Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   welke taal op federaal niveau? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=119225)

Roekie 14 februari 2009 16:34

welke taal op federaal niveau?
 
hi,

weet iemand van jullie hoe je kan aangeven dat je op federaal niveau in het Nederlands wil te woord gestaan worden in alle officiele communicatie? Ik dacht dat dit kon aangegeven worden met de identiteitskaart?

Roekie.

Hendrik de Stoute 14 februari 2009 21:45

België is synomiem voor taalstrijd
 
Ik heb daar ook regelmatig problemen mee. Mijn identiteitskaart is in het Nederlands maar sommige diensten lijken te hebben beslist dat Brussel dessalniettemin niet meer tweetalig is en niet meer de hoofdstad is van het ganse land. Als wakkere geëmancipeerde burger probeer ik altijd te reageren wanneer de overheid er een potje van maakt. Ik belde onlangs het Ministerie van Justitie op om mij te beklagen over het feit dat ik een uitnodiging kreeg om te gaan zetelen in een assisenjury en dat die uitnodiging eentalig opgesteld was in een soort van hermetisch juridisch Frans. Ik kreeg een Nederlandstalig(!) iemand aan de lijn die het probleem gewoon omdraaide! Niet de federale overheid moest tweetalig zijn maar ik moest Frans kennen want ik woonde in een tweetalige regio! Nou, nou, ... Er bestaat merkwaardig genoeg nog altijd anno 2009 een soort van anacronistische Belgische mentaliteit waarbij je als Nederlandstalige burger niet hetzelfde respect vragen en krijgen mag van de Belgsiche overheid of samenleving. En die mentaliteit vertoeft niet alleen nog in Franstalige kringen maar ook bij sommige Nederlandstalige Belgen. Het Belgicisme op z'n smalst. Het is een probleem dat gezellig voortwoekert in verschillende federale instellingen waaronder ook de Muntschouwburg (de nationale opera) en het KBIN (Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen). Tweetaligheid blijkt er regelmatig als een soort van facadisme te worden beleden en bladert er op vele plaatsen af.

Hoe moet je daar als burger mee omgaan? Ik denk in de eerste plaats je stem laat horen door in het eerste geval de instelling in kwestie zelf aan het oor te trekken. Volgende stappen kunnen zijn :
  • Het melden op kafka.be, een initiatief van de federale overheid, waar je je beklag kan doen over kafkaiaanse situaties :
    "We hebben de inspiratie voor de naam van onze site bij Franz Kafka gevonden, de schrijver die zich in zijn werk als geen ander afzette tegen de onverschilligheid van de staat. Kafka schrijft over de onmacht van de burger tegenover de almacht van een ongenaakbare, arrogante overheid die weinig of geen voeling heeft met de realiteit."
    http://www.kafka.be
  • Je beklag doen bij de federale ombudsman :
    http://www.federaalombudsman.be/
  • Een taalklacht indienen bij de Vaste Commissie voor Taaltoezicht :
    "De Vaste Commissie voor Taaltoezicht (VCT) is een adviserende instelling, die door de wetgever is opgericht om te waken over de toepassing van de op 18 juli 1966 gecoördineerde wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken.
    De VCT is bevoegd om een onderzoek in te stellen over alle overtredingen van de bestuurlijke taalwetgeving in de overheidsdiensten van het rijk, de gemeenschappen en gewesten, de provincies en de gemeenten en alle daarmee gelijkgestelde instellingen."

    http://www.ibz.be/code/nl/loc/instit.shtml
  • Het probleem melden op de website van Taalrespect.be:
    http://www.taalrespect.be
  • Het probleem melden aan je favoriete federale of lokale politcus:

Hollander 14 februari 2009 22:19

hoe langer ik me in België verdiep, hoe geschokter ik raak.....

Unie der Provinciën 15 februari 2009 01:56

Onbegrijpelijk dat er nog Nederlandstaligen zijn in dat land, die zich er nog steeds goed bij voelen. Is de rol van underdog dan toch in de genen opgenomen?

Henri1 15 februari 2009 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 3979645)
hoe langer ik me in België verdiep, hoe geschokter ik raak.....

Stellen we U teleur ?

Shadowke 15 februari 2009 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën (Bericht 3979737)
Onbegrijpelijk dat er nog Nederlandstaligen zijn in dat land, die zich er nog steeds goed bij voelen. Is de rol van underdog dan toch in de genen opgenomen?

bij enkelingen nog wel (pakweg 20 % van de Vlaamse bevolking)

Henri1 15 februari 2009 09:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 3979860)
bij enkelingen nog wel (pakweg 20 % van de Vlaamse bevolking)

Is dat een ruwe schatting of is dat een feit ?

Shadowke 15 februari 2009 10:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3979869)
Is dat een ruwe schatting of is dat een feit ?

ruwe schatting.

je kan dat niet controleren tenzij via een referenda (GEEN PEILING) of via verkiezingen.

Henri1 15 februari 2009 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 3979880)
ruwe schatting.

je kan dat niet controleren tenzij via een referenda (GEEN PEILING) of via verkiezingen.

Dan lijkt me uw cijfer weinig relevant.

Shadowke 15 februari 2009 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3979883)
Dan lijkt me uw cijfer weinig relevant.

jouw cijfers dat meer dan 80 % van de Vlamingen voor het behoud van Belziek is ook ;)

Henri1 15 februari 2009 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 3979905)
jouw cijfers dat meer dan 80 % van de Vlamingen voor het behoud van Belziek is ook ;)

Dat cijfer heb ik nooit genoemd.
Waar haal je dat ?

Shadowke 15 februari 2009 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3979909)
Dat cijfer heb ik nooit genoemd.
Waar haal je dat ?

kom kom, zevert ni.

Henri1 15 februari 2009 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 3979912)
kom kom, zevert ni.

Serieus he, waar schreef ik 80% ?

Shadowke 15 februari 2009 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3979914)
Serieus he, waar schreef ik 80% ?

kijk een paar pagina's terug op dit forum en u zult vinden

Gilette 15 februari 2009 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3979914)
Serieus he, waar schreef ik 80% ?

Wat vind jij van het francofoon taalfascisme waarvan Hendrik het slachtoffer werd. Veroordeel jij dat of vind je het normaal?

Roekie 15 februari 2009 11:53

Hendrik,

heel erg bedankt voor dit overzicht van welke stappen ik kan ondernemen!
ik ga inderdaad klacht indienen bij de Vaste commissie.
Heb je enig idee naar welke wetteksten ik daar moet refereren? Erzonder heeft ze blijkbaar weinig kans om aanvaard te worden.

Roekie.



Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute (Bericht 3979619)
Ik heb daar ook regelmatig problemen mee. Mijn identiteitskaart is in het Nederlands maar sommige diensten lijken te hebben beslist dat Brussel dessalniettemin niet meer tweetalig is en niet meer de hoofdstad is van het ganse land. Als wakkere geëmancipeerde burger probeer ik altijd te reageren wanneer de overheid er een potje van maakt. Ik belde onlangs het Ministerie van Justitie op om mij te beklagen over het feit dat ik een uitnodiging kreeg om te gaan zetelen in een assisenjury en dat die uitnodiging eentalig opgesteld was in een soort van hermetisch juridisch Frans. Ik kreeg een Nederlandstalig(!) iemand aan de lijn die het probleem gewoon omdraaide! Niet de federale overheid moest tweetalig zijn maar ik moest Frans kennen want ik woonde in een tweetalige regio! Nou, nou, ... Er bestaat merkwaardig genoeg nog altijd anno 2009 een soort van anacronistische Belgische mentaliteit waarbij je als Nederlandstalige burger niet hetzelfde respect vragen en krijgen mag van de Belgsiche overheid of samenleving. En die mentaliteit vertoeft niet alleen nog in Franstalige kringen maar ook bij sommige Nederlandstalige Belgen. Het Belgicisme op z'n smalst. Het is een probleem dat gezellig voortwoekert in verschillende federale instellingen waaronder ook de Muntschouwburg (de nationale opera) en het KBIN (Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen). Tweetaligheid blijkt er regelmatig als een soort van facadisme te worden beleden en bladert er op vele plaatsen af.

Hoe moet je daar als burger mee omgaan? Ik denk in de eerste plaats je stem laat horen door in het eerste geval de instelling in kwestie zelf aan het oor te trekken. Volgende stappen kunnen zijn :
  • Het melden op kafka.be, een initiatief van de federale overheid, waar je je beklag kan doen over kafkaiaanse situaties :
    "We hebben de inspiratie voor de naam van onze site bij Franz Kafka gevonden, de schrijver die zich in zijn werk als geen ander afzette tegen de onverschilligheid van de staat. Kafka schrijft over de onmacht van de burger tegenover de almacht van een ongenaakbare, arrogante overheid die weinig of geen voeling heeft met de realiteit."
    http://www.kafka.be
  • Je beklag doen bij de federale ombudsman :
    http://www.federaalombudsman.be/
  • Een taalklacht indienen bij de Vaste Commissie voor Taaltoezicht :
    "De Vaste Commissie voor Taaltoezicht (VCT) is een adviserende instelling, die door de wetgever is opgericht om te waken over de toepassing van de op 18 juli 1966 gecoördineerde wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken.
    De VCT is bevoegd om een onderzoek in te stellen over alle overtredingen van de bestuurlijke taalwetgeving in de overheidsdiensten van het rijk, de gemeenschappen en gewesten, de provincies en de gemeenten en alle daarmee gelijkgestelde instellingen."

    http://www.ibz.be/code/nl/loc/instit.shtml
  • Het probleem melden op de website van Taalrespect.be:
    http://www.taalrespect.be
  • Het probleem melden aan je favoriete federale of lokale politcus:


Henri1 15 februari 2009 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gilette (Bericht 3979955)
Wat vind jij van het francofoon taalfascisme waarvan Hendrik het slachtoffer werd. Veroordeel jij dat of vind je het normaal?

Als dat zo is en er is sprake van taaffacisme, dan veroordeel ik dat.

Op te merken valt echter dat er veel dingen onder deze noemer worden geklasseerd die er niet thuishoren.

Henri1 15 februari 2009 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 3979918)
kijk een paar pagina's terug op dit forum en u zult vinden

Ik wacht nog steeds Shadowke.

Gilette 15 februari 2009 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3979984)
Als dat zo is en er is sprake van taaffacisme, dan veroordeel ik dat.

Op te merken valt echter dat er veel dingen onder deze noemer worden geklasseerd die er niet thuishoren.

Dat kan best zijn, maar dit geval was een duidelijk geval van francofoon taalfascisme. Wat stel jij als Belgicistisch nationalist voor om zo'n mistoestanden te vermijden? Zou jij je franstalige medestanders daarop durven aanspreken?

Shadowke 15 februari 2009 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 3979986)
Ik wacht nog steeds Shadowke.

ik gaant ni zoeken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be