Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Tweet Trump duwt Turkse lira verder omlaag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=244669)

Universalia 10 augustus 2018 16:40

Tweet Trump duwt Turkse lira verder omlaag
 
Tweet Trump duwt Turkse lira verder omlaag

Citaat:

Nadat de Turkse munt zware klappen had gekregen door uitspraken van president Recep Tayyip Erdogan, daalde de munt vrijdagnamiddag nog verder door tweets van de Amerikaanse president Donald Trump.
Waar schuilt het addertje?

Is het een gevaar voor Europa?

Zal Merkel, zij die de Turkse president al eens uitnodigde optreden als helpende 'engel?'

En wie wijst men weeral aan als schuldige, Trump.

Niet moeilijk dat die tot op bepaalde hoogte afstand van de EU doet. :roll:

TheFourHorsemen 10 augustus 2018 17:02

Erdogan roept blijkbaar op om dollars en euro's om te wisselen in lira...

Men moet als Turk echt wel achterlijk zijn om dat te doen. Stabiele munten inruilen voor een munt die in vrije val is...

Universalia 10 augustus 2018 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8776600)
Erdogan roept blijkbaar op om dollars en euro's om te wisselen in lira...

Men moet als Turk echt wel achterlijk zijn om dat te doen. Stabiele munten inruilen voor een munt die in vrije val is...

Dat zou inderdaad niet echt het beste plan zijn.

Thuleander 10 augustus 2018 18:38

De EU zal haar goede en enige vriend Erdogan wel te hulp schieten als het nodig is.
Met geld naar Erdogan gooien is de voorbije jaren een van de voornaamste pijlers in het buitenlands beleid van de EU geweest.
Samen met Poetin pesten en Trump schofferen

Elio di Supo 10 augustus 2018 18:44

Voor het toerisme in Turkije moet dat wel een boost geven. Anderzijds dreigt Turkije zelf een land te worden dat vluchtelingen uitstuurt.

Max van Dietschland 10 augustus 2018 19:30

Een scherpe daling van een munt tegen over buitenlandse munten wordt altijd erger voorgesteld dan dat dit in werkelijkheid is. Als men er in slaagt om de economische afhankelijkheid van landen met een sterkere munt af te bouwen valt dit eigenlijk nog wel mee. Import sterk beperken uit deze landen, meer dingen zelf produceren of invoeren uit andere landen. Hierdoor beperk je de inflatie en het is zelfs zo dat producten goedkoper zijn voor andere landen, waardoor de export kan stijgen.

We hebben dit ook gezien bij Rusland, de sterk dalende roebel is niet zo groot probleem voor de Russische economie, de lage olieprijzen die nu weer op een redelijk niveau staan, waren dat wel.

TREBRON 10 augustus 2018 23:13

Ze hebben geen dollars maar ze hebben ALLAH zegde Erdogan. Is dat zoveel waard als God zal het u lonen??

Elio di Supo 10 augustus 2018 23:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 8776753)
Een scherpe daling van een munt tegen over buitenlandse munten wordt altijd erger voorgesteld dan dat dit in werkelijkheid is. Als men er in slaagt om de economische afhankelijkheid van landen met een sterkere munt af te bouwen valt dit eigenlijk nog wel mee. Import sterk beperken uit deze landen, meer dingen zelf produceren of invoeren uit andere landen. Hierdoor beperk je de inflatie en het is zelfs zo dat producten goedkoper zijn voor andere landen, waardoor de export kan stijgen.

We hebben dit ook gezien bij Rusland, de sterk dalende roebel is niet zo groot probleem voor de Russische economie, de lage olieprijzen die nu weer op een redelijk niveau staan, waren dat wel.

Maar wat als uw export ook sterk achteruit valt, gekoppeld aan een duurdere import?

Frankenstein 11 augustus 2018 02:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo (Bericht 8776991)
Maar wat als uw export ook sterk achteruit valt, gekoppeld aan een duurdere import?

Dat verlies vang je op door ambtenaren intrinsiek minder uit te betalen.Daar is inflatie dus een uitstekend middel voor. De meeste ambtenaren stemmen toch (weer) op Erdogan, bij volgende stemming; bij machtswisseling worden velen, misschien wel de meerderheid van hen de laan uit gestuurd.

Hebben deze stakkers in dat scenario helemaal niets; denken ze. Deze 'angst' maakt Erdogan nog sterker.

U meent denk ik hier een raar antwoord te lezen mijn beste; maar zo werkt de (semi) 3e wereld nu eenmaal.

De schoofzak 11 augustus 2018 09:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 8776753)
Een scherpe daling van een munt tegen over buitenlandse munten wordt altijd erger voorgesteld dan dat dit in werkelijkheid is. Als men er in slaagt om de economische afhankelijkheid van landen met een sterkere munt af te bouwen valt dit eigenlijk nog wel mee. Import sterk beperken uit deze landen, meer dingen zelf produceren of invoeren uit andere landen. Hierdoor beperk je de inflatie en het is zelfs zo dat producten goedkoper zijn voor andere landen, waardoor de export kan stijgen.

We hebben dit ook gezien bij Rusland, de sterk dalende roebel is niet zo groot probleem voor de Russische economie, de lage olieprijzen die nu weer op een redelijk niveau staan, waren dat wel.

Dat is wel degelijk zeer erg voor een land.
Economische achteruitgang geeft altijd risico op politieke instabiliteit.

Nu zou je denken dat dat wel goed uitkomt voor ons, dat Erdogan op zijn kloten krijgt.
Maar wie meesters zijn in politieke instabiliteit, zijn vaak de dictators van het ergste soort.

Universalia 11 augustus 2018 09:27

Na de koersval van de Turkse lira heeft president Recep Tayyip Erdogan de Verenigde Staten, een NAVO-bondgenoot, bedreigd met een verdere escalatie van de crisis.

De foto speelt in op wat ik eerder wist te schrijven.

Opletten geblazen is het voor die twee!!! :roll:


Universalia 11 augustus 2018 19:13

“Zij hebben de dollar, wij hebben Allah”: Erdogan slaat terug na provocaties van Trump

Citaat:

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan ontkent dat zijn economie in crisis verkeert. Dat zei hij zaterdag als reactie op een tweet van Donald Trump. De uitspraak komt er een dag nadat de lira de grootste koersval meemaakte sinds de Turkse financiële crisis van 2001.
Citaat:

“De dollar, de euro en het goud zijn de kogels, de granaten, de raketten van een economische oorlog tegen ons land”, aldus Erdogan. Hij zwoer daarop de handen te zullen breken die de wapens afvuren.
De zoveelste verwarde? :-o

Bovenbuur 12 augustus 2018 09:22

Oh, shit is on. Erdogan heeft in licht omslachtige taal gedreigd met een vertrek uit de NAVO, wat toch een historisch keerpunt zou zijn.

Universalia 12 augustus 2018 10:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 8777646)
Oh, shit is on. Erdogan heeft in licht omslachtige taal gedreigd met een vertrek uit de NAVO, wat toch een historisch keerpunt zou zijn.

Misschien had de NAVO beter geweest die nooit toe te laten of hem al eerder de deur moeten wijzen?

Erdogan haalt hard uit na Trump-tweet: “Zij hebben de dollar, wij hebben Allah”

Hij gaat andere 'vriendjes' zoeken, Duitsland/Rusland?

De zoveelste 'verwarde' uitspraak?

Ik zou echt graag eens weten wat 'The Donald' denkt op dat ogenblik.


Bovenbuur 12 augustus 2018 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8777683)
Hij gaat andere 'vriendjes' zoeken, Duitsland/Rusland?

Duitsland? Daar heeft hij toch juist al nog langer ruzie mee dan met Nederland?

Citaat:

Ik zou echt graag eens weten wat 'The Donald' denkt op dat ogenblik.
"Duuuhhhhh, boobies..."

(Ongeacht het ogenblik trouwens.)

(Overigens een stuk beter dan "Iedereen is een Nazi, ik ben geweldig, aanbid mij!")

Universalia 12 augustus 2018 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 8777795)
Duitsland? Daar heeft hij toch juist al nog langer ruzie mee dan met Nederland?



"Duuuhhhhh, boobies..."

(Ongeacht het ogenblik trouwens.)

(Overigens een stuk beter dan "Iedereen is een Nazi, ik ben geweldig, aanbid mij!")

Het is algemeen geweten dat ze draaien als de wind de laatste tijden.

Tavek 12 augustus 2018 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 8777646)
Oh, shit is on. Erdogan heeft in licht omslachtige taal gedreigd met een vertrek uit de NAVO, wat toch een historisch keerpunt zou zijn.

Ik ga feest vieren, de dag dat Turkije de deur van de NAVO achter zich toeslaat.

Volledige breuk met het westen. En een goede economische crisis die ze "onschadelijk" maakt. Want oorlog voeren kost geld....

TheFourHorsemen 13 augustus 2018 07:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 8777646)
Oh, shit is on. Erdogan heeft in licht omslachtige taal gedreigd met een vertrek uit de NAVO, wat toch een historisch keerpunt zou zijn.

Hoe sneller, hoe beter.

Bach 13 augustus 2018 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 8777646)
Oh, shit is on. Erdogan heeft in licht omslachtige taal gedreigd met een vertrek uit de NAVO, wat toch een historisch keerpunt zou zijn.

Dat zou inderdaad historisch zijn. Ik vermoed dat Trump denkt dat het niet zover zal komen en draait de financiële duimschroeven op Turkije aan. Erdogan zegt letterlijk niet te zullen "knielen".

Als je naar Venezuela kijkt weet je tot wat een van economische oorlog in staat is. En uiteindelijk zal de regering van het weerbarstige land toch de schuld krijgen want zo'n oorlog speelt zich op de achtergrond af. Maar Turkije is Venezuela niet. Alleen al haar geografische positie speelt in haar voordeel.

Ik ben geen fan van 'de sultan' maar in dit geval wens ik Turkije het beste toe. Die VS maffia praktijken dienen ooit eens een halt te worden toegeroepen. En Europa is daar nog lang niet aan toe.

De schoofzak 13 augustus 2018 09:26

Het militair belang van Turkije, door zijn ligging, was in de tijd van de koude oorlog heel belangrijk.
Nu is dat al zeer veel geminderd.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be