Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   gedomicilieerd zijn in 2 landen (?) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=248753)

Eurosceptic 28 mei 2019 21:51

gedomicilieerd zijn in 2 landen (?)
 
Aangezien België een grote Turkse en Marokkaanse populatie heeft vroeg ik me dit af. Mijn vriendin bezit een eigendom buiten de EU, en staat daar gedomicilieerd.

We zijn nu bezig met een overstap naar BE. Maar volgens een receptioniste van het gemeentehuis (doorgaans mensen die maar rondbazuinen wat ze gehoord hebben) mag je maar 1 domicilie hebben.

Ik begrijp goed dat je in België maar op 1 adres gedomicilieerd mag zijn, ondanks dat iemand hier mogelijk 2 of 3 panden bezit. Ik denk dat de receptioniste dit gehoord heeft en dat ze het doortrekt naar de hele wereld.

Maar klopt het dat je naast België geen extra domicilie mag hebben in je geboorteland waar je ook een eigendom bezit? Bvb een plek waar je enkele maanden per jaar verblijft. Anders is dat officieel een leegstaand pand, volgens mij.

Dat lijkt me raar. Ik weet ook niet of er in geval van domiciliëring in België communicatie is met het thuisland

Tavek 29 mei 2019 13:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic (Bericht 9030286)
Aangezien België een grote Turkse en Marokkaanse populatie heeft vroeg ik me dit af. Mijn vriendin bezit een eigendom buiten de EU, en staat daar gedomicilieerd.

We zijn nu bezig met een overstap naar BE. Maar volgens een receptioniste van het gemeentehuis (doorgaans mensen die maar rondbazuinen wat ze gehoord hebben) mag je maar 1 domicilie hebben.

Ik begrijp goed dat je in België maar op 1 adres gedomicilieerd mag zijn, ondanks dat iemand hier mogelijk 2 of 3 panden bezit. Ik denk dat de receptioniste dit gehoord heeft en dat ze het doortrekt naar de hele wereld.

Maar klopt het dat je naast België geen extra domicilie mag hebben in je geboorteland waar je ook een eigendom bezit? Bvb een plek waar je enkele maanden per jaar verblijft. Anders is dat officieel een leegstaand pand, volgens mij.

Dat lijkt me raar. Ik weet ook niet of er in geval van domiciliëring in België communicatie is met het thuisland

Het gaat invloed hebben op uw belastingen. Controleer dat goed.

Ik zou twee domicilies vermijden. Niks houdt u tegen om eigendom te hebben zonder domicilie ?

Wapper 29 mei 2019 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic (Bericht 9030286)
We zijn nu bezig met een overstap naar BE. Maar volgens een receptioniste van het gemeentehuis (doorgaans mensen die maar rondbazuinen wat ze gehoord hebben) mag je maar 1 domicilie hebben.

Dat klopt, maar niets belet u van in binnen- of buitenland nog andere eigendommen te hebben, en dus meerdere verblijfsadressen. Uw domicilieadres is ook het briefadres, waar de overheid u schriftelijk kan bereiken.

De schoofzak 29 mei 2019 18:05

Aangezien het perfect mogelijk is dat het begrip domicilie in het buitenland grondig verschilt van de definitie hier, lijkt het me perfect mogelijk.

De b. wet eist dat je voornamelijk verblijft in je opgegeven domicilie. Daar moet je dus aan voldoen, zelfs al denk ik niet dat het strafrechtelijk beteugeld kan worden.
(kan je opzoeken op website fod binnenlandse zakken)

Als in het buitenland die eis niet gesteld wordt, is er geen probleem.

Zucht 29 mei 2019 19:59

Mogelijk wel dikke kans dat je inkomen in de twee landen belast wordt, omdat ze alle twee denken dat je fiscale domicilie bij hen ligt.

Dadeemelee 29 mei 2019 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9031202)
Aangezien het perfect mogelijk is dat het begrip domicilie in het buitenland grondig verschilt van de definitie hier, lijkt het me perfect mogelijk.

De b. wet eist dat je voornamelijk verblijft in je opgegeven domicilie. Daar moet je dus aan voldoen, zelfs al denk ik niet dat het strafrechtelijk beteugeld kan worden.
(kan je opzoeken op website fod binnenlandse zakken)

Als in het buitenland die eis niet gesteld wordt, is er geen probleem.

Denk ik ook. Voor Belgie primeert het domicilie dacht ik. 3 jaar effectief verblijven.

dpg 29 mei 2019 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9031202)
Aangezien het perfect mogelijk is dat het begrip domicilie in het buitenland grondig verschilt van de definitie hier, lijkt het me perfect mogelijk.

De b. wet eist dat je voornamelijk verblijft in je opgegeven domicilie. Daar moet je dus aan voldoen, zelfs al denk ik niet dat het strafrechtelijk beteugeld kan worden.
(kan je opzoeken op website fod binnenlandse zakken)

Als in het buitenland die eis niet gesteld wordt, is er geen probleem.

Zuid-Amerika misschien , Europees niet.
Daar bestaan duidelijke regels voor, eerst inschrijven voor ze je elders uitschrijven of andersom, maar op twee plaatsen dus niet.

dpg 29 mei 2019 20:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9031320)
Denk ik ook. Voor Belgie primeert het domicilie dacht ik. 3 jaar effectief verblijven.


Van Nederland naar Belgie, bewijs van uitschrijving meebrengen.
Van Belgie naar Duitsland, bewijs van uitschrijving meebrengen voor ze je inschrijven.
Van Duitsland naar Belgie bewijs van inschrijving vragen en dan pas krijg je van de vorige gemeente een bewijs van uitschrijving.

Anders heeft straks iedereen in ieder land een adres en bijhorende stemrecht op gemeentelijk en Europees vlak.

Dadeemelee 29 mei 2019 20:20

Gisteren in de Ambassade gezien: Spaanse Belg die uitgeschreven was in Belgie.
3 jaar effektief in Belgie wonen om nationaliteit te krijgen. Weet niet of dat hier toepasselijk is.

De schoofzak 29 mei 2019 20:36

Daar wordt hier nogal in raadsels gesproken en geschreven.

dpg 29 mei 2019 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9031363)
Daar wordt hier nogal in raadsels gesproken en geschreven.

Vraag een debatfiche aan zodat je kan doen alsof je het begrijpt.

Wapper 29 mei 2019 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 9031403)
Vraag een debatfiche aan zodat je kan doen alsof je het begrijpt.

Wat kost de Stella tegenwoordig in het Volkshuis?

Universalia 30 mei 2019 08:59

Als u uw hoofdverblijfplaats verandert naar een adres in een ander land, zult u voortaan in dat land belastingen moeten betalen. Uw verhuizing wordt automatisch aan de belastingsdiensten doorgegeven, maar u zult wel nog een speciaal aangifteformulier aan uw belastingskantoor moeten vragen.

Guinevere 6 juni 2019 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9031202)
Aangezien het perfect mogelijk is dat het begrip domicilie in het buitenland grondig verschilt van de definitie hier, lijkt het me perfect mogelijk.

De b. wet eist dat je voornamelijk verblijft in je opgegeven domicilie. Daar moet je dus aan voldoen, zelfs al denk ik niet dat het strafrechtelijk beteugeld kan worden.
(kan je opzoeken op website fod binnenlandse zakken)

Als in het buitenland die eis niet gesteld wordt, is er geen probleem.

2.

Wat ik me afvraag: bij iemand met de Belgische nationaliteit en buitenlandse domicilie - welk adres staat er dan op z'n Belgische id kaart? Toch geen buitenlands adres?

ViveLaBelgique 6 juni 2019 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic (Bericht 9030286)
Aangezien België een grote Turkse en Marokkaanse populatie heeft vroeg ik me dit af. Mijn vriendin bezit een eigendom buiten de EU, en staat daar gedomicilieerd.

We zijn nu bezig met een overstap naar BE. Maar volgens een receptioniste van het gemeentehuis (doorgaans mensen die maar rondbazuinen wat ze gehoord hebben) mag je maar 1 domicilie hebben.

Ik begrijp goed dat je in België maar op 1 adres gedomicilieerd mag zijn, ondanks dat iemand hier mogelijk 2 of 3 panden bezit. Ik denk dat de receptioniste dit gehoord heeft en dat ze het doortrekt naar de hele wereld.

Maar klopt het dat je naast België geen extra domicilie mag hebben in je geboorteland waar je ook een eigendom bezit? Bvb een plek waar je enkele maanden per jaar verblijft. Anders is dat officieel een leegstaand pand, volgens mij.

Dat lijkt me raar. Ik weet ook niet of er in geval van domiciliëring in België communicatie is met het thuisland

Welk soort visum heeft je vriendin ?

daiwa 7 juni 2019 01:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 9031514)
Wat kost de Stella tegenwoordig in het Volkshuis?

Net zoals de sossen zijn die bijna volledig van de kaart verdwenen. :lol:

De schoofzak 7 juni 2019 09:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 9038854)
2.

Wat ik me afvraag: bij iemand met de Belgische nationaliteit en buitenlandse domicilie - welk adres staat er dan op z'n Belgische id kaart? Toch geen buitenlands adres?

Ik denk van wel hoor.
Maar je kan het even goed als ik, opzoeken in de website van de fod binnenlandse zakken.

Overigens staat jouw adres niet "op" jouw identiteitskaart (maar wel in de chip).
Mijn paspoort is wellicht niet meer verlengbaar, maar daar staat dus enkel de gemeente op.

Verder spreken wij hier van domicilie, maar dit moet volgens mij hoofdverblijfplaats zijn.
En dat kan er maar één zijn.
Tenzij je op twee adressen er in lukt om net evenveel tijd te verblijven, over langere tijd. Vb. vijf maanden plus twee weken, plus drie dagen in Vlaanderen, vijf maanden plus twee weken, plus drie dagen in Spanje en het overschotje elders.

Anna List 7 juni 2019 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic (Bericht 9030286)
Aangezien België een grote Turkse en Marokkaanse populatie heeft vroeg ik me dit af. Mijn vriendin bezit een eigendom buiten de EU, en staat daar gedomicilieerd.

We zijn nu bezig met een overstap naar BE. Maar volgens een receptioniste van het gemeentehuis (doorgaans mensen die maar rondbazuinen wat ze gehoord hebben) mag je maar 1 domicilie hebben.

Ik begrijp goed dat je in België maar op 1 adres gedomicilieerd mag zijn, ondanks dat iemand hier mogelijk 2 of 3 panden bezit. Ik denk dat de receptioniste dit gehoord heeft en dat ze het doortrekt naar de hele wereld.

Maar klopt het dat je naast België geen extra domicilie mag hebben in je geboorteland waar je ook een eigendom bezit? Bvb een plek waar je enkele maanden per jaar verblijft. Anders is dat officieel een leegstaand pand, volgens mij.

Dat lijkt me raar. Ik weet ook niet of er in geval van domiciliëring in België communicatie is met het thuisland

belangrijke dingen eerst, van waar is ze, en is het een schoontje? :oops:

De schoofzak 7 juni 2019 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 9039208)
belangrijke dingen eerst, van waar is ze, en is het een schoontje? :oops:

Hebben we niet al ergens gelezen dat ze van Venezuela is?
Maar de belangrijkste vraag is toch: kan ze koken?

Anna List 7 juni 2019 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9039211)
Hebben we niet al ergens gelezen dat ze van Venezuela is?
Maar de belangrijkste vraag is toch: kan ze koken?

kunde gij zelf niet koken mss??
ge gaat daar toch geen breekpunt van maken dan? :p


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be