekenhuis dient aan te doen ...

Daar heb je wel een punt.
Als je kiest om een leven buiten België op te bouwen dan moet je consequent zijn en daar dan op je oude dag ook blijven.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de overheden je zo erg hebben gekloot dat je voor de rest van je leven enkel zoveel mogelijk wil terug stampen.
Heel uw pensioen in het buitenland uitgeven en dan de ziekenkas nog plunderen van zodra een slechte gezondheid dat toelaat.

Verleidelijk toch?

De schoofzak 7 maart 2023 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10126223)
....
En in mijn omgeving ben ik lang niet de enige die een 'goed' leven kan genieten. Ik hoor mensen als u graag klagen over lege geldbeugels op het einde van de maand. Hoe je dat koppelt aan volle terrassen en restaurants op elk stadsplein is mij een raadsel.

Ja, er zijn mensen die het niet breed hebben. Maar zo pessimistisch als jij het stelt zie ik het lang niet. Dan waren de armoedecijfers vast wel een pak hoger.

Er is redelijk wat verborgen miserie. Maar dat zijn meestal niet de mensen die je luid hoort klagen.

Boduo 7 maart 2023 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10126591)
Er is redelijk wat verborgen miserie. Maar dat zijn meestal niet de mensen die je luid hoort klagen.

Heel wat mensen zitten nu in de miserie omdat ze (bijna) nooit gespaard hebben.
De 7 vette jaren zijn voorbij.

Johan Daelemans 7 maart 2023 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 10126608)
Heel wat mensen zitten nu in de miserie omdat ze (bijna) nooit gespaard hebben.
De 7 vette jaren zijn voorbij.


En hoe zie je dat bij onze jeugd? De jonge mensen die recent van school komen?
Zitten die ook in de miserie omdat ze (bijna) nooit gespaard hebben?

Rudy 7 maart 2023 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 10126608)
Heel wat mensen zitten nu in de miserie omdat ze (bijna) nooit gespaard hebben.
De 7 vette jaren zijn voorbij.

Sparen is ondertussen zinloos. Totaal zinloos.
Of bedoel je investeren ? Bakstenen brengen nog altijd op. Maar dan moet je wel wat kapitaal hebben.

Johan Daelemans 7 maart 2023 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 10126608)
De 7 vette jaren zijn voorbij.

Die 7 vette jaren zijn al 40 jaar voorbij.
Ze komen ook nooit meer terug.
Geen rijke ouders of grootouders - vergeet België.

maddox 7 maart 2023 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10126692)
Sparen is ondertussen zinloos. Totaal zinloos.
Of bedoel je investeren ? Bakstenen brengen nog altijd op. Maar dan moet je wel wat kapitaal hebben.

Bakstenen brengen alleen op als je een hele stapel hebt. 1 of 2 huizekes of appartementjes in eigen beheer zijn alleen kopzorgen.

Zeker als ze geërfd zijn.

Johan Daelemans 7 maart 2023 21:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10126710)
Bakstenen brengen alleen op als je een hele stapel hebt. 1 of 2 huizekes of appartementjes in eigen beheer zijn alleen kopzorgen.

Zeker als ze geërfd zijn.

Bakstenen zijn nog interessant als je zelf de waarde ervan de hoogte kan injagen en tegelijk het vruchtgebruik geniet.
Eigenlijk is het met oude wagens hetzelfde verhaal.

Universalia 7 maart 2023 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10126710)
Bakstenen brengen alleen op als je een hele stapel hebt. 1 of 2 huizekes of appartementjes in eigen beheer zijn alleen kopzorgen.

Zeker als ze geërfd zijn.

Men kan een erfenis weigeren of bij een notaris een verklaring van verwerping indienen.

On topic:

Citaat:

Van plan om naar het buitenland te verhuizen?
Hangt dat er niet wat vanaf hoe goed of hoe slecht de toekomst voor wat wij vroeger 'ons' land noemden er uitziet? :|

Daarbij val ik even in herhaling met wat een dokter ooit tegen mij zei en dat was: "U leeft in het verleden! U moet naar de toekomst kijken!!'

Daarop reageerde ik van mijn kant heel beleefd met het volgende: "Mijn 'verleden' was mooi dokter en of de toekomst er zo mooi uitziet op huidig ogenblik mag ik daar een groot vraagteken achter zetten????"

Radiostilte van zijn kant.

Johan Daelemans 7 maart 2023 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10126727)
...
Hangt dat er niet wat vanaf hoe goed of hoe slecht de toekomst voor wat wij vroeger 'ons' land noemden er uitziet?...

Ik zie bij onze vele overheden nu al paniekvoetbal om hun rekeningen betaald te krijgen.
Gaat het binnen enkele jaren beter gaan? Ik geloof het gewoon niet.

Universalia 7 maart 2023 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10126730)
Ik zie bij onze vele overheden nu al paniekvoetbal om hun rekeningen betaald te krijgen.
Gaat het binnen enkele jaren beter gaan? Ik geloof het gewoon niet.

Ik geloof het ook niet al koester ik de stille hoop dat er verbetering zal komen...

Johan Daelemans 7 maart 2023 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10126731)
Ik geloof het ook niet al koester ik de stille hoop dat er verbetering zal komen...

Met hoop betaal je jammer genoeg niks.
Nu, voor mezelf en mijn leeftijdsgenoten maakt het eigenlijk niet veel meer uit.
Morgen doen ze het licht uit en iets meenemen doe je toch niet.

Universalia 8 maart 2023 01:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10126732)
Met hoop betaal je jammer genoeg niks.
Nu, voor mezelf en mijn leeftijdsgenoten maakt het eigenlijk niet veel meer uit.
Morgen doen ze het licht uit en iets meenemen doe je toch niet.

Ik ging gewoon voort op het gezegde: "Hoop doet leven..."

Toch kan men dat in twijfel trekken.

Als men het licht uitdoet ben je van alles vanaf.

De eeuwige slaap...

Of ziet men dan ineens...


Johan Daelemans 8 maart 2023 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10126751)
Ik ging gewoon voort op het gezegde: "Hoop doet leven..."

Toch kan men dat in twijfel trekken.

Toffe link. Dat eens lezen heeft goed gedaan. Bedankt.

BigF 8 maart 2023 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10126450)
Ja, en de Verenigde Staten staan op plaats 29.
Dat zegt genoeg over uw index.

Niet dat ik alle vrijheden promoot ...
https://en.wikipedia.org/wiki/Constitutional_carry

Nee hoor. Want je hebt natuurlijk in de VS de grote vrijheid een wapen te bezitten/dragen maar verder is de VS al lang niet meer het land van onbegrensde mogelijkheden en vrijheden hoor.
Ik ben er al verschillende keren geweest, heb er met massa's mensen gesproken en je merkt al snel: die voelen zich echt niet vrijer dan wij. Integendeel.

Simpel voorbeeldje: ja, je mag een wapen bij u hebben (al is dat recht ook niet zo uitgebreid als vele mensen hier denken) maar wil je effe, samen met je kinderen al wandelend door de stad, een terrasje gaan doen heb je een probleem.
Want in veel gevallen krijg je geen alcoholische drank als je een minderjarige bij hebt. Meer nog: in vele gevallen mag je gewoon niet binnen als je een minderjarige bij hebt. Alcohol of niet. Nog meer nog: in veel gevallen zijn er gewoon geen terrasjes omdat alcohol in de openbare ruimte verboden is.
Dan maar snel effe binnen gaan zitten? Ook in vele gevallen niet mogelijk.

En geloof maar niet dat mijnheer agent een oogje dicht gaat knijpen. Ik ben in geen enkel ander land geweest waar de mensen zo bang waren van mijnheer agent omdat die net zelden of nooit een oogje dichtknijpt.

Dus nee, "the land of the free" is het al lang niet meer hoor...

BigF 8 maart 2023 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10126455)
Ik vind dat de mensen mogen weten wat er over de landsgrenzen mogelijk is en hoe het leven daar kan zijn.

Oke, dan doen we verder.

BigF 8 maart 2023 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10126453)
Al om te beginnen, toegankelijkheid om aan de gegevens te komen van eigenaars van vastgoed.

In Frankrijk is de gemeente verplicht om je die gegevens binnen de 3 weken te verschaffen.
In België mag de gemeente je die gegevens niet verschaffen.
Kan zijn dat ze die info liever voor bevriende projectontwikkelaars houden of voor zichzelf.

Kijk, dit is nog maar eens een voorbeeld waarin wij tweeën blijkbaar enorm verschillen als het gaat over 'vrijheden'.

Ik heb nog nooit in mijn leven de drang gevoeld om bij de gemeente gegevens van eigenaars van vastgoed op te gaan vragen.
Ik zou ook niet weten waarom ik dat zou willen doen.
Meer nog: ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat de gemeente niet zomaar aan iedereen vertelt wie waar woont of welk vastgoed van hem is.
Dat is dan weer de afweging tussen vrijheid en privacy.
Ik zou er niet blij mee zijn dat de gemeente mijn gegevens bij de minste vraag op straat gooit.

Want concreet: waarom zou je bij de gemeente gegevens van eigenaars van vastgoed gaan opvragen?
Wat is het voordeel te weten dat Pierre Laplace in ginds kasteeltje woont en Gregoire Antoine in het krot naast de bakker?

BigF 8 maart 2023 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10126469)
Als je kiest om een leven buiten België op te bouwen dan moet je consequent zijn en daar dan op je oude dag ook blijven.

Daar ga ik totaal niet mee akkoord.
Het slaat overigens nergens op.
Je hebt je hele leven in België een leven opgebouwd en verhuisd, eenmaal je van een pensioen geniet, naar Frankrijk maar vanaf dan ben je wel verplicht daar te blijven?
Na een heel leven in Belgie mag je naar Frankrijk maar na enkele jaren Frankrijk moet je"consequent zijn" en mag je niet terug??

Citaat:

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de overheden je zo erg hebben gekloot dat je voor de rest van je leven enkel zoveel mogelijk wil terug stampen.
Heel uw pensioen in het buitenland uitgeven en dan de ziekenkas nog plunderen van zodra een slechte gezondheid dat toelaat.

Verleidelijk toch?
Het is ondertussen wel duidelijk dat u heel andere drijfveren hebt dan ik.
Ik ga echt mijn tijd niet steken in het 'plunderen' van de ziekenkas. Als ik de ziekenkas niet nodig heb blijf ik er liefst zo ver mogelijk van weg.
Ik heb tot op heden ook nog nauwelijks problemen gehad met de overheid. Ik voel dus ook totaal geen rancune tov diezelfde overheid.
Maar ik veronderstel dat dat bij u anders is.

Dat is geen verwijt eh. Ik kan begrijpen dat je in bepaalde omstandigheden je buik vol krijgt van de overheid en haar instanties maar ikzelf zal me nooit laten drijven door wraakgevoelens omdat die meer energie vergen om uit te voeren dan dat het vergt om ze te negeren.

BigF 8 maart 2023 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10126591)
Er is redelijk wat verborgen miserie. Maar dat zijn meestal niet de mensen die je luid hoort klagen.

Tuurlijk is er veel verborgen miserie.
Maar ik vond dat Johan een beetje veralgemeende toen hij liet uitschijnen dat het hele land gebukt gaat onder die miserie.
Want er zijn wel degelijk nog een hele hoop mensen die op het einde van de maand wel rondkomen.
En daar voor hoef je echt geen hopen geld van pa of ma meegekregen te hebben hoor.

Johan Daelemans 8 maart 2023 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10126905)
Want concreet: waarom zou je bij de gemeente gegevens van eigenaars van vastgoed gaan opvragen?
Wat is het voordeel te weten dat Pierre Laplace in ginds kasteeltje woont en Gregoire Antoine in het krot naast de bakker?

Omdat je een leegstaand vastgoed wil aankopen?
Waarom zouden mijnheer de politieker of mijnheer de projectontwikkelaar de enigen mogen zijn om die gegevens te raadplegen?

Ik zie uw probleem niet hoor. Als het pand bewoond is kan je ook gewoon gaan aanbellen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be