Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Is er nood aan een nieuw soort Galt's Gulch? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=248594)

Libro 19 mei 2019 12:06

Is er nood aan een nieuw soort Galt's Gulch?
 
De laatste actie van Extinction Rebellion ("Extinct yourself" zou ik hen antwoorden) bracht mij op een idee: wat als we een nieuw soort Galt's Gulch oprichten? Een plaats waar de mens niet beschaamd is mens te zijn en zijn plaats onder de zon opeist, net zoals alle andere dieren en ook de planten. Waar het nog normaal is om kinderen te krijgen. Waar een nieuwe "elite" (ik vond geen beter woord, sorry) de toekomst van de mens als mens veilig stelt. Wat denken jullie? Is er nood aan en hoe zou zoiets eruit moeten zien?

TV-verslaafde 19 mei 2019 12:59

"We doen wat we moeten doen tot het lichaam ineenstort."
Als je zo denkt heb je nog nooit over dit leven nagedacht. En val je neer met een burn out of hartaanval.

Er is zoveel vrijheid dat het enige probleem zelfmoord is. Iedereen heeft er wel over nagedacht, omdat iedereen rondom je je wijsmaakt dat het leven waardeloos is.

Je zit door de vrijheid in een constante identiteitscrisis. Vroeger zeiden de religioten wat je moest doen. Je moet je eigen identiteit creëren of je gaat "eraan".

Maar de ideale maatschappij komt nooit, dezelfde problemen komen altijd opnieuw...

Mambo 19 mei 2019 13:01

T'is toch niet weer iets om te gaan werken he?

Libro 19 mei 2019 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9019302)
T'is toch niet weer iets om te gaan werken he?

Arbeid maakt vrij hé :lol:

Libro 19 mei 2019 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 9019299)
"We doen wat we moeten doen tot het lichaam ineenstort."
Als je zo denkt heb je nog nooit over dit leven nagedacht. En val je neer met een burn out of hartaanval.

Er is zoveel vrijheid dat het enige probleem zelfmoord is. Iedereen heeft er wel over nagedacht, omdat iedereen rondom je je wijsmaakt dat het leven waardeloos is.

Je zit door de vrijheid in een constante identiteitscrisis. Vroeger zeiden de religioten wat je moest doen. Je moet je eigen identiteit creëren of je gaat "eraan".

Maar de ideale maatschappij komt nooit, dezelfde problemen komen altijd opnieuw...

De ideale maatschappij is niet het doel maar wel tegengewicht bieden aan de "extinctionisten".

Zeus 19 mei 2019 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9019277)
De laatste actie van Extinction Rebellion ("Extinct yourself" zou ik hen antwoorden) bracht mij op een idee: wat als we een nieuw soort Galt's Gulch oprichten? Een plaats waar de mens niet beschaamd is mens te zijn en zijn plaats onder de zon opeist, net zoals alle andere dieren en ook de planten. Waar het nog normaal is om kinderen te krijgen. Waar een nieuwe "elite" (ik vond geen beter woord, sorry) de toekomst van de mens als mens veilig stelt. Wat denken jullie? Is er nood aan en hoe zou zoiets eruit moeten zien?

LOL. Libro de ambtenaar die pleit voor een nieuw Galt's Gulch. Ayn Rand lacht zich een kriek in haar graf.

TV-verslaafde 19 mei 2019 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9019312)
De ideale maatschappij is niet het doel maar wel tegengewicht bieden aan de "extinctionisten".

Tegengewicht is het simpele dorpse leven. Beetje de vedet uithangen op een locaal café, maar dat kan ook al niet meer wegens seksuele intimidatie.

En overal waar een beetje sfeer is komt de multikul bende het verzieken. Er is bijna geen sociaal leven meer.

De lokale indiaan heeft het te goed om buitenlanders ineen te meppen. Teveel te verliezen. En de flikken doen niets...

Het is uiteindelijk allemaal 1 groot fiasco geworden.

De extinctioninsten, die gaan allemaal naar de psycholoog om daar hun ei een beetje kwijt te geraken. Er zijn mensen verslaafd aan die rommel.

Meeste mensen willen gewoon ergens bijhoren en het gaat dan niet echt over ziels beroerselen.

Maar er zijn teveel escapisten die gaan later spijt hebben over een onvervuld leven en blablabla. Ik ben eentje die uit de boot is gevallen, een buitenbeentje. Ik heb het gewoon gezien, deze maatschappij. Er is geen rancune. Altijd maar feesten, reizen, ad infinitum is leuk, maar ik heb dat gezien...Fuck 'em...

Libro 19 mei 2019 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 9019367)
LOL. Libro de ambtenaar die pleit voor een nieuw Galt's Gulch. Ayn Rand lacht zich een kriek in haar graf.

Of ze denkt net: toch ene die nadenkt.

patrickve 20 mei 2019 06:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9019277)
De laatste actie van Extinction Rebellion ("Extinct yourself" zou ik hen antwoorden) bracht mij op een idee: wat als we een nieuw soort Galt's Gulch oprichten?

Kijk rond U heen.

Een coherent libertarische maatschappij gaat ongetwijfeld machtsmonopolies veroorzaken, die staten vormen. Omdat macht een zelf-versterkend fenomeen is, is een machtsmonopolie een onvermijdelijk fenomeen. Staatsvorming is onvermijdelijk. Het is ongewenst als men van vrijheid houdt, maar het is er een product van.

De notie van "vrijheid" is niks anders dan de notie van Darwinisme: je bent vrij om de andere af te maken en te onderdrukken en daartoe strategieen te ontwerpen. En staten zijn prima strategieen voor onderdrukking die evolutionair werken.

Er is maar 1 manier om vrij te zijn: dat is de dictator te zijn van een totalitair regime. Ideaal een die alle andere leven extermineert. Dat is dan ook 1 van de twee convergentiepunten van de evolutie dynamiek: een alles-overheersend wezen ("god"). Het andere convergentiepunt is "geen leven".

Op deze planeet is waarschijnlijk een van de meest vrije personen, Kim van Noord Korea. Misschien ook zijn Chinese tegenhanger. En Putin komt er dicht bij ook. En de koning van Saoudi Arabie. En de Sultan van Brunei. En nog een paar van die figuren. Mensen die dicht bij het vrijheidsideaal komen. Niet helemaal, maar toch.

Vrijheid is iets helemaal anders dan op het eerste gezicht lijkt.

Klein Licht 20 mei 2019 10:53

Bienvenidos!

Het Verzet 20 mei 2019 11:26

Dat doet er me weer aan denken, hoe zou het nog met den Thuleander zijn?

Erw 20 mei 2019 20:42

De notie van "vrijheid" is concurrentie die dwang/geweld verkregen privileges ontberen, alzo maar zo "sterk" staat als hen op vrije keuzebasis wordt gegund door anderen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be