Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De strijd om Brussel. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=95570)

straatrue 3 oktober 2007 06:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2972451)
Uw eerste zin is nietszeggend, daar er ook zoveel Nederlandstaligen zijn die nog altijd heel veel last hebben met bijvoorbeeld de dt-regels. Dat heeft evenwel niets met "uitspraak" te maken, maar met het niet toepassen van de regels. Tijdens het schooljaar zie ik geregeld leerlingen "hij speeld", "ik heb gewandeldt" en meer van die dingen schrijven.

Na herlezing: in de eerste zin, moest er staan spreken ipv schrijven (foutje)

En... veel Vlamingen slaan er gewoon met hun klak naar, doen vaak niet eens meer de moeite om na te denken over d, t of dt. Zeker als ze sms'sen.

Jan van den Berghe 3 oktober 2007 06:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 2972467)
Na herlezing: in de eerste zin, moest er staan spreken ipv schrijven (foutje)

En... veel Vlamingen slaan er gewoon met hun klak naar, doen vaak niet eens meer de moeite om na te denken over d, t of dt. Zeker als ze sms'sen.

Niet alleen veel Vlamingen, ook buitenlanders durven zich wel eens vergissen. Ik heb wel eens een buitenlands kind in mijn klas. Ook die leerlingen hebben het er soms moeilijk mee.

Maar ik zou wel eens willen weten waarom u de huidige regeling van de lange klank in open lettergrepen als "onlogisch" beschouwt. U heeft me dat nog steeds niet uitgelegd. Nochtans is dat een van de zaken waar onze leerlingen het minst tegen zondigen (ook al omdat er een heel eenvoudig truukje is om dat uit te leggen en vervolgens toe te passen).

straatrue 3 oktober 2007 07:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2972470)
Niet alleen veel Vlamingen, ook buitenlanders durven zich wel eens vergissen. Ik heb wel eens een buitenlands kind in mijn klas. Ook die leerlingen hebben het er soms moeilijk mee.

Maar ik zou wel eens willen weten waarom u de huidige regeling van de lange klank in open lettergrepen als "onlogisch" beschouwt. U heeft me dat nog steeds niet uitgelegd. Nochtans is dat een van de zaken waar onze leerlingen het minst tegen zondigen (ook al omdat er een heel eenvoudig truukje is om dat uit te leggen en vervolgens toe te passen).

Veel buitenlanders horen het verschil niet tussen een lange en een korte klinker en daar begint het probleem.
Voor native NL-sprekers is dat geen enkel probleem.

Jan van den Berghe 3 oktober 2007 07:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 2972480)
Veel buitenlanders horen het verschil niet tussen een lange en een korte klinker en daar begint het probleem.
Voor native NL-sprekers is dat geen enkel probleem.

Ziet u wel dat u de bal volledig verkeerd slaat. De spelling van een taal is er in de eerste plaats om een taal logisch en coherent weer te geven voor de sprekers van die taal. De interne logica van een taal wordt omgezet in een woordbeeld dat ook moet samenhangen. Nederlands kent lange, halflange, korte en scherpe klanken. Dit moet dan ook weergegeven worden in een spellingsbeeld. Dat andere talen dat niet kennen, is hun zaak maar is geen enkele reden om onze spelling daaraan aan te passen.

Indien men onze taal leert, zal men immers ook het verschil tussen lange en korte klanken (niet klinkers trouwens!) leren beheersen. Dan wort de spelling logisch.

straatrue 3 oktober 2007 07:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 2972483)
Dit moet dan ook weergegeven worden in een spellingsbeeld.

Dit moet helemaal niet, spelling = afspraak tussen de gebruikers

Jan van den Berghe 3 oktober 2007 07:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door straatrue (Bericht 2972486)
Dit moet helemaal niet, spelling = afspraak tussen de gebruikers

Ach, u begrijpt dus niets van spellingsregeling. Al jaren smeken bijvoorbeeld de Franse leraren om een spellingshervorming, omdat het Franse spellingsbeeld niet overeenkomt met uitspraak en logica van de taal. Alleen weigert de Académie Française daar op in te gaan. Dit heeft voor gevolg dat de Franse spelling voor de Fransen een enorme dobber is die hen veel moeite, tijd... kost en die ze op het einde van de rit nog steeds niet naar behoren beheersen.

Andere talen hebben wel die stap gezet, tot ieders grote tevredenheid. Hongaars, Fins, Turks... zijn maar enkele van die talen.

drosophila 3 oktober 2007 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2969788)
Is Brussel een hoofdstedelijk gewest?

Is de paus katholiek?

http://www.bruxelles.irisnet.be/

Jaani_Dushman 3 oktober 2007 21:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2974000)
Is de paus katholiek?

http://www.bruxelles.irisnet.be/

Als Brussel een hoofdstad is, dan dient de hele natie te beslissen over haar lot.

drosophila 3 oktober 2007 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2974236)
Als Brussel een hoofdstad is, dan dient de hele natie te beslissen over haar lot.

Als België een staat is, dan dient de hele natie te beslissen over haar lot.

drosophila 3 oktober 2007 21:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 2963999)
Brussel op zichzelf beschouwd is historisch gezien vlaams grondgebied.
Op het huidige moment is het vlees noch vis. We zouden kunnen zeggen een multiculturele stad die nog altijd sterk afhankelijk is van zijn vlaamse achterland. Stellen dat brussel franstalig is, is de waarheid geweld aan doen.

Pff. "Historisch gezien" is Vlaanderen Romeins grondgebied.

Jaani_Dushman 3 oktober 2007 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2974240)
Als België een staat is, dan dient de hele natie te beslissen over haar lot.

Voor mij geen probleem. Maar ik vrees dat België dan een kort leven beschoren zal zijn.

drosophila 3 oktober 2007 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2974260)
Voor mij geen probleem. Maar ik vrees dat België dan een kort leven beschoren zal zijn.

Dacht jij over de hele stemgerechtigde Belgische bevolking een separatistische meerderheid te vinden?

Superlux 3 oktober 2007 22:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2974283)
Dacht jij over de hele stemgerechtigde Belgische bevolking een separatistische meerderheid te vinden?

Misschien kan men voor de Belgische bevolking die zich wil afscheiden een mini-staatje maken.

Jaani_Dushman 3 oktober 2007 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2974283)
Dacht jij over de hele stemgerechtigde Belgische bevolking een separatistische meerderheid te vinden?

Ik dacht alleszins wel een meerderheid te vinden om BHV te splitsen. Maar Maingain blijkt het nogal moeilijk te hebben met het idee van "de macht van de meerderheid". Op gewestelijk vlak vindt hij dat evident, op gemeentelijk vlak ook. Maar als datzelfde principe gehanteerd wordt op federaal, op Belgisch vlak, dan gaat hij als een wilde tekeer.

Adam Smith 3 oktober 2007 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2974256)
Pff. "Historisch gezien" is Vlaanderen Romeins grondgebied.

Wat dacht je van Keltisch of Germaans:-P (dit was een gebied waar die cultuurgebieden en volkeren in elkaar overliepen, al voor de Romeinen8-))

drosophila 3 oktober 2007 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2974326)
Ik dacht alleszins wel een meerderheid te vinden om BHV te splitsen.

Wat een nonsens. Geen enkele Franstalige partij wil BHV splitsen - lees misschien eens een krant.
Citaat:

Maar Maingain blijkt het nogal moeilijk te hebben met het idee van "de macht van de meerderheid". Op gewestelijk vlak vindt hij dat evident, op gemeentelijk vlak ook. Maar als datzelfde principe gehanteerd wordt op federaal, op Belgisch vlak, dan gaat hij als een wilde tekeer.
Dat is Maingain zijn mening, mag het even? Anderen willen BHV splitsen - maar stellen dat daar een Belgische meerderheid voor is, is natuurlijk dikke zever, anders was het al lang gebeurd.

Vergeet niet dat het Grondwettelijk Hof geenszins heeft gesteld dat BHV gesplitst moest worden, daar spreekt het zich niet over uit. Men kan bijvoorbeeld evengoed terugkeren naar de oude kieskringen om het probleem van de schending van het gelijkheidsbeginsel (wat het Hof wel degelijk heeft vastgesteld) op te lossen.

Jaani_Dushman 3 oktober 2007 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2974364)
Wat een nonsens. Geen enkele Franstalige partij wil BHV splitsen - lees misschien eens een krant.

Dat is Maingain zijn mening, mag het even? Anderen willen BHV splitsen - maar stellen dat daar een Belgische meerderheid voor is, is natuurlijk dikke zever, anders was het al lang gebeurd.

Drosje, ik zou je aanraden om zélf eens een krant ter hand te nemen.
De splitsing van BHV wordt langzaam maar zeker door het parlement behandeld. Alle Vlamingen zijn er voor, alle Franstaligen tegen.
Jij kan het betreuren, maar de Vlamingen zijn goed voor 60% van de vertegenwoordigers, en 60% is een meerderheid.

Dus, ja, Drosophila, er is een parlementaire meerderheid voor de splitsing. Ondanks de unanieme Franstalige afwijzing. Als Maingain één letter van de rechten van de Nederlandstalige Brusselaars op de helling zet, dan krijgt hij federaal af te rekenen met een Vlaamse meederheid. Aan hem de keuze.

drosophila 3 oktober 2007 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2974393)
Drosje, ik zou je aanraden om zélf eens een krant ter hand te nemen.
De splitsing van BHV wordt langzaam maar zeker door het parlement behandeld. Alle Vlamingen zijn er voor, alle Franstaligen tegen.
Jij kan het betreuren, maar de Vlamingen zijn goed voor 60% van de vertegenwoordigers, en 60% is een meerderheid.
Dus, ja, Drosophila, er is een parlementaire meerderheid voor de splitsing.

Zolang er niet gestemd is, weet je dat niet. En zolang er geen regering is (of tenminste een regeerakkoord) zal er niet over gestemd worden. Bovendien: die meerderheid was er toch ook in tijden toen termen als 'onverwijld' in de mond werden genomen? Een virtuele meerderheid is nog geen werkelijke meerderheid...

Citaat:

Ondanks de unanieme Franstalige afwijzing. Als Maingain één letter van de rechten van de Nederlandstalige Brusselaars op de helling zet, dan krijgt hij federaal af te rekenen met een Vlaamse meederheid. Aan hem de keuze.
En vindt u die rechten van de Nederlandstaligen dan wél 'democratisch'? De gegarandeerde vertegenwoordiging, bijvoorbeeld?

Jaani_Dushman 3 oktober 2007 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2974418)
Zolang er niet gestemd is, weet je dat niet. En zolang er geen regering is (of tenminste een regeerakkoord) zal er niet over gestemd worden.

Er moet helemaal geen regering gevormd worden, om BHV te splitsen. Dat is net de reden waarom Maingain zo furieus is. Hij dreigt ermee, dat als BHV eenzijdig (via het parlement) gesplitst wordt, dat hij uit de regeringsonderhandelingen stapt (en zo rooms-blauw onmogelijk maakt). Een dreigement dat geen dreigement is, uiteraard. Want het zijn in de eerste plaats de Franstaligen die vragende partij zijn voor de vorming van een federale regering.

Maar het toont aan dat het parlement de splisting kan regelen meerderheid tegen minderheid. Zonder regeringsinmenging. Het wetsvoorstel voor splitsing wordt "bij hoodgringendheid" (zo heet dat) geregeld. En men moet dus niet wachten tot er een federale regering gevormd is.

Wel, deze splitsing zou wel eens een voorsmaakje kunnen worden voor de latere federale politiek. Als Maingain de gewaarborgde Vlaamse vertegenwoordiging in Brussel op de helling zet, dan zal hij moeten accepteren dat de Vlamingen federaal alles alleen beslissen. Aan hem de keuze.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2974418)
En vindt u die rechten van de Nederlandstaligen dan wél 'democratisch'? De gegarandeerde vertegenwoordiging, bijvoorbeeld?

Droso, politiek gaat over macht. Is de gegarandeerde vertegenwoordiging van de Nederlandstalige Brusselaars democratisch? Voer voor twee weken politiek debat.
Maar politiek gaat over macht. En als de Franstaligen in Brussel de macht van het getal willen laten gelden, en zo alle eerdere afspraken op de helling zetten, dan zal Vlaanderen federaal de macht van het getal laten gelden. En zo zal Maingain verantwoordleijk worden voor het realiseren van hun eeuwenoude nachtmerrie: de Etat Belgo-Flamand.

I amsterdam 5 oktober 2007 08:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 2974256)
Pff. "Historisch gezien" is Vlaanderen Romeins grondgebied.

Het is toch nog steeds Latijns:roll:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be