Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Cedric Vloemans (UNIE) - 19 tot 25 februari (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=149)
-   -   Benelux, samenwerking met Nederland. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=80792)

Hertog van Gelre 19 februari 2007 02:32

Benelux, samenwerking met Nederland.
 
Geachte heer Vloemans,

Hoe denkt u over een verdergaande bestuurlijke samenwerking met Nederland. Met name in de Benelux?

Cedric Vloemans 19 februari 2007 02:35

De BENELUX is niet enkel een samenwerking met Nederland natuurlijk, echter ook met Luxemburg. Tegen een economische samenwerking kan geen enkel weldenkend mens iets hebben, dit past dan ook in de geest van de EU, en in de geest van het gezond verstand.
Wat betreft een bestuurlijke samenwerking lijkt het me evident dat UNIE als een Belgischgezind kartel een negatieve houding erop na houdt. We zijn onafhankelijke landen, met ons eigen staatshoofd, met onze eigen parlementen, en dat dient ook zo te blijven.

Hertog van Gelre 19 februari 2007 02:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans (Bericht 2447963)
De BENELUX is niet enkel een samenwerking met Nederland natuurlijk, echter ook met Luxemburg. Tegen een economische samenwerking kan geen enkel weldenkend mens iets hebben, dit past dan ook in de geest van de EU, en in de geest van het gezond verstand.
Wat betreft een bestuurlijke samenwerking lijkt het me evident dat UNIE als een Belgischgezind kartel een negatieve houding erop na houdt. We zijn onafhankelijke landen, met ons eigen staatshoofd, met onze eigen parlementen, en dat dient ook zo te blijven.

In een confederatie zou ieder land zijn eigen soevereiniteit behouden. We zouden gezamenlijk echter veel sterker staan in een steeds groter wordend Europa.

Dus zo evident is die negatieve houding niet.
Je hoeft niet tegen Belgie te zijn om toch een verdergaande bestuurlijke samenwerking na te streven.

Cedric Vloemans 19 februari 2007 02:42

Mijn inziens volstaat een verregaande economische samenwerking, die uiteindelijk toch zal wegebben in de EU. De bestuurlijke samenwerking dient er voor mij niet te komen. Ik zie overigens niet in welke meerwaarde de bestuurlijke samenwerking kan bieden op de economische?

Hertog van Gelre 19 februari 2007 02:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans (Bericht 2447969)
Mijn inziens volstaat een verregaande economische samenwerking, die uiteindelijk toch zal wegebben in de EU. De bestuurlijke samenwerking dient er voor mij niet te komen. Ik zie overigens niet in welke meerwaarde de bestuurlijke samenwerking kan bieden op de economische?

Een slagvaardiger en minder bureaucratische overheid bijvoorbeeld.
Zie op dit gebied ook de Nederlandse Taalunie, Het cultuurverdrag Belgie-Nederland en het Vlaams-Nederlandse cultuurverdrag.

Dit zou ook kunnen op het gebied van economie, infrastructuur, energie e.d.
Tot nog toe loopt de Benelux nog voor de europese troepen uit. Het zou mooi zijn mocht dit unieke samenwerkingsverband een voortrekkersfunctie binnen Europa blijven vervullen.

Cedric Vloemans 19 februari 2007 02:51

Dit is een zeer mooie droom, en inderdaad, ons land heeft altijd een voortrekkersfunctie gehad in de huidige EU.

U haalt echter net een term aan die mij nauw aan het hart ligt: een slagvaardiger en minder bureaucratische overheid. Hier kan ik me perfect in vinden. Is het niet net ondermeer daarom dat ik ageer tegen de gewesten?
Laten we eerst in België het administratieve kluwen ontwarren, en de nodeloze knopen eruit verwijderen, alvorens te dromen over een nog groter niveau, een niveau echter waar ik op cultureel vlak inderdaad pluspunten kan zien, evenals een culturele band met ondermeer Frankrijk en Duitsland, echter, op bestuurlijk vlak in een confederaal model zie ik dat niet zitten.

Hertog van Gelre 19 februari 2007 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans (Bericht 2447973)
Dit is een zeer mooie droom, en inderdaad, ons land heeft altijd een voortrekkersfunctie gehad in de huidige EU.

U haalt echter net een term aan die mij nauw aan het hart ligt: een slagvaardiger en minder bureaucratische overheid. Hier kan ik me perfect in vinden. Is het niet net ondermeer daarom dat ik ageer tegen de gewesten?
Laten we eerst in België het administratieve kluwen ontwarren, en de nodeloze knopen eruit verwijderen, alvorens te dromen over een nog groter niveau, een niveau echter waar ik op cultureel vlak inderdaad pluspunten kan zien, evenals een culturele band met ondermeer Frankrijk en Duitsland, echter, op bestuurlijk vlak in een confederaal model zie ik dat niet zitten.

Fair enough. Duidelijk antwoord. Dank u.

Tantist 20 februari 2007 12:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans (Bericht 2447973)
Laten we eerst in België het administratieve kluwen ontwarren, en de nodeloze knopen eruit verwijderen, alvorens te dromen over een nog groter niveau

En eenmaal dat ge uw zin hebt, zal het dan gebeuren?

Hertog van Gelre 20 februari 2007 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2451865)
En eenmaal dat ge uw zin hebt, zal het dan gebeuren?

Nee, natuurlijk niet. Cedric ziet het helemaal niet zitten.

Jan van den Berghe 22 februari 2007 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans (Bericht 2447973)
Dit is een zeer mooie droom, en inderdaad, ons land heeft altijd een voortrekkersfunctie gehad in de huidige EU.

U haalt echter net een term aan die mij nauw aan het hart ligt: een slagvaardiger en minder bureaucratische overheid. Hier kan ik me perfect in vinden. Is het niet net ondermeer daarom dat ik ageer tegen de gewesten?
Laten we eerst in België het administratieve kluwen ontwarren, en de nodeloze knopen eruit verwijderen, alvorens te dromen over een nog groter niveau, een niveau echter waar ik op cultureel vlak inderdaad pluspunten kan zien, evenals een culturele band met ondermeer Frankrijk en Duitsland, echter, op bestuurlijk vlak in een confederaal model zie ik dat niet zitten.

Uit eigen ervaring kan ik u alvast meedelen dat de administratie van de Vlaamse Gemeenschap en het Gewest stukken minder bureaucratisch werkt dan die van de federale overheid. Toen onderwijs indertijd nog door het unitair ministerie van cultuur en onderwijs werd behartigd, was de administratie mallemolen hels. Een regelrechte ramp. Dossiers werden slecht opgevolgd. Dossier werden heel traag ingeleid en uitgewerkt. Nu echter is de administratie van het Vlaams ministerie voor onderwijs een echt pareltje en een voorbeeld hoe het moet. Als leraar heb je recht te weten door welke onderafdeling je dossier wordt opgevolgd. Je krijgt een dossiernummer en een telefoonnummer. Te allen tijde kun je de nodige info opvragen en door dat "werkstationnummer" word je niet van Pontius naar Pilatus gestuurd, iets wat wel het geval nog steeds is bij de federale ministeries.

In het onderwijs heeft echt niemand zin terug te gaan naar de unitaire administratie. Een terugkeer zou geen vereenvoudiging zijn, maar een teruggang naar de oude, duistere tijden van een almachtige maar totaal klantonvriendelijkeadministratie.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be