Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Staatshervorming in 2024? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=257935)

BWarrior 9 maart 2021 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9623604)
De gemeenschappelijke geschiedenis begint in 1830 en wordt steeds uitgebreider.

In 1829 of in 1799 woonden ze niet in dezelfde staat?

Boduo 9 maart 2021 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9623762)
dat is trouwens niet waar, die grenzen zijn nadien nog veranderd. Oost-kantons zijn er bijgekomen, samen met Neutraal Moresnet.

Behoren de inwoners van Elzas volgens jou tot het Franse volk of het Duitse?

Moresnet: dat was daar de moeite !!!
Napoleon liet er een zinken bad maken (Vieille Montagne)

vlijmscherp 9 maart 2021 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9623962)
In 1829 of in 1799 woonden ze niet in dezelfde staat?

ja, maar niet als België of Vlaanderen.

DeZeeuw 9 maart 2021 17:56

Twee kleine kanttekeningen voor wat betreft het Limburgs:
1. Het Limburgs is niet gestandaardiseerd (d.w.z. dat het Limburgs in het ene dorp verschilt met dat van een dorpje verderop).
2. Zowel in Belgisch als in Nederands Limburg is het Nederlands de officiële taal.

BWarrior 9 maart 2021 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 9624026)
ja, maar niet als België of Vlaanderen.

Gedeelde geschiedenis begint niet bij de Belgische onafhankelijkheid.

BWarrior 10 maart 2021 12:26

Volgens Le Soir van 8 maart 2021 circuleren er achter de coulissen al modellen en nota’s over een defederalisering van de gezondheidszorgen.

DeZeeuw 10 maart 2021 13:04

Dus twee min of meer autonome staten met Brussel als gezamenlijke hoofdstad?

BWarrior 10 maart 2021 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9624552)
Dus twee min of meer autonome staten met Brussel als gezamenlijke hoofdstad?

Op wat is dit een reactie?

Tavek 10 maart 2021 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9624530)
Volgens Le Soir van 8 maart 2021 circuleren er achter de coulissen al modellen en nota’s over een defederalisering van de gezondheidszorgen.

Heb je het over dat artiekel over Brussel ?

DeZeeuw 10 maart 2021 17:26

BWarrior, ik reageerde op jouw post. Vroeg me af wat jij denkt dat er gesuggereerd wordt in dat artikel over de gezondheidszorg. Meer defederalisering betekent tenslotte meer autonomie voor Vlaanderen ; )

Xenophon 10 maart 2021 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9624852)
BWarrior, ik reageerde op jouw post. Vroeg me af wat jij denkt dat er gesuggereerd wordt in dat artikel over de gezondheidszorg. Meer defederalisering betekent tenslotte meer autonomie voor Vlaanderen ; )

Neenee, In Belgie staat defederaliseren gelijk aan het Vlaamse geld stevig in Belgische graaiklauwen houden.

Zo heeft in de Belgische 'realiteit' het begrip confederalisme niets met een statenbond van onafhankelijke staten te maken.

DeZeeuw 10 maart 2021 17:46

Maar even over de titel van dit topic: aan wat voor een staatshervormingen denken we dan?

Boduo 10 maart 2021 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9624873)
Maar even over de titel van dit topic: aan wat voor een staatshervormingen denken we dan?

Een of andere vorm v. confederalisme.

Tavek 10 maart 2021 18:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9624889)
Een of andere vorm v. confederalisme.

Zal niet gebeuren, maar je mag dromen.

Boduo 10 maart 2021 18:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9624901)
Zal niet gebeuren, maar je mag dromen.

Einstein: je moet kunnen dromen anders is het het leven niet waard.

DeZeeuw 10 maart 2021 18:45

Tavek, het hele concept België is van vanaf het allereerste begin al gedoemd te mislukken.
Laten we eerlijk zijn: als je er na ruim 190 jaar nog steeds niet in geslaagd bent om eenheid te creëren gaat het echt never nooit meer lukken.
Iedere vier jaar (verkiezingen) komt een autonoom (of zelfs onafhankelijk) Vlaanderen een stapje dichterbij ; )

Rahowa 10 maart 2021 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9617001)
Niet de NVA. Die wilde wel zeer tendentieuze vragen stellen, zoals ‘zijt gij voor het behoud van de transfers?’. Maar geen neutrale vraag.

Wat is daar tendentieus aan?

werkman 10 maart 2021 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9617029)
Het federale niveau is nocthans het enigste niveau dat deftig werkt in heel deze crisis. De federale ziekenhuizen doen hun werk voorbeeldig.

De miserie heeft men gevonden in de rusthuizen, in de vaccinatiecampagne,...vlaamse zaken.

Nu, één persoon heeft zeer goed werk geleverd. En dat geef ik ruiterlijk toe. Ben Weyts. Die mag zich een pluim op zijn hoed steken.

Jambon en Beke moeten onder een steen wegkruipen van schaamte.


Eindelijk durft er toch iemand zeggen dat er toch iemand goed werk levert of probeert te leveren.
Van de rest weet ik het niet. Ze verwisselen teveel van poot waarop ze staan. En zo komt er van goed regeren totaal niks meer in huis.
En voor het overige komt er van onze democratie niks meer te voorschijn.
Niks is nog veilig voor sommige gangsters.
Zelfs uw bezit wordt te grabbel gegooid als je deelneemt aan een politiek debat. De lauwe reacties op dit forum zijn voor mij het bewijs; naast anderen; dat we in dit land niet moeten rekenen op echte rechtvaardigheid. Degenen die plunderen krijgen hier zelfs een vrijgeleide.
Daarom heb ik geen interesse meer om deel te nemen aan dit forum.
De ellende heeft lang genoeg geduurd.
Je ziet hier regelmatig specimen verschijnen die hun voeten vagen aan de waarheid. Wel daar ga ik mijn tijd niet meer aan besteden.
Het heeft trouwens geen zin om nog te melden waar er gevaarlijke zaken gebeuren. Daarbij is het mijn plicht niet om de echte gangsterstreken te melden.
Los het zelf maar op is mijn devies. Ze zullen verdomd mij niet verder moeten kloten. Hopelijk beginnen ze aan zichzelf met hun vuile praktijken.
Maar niet komen zeveren of klagen achteraf hoor. Ik heb jullie gewaarschuwd.

Tavek 10 maart 2021 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9624955)
Tavek, het hele concept België is van vanaf het allereerste begin al gedoemd te mislukken.
Laten we eerlijk zijn: als je er na ruim 190 jaar nog steeds niet in geslaagd bent om eenheid te creëren gaat het echt never nooit meer lukken.
Iedere vier jaar (verkiezingen) komt een autonoom (of zelfs onafhankelijk) Vlaanderen een stapje dichterbij ; )

Federale landen voldoende ter wereld waar interne problemen opgelost worden door het gebruik van deelstaten. Ik zie uw punt niet.

Belgie is reeds voor 1830 een territoriale en culturele eenheid. En zal dat ook zo blijven.

Shadowke 10 maart 2021 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9625110)
Federale landen voldoende ter wereld waar interne problemen opgelost worden door het gebruik van deelstaten. Ik zie uw punt niet.

Belgie is reeds voor 1830 een territoriale en culturele eenheid. En zal dat ook zo blijven.

culturele eenheid? Wallonië is meer Frans (Frankrijk) qua cultuur terwijl Vlaanderen dichter bij de Nederlandse/Duitse staat.

eigenlijk hadden ze in 1815 Wallonië bij Frankrijk gelaten (die wilden vanaf het begin bij Frankrijk zijn) en enkel Vlaanderen bij Nederland.

Tavek 10 maart 2021 21:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 9625126)
culturele eenheid? Wallonië is meer Frans (Frankrijk) qua cultuur terwijl Vlaanderen dichter bij de Nederlandse/Duitse staat.

eigenlijk hadden ze in 1815 Wallonië bij Frankrijk gelaten (die wilden vanaf het begin bij Frankrijk zijn) en enkel Vlaanderen bij Nederland.

Zo werkt het niet.

Belgie was al meer dan twee eeuwen een zo goed als onafhankelijk land in bijna haar territoriale integriteit zoals nu (op Limburg en Luik na) voordat het onafhankelijk werd. Het zat gewoon onder de kroon van de spanjaarden en de oostenrijkers.

Dat verplicht bij Nederland voegen is de catalyst geweest voor onafhankelijkheid.

DeZeeuw 10 maart 2021 22:30

Tavek: "Belgie is reeds voor 1830 een territoriale en culturele eenheid. En zal dat ook zo blijven."

België een culturele eenheid? Serieus? België is een hoop maar zeker geen culturele eenheid. Sterker nog: ik denk niet dat er een Europees land is dat meer verdeeld is dan België. Na 190 jaar is het roet, etter en bloed nog steeds het enige dat Vlamingen en Walen gemeen hebben ; )

werkman 10 maart 2021 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9625146)
Zo werkt het niet.

Belgie was al meer dan twee eeuwen een zo goed als onafhankelijk land in bijna haar territoriale integriteit zoals nu (op Limburg en Luik na) voordat het onafhankelijk werd. Het zat gewoon onder de kroon van de spanjaarden en de oostenrijkers.

Dat verplicht bij Nederland voegen is de catalyst geweest voor onafhankelijkheid.


Jullie hebben het graag over vroeger. Wel ik heb het graag over het volk dat hier leeft. Daarom deze bedenkingen.
In mijn dorp is er een klein leger geweest dat destijds gaan meevechten is in het leger van Napoleon en dit tegen de geallieerden.
Reden? De elite was francofoon. Dus de meelopers waren destijds ook al francofoon.
De vele jaren nadien was mijn dorp een hoopje seizoens- arbeiders.
Vele jongeren zijn daaruit volgend gemaakt in de stallen bij hereboeren boven de koeien. Het standbeeld van onze voorvaderen staat aan de kerk van Rillaar. Over de periode dat het Duitse leger mijn dorp tiranniseerde zwijg ik liever.
En dan kwam de periode dat er in datzelfde dorp bijna honderd gezinnen als bijverdienste een herberg uitbaatte. En de rest van het dorp begon diolen te verkopen. Iedereen leerde er bijna de vreugde kennen om lekker zelfstandige te worden. Dus niet werken voor een baas. En wie geen huis in het dorp zelf bezat begon handel te drijven in aardbeien.
Dus mijn dorp was een dorp waar velen de smaak te pakken kregen om op zelfstandige basis geld te verdienen bovenop hun karig loon.
En op korte tijd verdween die bijverdienste. Maar het dorp zelf vergat graag zijn afkomst. Het standbeeld van de seizoenarbeider is gelukkig gemaakt uit brons-koper. Anders had hij geen hoofd meer.
Wat zal de volgende episode zijn?
Ondertussen weet ik al dat dezen die zorgen voor de boterham in meer steeds aan het langste eind zullen trekken.
Ik ken het dorp als mijn duim. Ik moei mij dus niet meer.
Het is een gevaarlijk dorp waar men graag roddelt.
Heel gevaarlijk dus voor iedereen die zijn hoofd boven het koren tracht te steken. Zo kreeg ik diverse keren schrik van mezelf als ik sommige verhalen hoorde. Vele keren heb ik mezelf getroost met de gedachte :"nijd en miskandoese". Ik woon er nog. Maar in mijn hart draag ik dat dorp niet meer.
Al wat ik mij nog herinner is dat het een dorp is van overlopers.
Altijd geweest. Zou Napoleon dat ook gedacht hebben?
Maar gediplomeerden die echt slim zijn vindt je er minder.
Ook logisch. Waar echt grote mannen heersen is er minder plaats voor de kleinen.

Tavek 10 maart 2021 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9625201)
Tavek: "Belgie is reeds voor 1830 een territoriale en culturele eenheid. En zal dat ook zo blijven."

België een culturele eenheid? Serieus? België is een hoop maar zeker geen culturele eenheid. Sterker nog: ik denk niet dat er een Europees land is dat meer verdeeld is dan België. Na 190 jaar is het roet, etter en bloed nog steeds het enige dat Vlamingen en Walen gemeen hebben ; )

Taal is een irrelevant gegeven als je verder dan een eeuw kijkt.

werkman 10 maart 2021 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 625209)
Taal is een irrelevant gegeven als je verder dan een eeuw kijkt.


Ik vermoed dat jij het ook allemaal beter weet.
Je doet tenminste niet de moeite om te lezen wat anderen schrijven.
Och vent toch. Ik doe niet eens de moeite om met jou in debat te gaan.
Dus van mij krijg je de totale vrijheid.
En troost U. Je bent niet de enige die geniet van dat voorrecht.
Kijk jij maar verder dan een eeuw.
Ik kijk wel op documenten en probeer verklaringen te vinden.
Dat ze niet altijd mooi ogen is mijn schuld niet.
Maar ik zal mijn mening geven. Niet bewijzen. Want dat vraagt nog meer
gezever.
Wel vriend. Hier komt mijn mening. En die is dat we er nooit zullen komen.
Hang een kwartje aan een koordje op vijftig cm voor een Vlaming zijn ogen en met honderd procent zekerheid zal hij er naar grabbelen.
Wat zijn goed recht is natuurlijk. Maar soms begint het wel te vervelen.
En blijft dat dagenlang duren zonder ophouden dan krijg ik daar stierenkloten van. Wat wil je feitelijk vertellen vent?

BWarrior 11 maart 2021 04:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 9625209)
Taal is een irrelevant gegeven als je verder dan een eeuw kijkt.

2!

DeZeeuw 11 maart 2021 17:08

Tavek: "Taal is een irrelevant gegeven als je verder dan een eeuw kijkt."

Serieus! Twee volkjes al twee eeuwen gescheiden door een taalgrens en jij zegt dat taal irrelevant is?
Zelfs tussen de Bosniërs, Serven en Kroaten was de kloof destijds minder groot als je het mij vraagt, die verstonden elkaar tenminste nog ; )

werkman 11 maart 2021 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9625328)
2!


Ik weet van vele gegevens die wel relevant zijn en die dringend in een echte democratie om een oplossing vragen maar dat ze nooit zullen opgelost geraken om dat er nooit de vragen zullen zijn om ze opgelost te krijgen.
Ook op dit forum stel ik dezelfde euvels vast.
Meteen ook voor mij het besef dat het geen zin heeft om nog over echte democratie te praten. Iedereen heeft zijn politieke kleurtjes en belangen.
Daarom komen we er nooit uit. Politiekers verkiezen op de manier zoals het nu gebeurt en ze dan nog zelf de wetten laten maken zal nooit aanleiding geven tot gelijkheid. Integendeel. Ze worden afgeremd in ieder streven.
Daarom ook denkt onze wetgeving in sito uitsluitend aan henzelf en wordt ieder misbruik met de mantel der vriendschap verstopt.
Hoe zou iedere mens zijn mocht hij dergelijke beslissingen nemen in alle vrijheid? En dan mag je van uzelf nog beweren dat je onkreukbaar bent.
Mijn baas wist dat ook maar hij voegde er wel aan toe dat iedereen zijn prijs
had. En die domme kiezers geloven dat. Ze durven zichzelf nooit de vraag stellen hoe zij het er zouden vanaf brengen. Beter? Wel ik betwijfel het.
En daarom durf ik beweren dat het menselijk ras ooit zichzelf zal uitroeien.
Er komt een grens aan gedogen. Van mij mag den boel ontploffen.
Alles evolueert normaal ten goede. Maar een maatschappij die bevolkt wordt door een gelukkig kiespubliek zal er nooit komen. En wat er heden niet is zal er ook morgen niet zijn. En dan denken die idioten van heden dat hun kinderen gelukkiger zullen achterblijven. Op wat baseren zij zich?
Alleszins niet op hetgeen zij zelf presteren.

Tavek 11 maart 2021 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9625954)
Tavek: "Taal is een irrelevant gegeven als je verder dan een eeuw kijkt."

Serieus! Twee volkjes al twee eeuwen gescheiden door een taalgrens en jij zegt dat taal irrelevant is?
Zelfs tussen de Bosniërs, Serven en Kroaten was de kloof destijds minder groot als je het mij vraagt, die verstonden elkaar tenminste nog ; )

Zelfs de Vlamingen die iets waren spraken Frans ten tijde van het graafschap Vlaanderen.

Het is een recent gegeven dat dat problematisch is.

DeZeeuw 11 maart 2021 19:20

Zelfs de Vlamingen die iets waren? Wat bedoel je daar nu weer mee. Ik neem aan de elite?
Alleen de elite sprak namelijk Frans.... de gewone man helemaal niet.

En ja, elkaar niet verstaan is problematisch!

MORPHEUS 11 maart 2021 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9616970)
De laatste tijd hoort men weer veel over een staatshervorming in 2024, alleszins tijdens de volgende legislatuur. Interessant om daarbij te weten is dat partijen die traditioneel elke staatshervorming afkeuren wegens niet ver genoeg gaand (het VB) of, integendeel, te vergaand (Défi en de PVDA) bij de laatste verkiezingen in de Kamer liefst 32 zetels haalden.

Dat aantal is belangrijk want om een bevoegdheid te splitsen – of omgekeerd, om een bevoegdheid te herfederaliseren – is er een 2/3de meerderheid van de zetels nodig in de Kamer en in de Senaat en een meerderheid in elke taalgroep.

Anders gezegd, indien de drie vernoemde partijen bij de volgende verkiezingen samen 50 zetels halen, is een staatshervorming uitgesloten. Volgens verschillende peilingen, die in 2020 uitgevoerd werden, zouden die partijen samen al ongeveer 40 tot 45 zetels halen. Dat betekent dat een ‘groot communautair akkoord’ in de praktijk de unanieme instemming zou vereisen van zowat alle Kamerleden van de N-VA, CD&V, de SP.A, de PS, het CDH, de MR, Open VLD, Groen en Ecolo, dus van negen ( ! ) partijen met heel verschillende gevoeligheden.

Maar hoe waarschijnlijk is dat?

De opiniepeiling naarwaar u verwijst zetten vbl en NV-A op plus 45 percent. Op Vlaams niveau. Dus game over voor een federale staatshervorming

Rahowa 11 maart 2021 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9625328)
2!

De ware aard van de collaborateurs met de kolonisator komt boven,taal telt niet.

BWarrior 11 maart 2021 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 9626048)
De opiniepeiling naarwaar u verwijst zetten vbl en NV-A op plus 45 percent. Op Vlaams niveau. Dus game over voor een federale staatshervorming

Waarom? De N-VA kan ook akkoorden sluiten.

MORPHEUS 11 maart 2021 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rahowa (Bericht 9626057)
De ware aard van de collaborateurs met de kolonisator komt boven,taal telt niet.

U heeft het over de Oostkantons in België? Blijkt dat de collaboratie daar het grootst was

Meer nog. Waar Vlaamse collaborateurs ver weg waren van de gaskamer. Daar waren de Belgische Oostkantons erg actief. Ik meen te weten 60 000 joden vermoord door Belgische Oostkantons

MORPHEUS 11 maart 2021 20:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9626079)
Waarom? De N-VA kan ook akkoorden sluiten.

Allez
Wat heeft staatshervorming nog nut met eindeloze gesprekken als er op Vlaams niveau plus 45 % is. Meer zelfs. Men zit er nu al 6 % boven. En vivaldi moet nog beginnen

De Belgische natsie partijen gaan behoorlijk voorovergebogen mogen staan met veel vasiline

U weet ook wel

Als de opiniepeiling blijven en vbl en NV-A blijven scoren boven de 45 %.

Praten over staatshervorming is verloren tijd
Tenzij veel veel veel vasiline aan Waalse kant

De MR PS heeft nog wat tegoed van Bart dwv na de recente regeringsvorming.

Men heeft een historische blunder gemaakt om N-VA niet mee te nemen

BWarrior 11 maart 2021 22:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 9626093)
Allez
Wat heeft staatshervorming nog nut met eindeloze gesprekken als er op Vlaams niveau plus 45 % is. Meer zelfs. Men zit er nu al 6 % boven. En vivaldi moet nog beginnen

De Belgische natsie partijen gaan behoorlijk voorovergebogen mogen staan met veel vasiline

U weet ook wel

Als de opiniepeiling blijven en vbl en NV-A blijven scoren boven de 45 %.

Praten over staatshervorming is verloren tijd
Tenzij veel veel veel vasiline aan Waalse kant

De MR PS heeft nog wat tegoed van Bart dwv na de recente regeringsvorming.

Men heeft een historische blunder gemaakt om N-VA niet mee te nemen

We leven niet in een eenpartijstaat.

Boduo 11 maart 2021 22:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 9626211)
We leven niet in een eenpartijstaat.

We leven wel in een federaal land met 3 deelstaten.

BWarrior 12 maart 2021 06:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 9626215)
We leven wel in een federaal land met 3 deelstaten.

Er zijn meer dan drie deelstaten in België.

DeZeeuw 12 maart 2021 08:47

BWarrior,

België telt drie gewesten: Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Tavek 12 maart 2021 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9626041)
Zelfs de Vlamingen die iets waren? Wat bedoel je daar nu weer mee. Ik neem aan de elite?
Alleen de elite sprak namelijk Frans.... de gewone man helemaal niet.

En ja, elkaar niet verstaan is problematisch!

Taal was geen verdelende factor tot een eeuw geleden omdat alles en iedereen die iets in de pap te brokken had Frans sprak, ook in Vlaanderen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be