Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Eén en twee centjes verdwijnen, verplichte afronding bij cashbetalingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=246191)

Universalia 24 november 2018 09:35

Eén en twee centjes verdwijnen, verplichte afronding bij cashbetalingen
 
Eén en twee centjes verdwijnen, verplichte afronding bij cashbetalingen

Citaat:

Vanaf 1 december 2019 zal het eindbedrag bij cashbetalingen verplicht afgerond worden tot op 5 cent. Voor elektronische betalingen verandert er niets.
Zoals ik in een ander draadje al schreef en véél eerder al geschreven had ben ik eigenlijk blij dat we van die 'rommelcentjes' vanaf zijn.

In bepaalde andere Europese landen had men ze al de deur gewezen.

Ik telde ze, de centjes die in een potje zaten hier en kocht er rode neuzen van.

‘Geen gedoe meer met kleine centjes’: gedaan met 9,99 euro

Het zou best kunnen dat er mensen zijn het wel- of niet afronden van prijzen in bepaalde gevallen niet leuk vinden maar ...

reservespeler 24 november 2018 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8866551)
Eén en twee centjes verdwijnen, verplichte afronding bij cashbetalingen



Zoals ik in een ander draadje al schreef en véél eerder al geschreven had ben ik eigenlijk blij dat we van die 'rommelcentjes' vanaf zijn.

In bepaalde andere Europese landen had men ze al de deur gewezen.

Ik telde ze, de centjes die in een potje zaten hier en kocht er rode neuzen van.

‘Geen gedoe meer met kleine centjes’: gedaan met 9,99 euro

Het zou best kunnen dat er mensen zijn het wel- of niet afronden van prijzen in bepaalde gevallen niet leuk vinden maar ...

Waarover gaat het eigenlijk?

Prijzen van 9,99 worden niet afgeschaft, ze blijven gewoon bestaan.
Het is de eindprijs op uw kasticket dat afgerond wordt.

Voorbeeld 1
0,93
0,78
0,97
0,65
0,32
0,18
0,99
0,65
5,47

U betaald aan de kassa dus 5,45 euro

Voorbeeld 2
0,94
0,78
0,97
0,65
0,32
0,18
0,99
0,65
5,48

U betaald aan de kassa dus 5,50 euro

Op het eindtotaal wordt afgerond volgens de volgende regels.

1 en 2 cent wordt afgerond naar onder en wordt dus 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90 of 100 cent.
3 en 4 cent wordt afgerond naar boven en wordt dus 5, 15, 25, 35, 45, 55, 65, 75, 85, 95 cent.
6 en 7 cent wordt afgerond naar onder en wordt dus 5, 15, 25, 35, 45, 55, 65, 75, 85, 95 cent.
8 en 9 cent wordt afgerond naar boven en wordt dus 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90 of 100 cent.

Je hebt dus maximaal 2 cent winst of 2 cent verlies per aankoop.

Gemiddeld zal dat in je beurs niets uitmaken.

kelt 24 november 2018 11:03

De verspilling van staal met een koperlaagje op zal stilvallen... ;-)

Handelaars zullen de komende paar maanden bestookt worden met de rest inhoud van potjes,portemonnees,zakken,kasten,schuiven......

Muntverzamelaars plaatsen bij deze best al wat nieuwe aanwinsten in hun collectie,die dingetjes zullen namelijk op verbluffend tempo uit omloop verdwijnen....

De schoofzak 24 november 2018 16:13

Spijtig dat de invoering nog een vol jaar op zich laat wachten.

Nu moet ik zeggen (of toegeven) dat ik daar zeer weinig last van heb of had.

Ik kom echt niet veel in winkels waar zo nog met centjes betaald en teruggegeven wordt. Maar als ik er dan eens ben, enerveert mij het onnozele tijdverlies dat zij die voor mij aan de kassa staan, mij en henzelf opzadelen.

Op nu naar de cash-loze maatschappij (in de zin van alles betalen met kaarten).

eno2 24 november 2018 17:08

Eindelijk.

ViveLaBelgique 24 november 2018 17:17

4,95
9,95
19,95
199,95
499,95
999,95
1.999,95
...

Er gaat extra vraag zijn naar 5 eurocent. Dit muntstukje gaat veel worden weergegeven. Wie gaat er echter 0,95 € betalen met 19 stukjes van 5 eurocent ?

Hoomer 24 november 2018 17:46

ik heb enkele jaren al die rossen plus de 10 en 20 centstukken die ik ontving bijgehouden en een maand of drie geleden bij de post (gratis) binnen gedaan. 12 kilogram kleingeld, allen mooi in cartouches gedaan waarde 290€. Was dat niet cool ;-)

De schoofzak 24 november 2018 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 8866890)
ik heb enkele jaren al die rossen plus de 10 en 20 centstukken die ik ontving bijgehouden en een maand of drie geleden bij de post (gratis) binnen gedaan. 12 kilogram kleingeld, allen mooi in cartouches gedaan waarde 290€. Was dat niet cool ;-)

Het zou pas cool zijn, mocht je ze net niet in cartouches van een zekere totale waarde gedaan hebben,
en dan tegelijk aangeschoven aan een loket waar een echt-gesyndiceerde mens aan het werk was.

Universalia 24 november 2018 20:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoomer (Bericht 8866890)
ik heb enkele jaren al die rossen plus de 10 en 20 centstukken die ik ontving bijgehouden en een maand of drie geleden bij de post (gratis) binnen gedaan. 12 kilogram kleingeld, allen mooi in cartouches gedaan waarde 290€. Was dat niet cool ;-)

Doet de Post dat gratis de centjes tellen?

Bij de banken moet je daar voor betalen tegenwoordig dacht ik. :?

kojak 24 november 2018 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8866965)
Doet de Post dat gratis de centjes tellen?

Bij de banken moet je daar voor betalen tegenwoordig dacht ik. :?

Yep.
Bij de Post is dat gratis als je er een rekening hebt.
Maar dat is ook gratis.

Hoomer 24 november 2018 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8866965)
Doet de Post dat gratis de centjes tellen?

Bij de banken moet je daar voor betalen tegenwoordig dacht ik. :?

Je kan bij de post gratis die cartouches halen en dan nemen ze indien mooi verpakt inderdaad gratis je centjes aan. En onder voorwaarde, zoals Kojak zegt, dat je er een rekening hebt

Erw 25 november 2018 09:47

De artikelprijzen blijven hetzelfde - totaal aan de kassa afgerond, dat lijkt me een boekhoudkundige/controle/rekenen klooierij die op korte termijn zal worden geelimineerd door de artikelprijzen af te ronden, en daar er een commerciele strategie is die lage prijzen wil insinueren via net onder een groter geheel getal, lijkt me dat enkel richting hoger te kunnen worden, met erbovenop de verhoging als aangrijpreden om nog een stapje verder te verhogen, bvb 1.99 die 2.05 wordt.

De schoofzak 25 november 2018 14:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 8867197)
De artikelprijzen blijven hetzelfde - totaal aan de kassa afgerond, dat lijkt me een boekhoudkundige/controle/rekenen klooierij die op korte termijn zal worden geelimineerd door de artikelprijzen af te ronden, en daar er een commerciele strategie is die lage prijzen wil insinueren via net onder een groter geheel getal, lijkt me dat enkel richting hoger te kunnen worden, met erbovenop de verhoging als aangrijpreden om nog een stapje verder te verhogen, bvb 1.99 die 2.05 wordt.

Dan moet je wel naar de winkel gaan voor één product.

De winkelier die een snoepje verkoopt voor 7 eurocent, zal er niet graag slechts 5 eurocent voor krijgen.
Maar op een magnumfles bubbels uit de juiste streek, zal hij er niet om malen.

En onze dieselprijs wordt per liter zelfs uitgedrukt in nog preciesere bedragen dan één eurocent.

Ik rond af: wie tegen de afschaffing van die rostjes is, begrijp ik van geen kanten. Ik vind die mensen nog stommer dan het achterste van een varken.

Erw 25 november 2018 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8867463)
Dan moet je wel naar de winkel gaan voor één product.

Op wat in:
Citaat:

De artikelprijzen blijven hetzelfde - totaal aan de kassa afgerond, dat lijkt me een boekhoudkundige/controle/rekenen klooierij die op korte termijn zal worden geelimineerd door de artikelprijzen af te ronden, en daar er een commerciele strategie is die lage prijzen wil insinueren via net onder een groter geheel getal, lijkt me dat enkel richting hoger te kunnen worden, met erbovenop de verhoging als aangrijpreden om nog een stapje verder te verhogen, bvb 1.99 die 2.05 wordt.
... slaat uw "dan"
?

ViveLaBelgique 25 november 2018 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 8867197)
De artikelprijzen blijven hetzelfde - totaal aan de kassa afgerond, dat lijkt me een boekhoudkundige/controle/rekenen klooierij die op korte termijn zal worden geelimineerd door de artikelprijzen af te ronden, en daar er een commerciele strategie is die lage prijzen wil insinueren via net onder een groter geheel getal, lijkt me dat enkel richting hoger te kunnen worden, met erbovenop de verhoging als aangrijpreden om nog een stapje verder te verhogen, bvb 1.99 die 2.05 wordt.

Ik zie eerder de 1.99 € prijzen vervangen worden door 2.95 € of 2.45 €.

Een prijsaanduiding met x.05 of xx.05 zie ik niet gebeuren.

ViveLaBelgique 25 november 2018 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8867463)
De winkelier die een snoepje verkoopt voor 7 eurocent, zal er niet graag slechts 5 eurocent voor krijgen.

Bij welke winkelier kan je snoepjes kopen voor 7 eurocent ?

De schoofzak 25 november 2018 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 8867477)
Bij welke winkelier kan je snoepjes kopen voor 7 eurocent ?

Ik moest onlangs een stuk of vijf zelftappers-vijzen hebben.
Wel, die werden gewogen.
Mogelijks kan je die per stuk kopen; ik heb geen idee hoeveel dat is, want ik kocht nog andere dingen daar.
Kan je dan in sommige winkels niet zeer goedkope producten kopen per stuk? Snoep dat je zelf in een zakje moet steken, wat dan gewogen wordt aan de kassa?
Maar je snapt natuurlijk niet wat er "macro-economisch" bedoeld wordt met prijszettingen die ver na de komma gaan.

Bij welk tankstation kan je voor één liter diesel de actuele officiële prijs van 1,5770 €/l betalen? Als ge begrijpt wat ik bedoel.
https://carbu.com/belgie/index.php/diesel


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be