Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Vaticaan en Broeders Van Liefde. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=240008)

Dadeemelee 8 augustus 2017 15:45

Vaticaan en Broeders Van Liefde.
 
Het Vaticaan dreigt de Broeders Van Liefde te 'excommuniceren' als ze hun standpunt over euthanasie niet aanpassen.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.3042155

Citaat:

De Broeders van Liefde van België maakten eind april bekend dat ze hun visie over euthanasie hadden bijgesteld. Vanaf dat moment konden psychiatrische patiënten binnen hun instellingen euthanasie toepassen, ook al waren ze niet terminaal ziek. De Belgische tak van de Broeders van Liefde benadrukte toen dat bescherming van het leven het uitgangspunt bleef, maar voor uitbehandelde patiënten bestond sindsdien ook de mogelijkheid om euthanasie aan te vragen.
Is dit inmenging van de Katholieke Kerk?

In principe beslist de Katholieke Kerk zelf wie ze tot hun club toelaten, maar dan stel ik mij de vraag of religieuze instellingen zich op basis van hun eigen overtuiging (en mogelijk in strijd met de wet) met zaken zoals geneeskunde mogen bezighouden?

dalibor 8 augustus 2017 15:47

Geen probleem. Ze zouden alleen het predicaat 'katholiek' verliezen. Elke club kan interne regels hebben.

Dadeemelee 8 augustus 2017 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8504436)
Geen probleem. Ze zouden alleen het predicaat 'katholiek' verliezen. Elke club kan interne regels hebben.

Ja inderdaad, maar gaan ze dat willen en wat gaan de financiële consequenties zijn (ik vermoed dat ze dan ook uit de Katholieke zuil vliegen...).

dalibor 8 augustus 2017 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8504437)
Ja inderdaad, maar gaan ze dat willen en wat gaan de financiële consequenties zijn (ik vermoed dat ze dan ook uit de Katholieke zuil vliegen...).

Geen idee hoe hun financiën in elkaar zitten. Bij katholieke instellingen is dat meestal door mist omgeven. Als ziekenhuis zouden ze gewoon kunnen voortdoen en middelen krijgen uit de sociale zekerheid, bouwsubsidie, lonen, ...

Eén van de vragen is hoe de infrastructuur zit. Als dat zuiver hun eigendom is, is er geen probleem. Maar als dat op de één of andere manier van de kerk is, ligt het anders.

Ik zie de Broeders hoe dan toch wel inbinden. Kan me niet voorstellen dat ze uit de katholieke familie willen gegooid worden.

dalibor 8 augustus 2017 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8504437)
Ja inderdaad, maar gaan ze dat willen en wat gaan de financiële consequenties zijn (ik vermoed dat ze dan ook uit de Katholieke zuil vliegen...).

Geen idee hoe hun financiën in elkaar zitten. Bij katholieke instellingen is dat meestal door mist omgeven. Als ziekenhuis zouden ze gewoon kunnen voortdoen en middelen krijgen uit de sociale zekerheid, bouwsubsidie, lonen, ...

Eén van de vragen is hoe de infrastructuur zit. Als dat zuiver hun eigendom is, is er geen probleem. Maar als dat op de één of andere manier van de kerk is, ligt het anders.

Ik zie de Broeders hoe dan toch wel inbinden. Kan me niet voorstellen dat ze uit de katholieke familie willen gegooid worden.

De schoofzak 8 augustus 2017 16:23

Ze zouden volgens mij, atheïst, niet het predikaat 'katholiek' verliezen, maar wel "Rooms-katholiek'.

Ik denk wel dat zo'n aparte congregatie al hun gebouwen en goederen in eigendom hebben; ik bedoel: deze zullen niet van het bisdom zijn, zoals vb. wel veel katholieke scholen.
Ze zullen dan ook wel hun eigen inkomsten hebben.
Misschien gaan ze het krapper hebben voor sommige afdelingen. Zoals de psychiatrie. Ik zou eens moeten checken maar de psychiatrische zorg hangt vermoedelijk voor een zeer groot deel van hen af.

Ik ben wel enorm benieuwd naar het vervolg van deze historie.

dalibor 8 augustus 2017 16:26

Ze hebben ook heel wat scholen. Technisch en beroeps en ook wat buitengewoon onderwijs.

Inno 9 augustus 2017 20:10

Het zal wel geen zo'n vaart lopen met zo'n (slechte) paus. Als het vaticaan het echt meent deden ze het en vlogen ons bisschoppen ook eruit.

kelt 13 augustus 2017 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Inno (Bericht 8505290)
Het zal wel geen zo'n vaart lopen met zo'n (slechte) paus. Als het vaticaan het echt meent deden ze het en vlogen ons bisschoppen ook eruit.

Deze paus is inderdaad stapje voor stapje bezig te "kuisen".Hij is echter nog bezig aan de top....Dit geval binnen een van de religieuze ordes moet in de eerste plaats door de betreffende orde zelf "geexecuteerd" worden.Het zou voor betreffende Orde zeer slecht uitkomen moest de Paus zich persoonlijk en dwingend moeten bemoeien...

Toevallig is het hoofd van de orde van de "Broeders van Liefde",een organisatie die wereldwijd zowat 10000 mensen bestuurt (waarvan enkele honderden broeders) een Vlaming.De organisatie heeft inderdaad een heel sterke focus op het verzorgen van mensen met psychische problemen..
En hij riskeert nu,binnen enkele weken,te moeten overgaan tot het "uit de orde" te zetten van de afdeling van zijn eigen geboortestreek.....

De schoofzak 13 augustus 2017 17:10

Het hoofd van de broeders van liefde in Rome is inderdaad een Vlaming enz.
Maar ik vind dat je onvoldoende benadrukt dat de broeders van liefde ontstaan zijn in Vlaanderen. Pas sedert 1967 werd de hoofdzetel naar Rome verhuisd.

Dadeemelee 12 september 2017 11:50

De Broeders van Liefde blijven bij un standpunt. Chapeau!

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170912_03067782

Citaat:

De Broeders van Liefde blijven achter hun visietekst staan over euthanasie bij psychisch lijden in een niet-terminale situatie. Dat hebben ze zopas nogmaals herhaald op een persconferentie.

Pandareus 12 september 2017 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8525748)
De Broeders van Liefde blijven bij un standpunt. Chapeau!

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170912_03067782

Mooi zo !
Broeder Stockman zal vloeken, want nu komt het weer op zijn bureau.

harriechristus 12 september 2017 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8504434)
In principe beslist de Katholieke Kerk zelf wie ze tot hun club toelaten, maar dan stel ik mij de vraag of religieuze instellingen zich op basis van hun eigen overtuiging (en mogelijk in strijd met de wet) met zaken zoals geneeskunde mogen bezighouden?

Euthanasie is wel een hoogst eigenaardige manier van "genezen", maar liefdevol is het wel iemand die lijdt naar de hemel te laten gaan.
Kortom: de katholieke kerk heeft dus nog steeds niet begrepen wat liefde is.

Dadeemelee 13 september 2017 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8525837)
Mooi zo !
Broeder Stockman zal vloeken, want nu komt het weer op zijn bureau.

Excommunicatie en uit de Orde gezet? Dat zou wel straf zijn.

De schoofzak 13 september 2017 11:01

Ik moet toegeven dat die Vlaamse tak van die Broeders van Liefde ruggegraat hebben.
En tegelijk intelligent genoeg om minzaam hun standpunten te blijven verdedigen, zonder wild om zich heen te slaan.

Ik heb meer respect voor zulke kaloten, dan voor dat andere soort. Zelfs al weet ik tegelijk dat het zoveel moeilijkere tegenstanders zijn. Tegenstanders van verdere uitbreiding van het recht van de Vlaming om over zijn eigen lijf en leden te beschikken.

dalibor 13 september 2017 18:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8526488)
Ik moet toegeven dat die Vlaamse tak van die Broeders van Liefde ruggegraat hebben.
En tegelijk intelligent genoeg om minzaam hun standpunten te blijven verdedigen, zonder wild om zich heen te slaan.

Ik heb meer respect voor zulke kaloten, dan voor dat andere soort. Zelfs al weet ik tegelijk dat het zoveel moeilijkere tegenstanders zijn. Tegenstanders van verdere uitbreiding van het recht van de Vlaming om over zijn eigen lijf en leden te beschikken.

Absoluut. Hun argument dat Jezus zich ook niet aan de regeltjes hield kan Stockman in zijn zak steken.

Universalia 14 september 2017 07:48

Zocht ik na het lezen van deze draad in mijn vaders bibliotheek want ik wist dat het 'boekje' Humanistische perspectieven 'euthanasie' Dr. Med. G. Weytjens er ergens tussen moest staan.

Euthanasie: EU: 'goed, billijk, wat zedelijk goed is' Thanatos: dood.

Verwijs ik met enige 'graagte' ook even naar een ander draadje:

euthanasie

De schoofzak 14 september 2017 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus (Bericht 8526085)
Euthanasie is wel een hoogst eigenaardige manier van "genezen", maar liefdevol is het wel iemand die lijdt naar de hemel te laten gaan.
Kortom: de katholieke kerk heeft dus nog steeds niet begrepen wat liefde is.

Wie in "hemels"naam beweert dat euthanasie een geneeskundige ingreep is ?
Iemand preventief onderzoeken is ook niet 'genezen'.
Iemand steriliseren of een vasectomie lappen is ook niet 'genezen'.
Een bevalling begeleiden.

Iemand begeleiden die zijn leven wenst te beëindigen door middel van pillen edm, vb. aangekocht in Zwitserland, is wel degelijk helpen bij zijn euthanasie. Het is dan in de meeste gevallen bij ons wel strafbaar.

harriechristus 14 september 2017 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8527418)
Wie in "hemels"naam beweert dat euthanasie een geneeskundige ingreep is ?

Dadeemelee in de eerste post.
Citaat:

Iemand preventief onderzoeken is ook niet 'genezen'.
Iemand steriliseren of een vasectomie lappen is ook niet 'genezen'.
Een bevalling begeleiden.
Maar dat behoort allemaal wel tot de geneeskunde.
Nu, de euthanasie kan er dan ook nog wel bij voor het geval als de patient ondraaglijk lijdt en de dokter niks meer kan doen.
Boven is het dan beter dan hier.
Citaat:

Iemand begeleiden die zijn leven wenst te beëindigen door middel van pillen edm, vb. aangekocht in Zwitserland, is wel degelijk helpen bij zijn euthanasie. Het is dan in de meeste gevallen bij ons wel strafbaar.
Tja, dat is dan pech, want ik zou zeggen dat iedereen dat voor zichzelf zou mogen beslissen.

In Nederland is er zopas nog veel ophef geweest over een Coöperatie Laatste Wil, bij wie je gemakkelijk een dodelijk goedje kan bestellen (als je lid bent) om er een eind aan te maken.

En daarna weer toen de mensen ontdekte dat je ook zelf gemakkelijk dodelijk spul kan bestellen bij een andere instantie (ben vergeten wat) en die instantie er onmiddellijk mee stopte toen ze ontdekte dat het om zelfmoord ging.

Maar gaat het met slaappillen ook niet heel gemakkelijk?
Flinke overdosis met een fles drank erbij: klaar.

harriechristus 14 september 2017 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8527418)
Wie in "hemels"naam beweert dat euthanasie een geneeskundige ingreep is ?

Dadeemelee in de eerste post.
Citaat:

Iemand preventief onderzoeken is ook niet 'genezen'.
Iemand steriliseren of een vasectomie lappen is ook niet 'genezen'.
Een bevalling begeleiden.
Maar dat behoort allemaal wel tot de geneeskunde.
Nu, de euthanasie kan er dan ook nog wel bij voor het geval als de patient ondraaglijk lijdt en de dokter niks meer kan doen.
Boven is het dan beter dan hier.
Citaat:

Iemand begeleiden die zijn leven wenst te beëindigen door middel van pillen edm, vb. aangekocht in Zwitserland, is wel degelijk helpen bij zijn euthanasie. Het is dan in de meeste gevallen bij ons wel strafbaar.
Tja, dat is dan pech, want ik zou zeggen dat iedereen dat voor zichzelf zou mogen beslissen en een beetje hulp daarbij kan geen kwaad.

In Nederland is er zopas nog veel ophef geweest over een Coöperatie Laatste Wil, bij wie je gemakkelijk een dodelijk goedje kan bestellen (als je lid bent) om er een eind aan te maken.

En daarna weer toen de mensen ontdekte dat je ook zelf gemakkelijk dodelijk spul kan bestellen bij een andere instantie en die instantie er onmiddellijk mee stopte toen ze ontdekte dat het om zelfmoord ging.
Zelfmoordpoeder.

Maar gaat het met slaappillen ook niet heel gemakkelijk?
Flinke overdosis met een fles drank erbij: klaar.

En er is ook nog een zelfmoordpreventie als je er tegen op mocht zien en nog wilt leven.
https://www.113.nl/


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be