Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   NVA valt mutualiteiten aan. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=249847)

Dadeemelee 24 augustus 2019 09:46

NVA valt mutualiteiten aan.
 
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...aken~a98d47be/

Citaat:

N-VA wil geen komaf maken met de terugbetaling van medische prestaties door de ziekenfondsen, zoals een onderhandelaar liet weten aan Belga. De partij wil wel knippen in hun takenpakket. Zo willen ze dat er voortaan maar 1 zorgkas is die bijvoorbeeld het zorgbudget voor ouderen uitbetaalt.
In eerste instantie de zorgkas. Ik ben ook wel voor een rationalisering, maar gaat het effektief efficiënter worden? Voor de weinige keren dat ik er gebruik van maak ging dat heel vlot.
Gaat ook een hoop administratie voor de overheid worden.

En los van dat, hoe gaat CD&V reageren?

Pandareus 24 augustus 2019 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9100169)
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...aken~a98d47be/



In eerste instantie de zorgkas. Ik ben ook wel voor een rationalisering, maar gaat het effektief efficiënter worden? Voor de weinige keren dat ik er gebruik van maak ging dat heel vlot.
Gaat ook een hoop administratie voor de overheid worden.

En los van dat, hoe gaat CD&V reageren?

Logisch dat dit op tafel komt : N-VA zal dat proberen door te schuiven naar een regionaal agentschap dat zij dan kunnen bevolken met personeel met de juiste partijkaart. 8-)

Tsjeven tot in de vierde macht...

Dadeemelee 24 augustus 2019 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9100196)
Logisch dat dit op tafel komt : N-VA zal dat proberen door te schuiven naar een regionaal agentschap dat zij dan kunnen bevolken met personeel met de juiste partijkaart. 8-)

Tsjeven tot in de vierde macht...

Ik denk dat het beste idee is om de bestaande mutualiteiten te laten fuseren. Eventueel tot 2 grotere om ‘concurrentie’ te laten bestaan. Dat vermijdt dat er een volledig nieuwe structuur moet opgebouwd worden.

Bob 24 augustus 2019 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9100196)
Logisch dat dit op tafel komt : N-VA zal dat proberen door te schuiven naar een regionaal agentschap dat zij dan kunnen bevolken met personeel met de juiste partijkaart. 8-)

Tsjeven tot in de vierde macht...

Is de dienst die zich bezig houdt met de uitbetaling van de pensioenen ook bevolkt met personeel met de juiste partijkaart ? Ziekenkassen (die historisch wel partijgebonden zijn) zijn nu eenmaal verworden tot ordinaire terugbetalingskassen, die werken op komissie.

Zipper 24 augustus 2019 10:40

Mutualiteiten worden in deze digitale tijden overbodig.

1207 24 augustus 2019 10:46

het hele concept van zuilen moet eigenlijk op de schop
3 mutualiteiten die krek hetzelfde doen en zich enkel onderscheiden door hun levensbeschouwing

anno 2019 mag je daarin opkuisen
als chronisch ongeneeslijk zieke heeft de mutualiteit bv vastgesteld dat ik nog steeds recht heb op een medicament

binnen 2j de papiermolen herhalen want het zou kunnen dat mijn ongeneeslijkheid plots genezen is :)

dit soort onzin mag er echt uit

Bob 24 augustus 2019 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9100200)
Ik denk dat het beste idee is om de bestaande mutualiteiten te laten fuseren. Eventueel tot 2 grotere om ‘concurrentie’ te laten bestaan. Dat vermijdt dat er een volledig nieuwe structuur moet opgebouwd worden.

Een overheidstaak door de privé laten uitvoeren, met de nodige concurrentie, omdat ze dit beter en goedkoper kunnen ? Nu ja, waarom niet. Wel zorgen dat de nieuwe structuur zich losgeweekt heeft van de oude partijgebonden structuur.

araneus 24 augustus 2019 10:51

Die zorgkas is een schande. De zorgkassen afschaffen bij de mutailiteiten en DKV is geen probleem want er is al een Vlaamse zorgkas! Nu is er een ingewikkeld systeem van webservices die de zorgkassen gebruiken om in een centrale databank gegevens op te vragen of weg te schrijven. Het opzetten van heel dat systeem was heel wat eenvoudiger geweest als men dat slechts voor één zorgkas hadden moeten bouwen. Nu heeft men in 2013 een duur project moeten lanceren voor de zorgkas.
In 2013 moest je nog 25 euro betalen, de kost om een brief te versturen, alle verwerkingen te doen, personeel te betalen, ... Er bleef quasi niets over van die 25 euro. Nu met 50 euro is het iets beter.

Bob 24 augustus 2019 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9100204)
Mutualiteiten worden in deze digitale tijden overbodig.

Het is niet alleen dat. De ziekteverzekering heeft nu eenmaal een totale metamorfose ondergaan sinds zijn ontstaan, en van het aspect verzekering schiet niet veel, eigenlijk helemaal niets, meer over.

Het Verzet 24 augustus 2019 10:53

Tsjah, talk is cheap.
Ik wil ze het wel eens zien doen.
Ze kunnen amper met moeite 2 databanken koppelen.

De schoofzak 24 augustus 2019 10:53

Het concept van de mutualiteiten die levensbeschouwelijk/politiek gebonden zijn, zou op de schop moeten.
Om reden van politiek fatsoen, privacy en kostprijs.
Maar of dit politiek haalbaar is, dat kunnen we wel raden.
Ik veronderstel ook dat dit federale materie is.

De zorgkassen zijn wel degelijk gemeenschapsmaterie.
Ik zie niet in waarom dat niet best georganiseerd zou zijn op twee niveaus: het ocmw en een Vlaams agentschap.

Vlad 24 augustus 2019 11:09

In mijn ogen is er een ongelooflijke overconsumptie in de gezondheidszorg. Als ik zie voor wat mensen allemaal naar de dokter gaan, zich laten opereren om daarna gewoon op dezelfde manier verder te doen, ... daar is maar één woord voor : massale overconsumptie. Dat mag maar draai er dan wel zelf voor op.

Maar de overheid laten doen wat de mutualiteiten nu doen zou de oplossing zijn ? :rofl: Dat gaat het alleen nog erger maken. Stop gewoon met een pak dingen terug te betalen als je wil besparen. En stop met OCMW spelen voor de rest van de wereld.

Eduard Khil 24 augustus 2019 11:17

ze zouden beter voorstellen om de vakbond af te schaffen

Jantje 24 augustus 2019 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9100169)
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...aken~a98d47be/



In eerste instantie de zorgkas. Ik ben ook wel voor een rationalisering, maar gaat het effektief efficiënter worden? Voor de weinige keren dat ik er gebruik van maak ging dat heel vlot.
Gaat ook een hoop administratie voor de overheid worden.

En los van dat, hoe gaat CD&V reageren?

Het is een stap naar het afbouwen van de vele overbodige administratie.
En zou de overheid veel geld besparen.

En het gaat de overheid juist minder administratief werk bezorgen.

Maar denk dat er heel andere zaken spelen.
Zowel de ziekenfondsen, als de vakbonden hebben redelijke wat geld op hun rekeningen staan.
En de vakbonden zeggen toch altijd dat hij het geld moet gaan halen waar het zit en stoppen met de werknemers te pluimen.
De ziekenfondsen en hun vermogens onder overheidsbeheer brengen, is geld van de sociale zekerheid terug gaan halen.

Jantje 24 augustus 2019 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9100224)
In mijn ogen is er een ongelooflijke overconsumptie in de gezondheidszorg. Als ik zie voor wat mensen allemaal naar de dokter gaan, zich laten opereren om daarna gewoon op dezelfde manier verder te doen, ... daar is maar één woord voor : massale overconsumptie. Dat mag maar draai er dan wel zelf voor op.

Maar de overheid laten doen wat de mutualiteiten nu doen zou de oplossing zijn ? :rofl: Dat gaat het alleen nog erger maken. Stop gewoon met een pak dingen terug te betalen als je wil besparen. En stop met OCMW spelen voor de rest van de wereld.

De mutualiteiten zijn slechts tussen personen.
Achter de schermen zit nog eens een hele overheidsadministratie net hetzelfde te doen.

Jan Meuleman 24 augustus 2019 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 9100226)
ze zouden beter voorstellen om de vakbond af te schaffen

Eerste stap is rechtspersoonlijkheid geven

Zipper 24 augustus 2019 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9100236)
De mutualiteiten zijn slechts tussen personen.
Achter de schermen zit nog eens een hele overheidsadministratie net hetzelfde te doen.

Opdoeken dus, de patiënten kunnen perfect hun terugbetalingen rechtstreeks regelen met het RIZIV.

Xenophon 24 augustus 2019 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1207 (Bericht 9100208)
het hele concept van zuilen moet eigenlijk op de schop
3 mutualiteiten die krek hetzelfde doen en zich enkel onderscheiden door hun levensbeschouwing

anno 2019 mag je daarin opkuisen
als chronisch ongeneeslijk zieke heeft de mutualiteit bv vastgesteld dat ik nog steeds recht heb op een medicament

binnen 2j de papiermolen herhalen want het zou kunnen dat mijn ongeneeslijkheid plots genezen is :)

dit soort onzin mag er echt uit

2

Bij mij kijkt men alle vijf jaar na of mijn ongeneeslijke ziektes niet wonderbaarlijk genezen zijn.

Sinds ze weten dat ik direct beroep aanteken tegen negatieve oordelen moet ik er echter niet meer bij zijn en keuren ze het goed.

Maar, men blijft alle vijf jaar ongeneeslijke ziektes/aandoeningen en syndromen nakijken alsof ze geneesbaar zijn.

Tja, zo hebben die mensen ook iets te doen zeker?

Dadeemelee 24 augustus 2019 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9100234)
Het is een stap naar het afbouwen van de vele overbodige administratie.
En zou de overheid veel geld besparen.

En het gaat de overheid juist minder administratief werk bezorgen.

Maar denk dat er heel andere zaken spelen.
Zowel de ziekenfondsen, als de vakbonden hebben redelijke wat geld op hun rekeningen staan.
En de vakbonden zeggen toch altijd dat hij het geld moet gaan halen waar het zit en stoppen met de werknemers te pluimen.
De ziekenfondsen en hun vermogens onder overheidsbeheer brengen, is geld van de sociale zekerheid terug gaan halen.

Maar stel je dan voor om terug een overheidsmastodont te maken? De mutualiteiten hebben hun expertise en infrastructuur. Ze zijn alleen met teveel.
Fuseren en responsabiliseren.
Als je er een overheids of semi overheidsinstelling van maakt loop je het risico dat ze hun eigen rechters zijn.

Dadeemelee 24 augustus 2019 11:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 9100241)
Eerste stap is rechtspersoonlijkheid geven

Ja, zonder meer.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be